Wie kan mij meer vertelen over halsterhoofdstellen

Moderators: C_arola, Coby, Nicole288, Dyonne

Toevoegen aan eigen berichten
 
 
Mews

Berichten: 5499
Geregistreerd: 22-06-04
Woonplaats: Kopenhagen

Wie kan mij meer vertelen over halsterhoofdstellen

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 11-07-04 13:11

Hallo... Op dit moment heb ik een 'gewoon' hoofdstel voor m'n pony, met een... lage neusriem (geloof ik Verward). Foto: http://iris.van-blijderveen.nl/images/roskurtolt.jpg

Als ik z'n hoofdstel afdoe kan hij nog weleens ongeduldig zijn... Schijnheilig Vooral als dat tijdens een buitenrit is, of na de buitenrit. Nu las ik over halsterhoofdstellen of endurance hoofdstellen; toevallig, omdat ik op zoek was naar de prijzen van bitloze hoofdstellen en dit bleek dezelfde te zijn als het endurance hoofdstel. Met aan afklikbaar bit zegmaar. Op de ene website is dit een heel kopstuk, maar ik kwam ook op een website waar je gewoon aan twee kanten het bit eraf kon 'klikken', zegmaar. Maar er zit wel een hoge neusriem bij, net zoals bij halsters natuurlijk. Heb geen idee waar alle neusriemen toe dienen moet ik eerlijk toegeven, maar zal hij minder / anders reageren met een andere neusriem?

Ik heb niet zo'n super-inkomen (zakgeld... Tong uitsteken) dus ik denk niet dat het de komende tijd gaat komen, maar misschien wil ik in de toekomst wel zo'n halsterhoofdstel gaan kopen, als het handig blijkt als ik bijvoorbeeld wedstrijden ga rijden (na de proef, voor de uitreiking / volgende proef) en endurance. En tijdens langere buitenritten, natuurlijk. Want als ik het hoofdstel helemaal af moet doen dan wil ie al meteen op zoek naar eten, en vooral NIET het halster om hebben...

Dusseh... Kan iemand mij tips geven en zeggen wat de voor- en nadelen zijn van het endurance / halsterhoofdstel? Lachen

Fredt

Berichten: 7984
Geregistreerd: 24-08-03
Woonplaats: NL

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-07-04 17:47

Het is erg handig als je op buitenrit bent om je paard vast te kunnen zetten zonder dat je het hoofdstel af hoeft te doen. Je kan het bit los klikken, je paard kan grazen en jij kan m vast zetten.
Het is niet zo handig om het als echt halster te gaan gebruiken. Daar is het toch te hoofdstel achtig voor.

796285
Berichten: 6664
Geregistreerd: 04-06-03

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-07-04 18:02

Ik heb het Zilco mix'nmatch model, waarbij je een halster hebt en een los kopstuk-frontriem-bit gedeelte. Je hebt ze ook wat gewone halsters zijn met losse bitstukjes.

Zoals de beschrijving al doet vermoeden hebben ze dus geen van allen een functionele neusriem, wat over de neus loopt is in feite deel van het halster en heeft geen werking. Ik ben blij met de mijne, maar heb je een neusriem nodig dan kan je beter een dun touwhalster onder je gewone hoofdstel doen.

M3isSi3j

Berichten: 3180
Geregistreerd: 19-12-03
Woonplaats: Monster/Den Haag

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-07-04 18:18

Ik weet niet of je met een endurence hoofdstel in de dressuur mag starten. Daarbij is het heel belangrijk dat je een pony hebt die goed aan het bit is en niet zn tong er overheen gooit of hem met zn tanden vastpakt. Ook moet jij rustig met je handen zijn, je trekt het bit moeiteloos met ring en al door zn mond heen zonder neusriem..

