Jaarling in 1 week tijd 2 keer zo dik? *Foto's*

Moderators: C_arola, Coby, Nicole288, Dyonne

Toevoegen aan eigen berichten
 
 
Faniek

Berichten: 16218
Geregistreerd: 21-07-02
Woonplaats: De Blesse

Jaarling in 1 week tijd 2 keer zo dik? *Foto's*

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 09-07-04 22:44

Misschien een domme vraag.....
Vorige week was mijn jaarling nog niet echt nou wat je kunt noemen dik, maar nu lijkt ze wel 2 keer zo dik. Ik ben niet de enige die het opvalt. Dus ik heb foto's gemaakt, maar daar kun je het niet echt op zien. Heb ook nog foto's van vorige week.
Veel gras heeft ze niet overveel gehad ofzo, misschien dat mensen die aan de zijkant wonen ze iets geven ofzo, maar volwassen merrie is niet wat je noemt veel dikker ofzo.

Hoort dit zo of?!

2 weken geleden, onduidelijk foto's natuurlijk ^^:
Afbeelding
Afbeelding
Afbeelding

Een week geleden
Afbeelding
Afbeelding
Afbeelding
Afbeelding

Foto's nu (op zijkant foto's is het moeilijk te zien eigenlijk moet je het in het echt zien dan valt het echt wel op):
Afbeelding
Afbeelding
Afbeelding
Afbeelding
Afbeelding

Ik hoop dat het normaal is, heb het nog nooit zo meegemaakt.
Beter vragen dan wachten en er is toch wat mis en anders weet ik het voor de volgende keer Lachen

Pantharei7
Berichten: 712
Geregistreerd: 01-11-02

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-07-04 23:02

Ik zie geen verschil.

Faniek

Berichten: 16218
Geregistreerd: 21-07-02
Woonplaats: De Blesse

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 09-07-04 23:03

marlon7 schreef:
Ik zie geen verschil.

Zoals gezegt op de foto's is het moeilijk te zien, maar in real life zie je het duidelijk. Vriendinnen van mij, ouders en zelfs broer vielen het op.

missnynke

Berichten: 8492
Geregistreerd: 11-05-02
Woonplaats: Hallum

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-07-04 23:06

ja ik zie het wel....misschien moet je hem eens flink ontwormen?

Pantharei7
Berichten: 712
Geregistreerd: 01-11-02

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-07-04 23:06

ow oke. Het kan misschien komen omdat het veel geregend heeft en dan zitten er meer eiwitten in het gras.Ik zal me er niet zo´n zorgen over maken.Misschien even opletten of ze sloom wordt.

Faniek

Berichten: 16218
Geregistreerd: 21-07-02
Woonplaats: De Blesse

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 09-07-04 23:07

missnynke: Ontwormen is misschien een heel strak plan. Aangezien mijn vader niet zo'n goeie bijhouder is en als ik het zeg dat het moet gebeuren duurt het lang voordat het daadwerkelijk gebeurt.

marlon7: Ze was idd vandaag best sloom, maar dat doet ze wel vaker kan ook door de regen. Ik hoop dat er niks is Lachen

Pantharei7
Berichten: 712
Geregistreerd: 01-11-02

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-07-04 23:09

Ja als ze sloom is zou ze inderdaad weleens wormen kunnen hebben!

Alet

Berichten: 5512
Geregistreerd: 05-08-03
Woonplaats: Yde

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-07-04 23:10

Idd eerst maar eens ontwormen! Maar als ze in vol gras staat kan het ook heel erg rap gaan hoor! Al is een week wel erg snel. Maar ik moet zeggen, toen Amber net in Groningen kwam staan was het een spiering, 3 weken later na een wormspuit en in het land was ze echt heel erg uitgedijd! Niet te dik, maar wel veel voller!

Faniek

Berichten: 16218
Geregistreerd: 21-07-02
Woonplaats: De Blesse

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 09-07-04 23:12

Alet schreef:
Idd eerst maar eens ontwormen! Maar als ze in vol gras staat kan het ook heel erg rap gaan hoor! Al is een week wel erg snel. Maar ik moet zeggen, toen Amber net in Groningen kwam staan was het een spiering, 3 weken later na een wormspuit en in het land was ze echt heel erg uitgedijd! Niet te dik, maar wel veel voller!

Ze staan dagelijks op gras zo hoog als op de 2e foto van een week geleden en dan om de 3 dagen klein stukje erbij dus vol gras hebben ze niet echt.

