Inrichting van de stallen

Moderators: C_arola, Coby, Nicole288, Dyonne

Toevoegen aan eigen berichten
 
 
Suzy

Berichten: 2241
Geregistreerd: 16-02-02
Woonplaats: Ittervoort ( L)

Inrichting van de stallen

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 14-07-04 09:51

Van de zomer gaat er eindelijk (na 2 jaar) de vloer in de paardenstal en daarmee ook de inrichting zodat de paarden eindelijk in een fatsoenlijke stal kunnen staan.
Alleen is er nog lichtelijke discussie over de boxen. Er komen 3 boxen van 3 bij 3 (welke nog iets af kunnen wijken). Tussen de boxen in komen gewoon wanden met tralies, dus dat de paarden niet elkaar kunnen. Maar aan de voorkant wil m'n vader geen tralies, maar open. Op zicht heb ik hier geen problemen mee (geeft de paarden ook wat meer bewegingsvrijheid), maar wil je zoiets, zit je al tussen de design-boxen, wat een behoorlijk prijsverschil is met de gewone boxen met tralies en schuifdeur. Bovendien is mijn vader bang dat het niet sterk genoeg zal zijn, aangezien mijn knollie zich is de zomer nog een graag met 500 kilo tegen de wanden en/of palen gooit met z'n zomereczeem.
Hebben jullie goede suggesties voor in de stal? Ik heb al een hoop informatie opgevraagd, maar vaak is er geen optie voor de voorwand zonder tralies.
Hoe is bij jullie de inrichting op stal en hoe bevalt dat? (ook graag evt. ervaringen met paarden met zomereczeem)

Suzy

Berichten: 2241
Geregistreerd: 16-02-02
Woonplaats: Ittervoort ( L)

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 14-07-04 09:54

Dit is het enige wat ik heb gezien welke niet geheel uit tralies bestaat en relatief in een goedkope prijsklasse zit, al is het nog 1,5 keer zo duur, dan een gewone voorwand
Afbeelding

Zazoutje

Berichten: 4797
Geregistreerd: 25-03-03
Woonplaats: Ridderkerk

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-07-04 09:58

Bij ons hebben we zo'n voorwand die je open en dicht kan doen, dus zelf kan kiezen. Die bestaat zeg maar uit twee stukken. Dan kan je de bovenkant open doen, of eraf halen..

Sily

Berichten: 11491
Geregistreerd: 08-12-02
Woonplaats: Delft

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-07-04 10:33

Wij hebben ze met uitgesneden voorkant en helemaal dicht.
Uitgesneden is natuurlijk leuk voor de paarden, kunnen ze hun hoofd lekker naar buiten steken en rondkijken.
Maar mijn paard heeft de neiging om als ze zich verveelt of eruit wilt keihard in die uitsparing te gooien Haha!
Hiermee trilt de hele box dus op zijn vesting.
Toen ik haar twee weken binnen moest houden heb ik haar dan ook in die met dichte tralies gezet.

Tinne

Berichten: 13717
Geregistreerd: 07-11-01
Woonplaats: Zundert

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-07-04 11:16

Ik dacht ook gelijk aan die stal waar Suzy een plaatje van heeft weggezet..

Zelf heb ik ook een merrie met zomereczeem, maar die staat gewoon in een buitenstalletje. Maar van de zomer gaan wij ook een andere stal voor haar bouwen, dus moet ik er ook goed over na gaan denken wat het beste is.. Heb van de week voor prijzen voor van die tussenschotten gekeken... Rolleyes Wist niet dat dat zo duur was Clown

Kanzi
Berichten: 2656
Geregistreerd: 29-06-04
Woonplaats: Belgiƫ

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-07-04 13:25

Wij hebben zelf muurtjes gemetseld (hou helemaaaaaal niet van tralies, net een gevangenis) en daar stevige deuren in gehangen.
Bevalt uitstekend, en voor je paard is die stal ineens een meter groter he!

Kiara

Berichten: 10899
Geregistreerd: 10-01-03

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-07-04 13:44

Slim idee van Kanzi!
Maarreh, als jouw paard zich door de eczeem tegen de wanden aanwerpt, zou je dan niet eerst proberen een boett-deken op te leggen?
Kan een hoop schelen, zowel voor het paard als voor de stal.
Mijn paard heeft er zeeeeer veel baat bij!

Barb

Berichten: 12082
Geregistreerd: 24-07-01

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-07-04 13:53

Afbeelding

Ik heb 2 van deze stallen en ben er erg blij mee, ze kunnen lekker de schuur in kijken. Voor bewegingsvrijheid hoe ik het niet te doen want de stal die je ziet is 4,5x3 meter.

Caira
Berichten: 26065
Geregistreerd: 20-07-02
Woonplaats: Schoorl

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-07-04 14:17

Er is een heel goed boekje over stalinrichting uitgegeven door de waiboerhoeve

MarijeR

Berichten: 24928
Geregistreerd: 20-08-01
Woonplaats: Onstwedde

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-07-04 14:27

Ik heb ook gemetselde stallen en een aantal stallen met standaard traliewanden.
De gemetselde stallen vind ik zelf voor de paarden het fijnst. Ze kunnen goed de rest van de stallen zien en in de dichte wanden zit wel overal een doorkijkje.

Afbeelding
De wanden zijn erg dik, ik durfde half-steens muurtjes niet aan met de cobs.
Ze kunnen over de deur en over de voorwand kijken maar het is wel zo hoog dat ze er niet over kunnen gaan hangen.
Ze kunnen dus neuzen met de buurtjes.

Suzy

Berichten: 2241
Geregistreerd: 16-02-02
Woonplaats: Ittervoort ( L)

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 14-07-04 14:30

Kiara schreef:
Slim idee van Kanzi!
Maarreh, als jouw paard zich door de eczeem tegen de wanden aanwerpt, zou je dan niet eerst proberen een boett-deken op te leggen?
Kan een hoop schelen, zowel voor het paard als voor de stal.
Mijn paard heeft er zeeeeer veel baat bij!


Ik behandel mijn paard al volop tegen zomereczeem, maar kan niet voorkomen dat hij zich toch nog wel eens, op de 'zomereczeem-dagen', zich tegen de wand van de stal gooit.

Maar kun je deuren etc. bij gemetselde stallen wel nog kopen of moet je zoiets dan zelf gaan maken....?

MarijeR

Berichten: 24928
Geregistreerd: 20-08-01
Woonplaats: Onstwedde

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-07-04 14:40

Wij hebben de staldeuren ter plekke op maat laten maken.
Op mijn foto is de stal net klaar en moest de deur nog in de verf gezet worden.

Suzy

Berichten: 2241
Geregistreerd: 16-02-02
Woonplaats: Ittervoort ( L)

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 14-07-04 19:58

M'n vader wil ook geen muurtjes metselen. Hij ziet het al gebeuren als een paard op stal sterft en hij er niet uitgehaald kan worden....Dus het zal sowieso een houtconstructie worden. Alleen dat is weer het materiaal waar paarden graag aan knabbelen en zal dus goed afgeschermd moeten worden.

Dees

Berichten: 18911
Geregistreerd: 09-08-01
Woonplaats: Friesland

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-07-04 20:13

doe jezelf een lol en besteed die extra euros...
doe het meteen zoals je graag wilt...

Over 6 maanden ben jij allang de aanschafwaarde weer vergeten, maar dat je liever toch 'geen tralies' had gehad blijft je nog jaren achtervolgen.
Ga voor die deurtjes als je die graag wilt.
Dat geld is slecht geld. als je het kan behappen, gewoon doen!