Fleur heeft White Line Disease, wat nu?

Moderators: C_arola, Coby, Nicole288, Dyonne

Toevoegen aan eigen berichten
 
 
Buitenzorg

Berichten: 10818
Geregistreerd: 02-10-01
Woonplaats: Spijkenisse

Fleur heeft White Line Disease, wat nu?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 14-02-02 18:48

Zie http://www.bokt.nl/forums/viewtopic.php?t=42519

Bij Fleur is gister de (gevreesde) White Line Disease ontdekt aan beide (!) achterhoeven. Huilen

Ik heb inmiddels half inet afgespeurd naar info hierover en krijg eigenlijk best tegenstrijdige berichten.

Fleur is er pas 4 weken (valt nog binnen de 6 weken termijn) en speciaal aangeschaft als tweede pony in het span waarmee ik dan vervolgens (zware) marathon wedstrijden mee wil gaan rijden.

Nu weet ik dat bij goede behandeling de schade mee kan vallen, echter hoever het in de hoef zit is niet te zien c.q. ontdekken.
Aan de ene kant wil ik (willen wij) Fleur niet meer kwijt omdat ze een leuk koppel met Isabeau vormt, aan de andere kant heb ik geen zin (en daar ben ik misschien hard, maar ook eerlijk in) torenhoge vee-arts rekeningen, om uiteindelijk na een half jaar ofzo tot de ontdekking te komen dat Fleur het marathonwerk niet aan zal kunnen......

Het geluk zit niet echt mee, wat is jullie advies hierin? De oude eigenaar heeft al laten weten haar terug te willen...Kan ik haar het beste nu terugbrengen en GEEN risico's nemen of nog een aantal maanden aankijken en tot de ontdekking komen dat het mee valt (of misschien wel heel erg is) en dan pas terugbrengen. Terugbrengen is in dat geval moeilijker omdat ze er dan al veel langer is.......

Cassidy

Berichten: 75551
Geregistreerd: 08-08-01
Woonplaats: Purmerend

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-02-02 18:59

Jeetje wat is dit sneu zeg. En ook nog als gevolg een moeilijke beslissing erbij...

Als je de pony voor zwaar marathonwerk in wilt zetten, betekend dat dat je haar moet laten beslaan? En dat je dat dan ook doet?, nu al? Je zult toch moeten trainen en het paard in beweging moeten houden. Maar als je beslaat dan kan volgens mij (ben geen vakman) de infectie niet goed behandeld worden, en zijn de kansen op genezing niet zo heel erg best.

White Line Disease kan heel hardnekkig zijn. Maar ik zou als ik in jouw schoenen stond niet meteen het bijltje erbij neergooien en toch proberen of er iets aan te doen is. Dat betekent wel dat je de tijd erin moet investeren om het weer goed te krijgen. Maar zie maar weer zo gauw een spanmaatje te vinden waar je andere paard het ook mee vinden kan. Volgens mij waren jullie toch best wel lang op zoek geweest?

Wel zou ik voor mezelf een realistisch tijdslimiet stellen en er in mijn achterhoofd rekening meer houden dat ze dan toch terugmoet. In ieder geval al heel positief dat de voormalige eigenaar haar terug wil nemen. Vraag wel of dit aanbod ook nog geld als je over de door jouw bepaalde tijd weer bij hem aanklopt...

FCSA

Berichten: 6379
Geregistreerd: 30-10-01

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-02-02 19:58

hoi,

is white line desease de bacterie die de witte lijn aantast?

als dit zo is kan je oxytetracycline (spray) gebruiken.

greets!

Colinda
Berichten: 1322
Geregistreerd: 30-06-01
Woonplaats: Amerongen

wld

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-02-02 21:16

Hoi,

Die oxy... huppeldepup nog wat spray, is dat die "blauw spray"?
Daar zat ik nl. ook al aan te denken, omdat dit echt sterk spul is.