Mews

Berichten: 5499
Geregistreerd: 22-06-04
Woonplaats: Kopenhagen

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 12-07-04 00:16

M3isSi3j schreef:
Ik weet niet of je met een endurence hoofdstel in de dressuur mag starten. Daarbij is het heel belangrijk dat je een pony hebt die goed aan het bit is en niet zn tong er overheen gooit of hem met zn tanden vastpakt. Ook moet jij rustig met je handen zijn, je trekt het bit moeiteloos met ring en al door zn mond heen zonder neusriem..


Ja, dat met wedstrijden bedacht ik me later ook ja. Bloos

Hmm, hij kauwt wel vaak op het bit... Scheve mond En ik vertrouw mijzelf niet zo erg dat ik m'n pony's kaak er om verwed, ben ik bang...

Karin

Berichten: 65336
Geregistreerd: 10-01-01

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-07-04 00:21

Je kunt toch je gewone hoofdstel houden voor dressuurwedstrijden en -training en zo'n halsterhoofdstel voor endurance, lange buitenritten en trektochten?

Ik heb er zelf eentje van een soort nylonachtig spul (waar je ook sporenbandjes van hebt, maar dan breder). Je klikt aan beide kanten het bakstuk los en je haalt het bit eruit. Als halster gebruik ik het niet, tenminste niet om hem vast te zetten op de poetsplaats of in de trailer. Maar goed, dat doe je met een normaal leren hoofdstel ook niet. Maar om zo op wedstrijden of tijdens een lange buitenrit te gebruiken (als je je paard toch vasthoudt) vind ik mijn halsterhoofdstel ideaal.

Afbeelding

M3isSi3j

Berichten: 3180
Geregistreerd: 19-12-03
Woonplaats: Monster/Den Haag

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-07-04 01:22

Roskur schreef:
Ja, dat met wedstrijden bedacht ik me later ook ja. Bloos

Hmm, hij kauwt wel vaak op het bit... Scheve mond En ik vertrouw mijzelf niet zo erg dat ik m'n pony's kaak er om verwed, ben ik bang...


volgens mij kan je dan het beste een knevelbit nemen.. is eigelijk om paarden mee te beleren en je mag er niet mee starten

Afbeelding

Daarmee kan je het bit niet door de mond trekken..

is dat een idee mensen? Verward

Vippie
Berichten: 10408
Geregistreerd: 11-01-01
Woonplaats: Lalaland

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-07-04 06:50

Halsterhoofdstellen mag je idd niet aan bij dresuur/springwedstrijden.
Voordelen van zo'n hoofdstel, idd bit eraf klikken en holpa je hebt een halster.
En om het bit door de mond heen te trekken moet je toch echt wat moeite doen hoor, het zit nl net zo "strak" in zn mond als bij een gewoon hoofdstel, het hangt niet los te klappperen ofzo...

Ik rij er inmiddels een jaar mee en vind het fijne hoofdstellen.

Poohbeer

Berichten: 2048
Geregistreerd: 26-06-02
Woonplaats: Nieuwegein

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-07-04 09:02

M3isSi3j schreef:
volgens mij kan je dan het beste een knevelbit nemen.. is eigelijk om paarden mee te beleren en je mag er niet mee starten

[image]

Daarmee kan je het bit niet door de mond trekken..

is dat een idee mensen? Verward


Mag je er echt niet mee starten? Ik heb nog geen problemen gehad hoor. Ik heb ook zo'n bit, het is gewoon een trens, maar dan met wat extra's aan de zijkanten. Ik heb er toen zo een gekocht omdat Lis buiten zo liep te dromen dat het idd wel eens teveel door haar mond ging.

HippoLogic

Berichten: 9558
Geregistreerd: 15-05-04
Woonplaats: Vancouver, BC, Canada

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-07-04 09:51

Misschien is het gebruik van rubberen bitrondjes dan ook wel een idee, als je bang bent het bit door de mond te trekken...
Just my 2 cents..

