Is mijn droom nou echt niet haalbaar?

Moderators: C_arola, Coby, Nicole288, Dyonne

Toevoegen aan eigen berichten
 
 
Enamorado

Berichten: 2026
Geregistreerd: 18-06-04
Woonplaats: Beneden Leeuwen

Is mijn droom nou echt niet haalbaar?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 09-07-04 15:00

Hallo allemaal,
af en toe weet ik het niet meer hoor.
ik ben 26 jaar oud en heb 12 jaar op maneges gereden, en af en toe verzorgpaarden gehad.
Momenteel woon in nog op mijzelf maar in de toekomst hoop ik met mijn vriend te gaan samen wonen. (die ook gek is van paarden en sinds een half jaar rijdt)
Toch hoop ik ooit dat we een paardje kunnen kopen.
Mijn droom bestaat uit 2 delen.
a ooit wil ik M of Z dressuur rijden en dit hoeft niet in wedstrijd verband al zou het maar gewoon in de bak zijn dat ik oefeningen doe uit de M of uit de Z. Hoeft geen eigen paard te zijn... afein je snapt het.

b dan zou ik graag een andalusier op hele lange termijn willen hebben.

Nu wil ik van jullie weten: ik rijdt zelf op L nivo denk ik, maar in maneges ben ik nooit verder gekomen dan dat omdat ze de paarden er niet voor hadden.
Sinds 4 maanden heb ik priveles genomen op een privepaard. Deze heeft een jaar gelden nog M1 gelopen, dus dat is wel fijn.
Mijn instructrice is Z ruiter.

Zijn er meer mensen die die droom toch waar hebben kunnen maken op eigen kracht zonder behoorlijk wat geld achter zich?

En kan ik veel leren als ik bijvoorbeeld wel een klein beetje geld zou hebben over een jaar of zo en als we dan een ouder Z paard als eerste zouden kopen? (de aanschaf is hiervan waarschijnlijk meer haalbaar voor ons dan onze droom van een andalusier)

Kan een Z paard jou makkelijker dingen leren dan wanneer we een jong paard zouden kopen van bijvoorbeeld 4 jaar oud en die zelf met begeleiding verder zouden rijden?

Zijn er mensen die dit gedaan hebben. Ik bedoel die dus een Z paard gekocht hebben maar daarvoor zelf L reden en toen veel geleerd hebben van een ouder Z paard.

Misschien rare vragen hoor allemaal maar echt al jaren droom ik er van om ooit M of Z te rijden. Op manege paarden ging het niet (en er was geen geld bij mijn ouders thuis om mij priveles te geven)

Verzorgpaarden liepen nooit hoger dan L en als dat wel zo is dan moet je er vaak bijvoobeeld 100 euro per maand voor betalen en dat heb ik gewoon momenteel niet.
Kijk als ik nou samen woon dan denk ik dat we wel een wat ouder paardje zouden kunnen kopen.

Is er iemand die mij nog wat hoop kan geven?

(men zegt wel eens: Je moet het eerst allemaal financieel voor elkaar hebben en dan is het pas eerlijk dat je droomt over M of Z.
Nu heb je de middelen bijna niet dus heb je pech.

Wat vinden jullie.

Heel erg bedankt.

EVE
Laatst bijgewerkt door Enamorado op 09-07-04 15:36, in het totaal 1 keer bewerkt

Justy

Berichten: 31631
Geregistreerd: 26-02-04
Woonplaats: Waar het altijd vakantie is

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-07-04 15:13

Op zich zijn er heel veel mensen die die droom waargemaakt hebben hoor! Je moet er een hoop voor laten, dat wel, een paard kost nu eenmaal veel geld elke maand. En waarschijnlijk even goed doorsparen, als je echt een Z-paard wilt hebben... Maar waarom wil je zo graag M of Z rijden? Als je er plezier in hebt maakt het toch niet uit of je nu B of Z rijdt... Ik zou me er niet al te blind op staren in elk geval, maar als dat echt is wat je wilt, dan is het hard werken, dromen komen niet zomaar uit Knipoog

Mirkim

Berichten: 6142
Geregistreerd: 01-02-01

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-07-04 15:18

ja, waarom M of Z? Ik heb nu net een wedstrijd in de M gehad en gelijk 2 wp's. Maar ik voel me heus niet anders dan in de B. M klinkt misschien hoog, maar dat is het écht niet hoor...

