het paard doet zijn bit niet in

Moderators: C_arola, Coby, Nicole288, Dyonne

Toevoegen aan eigen berichten
 
 
nadine1

Berichten: 191
Geregistreerd: 07-09-01
Woonplaats: Kudelstaart

het paard doet zijn bit niet in

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 18-02-02 20:54

ik ga een haflinger meehelpen inrijden maar nu wouden we gaan beginnen met een hoofdstel in doen maar ze doet het niet, we hadden als een appel smaak erop gedaan, maar als je het probeerde steigerde ze al op je of ze beukte je tegen een meur op omdat haflingers altijd zo eigenwijs zijn net als shetlanders

help me????
ik weet echt niet wat ik moet doen Verward

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-02-02 21:04

Hai,
Haflinger zijn niet eigenwijs mits goed opgevoed, zoals je het zegt ben je harstikke ruw anders flipt die niet, zoek iemand met meer ervaring om te helpen, en als je het toch alleen wilt doen RUSTIG blijven. verder doe je het bit in net zoals je een paard opzadelt

LadyMadonna

Berichten: 62220
Geregistreerd: 09-01-01
Woonplaats: werkendam (NB)

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-02-02 21:07

ik heb zelf ook een jonge haflinger die ik aan het inrijden ben. Met haar totaal geen problemen, ze is niet eigenwijs, alleen wat ongeduldig, en dat is soms wat irritant met de riempjes van het hoofdstel vast maken.
Neem tegelijk met het bit ook eens een stukje appel/wortel/snoepje in je hand. Dan zal je het er makkelijker in krijgen (mogelijk)

carlijn83

Berichten: 3514
Geregistreerd: 11-11-01

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-02-02 21:10

Maya schreef:
mits goed opgevoed


Idd, zo is het bij veel paarden.
Ik wil je 1 advies geven, rij alleen een paard in als je veel ervaring hebt of dit doet onder begeleiding van een ervaren ruiter. (die ook ervaring heeft met jonge paarden)
Dat ze tegen je op stijgert of je tegen de muur aan beukt is al een eerste teken van dat ze geen ontzag voor je heeft. Dit komt voor uit de opvoeding die ze haar eerste jaren heeft gehad.
Dat appel smaakje was een leuk idee, probeer t anders eens met suiker, wat ook scheelt is het bitje ff warm maken tussen je handen. De meeste paarden vinden zo'n koud ding in hun mond maar nix voor de 1e keren.
Bouw alles RUSTIG maar consequent op.

Avanti

Berichten: 13903
Geregistreerd: 14-02-02
Woonplaats: ridderkerk

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-02-02 22:35

je kan je vingers in de mondhoeken dooen en doen opendnen meestal hun mond wel wel het bit stak tegen de mond houden

nadine1

Berichten: 191
Geregistreerd: 07-09-01
Woonplaats: Kudelstaart

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 19-02-02 10:20

sorry hoor maar ik doe heel rustig en er zit ook begeleiding bij en die lukt het ook niet. als je je vingers in de mondhoeken doet dan gaat ze op je steigeren. maar sorry hoor ik blijf altijd rustig ik ben niet iemand die een paard slaat als hij iets verkeerd doet je moet met je stem werken vooral met zo'n jong paardje

carlijn83

Berichten: 3514
Geregistreerd: 11-11-01

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-02-02 12:39

rustig maar, je hoeft je niet aangevallen te voelen!
Wij kunnen nl niet vanachter de compu ruiken hoe jy met paarden omgaat, dat kan goed of niet goed wezen.
Jy vraagt om advies en een van de belangrijkste adviezen (vooral bij jonge paarden) is om rustig te blijven.
Dus dan geven wij dat advies. Nix persoonlijks bedoeld dus.

Pegasus

Berichten: 1066
Geregistreerd: 28-12-01
Woonplaats: Mijdrecht

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-02-02 20:44

Eerste dag toen we Diddi hadden zijn we 3 kwartier bezig geweest.
Wat een ramp zeg. Frusty Frusty Frusty
Nu het recept :
Je rechterhand met het hoofdstel heel rustig en zachtjes op de neus leggen. Je paardje moet eerst leren dat te accepteren en stil te blijven staan. Als hij dat doet kun je beginnen met het bitje.
Eerst lekker opwarmen. Niet tegen de tanden duwen, dat is
een heel akelig gevoel voor een paard. Probeer met het bit een
beetje door de lippen te spelen. Als hij de mond niet vrijwillig open
doet werkt de volgende truuk meestal goed :
Steek je duim aan de bovenkant van de lippen in de mond.
Daar zitten geen kiezen en kun je niet gebeten worden.
Negen van de tien paarden doen dan de mond open.
( Extreme duivel niemand van de ervaren ruiters verteld die truuk hoor,
ze houden het allemaal voor zichzelf ! Extreme duivel ).