Mews

Berichten: 5499
Geregistreerd: 22-06-04
Woonplaats: Kopenhagen

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 12-07-04 12:21

Hmm, tja... Is het geen idee om gewoon een halster om te doen en daar over m'n 'gewone' hoofdstel? Is dat niet zo'n beetje hetzelfde idee? Het idee deed me in ieder geval denken aan een niet afklikbaar halsterhoofdstel, een waar het um, stuk met het bit eraan gewoon over het 'halster' gaat. (Of is een gewoon halster te belemmerend?) Dan kan ik ook gewoon de neusriem blijven gebruiken? Tja, net zoals alles in de paardensport hoor ik over neusriemen ook van alles. De een zegt dat elk paard wel een neusriem nodig heeft, en welke ligt aan hoe goed ze luisteren (zelf heb ik het hoofdstel + neusriem gekregen van z'n fokker, die had hem tot z'n 10e dus weet er wel wat van af.), en de ander zegt dat een neusriem soms geheel niet nodig is, als het paard goed luistert... Verward

Zo'n halsterhoofdstel lijkt me op zich wel handig... Ik ga best vaak langer weg met m'n paardje. Maar toch is het wel een hele investering voor mij, zelfs ALS ik er al een tweedehands kan krijgen... Scheve mond Trouwens, op de manege waar ik reed voor ik m'n eigen paard kreeg, waren ook paarden zonder neusriem, die hadden ook alleen dat stuk met het bit eraan, alleen over de oren en een keelriem, verder niks. Zelfs beginnerspaardjes. Zouden die dan niet ook problemen moeten hebben net zoals met zo'n halsterhoofdstel?

boeflover

Berichten: 6045
Geregistreerd: 28-06-03
Woonplaats: zeeland

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-07-04 12:34

volgens mij kun je zelfs die bitstukjes los kopen(heb ik geloof ik op www.singlefooter.nl gezien, weet niet meer zeker). volgens mij zijn die halsterhoofdstellen het goedkoopst op www.zadelmarkt.nl heb er geen ervaring mee, maar ze lijken mij wel heel erg fijn idd als je het halster af doet op bv. buitenrit.
als ik op buitenrit ga en ben van plan het halster af te doen doe ik idd ook wel is mn halster onder mn hoofdstel.

Karin

Berichten: 65336
Geregistreerd: 10-01-01

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-07-04 17:06

Ik deed vroeger ook wel eens een halster onder een hoofdstel, maar ik ben daar toch niet zo voor. Gaat schuiven en/of knellen, vooral niet handig als je paard gevoelig is voor plekjes.

Mijn ervaring met neusriemen is dat mijn paard meer (of liever gezegd eerder) ontspannen is wanneer ik zonder sperriem rijd dan met. Helemaal zonder neusriem heb ik nog niet zo vaak geprobeerd, maar de neusriem van mijn halsterhoofdstel heeft ook vrijwel geen effect en met dat hoofdstel loopt-ie prima. Lachen

Binar

Berichten: 1687
Geregistreerd: 23-12-01
Woonplaats: Schipluiden

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-07-04 17:46

Karin schreef:
Je kunt toch je gewone hoofdstel houden voor dressuurwedstrijden en -training en zo'n halsterhoofdstel voor endurance, lange buitenritten en trektochten?

Ik heb er zelf eentje van een soort nylonachtig spul (waar je ook sporenbandjes van hebt, maar dan breder). Je klikt aan beide kanten het bakstuk los en je haalt het bit eruit. Als halster gebruik ik het niet, tenminste niet om hem vast te zetten op de poetsplaats of in de trailer. Maar goed, dat doe je met een normaal leren hoofdstel ook niet. Maar om zo op wedstrijden of tijdens een lange buitenrit te gebruiken (als je je paard toch vasthoudt) vind ik mijn halsterhoofdstel ideaal.

[image]



Deze heb ik ook.
Ideaal, past op veel paarden en met handige sluitingen heb je het bit snel los en snel weer vast OK dan!