Tevens heb ik het een keer moeten gebruiken bij een paard wat een zware vorm van rotstraal had (hij noemde het rotkreupel zoals je die ziet bij schapen) en ging de kant op van straalkanker.
We moesten toen 2x per dag dit op sprayen en gelukkig hielp dit !!!
(maar het was wel een half jaar/1 jaar afzien en doorgaan met sprayen, eerst 2x per dag, later naar 1x dag, om de dag enzovoort.)

Mischien is dit wel wat (én niet zo duur)...

Groetjes Jolanda

Buitenzorg

Berichten: 10818
Geregistreerd: 02-10-01
Woonplaats: Spijkenisse

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 14-02-02 21:34

Cassidy schreef:
Jeetje wat is dit sneu zeg. En ook nog als gevolg een moeilijke beslissing erbij...

Als je de pony voor zwaar marathonwerk in wilt zetten, betekend dat dat je haar moet laten beslaan? En dat je dat dan ook doet?, nu al? Je zult toch moeten trainen en het paard in beweging moeten houden. Maar als je beslaat dan kan volgens mij (ben geen vakman) de infectie niet goed behandeld worden, en zijn de kansen op genezing niet zo heel erg best.

Ja, Fleur is idd rondom beslagen. Ik woon in de polder en heb wel berm, maar kan daar vaak niet in met kar en al. Dus ben ik aangewezen op de weg en met minstens 3x voor de wagen trainen in de week slijten die voetjes zo hard dat ze absoluut ijzers nodig heeft. Maar dat vroeg ik me ook al af, maar volgens mijn smid kan de immaverol oplossing langs het ijzer heen.


White Line Disease kan heel hardnekkig zijn. Maar ik zou als ik in jouw schoenen stond niet meteen het bijltje erbij neergooien en toch proberen of er iets aan te doen is. Dat betekent wel dat je de tijd erin moet investeren om het weer goed te krijgen. Maar zie maar weer zo gauw een spanmaatje te vinden waar je andere paard het ook mee vinden kan. Volgens mij waren jullie toch best wel lang op zoek geweest?
Echt lang niet, heb wel meerdere pony's bekeken, die bij aankomst 10 cm kleiner waren dan verteld, of stok en stok kreupel.....

Wel zou ik voor mezelf een realistisch tijdslimiet stellen en er in mijn achterhoofd rekening meer houden dat ze dan toch terugmoet. In ieder geval al heel positief dat de voormalige eigenaar haar terug wil nemen. Vraag wel of dit aanbod ook nog geld als je over de door jouw bepaalde tijd weer bij hem aanklopt... Ja, al wil ik Fleur volgend jaar nog terubrengen dan kan dat. Dus wat dat betreft heb ik geen problemen. Het probleem is wel dat als het na 6 maanden bv niet gaat dat ik dan wel helemaal gehecht ben aan haar.... Maar ik hoor ook zoveel verschillende verhalen dat ik inmiddels door de bomen het bos niet meer zie!

FCSA

Berichten: 6379
Geregistreerd: 30-10-01

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-02-02 22:29

hoi,
mijn pony had dus ook die witte lijn bacterie..erg vervelend, maar het is nu helemaal weg.

die oxytetracycline is géén blauwe spray (wordt er erg vaak mee verward), maar is paars. blauwe spray bevat namelijk niet die oxytetra waar het nou juist om gaat. je kan het zonder recept bij de dierenarts kopen, is niet erg duur. ik moest het gedurende één á twee weken op om de dag op de witte lijn spuiten.

succes!

orri

Berichten: 20941
Geregistreerd: 09-01-01
Woonplaats: "the world is my playground"

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-02-02 22:45


Cassidy

Berichten: 75551
Geregistreerd: 08-08-01
Woonplaats: Purmerend

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-02-02 23:49

BUitenzorg, ben je er intussen al uit wat je gaat doen?