Diddi doet nu het bitje vanzelf in. Hang gewoon het hoofdstel in de stal en de rest gaat vanzelf haha *LOL* *LOL* *LOL*

Alice

Berichten: 3136
Geregistreerd: 10-03-01
Woonplaats: Doornenburg

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-02-02 23:40

Hoi Nadine, zo te horen gaat het over Mirna?
Het zelfde proleem heb ik met Margot, maar dit heb ik opgelost met een broodje, nu staat ze al te springen als ze het hoofdstel ik krijgt! Haha!
Maar het is natuurlijk wel beter een ervaren persoon erbij te halen, vooral met veulens en jongen paarden heb je super veel geduld nodig.
Kan haar tante haar niet helpen? (ik noem liever geen namen).
veel succes
Alice

Margreet

Berichten: 18325
Geregistreerd: 24-08-01

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-02-02 23:47

Je kunt ook het bit aan 1 kant losmaken, dus dat het nog maar aan 1 bakstuk zit. Dan kun je het kopstuk al op z'n plek doen zonder dat dat bit er gelijk in moet, heb je daarna 2 handen vrij om het bit in te doen. Dat kun je dan eventueel ook (voorzichtig!) door de mond heen trekken op de plaats waar geen tanden zitten als ze hun mond niet open willen doen. Vastmaken aan het andere bakstuk als het eenmaal in die mond zit en zo een poosje laten staan, iets lekkers geven als beloning.
Kopstuk kent ze als het goed is al van het halster. Neusriem laat je voor het gemak nog even achterwege, dat komt wel als je het bit op de normale manier in kunt doen.

MarijeR

Berichten: 24928
Geregistreerd: 20-08-01
Woonplaats: Onstwedde

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-02-02 01:21

Idd het bit aan 1 kant losmaken werkt vaak wel goed. Ik heb het ook gehad met een van de import pony's die erg bang was. Nu kan ik haar gewoon het hoofdstel om doen, maar dat heeft bijna een half jaar geduurd.
Alleen het hoofdstel af doen blijft een probleem. Ze houd krampachtig het bit vast en raakt nog steeds licht in paniek als ze het bit los laat. Dus het hoofdstel gaat pas in de box af.

Sjimmy

Berichten: 17797
Geregistreerd: 09-03-01

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-02-02 08:28

Ik had het zelfde probleem bij Shadow, hij wilde ECHT niet. De gulden regel is ALTIJD RUSTIG BLIJVEN. Ook als je inwendig heeeel ongeduldig bent. Dit is heel moeilijk omdat het paard je toch al doorheeft.
Bij Shadow had ik het gedaan als margreet zegt. Maar wel de eerste keer dat ik het probeerde gelijk volgehouden, anders wordt het de volgende keer nog moeilijker omdat je opgegeven heb.
Ik heb het niet gemeen gedaan, maar wel stevig aangepakt.
Kont in de hoek, rechterhand over het hoofd, goed vasthouden! recht liet ik het bit vastzitten aan het bakstuk. Met mijn linkerhand pakte ik dan om het hoofd de andere kant van het bit vast. Met links (duim) deed ik dan zijn mond open Duim naar binnen steken op stukje waar geen tanden zitten. en met mijn pink deed ik het bit een zetje naar binnen geven. Ik heb 'm daarna flink wat handjes biks gevoerd en de volgende keer weer. Nu weet hij drommels goed dat hij biks krijgt als zijn bit in is, dus het is niet zo'n probleem meer.
Wat ik weleens heb gedaan (bij een ander paard) toen dit allemaal niet werkte. Eerst eens een oude sperriem door zijn mond gehaald en vastgeknoopt aan een neusriem (als een bit dus). Dan krijgt hij niet gelijk een brok ijzer in zijn waffel maar went eerst eens aan een wat "natuurlijker" iets (zacht en niet zo koud). Dan leren ze eerst accepteren dat er wat in hun mond zit, later kan je dan overgaan op een bit.
Succes!

nadine1

Berichten: 191
Geregistreerd: 07-09-01
Woonplaats: Kudelstaart

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 21-02-02 20:30

ik ga het proberen als ik er weer ben want die pony is eigenlijk niet van mij. ik heb een shetlander maar ik ga het proberen maar als ik mijn vinger in haar mond doe dan steigert ze soms op me. en dat ik niet zo'n fijn gevoel als je op je teen beland

Margreet

Berichten: 18325
Geregistreerd: 24-08-01

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-02-02 20:40

nadine1 schreef:
maar als ik mijn vinger in haar mond doe dan steigert ze soms op me


Pardon?! Ga die pony dan eerst maar eens fatsoenlijk opvoeden voordat je aan allerlei fratsen gaat beginnen! Volgens mij ben je dan al een heel eind.
Tegen mensen opsteigeren heeft zo'n beest gewoon te laten, is hartstikke link en je moet gewoon normaal aan z'n hoofd cq. mond kunnen zitten. Pech voor de pony als hij het daar niet mee eens is.