Ik heb mijn paard zelf betaald en hij was niet echt duur. Van een recreatie pony heb ik hem naar de M gereden. Maar dit is echt dankzij zijn eigen karakter.

Jij kan wel een Z paard kopen, maar je moet alles 'zelf' doen. Makkelijk aan een Z paard is dat de knoppen erop zitten, maar dan moet jij wel weten hoe je die knoppen moet hanteren.

Enamorado

Berichten: 2026
Geregistreerd: 18-06-04
Woonplaats: Beneden Leeuwen

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 09-07-04 15:20

redina schreef:
Hallo allemaal,
af en toe weet ik het niet meer hoor.
ik ben 26 jaar oud en heb 12 jaar op maneges gereden, en af en toe verzorgpaarden gehad.
Momenteel woon in nog op mijzelf maar in de toekomst hoop ik met mijn vriend te gaan samen wonen. (die ook gek is van paarden en sinds een half jaar rijdt)
Toch hoop ik ooit dat we een paardje kunnen kopen.
Mijn droom bestaat uit 2 delen.
a ooit wil ik M of Z dressuur rijden en dit hoeft niet in wedstrijd verband al zou het maar gewoon in de bak zijn dat ik oefeningen doe uit de M of uit de Z. Hoeft geen eigen paard te zijn... afein je snapt het.

b dan zou ik graag een andalusier op hele lange termijn willen hebben.

Nu wil ik van jullie weten: ik rijdt zelf op L nivo denk ik, maar in maneges ben ik nooit verder gekomen dan dat omdat ze de paarden er niet voor hadden.
Momenteel heb ik maar priveles genomen op een privepaard. Deze heeft een jaar gelden nog M1 gelopen, dus dat is wel fijn.

Zijn er meer mensen die die droom toch waar hebben kunnen maken op eigen kracht zonder behoorlijk wat geld achter zich?

En kan ik veel leren als ik bijvoorbeeld wel een klein beetje geld zou hebben over een jaar of zo en als we dan een ouder Z paard (14 jaar of 15 jaar) als eerste zouden kopen? (de aanschaf is hiervan waarschijnlijk meer haalbaar voor ons dan onze droom van een andalusier)

Kan een Z paard jou makkelijker dingen leren dan wanneer we een jong paard zouden kopen van bijvoorbeeld 4 jaar oud en die zelf met begeleiding verder zouden rijden?

Zijn er mensen die dit gedaan hebben. Ik bedoel die dus een Z paard gekocht hebben maar daarvoor zelf L reden en toen veel geleerd hebben van een ouder Z paard.

Misschien rare vragen hoor allemaal maar echt al jaren droom ik er van om ooit M of Z te rijden. Op manege paarden ging het niet (en er was geen geld bij mijn ouders thuis om mij priveles te geven)

Verzorgpaarden liepen nooit hoger dan L en als dat wel zo is dan moet je er vaak bijvoobeeld 100 euro per maand voor betalen en dat heb ik gewoon momenteel niet.
Kijk als ik nou samen woon dan denk ik dat we wel een wat ouder paardje zouden kunnen kopen.

Is er iemand die mij nog wat hoop kan geven?

(men zegt wel eens: Je moet het eerst allemaal financieel voor elkaar hebben en dan is het pas eerlijk dat je droomt over M of Z.
Nu heb je de middelen bijna niet dus heb je pech.

Wat vinden jullie?

Heel erg bedankt.

EVE

Marliesje

Berichten: 5885
Geregistreerd: 25-10-03

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-07-04 15:20

Op een verzorgpaard dat L heeft gelopen kun je ook best tot het M of Z mee komen, denk ik. Daarnaast ga ik mee met Justy.

LDRD

Berichten: 9869
Geregistreerd: 04-02-04

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-07-04 15:21

Ik heb die droom waargemaakt.....probleem is alleen dat als je je droom waargemaakt hebt er vanzelf nieuwe dromen komen.

cindy14
Berichten: 89
Geregistreerd: 11-02-04
Woonplaats: nijmegen

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-07-04 15:33

heyz
ik zou er maar niet et veel over dromen!!
straks heb je bv een paard die het kan, maar kan JIJ het niet, zonde van het paard!!(vind ik!)
Ik vind dat jij het EERST de m moet kunnen en DAN pas het paard! en ik zou zeker eerst les gaan nemen op een paard die m kan en van een instructeur die m rijd. je kan bv op zoek gaan naar ene brijrijdpaard die m kan, en dan pas ene eigen paard kopen want er gata ontzettend veel tijd in zitten en je moet natuurlijk ook de tijd ervoor hebben!!
succes OK dan!

