Afmeting longeerbak

Moderators: C_arola, Coby, Nicole288, Dyonne

Toevoegen aan eigen berichten
 
 
Percy

Berichten: 12070
Geregistreerd: 04-09-01
Woonplaats: België

Afmeting longeerbak

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 19-02-02 00:11

De laatste tijd zit ik er aan te denken om een longeerbak te maken. Ook handig als roundpen of uitloop.
Ik heb een loos stukje grond achter mijn paardenstal en vandaag ben ik eens gaan meten. Ik kan daar 20 meter naar achter (dan kom ik bij de erfafscheiding met buurman) maar in de breedte heb ik maar 12 meter want daar staat mijn kersenboom en die wil ik niet kwijt (niet dat ik ooit een kers er van gegeten heb, de vogels zijn me steeds voor Haha! ).

Heeft iemand een idee hoe groot de diameter van een longeerbak moet zijn? Ik dacht zelf aan 20 meter maar dat ga ik dus niet halen.

abby
Berichten: 1664
Geregistreerd: 31-01-02

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-02-02 11:16

een bak van 15 meter doorsnede is echt wel noodzakelijk hoor, anders wordt de volte wel heel erg klein, en dat is niet goed om lang op te lopen voor een paard. Toch de kersenboom eraan??

carlijn83

Berichten: 3514
Geregistreerd: 11-11-01

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-02-02 12:26

Ik ga helemaal met abby mee.
Anders wordt de volte té klein, da's niet goed voor het beenwerk van t paard, om continu op zo'n kleine volte te draaien.
Helaas voor de kersenboom, maar als je een goede longeerring wil hebben zal ie er toch aan moeten geloven.

Percy

Berichten: 12070
Geregistreerd: 04-09-01
Woonplaats: België

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 19-02-02 13:52

Twaalf meter is natuurlijk veel te klein, dat snap ik wel maar kan 15 meter wel? Anders kom ik mijn 200 jaar oude perenboom tegen en die kan ik natuurlijk moeilijk kappen.
Of ik moet toch ergens anders een stuk afzetten maar dan moet ik het van de wei afhalen en dat vind ik ook weer zonde.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-02-02 14:44

Hoe groot is je paard? Voor Milena (1.40) heb ik aan een roundpenn van 15 meter genoeg, maar voor Leonardo (1.64) is het echt aan de kleine kant en gaat mijn voorkeur toch echt uit naar 20 x 20.

Je kunt kersenbomen trouwens toch wel verplaatsen?

Ethelate

Berichten: 21119
Geregistreerd: 02-10-01

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-02-02 15:04

Ja, verplaats de bomen!
Lijkt mij de slimste oplossing, maar kost je wel wat *en ze komen met kranen in de tuin...*

Want een diameter van 12 meter is klein hoor!

Percy

Berichten: 12070
Geregistreerd: 04-09-01
Woonplaats: België

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 19-02-02 22:20

Met die kranen heb ik geen probleem maar om zo'n boom goed te kunnen verplaatsen zijn ze wel even bezig. Een vriendin van mij kostte het twee jaar geleden 2000,- voor twee grote lindebomen. Beetje veel dus Haha!

Mijn paard is nu 1.62m maar nog enigszins in de groei, 15m. zal voor hem dan ook wel te krap zijn.
Dat wordt toch een ander plekje zoeken Verdrietig