staart knippen

Moderators: C_arola, Coby, Nicole288, Dyonne

Toevoegen aan eigen berichten
 
 
Ethelate

Berichten: 21119
Geregistreerd: 02-10-01

staart knippen

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 18-02-02 23:28

Mijn lieve paardje heeft een hele lange dikke staart, echt, chuurt bijna over de grond *op stal sleept hij hem fijn door het stro!*
aangezien die staart van nature wit is, kun je wel raden dat die niet lang wit blijft! Onderaan is het altijd bruin-achtig...
Leek mij de oplossing: stukje van zijn staart afknippen *3 a 5 cm...*
Maar moet ik dat dan gewoon recht doen?

Mij lijkt namelijk dat ik dat wel weer verpruts... Haha!

iemand tips?
Verward

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-02-02 23:38

Bij westernpaarden zie je ook wel staartzakken, dat is een soort stoffen zak die ze om het uiteinde heen doen.
Hoe ze het precies doen weet ik ook niet, je zou een kunnen informeren op de afd. Western.

Als je met knippen begint met 1 cm heb je nog ruimte als het fout gaat Haha!

MarijeR

Berichten: 24928
Geregistreerd: 20-08-01
Woonplaats: Onstwedde

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-02-02 23:45

Met een scheerapparaat krijg je de staart netjes recht. Eerst goed uitpluizen anders zit alles nog in elkaar en blijkt het na het uitpluizen toch weer scheef te zijn.

chantal1

Berichten: 5310
Geregistreerd: 14-11-01
Woonplaats: zeeuws-vlaanderen

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-02-02 01:46

Uitpluizen, hand onder het begin van de staart wortel houden (een paard/pony draagt zijn staart hoger onder het lopen) haren naar beneden strijken met 1 hand (beginnen aan de staartwortel zo dat je op het eind de haren in 1 hand heb zitten), op het einde knippen maar. Bij dressuurpaarden tot aan de kogel en bij springpaarden ongeveer tot aan het sprongewricht dacht ik. Hopelijk heb ik het een beetje logisch uitgelegd?
Gr.

Piaffe
Berichten: 4442
Geregistreerd: 06-12-01
Woonplaats: fryslân

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-02-02 13:34

Als die staart op de grond hangt, dan kan je er wel 10 cm afhalen..... Stel dat je pony eens een keer ligt, met zijn achterbenen op zijn staart komt, en dan opstaat. Kun je je voorstellen wat er dan gebeurt??? Dan trekt hij een heel stuk uit zijn staart, wat lelijk wordt en pijnlijk is. Ik knip de staart meestal tot 5 cm boven de kogel.

Ethelate

Berichten: 21119
Geregistreerd: 02-10-01

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 19-02-02 14:34

Maar piaffe, dan ziet het er ook niet uit, Een haflinger met een dikke volle staart.... tot de kogel...

Verward

Jura

Berichten: 10793
Geregistreerd: 16-01-01
Woonplaats: Veluwe en 't Gooi

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-02-02 14:38

Niet alle paarden dragen hun staart hoog, dus als die van jou dat niet doet, gewoon recht afknippen. Een paar keer met je hand weer langs de staart gaan om te kijken of er geen plukken meer uitsteken. Ik knip zelf de staart iets boven de kogel af.

Miran

Berichten: 4451
Geregistreerd: 10-08-01
Woonplaats: Woubrugge

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-02-02 15:24

Ik heb pas bij mijn Haflinger ook voor het eerst de staart geknipt, op bovenstaande manier. Ziet er heel verzorgd uit nu, het onderste stuk was helemaal grijs en dood, en nu is het wat minder grijs Haha! . Gewoon doen dus, niet teveel, je kunt altijd nog bijknippen.

Nuage

Berichten: 16585
Geregistreerd: 29-12-01
Woonplaats: Assendelft

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-02-02 15:32

Bij mijn tinker moet ik ook vaak de staart knippen anders gaat ze er op staan. Maar ik wil niet dat het er geknipt uitziet. Dus ik doe het als volgt:

je pakt de staart en besluit vanaf waar je het wilt afknippen, en in plaats van dan horizontaal te gaan knippen knip je verticaal in de staart. Op die manier als je het eventjes goed doet en geduld hebt krijg je een mooi natuurlijk resultaat.

