Groot opstap-steiger probleem

Moderators: C_arola, Coby, Nicole288, Dyonne

Toevoegen aan eigen berichten
 
 
Rhode
Berichten: 33
Geregistreerd: 20-05-04
Woonplaats: Zutphen

Groot opstap-steiger probleem

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 11-07-04 17:51

Nou war zal ik eens beginnen.
4 weken geleden heb ik een 5 jairge Goodtimes merrie gekocht. super leif paad in de omgang. een lekkere knuffel. Wou alleen al absoluut de trailer niet in. wat een gevecht. na een uur ging ze er pas in en dan ook alleen omdat ze simpel weg geen andere keuze had.
Nou eenmaal thuis. ging ik rustig beginnen met trainen. ze was nog helemaal groen. Eerst longeren, wat ze al wel eerder had gedaan. toen zadel erop. en de eerste 2 keer ook recht overeind staan en bokken, niet te geloven. Nou toen hadden we dat gehad. en gingen we hangen. de eerste 2 keer gingen goed. alleen nog hangen. en toen ging ik erop. ik zat 3 seconden er toen leek het alsof er een bom ontplofte. na 2 sec lag ik er uds weer af. toen weer erop en niks meer aan de hand. beetje aan de hand rondgestapt.
de volgende dag gingen we weer. Ik ging erop iemand hield haar vast en ze stond op haar achterbenen. na drie keer hetzelfde geintje ging ik maar weer eerst hangen. dat ging tot op zekere hoogte goed. en uiteindelijk bij de vierde keer stapte ik er ook zo op en konden we rond rijden.
Maar de dag erna was weer hetzelfde verhaal. en daarna ging het sommige dagen heel goed en dagen wat minder en dan viel ik 2 keer en dan ging het weer goed.
Maar laatst. net toen we d88 ze is door het steigeren heen was. begon ze ineens weer. op de poetsplaats kwam ze al zomaar omhoog. En toen ik erop stapte vloog ze met mij zo achterover, dat had ze al eens eerder gedaan, nadat het de 2 keer erna weer fout ging, wat toch vreemd is want we zijn dan al wel 3 weken verder van de eerste keer, besloten we er een slof aan te hangen.
Allebei de kanten iemand die de slof vast had en dan ik erop en zo gauw ze omhoog kwam. naar beneden dwingen.
we zijn 2 uur bezig geweest en uiteindelijk kwam ze niet meer omhoog maar ze was nog niet klaar met vechten. terwijl ze al een paar keer met haar neus in het zand had gelegen. we hebben wel goed afgesloten maar de volgende ging het weer precies zo. en weer besloot ze zo hoog te steigeren dat ze achterover viel.
Ik had het gister ook helemaal gehad en heb haar gister gewoon laten staan.
en vandaag...... na drie keer hangen en proberen rustig weg te stappen, wat zei direct als teken schijnt te zien om de lucht in te gaan, ging het goed en ben ik vanuit het hangen terwijl ze nog stapte erop gaan zitten. en dat ging gelukkig goed. en als ik er eenmaal opzit...... hartstikke fijn paard.
maar dat opstappen...
na even gereden te hebben heb ik wel nog een keer geprobeerd erop proberen te stappen. wat ook wel lukt. ze steigerde althans niet meer.

maar ik ben bang dat ik nog niet heb gewonnen.
morgen gaat ze weer net zo verder. of niet en dan denk je dat ze er doorheen is dan gaat ze weer.

waarschijnlijk heeft het ook wel iets te maken met het feit dat ze vrij dominant is en nooit echt de mens als meerdere heeft gezien. haar vorige baas is volgens mij nooit echt conseqeunt geweest en daarnaast ze heeft 5 jaar alleen in de wei hoeven staan.

Maar als jullie nog goede tips hebben of ervaringen..... 2 vriendinnen die me helpen en zelf veel jonge paarden hebben ingereden zeggen allebei dat ze het nog nooit zo erg hebben gezien....

is het zo erg.....