Nimber

Berichten: 26551
Geregistreerd: 10-01-01
Woonplaats: Apeldoorn

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-07-04 16:04

LDRD schreef:
Ik heb die droom waargemaakt.....probleem is alleen dat als je je droom waargemaakt hebt er vanzelf nieuwe dromen komen.


daar kan ik het alleen maar volmodig mee eens zijn.
Mijn allerliefste droom was een eigen paard. Toen ik een paard had wilde ik dolgraag wedstrijden rijden. Toen mijn startkaart binnen was werd mijn nieuwe droom Z te rijden.
vervolgens was mijn nieuwe droom een eigen stal te beginnen.
etcetc.
Met hard werken kom je al een heel eind.
Niets is onmogelijk

joyce B

Berichten: 16377
Geregistreerd: 06-08-01
Woonplaats: Net buiten een gehuchtje bij het bos ;)

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-07-04 16:11

inderdaad, met hard werken en daarnaast de juiste mensen opzoeken die je kunnen begeleiden, kun je heel ver komen!
Als een eigen paard niet haalbaar is, dan kun je misschien wel een verzorgpaard krijgen. Die 100 euro is altijd nog veel minder dan een eigen paard, en die andere 100 euro per maand die je kwijt zou zijn aan wel een eigen paard, kun je dan stoppen in goede les (en de wedstrijdkosten.)... Veel succes!!!

micky
Berichten: 389
Geregistreerd: 24-10-02

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-07-04 16:21

waar een wil is ,is een weg zeg ik dan maar .

blijf in jezelf en in de toekomst geloven klinkt misshien oudbollig maar het is echt zo.

door een scheiding van mijn ouders moest mijn paard weg en ik had toen mijzelf gezworen dat ik later als ik een baan had om weer een paard te nemen. dat was mijn droom toen en nu 10 jaar later heb ik al 5 jaar een heel leuk paard en baan en een hele lieve vriend. Vriendjes zijn?

paardjuh

Berichten: 3987
Geregistreerd: 26-12-03
Woonplaats: Vasse

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-07-04 16:34

gezond blijven *LOL*
hahahaha, ik wil zelf graag een EIGEN paard

supersambo

Berichten: 2133
Geregistreerd: 16-02-04
Woonplaats: waar mijn bed slaapt.

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-07-04 16:42

cindy14 schreef:
heyz
ik zou er maar niet et veel over dromen!!
straks heb je bv een paard die het kan, maar kan JIJ het niet, zonde van het paard!!(vind ik!)
Ik vind dat jij het EERST de m moet kunnen en DAN pas het paard! en ik zou zeker eerst les gaan nemen op een paard die m kan en van een instructeur die m rijd. je kan bv op zoek gaan naar ene brijrijdpaard die m kan, en dan pas ene eigen paard kopen want er gata ontzettend veel tijd in zitten en je moet natuurlijk ook de tijd ervoor hebben!!
succes OK dan!


wat een onzin...ik vind het juist goed om een verder afgericht paard aan te schaffen.. kun je veel van leren.. en een 12 jarig Z paard hoeft helemaal niet duur te zijn.. sommige mensen denken nu eenmaal dat als een paard twaalf is dat ie dan op is..
dus hard sparen en op zoke gaan naar een wat ouder paard met veel ervaring.. jij blij en een paard blij met een baas die er veel aandacht aan hem besteed..

supersambo

Berichten: 2133
Geregistreerd: 16-02-04
Woonplaats: waar mijn bed slaapt.

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-07-04 16:43

ps.. ik weet er nog wel een voor je... Haha!

