Waar graszaad en kalk kopen.

Moderators: C_arola, Coby, Nicole288, Dyonne

Toevoegen aan eigen berichten
 
 
Siggy

Berichten: 1730
Geregistreerd: 09-08-01
Woonplaats: de Eifel in Duitsland

Waar graszaad en kalk kopen.

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 03-02-04 20:48

Ik moet voor de wei kalk en graszaad hebben. Ik heb vorig jaar wat bij de Boerenbond gehaald, maar daar hadden ze alleen maar kleinere zakken die eigelijk meer geschikt zijn voor een leuke achtertuin, bovendien was dat poeder. Ik heb wel eens gezien geloof ik dat er ook korrels kalk bestaan, lijkt me makkelijker uitstrooien. Weet iemand waar ik die kan kopen en wat het ongeveer kost. Ook zoek ik dus graszaad in een flinke hoeveelheid (weiland is een gote blubberzooi, staat nauwelijks nog een grassprietje op), iemand enig idee ???

Percy

Berichten: 12072
Geregistreerd: 04-09-01
Woonplaats: Belgiƫ

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-02-04 21:05

Ik bestel dat altijd gewoon bij de molenaar oftewel de fouragehandelaar. Die levert niet alleen voer voor alle mogelijke dieren maar ook kalk, kunstmest en graszaad.
Korrels kalk zijn niet zo duur, euro of 4 per zak van 25 kg. geloof ik. Graszaad ik wel vrij duur maar altijd goedkoper in grote zakken uiteraard.

fransje23

Berichten: 15347
Geregistreerd: 09-07-03
Woonplaats: Heiloo

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-02-04 22:52

Probeer het eens bij bijvoorbeeld Welkoop of Agrifirm of i.d. via de fouragehandelaar. In ieder geval op een plaats waar boeren hun spullen inkopen. Maar hoe wil je het grasland inzaaien? Ik weet niet hoe groot het is en of je een trekker en sleep en een kunstmeststrooier hebt? Misschien is het handig om het door een loonwerker te laten doen die kan je dan ook de kalk en het graszaad leveren. Het kost wel wat maar dan is het, waarschijnlijk, wel goed gedaan. Let overigens ook op wat voor graszaad je koopt er zijn veel verschillende mengsel met verschillende eigenschappen.

Kaspar

Berichten: 4018
Geregistreerd: 16-10-08
Woonplaats: Op een plek onder de zon

Re: Waar graszaad en kalk kopen.

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-03-09 23:55

Bij boerengroothandel CSAV.

Tat_jana

Berichten: 6090
Geregistreerd: 04-04-07
Woonplaats: Koog aan de zaan

Re: Waar graszaad en kalk kopen.

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-03-09 23:58

bij ons kan ik het zelfs kopen in de ruiter shop werkt perfect :P

garny95
Berichten: 5277
Geregistreerd: 05-11-06

Re: Waar graszaad en kalk kopen.

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-03-09 00:00

let erop met je kalk dat je snelwerkende kalk koopt, mocht je prolemen hebben met de zuurgraad, landbouwkalk doet er zeker 2 maanden over om opgenomen te worden.

Judje

Berichten: 15808
Geregistreerd: 02-01-07
Woonplaats: Teuge

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-03-09 13:07

Moderatoropmerking:
Spambericht + reactie verwijderd. Buiten EA is het niet toegestaan om je eigen producten te promoten.

Waratje
Berichten: 10176
Geregistreerd: 03-11-03
Woonplaats: Bennekom

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-03-09 14:22

Bij de Boerenbond gewoon doorvragen voor het spul dat boeren ook gebruiken. Ze moeten het gewoon kunnen leveren, maar misschien hebben ze het niet standaard op voorraad.
Graszaad kun je bijvoorbeeld ook bij Barenbrug (graszaadbedrijf) zelf bestellen.
Maarre, vraag anders aan boeren in je omgeving waar zij hun spullen bestellen? Ik zie dat je in de Eifel zit, dus dan is in NL kopen waarschijnlijk niet heel handig.

daffie1986
Berichten: 4323
Geregistreerd: 26-04-05
Woonplaats: Southland, Nieuw-Zeeland

Re: Waar graszaad en kalk kopen.

