Ze wil de trailer niet op

Moderators: C_arola, Coby, Nicole288, Dyonne

Toevoegen aan eigen berichten
 
 
theunissen
Berichten: 55
Geregistreerd: 02-01-02
Woonplaats: boxmeer

Ze wil de trailer niet op

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 19-02-02 23:17

Ik heb een groot probleem met de pony op de trailer te krijgen.

Als ik ze op de trailer wil doen begint ze te stijgeren en het angstzweet breekt haar uit. Ze is schijnbaar zo bang dat ze begint te stijgeren en al tweemaal gevallen is. Gelukkig heeft ze zich hierbij niet ernstig geblesseerd, maar de volgende keer misschien wel. We hebben al vanalles geprobeerd, met brokken en voer gelokt maar ze blijft erg angstig, ze is dan helemaal nat van het zweten.
Wat kan ik Huilen er aan doen?????

ikke

Berichten: 37542
Geregistreerd: 06-03-01
Woonplaats: next to nowhere

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-02-02 23:58

Wil je een grofstoffelijke methode? Dat kan. In een afgesloten ruimte zetten zonder water en brokken, liefst in de brandede zon. Trailer in diezelfde ruimte met water en brok erin. Binnen twee dagen staat ze erop, garantie.
Echter, waarom wil ze niet op de trailer? Het feit dat haar het angstzweet uitbreekt, doet mij al diverse vermoedens krijgen. Veel problemen met laden zijn terug te voeren op vertrouwen, of het gebrek hieraan, en de manier waarop met het paard werd gereden. Verwacht niet dat een paard dat een paar keer zich flink heeft gestoten op een trailer door lomp gedrag van de chauffeur, nog fluitend een trailer oploopt.
Verwacht ook niet dat het paard makkelijk laad, als z'n baas loopt uit te stralen dat ie alles vreselijk spannend vind en nerveus loopt te doen. Hierbij gaat het dan niet om wat je wilt dat je denkt, maar wat er werkelijk door je hoofd speelt, dat is namelijk wat je uitstraalt en wat je paard dus oppikt.
Succes.

nicolietje

Berichten: 1331
Geregistreerd: 01-01-02
Woonplaats: hengelo

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-02-02 15:43

methode hierboven vindt ik eerlijk gezegd een beetje zielig..maar als het echt niet mer lukt kun je het proberen..
je kan ook het paard vast maken aan de longeerlijn die lijn door de trailer halen en weer door het deurtje eruit..langzaam iets strakker maken..tot die erop staat..zo is het inieder geval geen risico voor diegene die het paard erop zet..probeer maar eeens!!

visje

Berichten: 4546
Geregistreerd: 11-04-01
Woonplaats: Belgiƫ (Vlaams-Brabant)

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-02-02 16:14

nicolietje schreef:
methode hierboven vindt ik eerlijk gezegd een beetje zielig..maar als het echt niet mer lukt kun je het proberen..
je kan ook het paard vast maken aan de longeerlijn die lijn door de trailer halen en weer door het deurtje eruit..langzaam iets strakker maken..tot die erop staat..zo is het inieder geval geen risico voor diegene die het paard erop zet..probeer maar eeens!!


De vraag die bij mij reist is wel de volgende: is dit dan minder zielig?
Het grote voordeel van de manier die Ikke zegt is dat het paard een psycologische strijd met zichzelf aangaat. Doe ik het of niet?
Na een tijd begint inderdaad de honger te knagen (wees gerust, dit gaat meestal erg snel) en uiteindelijk gaat het paard de trailer op met de overtuiging dat dit een goed idee is. Een beetje onzeker twijfelend (de eerste stappen teugkeren en dan opnieuw beginnen), maar uiteindelijk min of meer vast beraden.

Bij de methode die jij voorlegt, gaat het paard dwangmatiger de trailer is. Hij heeft niet eerst kunnen nadenken en uiteindelijk beslissen het al dan niet te doen. Je dwingt hem erin te gaan met een longeerlijn (dit is trouwens niet eenvoudig, zeker niet als je de longeerlijn gewoon aan het halster vastmaakt en niet ahcter de billen) en uiteindelijk sta je dan minder ver dan bij de eerste methode.

Bij de eerste methode heeft je paard zelf een keuze gemaakt, uiteraard onder de sluipende druk van honger en de verlokkende geur van brok.

Bij de tweede manier moet je maar eens proberen je paard, voor je met de trailer vertokken bent, er terug uit te halen en er weer zelf in te laten stappen.
Ik wil absoluut niet die methode aanklagen, maar zeggen dat ze minder zielig is... Lips are sealed .

UrbanL

Berichten: 14584
Geregistreerd: 22-02-01
Woonplaats: Somewhere only I know....

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-02-02 16:57

nicolietje schreef:
methode hierboven vindt ik eerlijk gezegd een beetje zielig..maar als het echt niet mer lukt kun je het proberen..
je kan ook het paard vast maken aan de longeerlijn die lijn door de trailer halen en weer door het deurtje eruit..langzaam iets strakker maken..tot die erop staat..zo is het inieder geval geen risico voor diegene die het paard erop zet..probeer maar eeens!!


Soory met deze methode heb ik al diverse ongelukken zien gebeuren en als je paard bang is zal hij op deze manier NOG banger worden.