Tinne

Berichten: 13717
Geregistreerd: 07-11-01
Woonplaats: Zundert

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-07-04 17:35

Ik heb toen ik 16 jaar was een 11 jarige merrie gekocht die ook Z had gelopen. En ja, ik heb haar zelf betaald en nog steeds betaal ik alles zelf voor haar. Nu ben ik 18 jaar, student-op-en-top, en ga ik ermee fokken.
En ben dus echt niet rijk, maar ik heb zoiets van: als je écht iets wilt, dan lukt het je ook!
(dat is toendertijd ook tegen mij gezegd omdat ik allemaal zat te mutsen over geld, en met mijn magere zeeman-loontje houd ik echt niet veel over, maar wel genoeg )

isioma

Berichten: 1052
Geregistreerd: 27-07-03
Woonplaats: het diepe zuiden van Limburg

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-07-04 21:23

jouw droom waarmaken is geen propbleem hoor
alleen zou ik je afraden om een Z paard te kopen: teneerste is eentje die betaalbaar is waarschijnlijk eentje met gebreken
ten tweede is een goed Z paard zo gevoelig voor de hulpen dat een L ruiters er niet veel mee kan (heb het voorbeeld ervangezien, paard vercveelde zich bij de B ruiter en werd vreselijk moeilijk, en hij er bang vanm, heeft jaaren geduurd voor ze samen overweg konden)
het is heus niet zo moeilijk om zelf je paard dingen te leren, met behuklp van instructie hoor
gewoon een leuk B of L paardje kopen wen samen de dingen leren, hoeft niet het grote geld te kosten en gaat prima !

Solvej

Berichten: 7802
Geregistreerd: 04-03-03
Woonplaats: Landgraaf

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-07-04 21:39

Z paarden zijn meestal geen ideale paarden. Vaak zijn het juist lastige paarden van karakter of in de knoop gereden, als ze al helemaal gezond zijn. Tuurlijk zijn er goede Z leerpaarden, maar dan weet je ook wat je betaald!

Maar waar een wil is, is een weg! Altijd!!

WinBinChes

Berichten: 6718
Geregistreerd: 30-05-04

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-07-04 21:50

Als je het heel graag wil lukt het je wel. Ik reed ook altijd op verzorponies. toen ik 17 was heb ik mijn eigen paard gekocht. Ik heb hem mu nog steeds drie jaar later.
Ik zou geen Z-paard kopen, omdat deze paarden vaak erg naar de hand van de vorige ruiter staat. Oftewel moeilijker te rijdenen vaak zijn het idd heethoofden.
Ik denk dat je beter een 6 t/m8 jarige kan kopen die op L/M nivois, die lopen makkelijker opeen ander ruiter.
Veel succes iig
Groetjes Marije

Senja

Berichten: 371
Geregistreerd: 02-04-04
Woonplaats: Kampen

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-07-04 22:29

Wat is er zo vreselijk belangrijk aan die Z dressuur??
Ik rij misschien op B of L niveau ofzo.
Weet het niet eens.
en met mn andere verzorgpaard rij ik alleen buiten.
Vole me er prima bij.
Pff, ik hou niet van dat gedoe om zo goed mogelijk te zijn.

Antoinette

Berichten: 9566
Geregistreerd: 31-08-02
Woonplaats: Amsterdam

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-07-04 23:18

Ik denk (weet wel zeker) dat het echt wel een haalbare droom is om op M/Z niveau te komen.
Je zegt alleen dat je al blij bent als je wat oefeningen op M/Z niveau kent. Verkijk je hier niet op. Veel mensen thuis in training denken dat als jij/ je paard schouderbinnenwaarts kan je M/Z-niveau bent. Dit is natuurlijk bij lange na niet zo. Daar komen wel meer dingen bij kijken.

Verder had ik op L niveau (pony's) wedstrijden gereden toen ik Magic kreeg. Magic was 3 jaar (en echt niet zo duur) en samen met mijn zus heb ik haar alles zelf geleerd.
We hebben nooit haast gehad en ik had nooit bij de gedachten stil gestaan de Z te halen. Ik reed gewoon de wedstrijden en zag wel waar ik eindigde.

Ik denk dat je je niet moet blindstaren op een niveau, maar meer op de samenwerking die je met zo'n dier kan bereiken. Dit is echt veel meer waard dan letter die aangeeft wat je gereden hebt Lachen

capopjekop

Berichten: 30649
Geregistreerd: 30-11-03

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-07-04 09:10

nou jah bij suusja hier was het wel iets anders. zij kreeg lezy als pony, maar die wou alleen maar racen. na een tijdje nam ze les en ging het steeds beter. vorig jaar was ze 7e van nederland in de m1.

Apple

Berichten: 76189
Geregistreerd: 27-01-02
Woonplaats: Bij het strand

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-07-04 09:18

Het is zeker een haalbare droom. Ik zou zelf niet direct voor een Z paard gaan maar voor een L of M paard. Verder: neem de tijd, zoek een goede prive-instructeur, start regelmatig en vergeet tussendoor niet te genieten van je paard.