Ik ga haar zeker z.s.m ontwormen. Ik moet nog zweetdeken voor fab halen en dan neem ik meteen wormenspuiten mee dan doe ik het zelf wel Lachen

lageveld

Berichten: 3378
Geregistreerd: 03-09-01
Woonplaats: Almelo

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-07-04 00:06

Van wat ik op je foto's kan zien ziet je pony er gewoon beter uit dan twee weken geleden. Wat is dus het probleem ?
En wat dat ontwormen betreft: Dat is helemaal afhankelijk van of dat wel of niet volgens een beetje redelijk schema gebeurd is.
Van NIET ontwormen worden ze in elk gevan NIET vet Lachen

isioma

Berichten: 1052
Geregistreerd: 27-07-03
Woonplaats: het diepe zuiden van Limburg

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-07-04 09:17

is er misschien ioemand die ze lke dag komt bijvoeren ??
is de merrie ook voller geworden ?

Artemiss
Berichten: 1093
Geregistreerd: 17-08-03

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-07-04 09:46

@ fjordenfan

Kheops schreef:
Veel gras heeft ze niet overveel gehad ofzo, misschien dat mensen die aan de zijkant wonen ze iets geven ofzo,
maar volwassen merrie is niet wat je noemt veel dikker ofzo.



Knipoog

Margee

Berichten: 5711
Geregistreerd: 19-08-01
Woonplaats: Kortenhoef

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-07-04 11:06

We hebben een best wel droge periode gehad en nu het dus is gaan regenen, en het niet koud is, gaat het gras ook weer flink groeien.
Dus in combinatie met groeistuipen zou het normaal kunnen zijn.
Ik zou zeker ontwormen en de mest daarna nakijken. Als er wat in zit de DA bellen en om een goed schema vragen om de boel schoon te krijgen.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-07-04 11:13

Ik zie ook nie zoveel verschil eerlijk gezegd.

Esther_1985

Berichten: 1117
Geregistreerd: 22-04-04

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-07-04 15:17

ik zou ook even ontwormen

Duncan

Berichten: 1562
Geregistreerd: 02-05-04
Woonplaats: Nijmegen

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-07-04 15:21

Het ziet eruit als wormen, voral die ena laatste foto, zie je de ribben een beetje

Cowgirl

Berichten: 23740
Geregistreerd: 04-03-01
Woonplaats: Drenthe

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-07-04 15:39

Volgens mij komt het gewoon door het gras.

Gras bevat veel vocht en doordat de darmen vol gras zitten zetten ze uit, vandaar altijd die plof buiken.
Zet je hem een nachtje van het gras af dan zal de buik verdwijnen.

Maar ik vind jou jaarling er nu goed uitzien.

Ik denk dat de wormen wel meevallen, maar als je het niet vertrouwd haal dan gewoon even een uitgebreide ontwormingmiddel en behandel hem even.

carow

Berichten: 362
Geregistreerd: 12-03-04
Woonplaats: maasdijk

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-07-04 18:03

Ik zie een klein beetje verschil maar echt ongezond dik is die volgens mij ook weer niet. Mijn paardje wordt ook altijd wat dikker als het gras weer gaat groeien met al die eiwitten enzow

Alet

Berichten: 5512
Geregistreerd: 05-08-03
Woonplaats: Yde

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-07-04 18:20

Ik bedenk me trouwens dat Amber pas zo is uitgedijd NA de wormspuit! Ik gok op het gras wat door de regen afgewisseld met zon is gaan groeien!

CM_

Berichten: 26904
Geregistreerd: 19-04-03
Woonplaats: Stal Niveau Herpen !!

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-07-04 22:50

ik denk ook aan eens flink ontwormen!!!!!!!!

Mizz_mol

Berichten: 1619
Geregistreerd: 10-07-03
Woonplaats: Houten

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-07-04 23:08

Gras! Het is een tijd droog geweest dan zit er niet veel vocht in het gras! Maar nu het regent wil dat wel lekker.. Helaas heb ik het zelf ook moeten ervaren Verward Dagje niet op t land en het zal al een stuk slinken Lachen

Bravura
Berichten: 5944
Geregistreerd: 19-01-04

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-07-04 11:08

Gewoon een lekker grasbuikje!

Peterina
Berichten: 9148
Geregistreerd: 13-06-03
Woonplaats: Neerpelt, België

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-07-04 15:05

Als jaarling bezig zijn met een groei scheut dan gaat alle energie in deze proces. Dan staan ze 'letterlijk' even stil, soms een paar weken tot een paar maanden. In deze periode 'vetten' ze aan, en lijkt het of ze dik worden.
Het duurt een 10-tal dagen voordat het lichaam van de jaarling het in de gaten heeft dat hij niet meer hoeft te ETEN om zijn groei te compenseren.
Dit is een vrij normale proces dat 'weide' veulens doorgaan tot ze 'uitgegroeit' zijn (een hiermee bedoel ik niet volwassen!).
Een week of drie geleden (net toen ik foto's heb gemaakt) had ik een jaarling met een tonnetje rond zijn buik lopen ... nu en 4 cm hoger ( Bloos! ) is zijn gras buikje weg, zijn ribben zijn te zien en hij is nooit bij geeten!!!