Ik ben voorstander van de Ikke methode deze is vriendelijk en het paard komt over zijn angst heen.
Zelf ben ik UREN zoet geweest met voer en wortels en na 5 dagen oefenen (iedere dag) stond hij erop en ook hij was bang na een val van de trailer. Als je gaat zoeken hier zal je de nodige topics vinden over problemen met laden.

Succes.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-02-02 18:11

Mmm, die methode van Ikke ga ik zeker eens proberen, ik ben zelf van de mening overtuigd dat een paard het ook moet willen om iets te doen. (Ze heeft natuurlijk wel naar me te luisteren maar als ze echt in paniek slaat dan hoeft het niet meer).
Ik ga dit zeker eens uitproberen hopelijk lukt het !

Manon

Berichten: 5495
Geregistreerd: 25-06-01
Woonplaats: IJsselstein

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-02-02 19:12

Sevin wilde eerst ook niet (nu soms nog niet) op de trailer en ik heb net als Prisca dagen tijd er aan besteed met voer, klopjes en wortels. Hij was toen helemaal over zijn 'angst' heen (bij hem was het meer het gewoon geen zin hebben).

Nog even over de manier met de longeerlijn. Ik vind dat je die beter niet door het deurtje en weet ik veel moet halen, maar als je het dan toch wilt doen (lukt-meestal-altijd-garantie) zorg dan dat je met z'n drieen bent. Een houdt het paard vast en de andere twee houden ieder het eind van de longeerlijn vast. Ze moeten dan de lijn tegen de kont van het paard aantrekken, zodat ie meestal zo de kar in hupt. Het lijkt mij dat je als je de longeerlijn ergens aan vastmaakt dat je meer risico hebt (verstrikt raken) dan dat iemand hem zo kan loslaten.

chantal1

Berichten: 5310
Geregistreerd: 14-11-01
Woonplaats: zeeuws-vlaanderen

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-02-02 19:21

nicolietje schreef:
methode hierboven vindt ik eerlijk gezegd een beetje zielig..maar als het echt niet mer lukt kun je het proberen..
je kan ook het paard vast maken aan de longeerlijn die lijn door de trailer halen en weer door het deurtje eruit..langzaam iets strakker maken..tot die erop staat..zo is het inieder geval geen risico voor diegene die het paard erop zet..probeer maar eeens!!


Deze vind ik dus ook niet zo geslaagd en denk maar niet dat als ze er echt niet op willen dat ze dan ook gaan. Boos! Ik heb er ervaring mee en ik vind het ook wel een beetje eng op deze manier.
Misschien is het ook wel eens een goed idee om haar iets kalmerends te geven (bv. Sedalin), doe dit wel in overleg met de DA. Ik weet dit is niet de oplossing van het probleem maar het helpt misschien wel een handje. Rustig blijven, consequent zijn, veel tegen haar praten en veel belonen.
Veel succes!

nicolietje

Berichten: 1331
Geregistreerd: 01-01-02
Woonplaats: hengelo

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-02-02 15:50

hoi!!
nou bij ons werkt mijn manier wel..bij vel paarden is het nl. gewoon verwendigheid..dus vandaar!!!
maarja..bij het ene paard lukt het beter dan bij een ander!!

visje

Berichten: 4546
Geregistreerd: 11-04-01
Woonplaats: Belgiƫ (Vlaams-Brabant)

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-02-02 17:50

nicolietje schreef:
hoi!!
nou bij ons werkt mijn manier wel..bij vel paarden is het nl. gewoon verwendigheid..dus vandaar!!!
maarja..bij het ene paard lukt het beter dan bij een ander!!



Maar dit paard is zo bang dat het al begint te zweten als het voor de trailer staat en al 2 keer op een ongelukkige manier is gevallen.
Verwendheid is een gemakkelijke diagnose, maar waarschijnlijk zit het bij dit paard dieper. Natuurlijk ken ik het paard niet, maar de symptonen komen me maar al te bekend voor Knipoog .

Nathalie

Berichten: 28286
Geregistreerd: 11-01-01
Woonplaats: Eindhoven

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-02-02 18:06

Idd ik denk dat de manier van Ikke dan nog het beste is! Het paard gaat er dan uit zichzelf op.
Anders moetje hem er echt met veel geweld op trekken, is echt niet prettig voor dat beestje..
Ik vind die manier van ikke heel erg slim!

Maud_82

Berichten: 2152
Geregistreerd: 14-02-02
Woonplaats: Echt

lekker los in de bak met trailer

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-02-02 18:39

Laat je pony eens een paar dagen lekker in de wei of in de bak lopen en zet dan de trailer met laadklep en deurtje open erbij.
Zo kan je pony in ieder geval lekker op zijn eigen tempo / gemakje eens die trailer verkennen. Je kunt ook wat lekkers in de trailer zetten, maar dat hoeft niet. Geef je pony gewoon eens lekker even de tijd om dat grote enge ding te verkennen.

Blijf er ook niet constant bij, laat haar lekker alleen haar gangetje gaan, en ga haar niet dwingen of lokken om erin te gaan.

Na een paar dagen (misschien duurt het langer) kun je eens een paar keer proberen met een halstertouw je paardje erin te laten lopen. Ga dan niet direct met de trailer rijden, maar laat haar gewoon een uurtje of zo erin staan, gewoon om te wennen.

Geef je pony en jezelf de tijd, met rust en een goede band tussen je pony en jou bereik je veel meer dan door haar te dwingen.

Probeer het eens !

Succes ermee !