aparte kleuren, waar en welke rassen

Moderators: C_arola, Coby, Nicole288, Dyonne

Toevoegen aan eigen berichten
 
 
eekhoornerik

Berichten: 7261
Geregistreerd: 14-01-04

aparte kleuren, waar en welke rassen

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 10-07-04 23:44

hoi,

ik ben helemaal gek van roodschimmels, valkkleurigen en palomino's (geen haflingers),
maar ze zijn zo moeilijk te vinden.

wie weet of er bepaalde rassen verbonden zijn aan deze kleuren of zijn het rassen op zich? Blond

en zijn ze over het algemeen ook duurder omdat het kleuren zijn die niet veel voorkomen?

en hoe is zo'n beestje te vinden? (liefst een e-pony)

thanx voor de info!

capopjekop

Berichten: 30653
Geregistreerd: 30-11-03

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-07-04 23:47

nou ik heb juist het idee dat ik op concours steeds meer palominos vind.

mijn pony is szomers ook palomino en ze is een onbekent ras met welsh bloed. veel quarters zijn geloof ik ook palomino en waarschijnlijk zijn aprte kleuren ook wel iets duurder.

Cowgirl

Berichten: 23740
Geregistreerd: 04-03-01
Woonplaats: Drenthe

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-07-04 08:50

Het ras met de meeste kleuren is de Ijslander. http://www.icelandichorse.is/colours.html

Maar ik denk als je voor een roodschimmel(variant daarvan), palomino en valken het beste eens bij de quarters kunt gaan kijken.

Het zijn erg geliefde kleuren voor westernpaarden.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-07-04 09:04

Cowgirl schreef:
Het ras met de meeste kleuren is de Ijslander. http://www.icelandichorse.is/colours.html

Maar ik denk als je voor een roodschimmel(variant daarvan), palomino en valken het beste eens bij de quarters kunt gaan kijken.

Het zijn erg geliefde kleuren voor westernpaarden.


Daar dacht ik ook direct aan. Nadeel: zowel Ijslanders als Quarters zijn in het algemeen behoorlijk prijzig in aanschaf. Een Ijslander is trouwens ook te klein denk ik (ze zoekt een E-pony). Quarters zijn qua stokmaat nagenoeg wel allemaal E-pony's.

DubbelFun

Berichten: 88655
Geregistreerd: 12-04-01
Woonplaats: 1 km van het midden van Nederland

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-07-04 09:41

Idd bij de Quarters zie je heel veel leuke kleurtjes Haha! Bedoel je met roodschimmel geen roan(blue-roan en redroan), want elke schimmel wordt uiteindelijk gewoon wit (gray bij Quarters).

Morrie

Berichten: 22311
Geregistreerd: 08-07-03
Woonplaats: 't Gooi

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-07-04 10:04

bij Norikers komen ook alle kleuren voor, alleen heten ze anders: Sjabraktiger, tiger, rappe, Blauschimmel enz.
Ze hebben ze ook in bont en gespikkeld en alle variaties daar weer in.

Ze zijn niet buitengewoon duur in aanschaf en erg veelzijdig. Wel koudbloed..... www.noriker.nl.nu

Bravura
Berichten: 5944
Geregistreerd: 19-01-04

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-07-04 10:42

In Belgie hebben ze veel palomino's waar een ander prijskaartje aan hangt (ook stamboek). Knipoog
In Duitsland zit Gestut Falkenhorst, www.gestuet-falkenhorst.de , waar ook op kleur gefokt wordt en waar men regelmatig leuke veulens te koop heeft.

Caira
Berichten: 26061
Geregistreerd: 20-07-02
Woonplaats: Schoorl

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-07-04 10:43

Een paard koop je op karakter, niet op kleur!

Bravura
Berichten: 5944
Geregistreerd: 19-01-04

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-07-04 10:46

irish_lady schreef:
Een paard koop je op karakter, niet op kleur!