Groetjes Esmeralda

Mac

Berichten: 11649
Geregistreerd: 09-07-01

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-02-02 19:47

Je kunt ook de staart (losjes) invlechten. Dus gewoon een simpele vlecht van drie strengen, die begint onder de staartwortel. Zo hangt-ie minder lang, en ook niet zo in de prut.

Marjolein

Berichten: 11634
Geregistreerd: 09-01-01

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-02-02 20:31

ik knip bij ailin gewoon af en toe een stuk eraf. niet eerst uitpluizen gewoon schaar erin en stukkie korter. (staart is toch bijna nooit echt helemaal schoon dus mag wel iets ruiger). binnenkort wordt de staart weer gewassen en als hij dan echt vreselijk scheef is knip ik m netjes recht. een staart die op de grond hangt is gewoon verschrikkelijk storend als hij erop gaat staan kan dat heel pijnlijk zijn.

visje

Berichten: 4546
Geregistreerd: 11-04-01
Woonplaats: België (Vlaams-Brabant)

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-02-02 20:32

Hey, ik knip ook soms de staart bij.
Ik doe het zoals boven beschreven, maar daana knip ik sommige eindjes willekeurig korter, zodat het niet zo 'recht-recht' is, maar eerder een natuurlijk effect. Een recht afgeknipte staart is misschien goed voor een fanatieke dressuurruiter, maar bij een haf staat het niet. Blijven stukjes knippen tot het geheel een natuurlijk effect heeft (wel niet tot aan of tot in Misselijk de staartwortel hé Knipoog ).

¡!Ellen!¡
Berichten: 2797
Geregistreerd: 12-07-01

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-02-02 20:48

chantal1 schreef:
Uitpluizen, hand onder het begin van de staart wortel houden (een paard/pony draagt zijn staart hoger onder het lopen) haren naar beneden strijken met 1 hand (beginnen aan de staartwortel zo dat je op het eind de haren in 1 hand heb zitten), op het einde knippen maar. Bij dressuurpaarden tot aan de kogel en bij springpaarden ongeveer tot aan het sprongewricht dacht ik. Hopelijk heb ik het een beetje logisch uitgelegd?
Gr.


Idd. Pling
Als je nou begint met 1 cm, heb je nog wat als het niet goed gaat! Knipoog Maare, tot aan het spronggewricht is wel erg kort! Ik dacht, dat het bij dressuurpaarden (als je die staart omhoog hebt) 10 cm boven de kogel mocht zijn.. Lachen

Nikita

Berichten: 950
Geregistreerd: 07-09-01
Woonplaats: Velp

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-02-02 16:04

Hahaha.. ik heb ´m laatst bij Nikita ´iets´ te kort afgeknipt, maar ik moet zeggen dat ´ie nog nooit zo vol heeft geleken!

Amulet

Berichten: 4064
Geregistreerd: 02-05-01

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-02-02 16:10

Bij Amulet moest er een paar week terug ook een flink stuk vanaf want die sleepte deze keer echt over de grond.
Ik pak de staart altijd gewoon met een hand beet en knippen maar, meestal haal ik er gewoon af wat ik wil, meestal zo'n 3 cm ofzo.

Faline

Berichten: 7798
Geregistreerd: 22-10-01
Woonplaats: Berltsum

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-02-02 19:05

Ethelate schreef:
Maar piaffe, dan ziet het er ook niet uit, Een haflinger met een dikke volle staart.... tot de kogel...

Verward


Waarom zou dat niet staan, dan hangt de staart nog bijna op de grond hoor! (tenzij je paard heel hoog op de hoeven staat... Koe )

Mijn pony gebruik ik eigelijk voor het springen maar zo'n korte staart vind ik nix dus ik heb m ook tot de kogel (onderste gedeelte v/d kogel)
En om de staart dik en vol te houden knip ik er iedere 3 weken enkele mílimeters af, echt een heel klein stukje alleen de dode/gespleten punten.
Krijg je een hele mooie staart van. Voor ik knip pluis ik trouwens de hele staart uit, was ik m, laat m drogen en voor zover nodig nog een keer uitpluizen en dan knipppen.... Wel een heel werk... maar het resultaat mag er zijn. En omdat ik de staart ook best wel vaak was (en goed uitspoel!!) krijgt ze minder last van jeuk en gaan ze ook niet schuren!
En ja ik krijg toch regelmatig complimenten Schijnheilig over haar staart... (Die wit hoort te zijn en dat toch ook heel vaak wel is Haha! )