K@rin

Berichten: 415
Geregistreerd: 10-08-01
Woonplaats: Maarheeze

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-02-02 00:38

Hoi,


wanhoop niet, het is echt goed te behandelen. Mijn 2 paarden hadden een drietal maanden terug beiden aan respectievelijk een voor- en een achter hoef white line desease.
Mijn hoefsmid heeft het loszittende gedeelte van de hoefwand weggesneden, wat vooral bij eentje een aardig eind was. En hij adviseerde RWL-quality. Abosluut niet goedkoop, maar echt goed spul. Bij mijn rijpaard kon er nog wel een hoefijzer onder, behanmdeling sloeg snel aan, geen nieuwe loszittende delen en nu nog 1 keer bekappen en dan is het voetje weer als nieuw.
Bij mijn anderhalf jarige was het hardnekkiger, niet genoeg hoefwand over voor een beschermend hoefijzertje. Om de dag in een koeienklauw-zak met rwl oplossing gezet, van de dierenarts nog soort biotine (geloof keratine) gekregen voor over het voer. Na 8 weken bij het bekappen was een gedeelte in orde en aan de andere zijkant was er nog een stukje wat weggesneden moest worden. Nu na 16 weken zat alles rondom goed vast, dus geen bacterie meer, en nu dus maar wachten en bekappen totdat de hoefwand weer helemaal heel is.

Maar duidelijke afspraken met de vorige eigenaar, zeg dat je het probeert goed te krijgen en hem iedere 4 weken een update geeft, en stel samen een limiet vast waarop je beiden vindt dat het helemaal over moet zijn, en anders alsnog retour. (Of laat hem anders die RWL betalen, gedeelte aankoopsom retour, maar dan vervalt wel je recht op retourneren.)

Het ziet er erg uit, behandelen is bewerkelijk, ik werd er eerst ook helemaal depri van, maar nu is alles weer okay.

Colinda
Berichten: 1322
Geregistreerd: 30-06-01
Woonplaats: Amerongen

rwl

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-02-02 01:07

Hoi,

Ik heb inmiddels via email informatie aangevraagd over RWL , prijsopgave en zo... maar helaas heb ik nog geen reaktie ontvangen....
Afwachten dus....

groetjes Jolanda

Buitenzorg

Berichten: 10818
Geregistreerd: 02-10-01
Woonplaats: Spijkenisse

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 19-02-02 10:16

Cassidy schreef:
BUitenzorg, ben je er intussen al uit wat je gaat doen?


Door alle info die ik heb opgevraagd zie ik zo ongeveer door de bomen het bos niet meer.
De een zegt dat het prima te behandelen is en de ander zegt dat het en veeeeeel geld gaat kosten en het nog maar de vraag is of het uiteindelijk werkt.

We hebben wel besloten om Fleur (voorlopig) te houden, ze is gewoon het perfecte maatje voor Isabeau, en daarvan zijn er vast nog wel tig, maar dan moet je ze wel vinden.
De oude eigenaar is op de hoogte en heeft al aangegeven dat ze terug mag. Ik ga het behandelen met Hoef & Zool van de Paardendrogist (tip kreeg ik van een hoefsmid) en met Resolutio van RWS.
De ijzers blijven er onder, zolang ze niet kreupel loopt kan ik gewoon blijven trainen. Zodra de ijzers weer vervangen moeten worden zal mijn smid er weer naar kijken en dan gaan we een definitieve beslissing maken.

Dank jullie wel voor het meedenken en de adviezen. Ik hou jullie op de hoogte.

Nathalie w

Berichten: 750
Geregistreerd: 05-04-01

white line disease

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-02-02 11:13

Keratex heeft hier ook een goed produkt voor te verkrijgen bij Jordens hippo bv.

Buitenzorg

Berichten: 10818
Geregistreerd: 02-10-01
Woonplaats: Spijkenisse

white line disease

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 19-02-02 13:57

Nathalie w schreef:
Keratex heeft hier ook een goed produkt voor te verkrijgen bij Jordens hippo bv.


Via Ilse kreeg ik idd Keratex als uitkomst, maar op de site van Jordens kan ik dat product nergens vinden, misschien weet jij meer?