Paarden met kleur hebben ook karakter! *LOL*

Caira
Berichten: 26061
Geregistreerd: 20-07-02
Woonplaats: Schoorl

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-07-04 10:47

Bravura schreef:
Paarden met kleur hebben ook karakter! *LOL*

een paard met een bepaald karakter kan elke kleur hebben,
een paard met een bepaalde kleur kan elk karakter hebben!

Belker

Berichten: 15300
Geregistreerd: 28-05-01
Woonplaats: Veluwezoom

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-07-04 10:49

Ik zou eens bij de Welsh gaan kijken. Dara komen veel verschillende kleuren voor.

Saar4
Berichten: 2346
Geregistreerd: 26-11-02

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-07-04 13:49

Criollo's heb je ook vaak in aparte kleuren.

Mews

Berichten: 5499
Geregistreerd: 22-06-04
Woonplaats: Kopenhagen

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-07-04 14:08

CCCCorine schreef:
Daar dacht ik ook direct aan. Nadeel: zowel Ijslanders als Quarters zijn in het algemeen behoorlijk prijzig in aanschaf. Een Ijslander is trouwens ook te klein denk ik (ze zoekt een E-pony). Quarters zijn qua stokmaat nagenoeg wel allemaal E-pony's.


Ik dacht ook al aan ijslanders toen ik het las, wat origineel. Bloos

Ik heb wel een D-pony ijslander. Door de toch wel stevige bouw vind ik dat ik (1.80 m) er perfect op zit, hij is 1.40 m. Je ziet wel dat hij geen paard is, maar het ziet er niet belachelijk uit, ik heb nog nooit commentaar gehad op de combinatie van mij en m'n ijslander. Lachen Dus in D-pony zijn ze in ieder geval wel te vinden. Over de kleuren weet ik niet veel af maar ze zijn wel in veel kleuren te vinden.

Trouwens irish_lady, ik denk dat ze ook heus wel naar het karakter van het paard zal kijken hoor! Wat heb je nou aan een kleur paard dat je mooi vind als je hem / haar niet kan aaien omdat ie anders je hand eraf bijt? Schijnheilig[/i]

Peterina
Berichten: 9148
Geregistreerd: 13-06-03
Woonplaats: Neerpelt, Belgiƫ

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-07-04 14:44

Als je tijd hebt moet je op 18 juli as komen kijken naar de 30e Jubileum Internationale Show van de Royal Belgian Palomino stamboek. Het wordt gehouden op de Hippodrome te Ghlin (Mons). Wel een beetje ver maar de moeite waard.

Op de site van de RBP staan ook verschillende Palomino, cremello en valk (genoemd isabelle in het frans en spaans! en bij de RBP) gekleurde paarden te koop. En dan wel van pony tot paarden maat en voor ieders beurs.

Palomino's zijn niet duurder dan andere paarden maar zoek je iets met goede papieren en conformatie, die ook nog sport gefokt is, ja, dan hangt er een prijskaartje aan. Maar zeker niet meer dan wat ze ragen voor een gewone KWPN'er. Wel een opmerking ... warmbloed palomino's (KWPN, BWP, SBS, Oldenberg, enz enz) met prestatie bloodlijnen zijn niet zo dik gezaaid en bij deze staat wel een hogere prijskaartje.

eekhoornerik

Berichten: 7261
Geregistreerd: 14-01-04

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 11-07-04 14:58

tuurlijk gaat het mij om het karakter van het paard, maar vind het ook leuk om een aparte kleur te hebben! bedankt voor de tips (die site van ijslanders is echt gaaf!)

Mews

Berichten: 5499
Geregistreerd: 22-06-04
Woonplaats: Kopenhagen

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-07-04 15:07

We hebben bewust voor de ijslander gekozen om het karakter. Nu moet ik zeggen dat Roskur wel het schoolvoorbeeld is van wat ik verwachtte van 'de ijslander', maar in de praktijk valt het hartstikke mee en heb ik heel veel geluk gehad! Ik dacht bijvoorbeeld dat ze neeergens bang voor waren, dat is Roskur ook niet, maar ik ken genoeg ijslanders die daar anders over denken. Knipoog

Nou ja, hopelijk vind je een leuk / lief paardje in een van de kleuren die je graag wil! Lachen