Rhode
Berichten: 33
Geregistreerd: 20-05-04
Woonplaats: Zutphen

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 11-07-04 17:54

wel heel lang verhaal trouwens sorry en bedankt dat je de moeite hebt genomen om het te lezen.
ow en in de 4 weken dat ik haar heb ben ik al minstens 20 keer eraf gevallen maar dat is nog niet eens het ergste. Ik ben dan wel blauw maar dat valt te overleven. Het probleem is dat zei door heeft dat ze me eraf kan krijgen en daar baal ik van.
maar goed..... hoop wat reactie te krijgen

obelix

Berichten: 11877
Geregistreerd: 09-06-01

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-07-04 17:59

Tja..Zo eentje zou ik dus laten inrijden en beleren door een ander.. Door mensen die er echt ervaring mee hebben...

Rhode
Berichten: 33
Geregistreerd: 20-05-04
Woonplaats: Zutphen

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 11-07-04 18:02

ik heb er nu ook mensen bij die echt ervaring hebben en als ik haar weg breng dan word ze gewoon met verdoving en grof geweld ingereden krijg ik een vernacheld paard terug en zo gauw de verdoving weg is ben ik nog verder van huis. en daarnaast is dat zo duur dat ik het niet eens kan betalen. dus dat is geen optie.

Carlaa

Berichten: 2867
Geregistreerd: 25-03-03
Woonplaats: Drenthe

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-07-04 18:05

Ten eerste: als een paard op een nieuwe lokatie komt het wel zo lekker als hij eerst een paar dagen kan wennen voor je er gelijk op gaat klimmen. Verder zou ik je paard eens helemaal laten nakijken, want wanneer ze zomaar uit het niets flippen kan er heel best wat lichamelijk achter zitten.
En doe het eens rustig aan anders, ga niet gelijk met de slof zijn kop omlaag trekken, dat vraagt alleen maar om nog meer stress en verzet.

Rhode
Berichten: 33
Geregistreerd: 20-05-04
Woonplaats: Zutphen

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 11-07-04 18:10

ik heb het weken lang rustig aan gedaan. gerust stellen rustig hangen enz. en de eerste paar dagen heb ik haar ook rustig laten wennen na 2 dagen ben ik pas rstig begonnen met een beetje longeren en dat langzaam op gebouwd. maar als er iets met haar rug mis dan meerk je dat zo. en dat is er niet. als je zo op haar rug drukt is er niks aan de hand. ook als ik erop ga hangen is ze niet gespannen maar zo gauw ze weg moet stappen. en soms zelfs al daarvoor. ga ze in verzet en komt ze omhoog. maar als je wel door dat eerste stukje heen bent dan loopt ze goed. en ook niet raar met haar staart te zwaaien ofzo. of helemaal gespannen. het is gewoon dat begin.

Carlaa

Berichten: 2867
Geregistreerd: 25-03-03
Woonplaats: Drenthe

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-07-04 18:14

Oh, sorry dan. Dacht in je verhaal te lezen dat toen je eenmaal thuis gekomen was je er gelijk mee aan de slag was gegaan.

Tsja, tóch zou ik het dier laten doormeten...
Daarna kan je altijd nog verder gaan met proberen. Eerst uitlsuiten dat het dier niks heeft. En met het op de rug drukken is nog niks gezegt hoor!

Rhode
Berichten: 33
Geregistreerd: 20-05-04
Woonplaats: Zutphen

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 11-07-04 18:16

en die slof was ook iets wat ik liever niet wou maar zachtzinnig lukte het niet. we hadden eerst ook gedaan zo gauw ik er rustig opzat gewoon naar voren laten gaan. dan maar rennen maar gewoon alten doorlopen. maar ddaar heeft ze nu ook al trukjes voor. of ze gaat met bolle rug bokken of ze draait zich van de longeerder af en gaat haar eigen gang. en staat stil en gooit je eraf. maar als je voor de verandering blijft zitten. wat ook elke keer wel gebeurd uiteindelijk, dan loopt ze ook gewoon rustig met je rond.
maar het is telkens het begin. uiteindelijk blijf ik er elke keer wel een keer opzitten en kunnen we een paar gewone rondjes maken. maar die eerste stap telkens. je weet nooit wat je krijgt.
of ze loopt rustig weg of ze valt achterover.