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-03-09 16:21

bij de grotere fouraehandelaars kun je gewoon grotere zakken bestellen, maar niet bij pavo ofzo want die richt zich puur op paardenvoer.

ttpaard

Berichten: 107
Geregistreerd: 07-03-09
Woonplaats: Twente

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-03-09 22:37

Wij hebben de weide laten doorzaaien met graszaad mengsel Olympic van Hofman, zie de site www.paardenwei.nl. Daar kun je veel nuttige info vinden.

Kalk is een verhaal apart. Een kameraad van ons (hij is boer) wees mij op de site www.kalkmestsstoffen.nl. Wij hebben besloten om dit jaar een bodemonderzoek te doen en dan de wei op maat te laten behandelen.

madamX
Berichten: 1914
Geregistreerd: 23-12-06
Woonplaats: Luxemburg

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-03-09 08:20

ttpaard schreef:
Wij hebben de weide laten doorzaaien met graszaad mengsel Olympic van Hofman, zie de site http://www.paardenwei.nl. Daar kun je veel nuttige info vinden.

Kalk is een verhaal apart. Een kameraad van ons (hij is boer) wees mij op de site http://www.kalkmestsstoffen.nl. Wij hebben besloten om dit jaar een bodemonderzoek te doen en dan de wei op maat te laten behandelen.

Het hele verhaal over bemesting en beweiding is een verhaal apart; jammer dat velen dat niet willen begrijpen. Alles begint inderdaad met een bodemonderzoek, daarna met een gewasonderzoek, veel reken werk, etc. Maar goed, wanneer dringt dat nu eens tot paardenhouders door?

zadenkopen
Berichten: 7
Geregistreerd: 23-03-09

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-04-09 00:10

op internet kun je googlen er zijn aanbieders die per mail graszaad sturen.
Probeer maar eens graszaad kopen of zo te googlen.

diessel
Berichten: 670
Geregistreerd: 17-12-06

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-04-09 18:38

Bij de Boerenbond kun je grote zakken kalk en graszaad kopen.
Wij gebruiken Dologran, dat is een korrelkalk.
Het zit in zakken van 25 kilo en kost ongeveer 8 euro per zak.
Graszaad zit vaak in zakken van 15 kilo en kost ongeveer 70 euro per zak.
Vaak kun je een doorsnee weidemengsel ook wel per kilo kopen.
Wij strooien in het voor en in het najaar 10 kilo kalk per 100m2, maar het beste is om een bodemonderzoek te laten doen. Dat heb ik mij dit jaar dus ook voorgenomen :o

Siggy

Berichten: 1730
Geregistreerd: 09-08-01
Woonplaats: de Eifel in Duitsland

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 09-04-09 12:23

Wel lief dat er hier nog gereageerd wordt :D Topic is 5 jaar oud ! ;)
Ik woon intussen ergens anders en heb prachtige weides achter mijn huis liggen. Graszaad zeker niet meer nodig, kalk misschien in de toekomst wel, maar inderdaad dan waarschijnlijk eerst eens een bodemtest. Intussen weet ik waar ik de spulletjes kan krijgen ;)

daffie1986
Berichten: 4323
Geregistreerd: 26-04-05
Woonplaats: Southland, Nieuw-Zeeland

Re: Waar graszaad en kalk kopen.

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-04-09 14:56

haha nou dat je het zegt, het is idd geen jong topic. Fijn dat je mooie weides achter je huis hebt, succes met je kalk :-) haha

Tanja

Berichten: 21539
Geregistreerd: 14-04-01
Woonplaats: Mantinge

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-04-09 14:22

Dat dit topic al 5 jaar oud is is idd over het hoofd gezien ;)
TS heeft het ook niet echt meer nodig dus hierbij een slotje.