Nathalie w

Berichten: 750
Geregistreerd: 05-04-01

keratex

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-02-02 16:07

Als je op de site Jordenshippo.nl gaat dan naar paardenprodukten en dan kun je bij zoeken keratex indrukken. Ik heb het toevallig gisteren besteld
omdat het middel ook nagelgaten versterkt en mijn paard sinds een paar
dagen zonder ijzers is. tel jordens hippo 0475-459095.

Margreet

Berichten: 18325
Geregistreerd: 24-08-01

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-02-02 18:34

Het is niet zeker of White Line Disease inderdaad veroorzaakt wordt door een schimmel (een schimmel is iets anders dan een bacterie!). Er zijn onderzoeken naar gedaan en bij een behoorlijke aantal paarden met de ziekte werd een schimmel aangetroffen, maar lang niet bij allemaal. Er lijkt wel een verband te bestaan, maar een schimmel is zeker niet in alle gevallen de oorzaak.

Er zijn een aantal factoren waardoor een paard eerder white line disease kan krijgen. Zo is bijvoorbeeld aangetoond dat paarden die in een vochtige omgeving staan er eerder last van krijgen. Een andere factor is de kwaliteit van het hoorn, deze is in grote mate erfelijk bepaald. White line disease komt zeer weinig voor bij arabieren, maar vaak bij ezels. Wat ook mee kan spelen bij de kwaliteit van het hoorn is of het paard al hoefproblemen heeft gehad. Zo zijn hoefbevangen paarden of paarden die last hebben van scheuren gevoeliger voor white line disease dan paarden met gezonde hoeven. Ook paarden die op houtkrullen of op zaagsel staan lopen meer risico: De krullen hopen zich namelijk op in de witte lijn van de hoef, vooral in het verzengebied. Door de grote druk die het paard van boven op zijn hoeven zet, perst hij als het ware de kleine houtdeeltjes dieper in de voet. In zo'n omgeving kunnen allerlei schimmels en bacteriën zich prima vermeerderen, waardoor white line disease kan worden veroorzaakt. Kreupel wordt een paard dat lijdt aan white line disease niet snel, pas als een groot deel van de wand beschadigd is zal het paard gaan kreupelen.

De behandeling is eigenlijk precies hetzelfde als die van een losse wand. Alle losse, ondermijnde hoorn wordt weggenomen, waarna een hoefijzer wordt aangebracht dat steun geeft aan de zool en de wand ontlast. Ook voor white line disease geldt, net als bij een gewone losse want, dat zo snel mogelijk moet worden ingegrepen. Als meteen adequaat met de behandeling wordt begonnen kan dat een boel ellende voorkomen.

Gerrie

Berichten: 4385
Geregistreerd: 18-04-01

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-02-02 23:55

Microbiële infecties aan de paardenhoef zijn moeilijk te herkennen. De werkelijke strijd tussen gezonde hoef en bedreigende micro-organismen speelt zich voornamelijk af in de verborgen wereld onder het hoefijzer. Schimmels voeden zich met het hoorn van de paardenhoef en gedijen in een vochtig leefmilieu. De plaats onder het hoefijzer is daarom een prima omgeving voor de micro-organismen waarbij additioneel bacteriële infecties kunnen optreden. Ze vermeerderen zich snel, heel snel. Door regelmatig de hoeven goed te controleren kan in een redelijk vroeg stadium de infectie ontdekt en bestreden worden waardoor het leed beperkt blijft.

De problemen beginnen meestal onder het hoefijzer en zijn daardoor in het beginstadium moeilijk op te merken. De infecties kunnen veelal wèl door een vakkundige hoefsmid of veearts in een vroeg stadium opgemerkt worden b.v. tijdens het bekappen en beslaan van de paardenhoeven.


Symptomen

Wanneer uw paard(en), de volgende kenmerken hebben aan de hoeven, kunt u ervan uitgaan dat de hoeven geïnfecteerd zijn:

losse wand (Whiteline-disease)
holle wand
scheuren
brokkelige hoeven
gevoelige zolen
kort op de ijzers staan
rotstraal
een combinatie hiervan

Dit en meer is te lezen op de pagina http://www.rwl-quality.nl
en klik de Belgische vlag aan.