Rhode
Berichten: 33
Geregistreerd: 20-05-04
Woonplaats: Zutphen

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 11-07-04 18:19

ja maar ze loopt absoluut niet gestresd als je er eenmaal opzit dus als ze echt ergens last van had..... dan merk je dat vrij snel. maar misschien moet ik haar toch eens laten onderzoeken.
alhoewel ik er eigenlijk het geld niet helemaal voor heb. maar ja.
maar er zin ook dagen dat het wel gewoon goed gaat. dat je er zo op kunt stappen en weg rijden. dat waren de 3 dagen voor deze laatste 2 dagen.

Carlaa

Berichten: 2867
Geregistreerd: 25-03-03
Woonplaats: Drenthe

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-07-04 18:20

Toch zal je het in mijn ogen moeten bereiken met rust en geduld. Niet met hardhandige manieren en zo snel mogelijk...

Ik heb ook een Goodtimes merrie ingereden, erg onrustig paard. Maar niks mee te stellen gehad, heel makkelijk gegaan.
Zegt niks hoor! Maar toch. Rust en geduld en je komt een heel eind.

shiana

Berichten: 936
Geregistreerd: 29-03-03
Woonplaats: eelde

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-07-04 18:25

een kleine tip wat ik weleens heb gehoord , weet niet of het werkt maar mijn paard heeft hetzelfde gedaan en toen kreeg ik weleens de tip om een keer een ei of een zakje water tussen zijn oren kapot te slaan als die omhoog komt , ik heb het zelf nooit geprobeerd , maar ik heb wel gehoord van mensen dat het moet werken , het is wel even een gehannes . maar je zou kunnen vragen in je omgeving of mensen dat ook weleens geprobeerd hebben en of het werkt .misschien is het wat

Tooske

Berichten: 6547
Geregistreerd: 26-07-03
Woonplaats: Almkerk

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-07-04 18:36

Zoals ik het lees vindt ik dat je nogal snel bent gegaan met haar , ik zou haar de eerste maand alleen maar poetsen en rommelen denk ik en daarna rustig longeren en er zeker niet elke dag mee aan de gang gaan een keer of 3 in de week is meer dan genoeg. Het paard was nog groen daar moet je zeer veel geduld mee hebben.
En ik zou er bij zo'n jong paard ook zeker GEEN slof omhangen daarmee maak je het erger dan het al is en zeker niet als omhoog komen dadelijk sla je over de kop.
Ik zou er zeker proffesionele hulp bij zoeken en zeer veel geduld hebben.
IK ben het wel een beetje ens met shiana, want mijn paard kwam omhoog met buitenrijden en toen had ik een springzweep gekocht en daar sloeg ik hem heeel hard mee tussen z'n oren en sinds dien neem ik die zweep mee met buitenrijden en heof hem nooit meer te gebruiken over dus....
Met dat steigeren zou ik zeker korte mette nemen levensgevaarlijk man!!!!

shiana

Berichten: 936
Geregistreerd: 29-03-03
Woonplaats: eelde

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-07-04 18:46

een slof vind ik ook nogal spannend , zo haal je idd de vrijheid ook weg om weer naar voren te komen en heb je idd kans dat je met paard en al achterover klapt , ik heb er toen ook over gedacht met die van mij om er een slof aan te hangen omdat ik ook zoiets had van als dat hoofd niet omhoog kan kan die ook niet steigeren ,maar dit werd me gelukkig streng afgeraden door iemand die proffesioneel probleempaarden zadelmak maakt

zonnebloem18

Berichten: 24835
Geregistreerd: 10-06-04
Woonplaats: Assen

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-07-04 19:03

ga is met meerdere paarden in een bak staan en dan allemaal tegelijk opstappen paarden lijken net als mensen alles van elkaar af.
op manege's gebruiken ze die techniek ook heel vaak.