Ik ken genoeg mensen die hun eerste paard pas kochten terwijl ze over de 30 waren en nu ook rondsturen in de M, dus daar zit het probleem niet Lachen.

Hou er wel rekening mee dat je er gerust een jaar of 3 tot 4 overheen gaan voordat je in de M/Z zit.

En die Andalusier: dat is een kwestie van op een gegeven moment geld genoeg hebben en gewoon aanschaffen. Dat kan altijd nog, ook als je 65 bent Lachen.

Nog een toevoeging: als je zelf gaat samenwonen met je vriend, jullie hebben allebei een baan en jullie willen ook samen een paard dan is dat geld niet zo'n probleem.
Staar je niet blind op toppaarden, kijk ook niet naar enorme auto's met dure tweepaardstrailers erachter. Zoek eerst gewoon een leuk paard en betaalbare stalling. Van daaruit kun je wellicht een auto kopen die een anderhalfpaards trailer kan trekken. Trailers kun je ook vaak huren (en een deel van de wedstrijden kun je wellicht onder zadel bereiken).
Kijk ook goed wat je wel en niet nodig hebt voor een paard. Als je denkt dat de financien een probleem worden: het is niet nodig om elke maand een nieuw shabrakje te kopen. Een winterdeken gaat ook gerust meerdere seizoenen mee. Je kunt het 'paarden houden' zo duur maken als je zelf wilt.

Je hebt het er over dat je op dit moment nog geen 100 euro per maand kunt betalen. Dan zou ik een paard nog even uitstellen tot over een jaar of 5.

Ik heb zelf ook jarenlang verzorgpaarden gehad en op manegepaarden gereden. Ik heb op mn 30ste mn paard gekocht.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-07-04 10:34

Heb je dat paard, dan blijf je dromen. Mijn droom was een eigen paard en dat is drie keer misgegaan. Nu ben ik (en we zijn echt niet extreem rijk) toch voor mijn echte droomwens gegaan en heb ik een andalusier gehad van mijn oduers. Toen ie kwam kon ie geen bit in en nu twee maanden later laat ie zijn eerste stapjes piaffe puur natuurlijk zien (laten we heir maar even verzwijgen dat een normale volte nog verre van lukt, haha, maar de verzameling is er). Het ligt aan je eigen ervaring, de klik met het paard en jullie wil als combinatie om te klimmen. Natuurlijk is een beetje talent bij de ruiter en potentie bij het paard heel handig. Maar het is wel te realiseren, maar staar je niet blind op hje wil om te presteren, want dat kan lekker rijden erg in de weg zitten.

Idra

Berichten: 6129
Geregistreerd: 12-10-02
Woonplaats: Kortenaken (België)

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-07-04 15:58

Ik heb die droom van die Andalusier kunnen waarmaken, maar heb er wel geld van familie voor moeten lenen. Dat heb ik er wel voor over. Volgend jaar ga ik werken (ben nu nog student) en mijn eerste lonen gaan naar het afbetalen van mijn kanjer.

Die Anda in jouw avatar lijkt als twee druppels water op de mijne trouwens! Ik zou zelfs zweren dat het dezelfde was.

Ik had zelf nog niks bewezen qua rijden. Nooit een wedstrijd gereden, maar wel steeds heel erg graag willen dressuren (voor mezelf). Met de komst van Licor kon ik hier nog wat verder in gaan. Hij kon meer als ik toen ik hem pas had (nu een jaar), en hij heeft me enorm veel bijgeleerd op korte tijd, ook door me op allerlei manieren uit te proberen Haha! . Maar dat is niet enkel door hem, maar ook door de goede les die ik steeds genomen heb. Dus waarom koop je geen jonger paard met capaciteiten en leer je samen al die oefeningen? Dat scheelt een hoop geld in de aanschaf. En die lessen moet je sowieso nemen Knipoog.

Ik ga werken (als student) om mijn lessen en zijn pensiongeld in de winter te betalen (zomers staat hij thuis).



Een andalusier hoeft trouwens geen hopen geld te kosten, je hebt er zonder papieren die stùkken goedkoper zijn, niet op Z-niveau dan, maar goed. Dat extra geld kan je dan stoppen in goede les.