Mist

Berichten: 9486
Geregistreerd: 17-02-03
Woonplaats: noord brabant

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-07-04 19:12

Ik heb dit eens 1x meegemaakt, ook bij een wat "ouder" paard, bij wie het dus elke keer lukte (in het verleden) de berijder er af te bokken. Het paard had dus elke keer gewonnen. Nu vind ik een rodeo op z'n tijd niet erg...maar als een paard je eraf wil hebben, dat lukt dat gewoon in mijn opinie. Er is een verschil tussen bokken en bokken !
Wat ik toen gedaan heb is niet helemaal conventioneel Haha! ik heb een oud maar wel goedpassend zadel gebruikt en daar een zak aangebonden die over de zitting van het zadel lag, zo'n jutte zak en dan volgestopt met stro. Omdat tijdens het draven aan de longeerlijn de zak (die overigens niet zwaar was) op haar rug bonkte, begon ze natuurlijk als een idioot te bokken, maar rara...de zak bleef wel op haar rug Haha! Dit heb ik eerst maar eens een week of anderhalf volgehouden, totdat ze niet meer reageerde op de zak...en toen pas er zelf op. Dat ging daarna redelijk goed, bokken was niet helemaal over...maar heb geen zand meer gehapt Knipoog

Caira
Berichten: 26061
Geregistreerd: 20-07-02
Woonplaats: Schoorl

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-07-04 19:13

Ik ben ook van mening dat je te snel wilt! Neem de tijd, ga rustig met het dier aan de gang.

obelix

Berichten: 11877
Geregistreerd: 09-06-01

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-07-04 19:36

Rhode schreef:
ik heb er nu ook mensen bij die echt ervaring hebben en als ik haar weg breng dan word ze gewoon met verdoving en grof geweld ingereden krijg ik een vernacheld paard terug en zo gauw de verdoving weg is ben ik nog verder van huis. en daarnaast is dat zo duur dat ik het niet eens kan betalen. dus dat is geen optie.

Mwa als je dr bij een goed adres brengt zou dat bijna niet mogelijk moeten zijn dta ze zoiets doen ?!!
Misschien dat jij andere ervaringen hebt dat kan best,maar zelf zou ik niet gaan rotzooien met zo'n paard..
Vaak maak je het alleen maar erger.. Scheve mond

mobick

Berichten: 3263
Geregistreerd: 24-05-02
Woonplaats: Maartensdijk

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-07-04 19:51

wel eens over nagedacht dat het beest misschien zadeldwang heeft?
Rio deed en doet niet anders dan jouw paard. geduld en rust is het enige wat bij hem helpt.

Rhode
Berichten: 33
Geregistreerd: 20-05-04
Woonplaats: Zutphen

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 11-07-04 21:28

Met gewoon opzadelen is er in principe niks aan de hand dus ik denk niet dat ze zadeldwang heeft. je kunt het zadle er rustig opleggen en ze kijkt niet op of om. dus dat is het denk ik niet.
En ik ben wel vrij snel begonnen met zadelmak maken en alles maar in het begin ging het ook heel goed. ze was braaf aan de longe en gewoon het zadel opleggen was geen probleem. toen ze er eenmaal mee aan de longe moest lopen heeft ze wel ff flink geprotesteerd maar dat ging na een tijdje over. en omdat ze al gauw gewoon rustig kon lopen met het zadel ben ik begonnen met hangen en omdat dat toen ook heel goed ging ben ik erop gaan zitten en toen ging het ineens fout.
Maar nu hebben we het wel minstens over een week.
terwijl ze vaak in proffesionle stallen de paarden inrijden door het zadel erop te gooien. flink laten bokken en rennen en dan erop. alles in een dag.
en nadat ze me een keer eraf had gegooid zijn we ook gewoon rustig verder gegaan niet te veel stressen, rustig blijven, belonen enz.
maar wel direct het steigeren afstraffen. en dat heeft ze minstens een week, misschien 2 niet meer gedaan. tot een paar dagen geleden ze weer begon en zelfs nog erger.
Dus toen hebben we er op een gegeven moment het met de slof geprobeerd. gewoon los er aan zodat ze de mogelijkheid had om gewoon rustig naar voren te lopen en er werd pas kracht opgezet zo gauw ze omhoog kwam. en dan en dan alleen.
voor de rest hing de slof gewoon los en werd door 2 mensen die naast haar liepen vast gehouden. ik hield de slof dus niet zelf in mijn hand.
het enige wat ik probeerde te doen was rustig hangen. en ze werd alleen gestraft, door de slof, zo gauw ze omhoog kwam. niet bepaald de meest vriendelijke methode.
maar dat steigeren is nog veel gevaarlijker. want zij steigert ook gewoon zo achterlijk hoog. dat het me telkens weer verbaasd dat ze niet achterover klapt. en als ik er wel opzit dan klapt ze sowieso achterover. want dan houd ze haar evenwicht helemaal niet.
ja wat kan ik er nog meer over zeggen.
lichamelijk kan ze het sowieso aan ook wat betreft haar rug doordat ze al 5 is. en met 5jarige ga je niet al te snel te snel.

maar zijn er nog meer die ervaring hebben met paarden die gingen steigeren als je erop wou en wat hebben jullie eraan gedaan?

Kiara

Berichten: 10899
Geregistreerd: 10-01-03

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-07-04 21:37

Ik lees dat je haar pas vier weken hebt in je eerste berichtje. Verderop lees ik dat je het 'wekenlang' rustig aan hebt gedaan.
Tegenstrijdig.
Ik zou zeggen; zoek hulp! En dan andere hulp dan die je nu hebt, want in vier weken na een verhuizing al zo veel nieuwe indrukken opdoen, nee, dat is niet niks.
Maar eerst: zoek rust. Stapje voor stapje, misschien wat NH, grondwerk, vertrouwen winnen. Als de basis er ligt, dan pas verder gaan.
Wat is er erg aan dat je er misschien pas over twee maanden op stapt? Maar het maakt imo wel uit of je dan een rustig paard hebt dat je vertrouwd, of een etterbakje die alleen met slof (het laatste redmiddel vaak) 'gereden' wordt.
Veel succes, en veel wijsheid wens ik jullie toe.

Rhode
Berichten: 33
Geregistreerd: 20-05-04
Woonplaats: Zutphen

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 11-07-04 21:46

waarschijnlijk hebben jullie allemaal wel gelijk. ik had rustiger aan moeten doen. maar omdat het begin goed ging dacht ik zo door te kunnen gaan en toen ging het fout en wou ik het daar niet bij laten. en toen ging het weer goed en toen wou ik weer door gaan en nu gaat het weer fout en dan wil ik het daar niet bij laten.
begrijp je wat ik bedoel. maar je hebt misschien wel gelijk. ik moet proberen niet te veel door te douwen en dat deed ik in het begin wat e snel maar na deze dagen ben ik er ook wel achter dt dat niet werkt.
als het dan een keer goed ging moest het nog een keer. maar vandaag ook ik ben gestopt toen het een keer goed ging. en dat blijf ik nu ook doen. en dan gaan we als het goed gaat langzaam weer verder. maar we gaan nu gewoon rustig door. en als het goed gaat en ik erop zit en rustig een rondje kan rijden stop ik. vandaag werkte dat en dat hou ik er gewoon in en misschien. moet ik het ook wel gaan afwisselen. al adviseren sommige om dat niet te doen.
je merkt bij haar in het begin al wanneer ze echt heel gespannen, energiek is. en als dta zo is dna longeer ik gewoon alleen en ga ik de volgende dag weer verder met opstijgen.
denken jullie dat dat werkt?

Anne_GTI

Berichten: 18200
Geregistreerd: 26-09-02
Woonplaats: Kan de rand van Zwollywood zien uit mijn keukenraam, daarom kijk ik liever in de kamer naar buiten

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-07-04 21:48

Als ik jou was bracht ik hem toch weg naar een prof. Beter een paar honderd euro er tegen aan smijten dan je gezondheid er aan wagen. Er zijn ook adressen zat waar je paard wel op een normale manier verder zadelmak gemaakt wordt. Als je wat hebben moet waar ik goede verhalen over hoor moet je me maar even PB-en.

Caira
Berichten: 26061
Geregistreerd: 20-07-02
Woonplaats: Schoorl

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-07-04 21:48

Fysiek kan ze het waarschijnlijk ook allemaal wel aan, maar in dat koppie gebeurt gewoon te veel Ik vind het super dat je dit toegeeft! En idd als je gas terugneemt en rustig aan opnieuw begint krijg je hier vast een geweldig paardje aan!