Zadelonderleggers zijn toch niet nodig!

Moderators: C_arola, Coby, Nicole288, Dyonne

Antwoord op onderwerpPlaats een reactie
 
 
GeJe

Berichten: 2493
Geregistreerd: 12-06-04
Woonplaats: Emmen

Zadelonderleggers zijn toch niet nodig!

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 09-07-04 18:34

Drukverdelen, show, therapeutische werking?

Wie gebruikt er iets, en zo ja: WAT? Tevreden of ontevreden, makkelijk, duur?



GeJe

Berichten: 2493
Geregistreerd: 12-06-04
Woonplaats: Emmen

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 09-07-04 19:00

dutske schreef:
imker: jij gebruikt dus een gelpad+een bontje+een dekje
is dat niet een beetje veel?
en met de gel ionder het bontje ben je toch de functie van het bontje kwijt? of niet?


Je hoort het de laatste tijd wel vaker hoor dat de DA voorschrijft een bontje + gelpad te gebruiken... hoe hoog kom je dan wel niet te zitten?

GeJe

Berichten: 2493
Geregistreerd: 12-06-04
Woonplaats: Emmen

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 10-07-04 14:20

Voor die bokkers die geen bontjes of andere dikke oplossingen onder hun zadel willen, heeft www.flexquality.nl nu iets ontwikkeld van speciale foam (wordt ook in de ruimtevaart en ziekenshuisbedden gebruikt)

GeJe

Berichten: 2493
Geregistreerd: 12-06-04
Woonplaats: Emmen

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 10-07-04 15:15

MissHIS schreef:
Ik heb een tijd geleden bij jou een bontonderlegger gekocht en daar ben ik heel goed over te spreken! Het zadel ligt nu ook een stuk beter, en het is een lust voor het oog Knipoog .


*LOL* Altijd blij wanneer klanten tevreden zijn over de proucten die ik ze verkocht heb! Ik ben alleen wel benieuwd naar de ervaringen van mede-bokkers om te horen/lezen waar hun voorkeur nu naar uit gaat. Ook in de ruitersport staan de ontwikkelingen niet stil en destijds is met het gebruik van de gelpad al een grote sprong voorwaarts gemaakt. Nu echter kiezen veel ruiters weer voor een natuurproduct, nl. lamsvel.

Blijven ruitersporters dan stiekum toch erg traditioneel? Dit in tegenstelling tot de producten die ze zelf dragen (ademend, waterdicht, 3 lagen systemen e.d.) ... Verward

GeJe

Berichten: 2493
Geregistreerd: 12-06-04
Woonplaats: Emmen

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 12-07-04 08:01

Uiteraard is een goed passend zadel het allerbelangrijkste!
Helaas zijn er teveel niet goed passende zadels en/of paarden die toch gevoelige ruggen hebben.
Bontjes geven naast een luxe uitstraling wel degelijk een drukverdeling. Dat het bontje dan direct op de rug zou moeten liggen is volgens mij niet direct noodzakelijk.
De bedoeling van dit topic was om te zien welke onderleggers er gebruikt worden door jullie en wat de ervaringen zijn. Veel BOKKERS gebruiken dus een bontje, terwijl anderen juist liever niks gebruiken...

GeJe

Berichten: 2493
Geregistreerd: 12-06-04
Woonplaats: Emmen

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 13-07-04 12:06

Oscar schreef:
Ik vind het wel een interessante discussie, Geje

Mijn vraag aan jou: zou het rijden met een onderlegger een aanvullende waarde kunnen hebben ?


Naast de puur emotionele kant van het rijden met of zonder onderlegger (ja, de één vindt het mooi, de ander dus niet, of wil het gevoel hebben altijd het beste met zijn paard voor te hebben), geef ik zelf heel eerlijk toe dat ik ook alleen met mijn goed liggende Passier rij . Steeds wordt mijn zadel gecontroleerd en desnoods aangepast aan het paard wat daar op dat moment onder loopt. Wel rijden we met Polypad of Kavalpad omdat het gewoon makkelijk is, veel vocht opneemt en (toch ook) een stabiliserende werking heeft.

Een bontje gebruiken we alleen bij wedstrijden (en dan een witte met bontrand van Mattes, want die hebben een uitsparing in het midden waardoor de ruggegraad onbelast blijft)... ja.... puur voor het optische Haha!

Waar ik wel van overtuigd ben is de therapeutische werking van bont of foam. Paarden met rugproblemen door slecht passend zadel, scheef zittende ruiters of een medische oorzaak, kunnen er baat bij hebben. Uietaard is het wel de bedoeling dat genoemde problemen opgelost worden, want anders is de onderlegger slechts een "lapmiddel".

De huidge tendens bij de DA dat er gebruik gemaakt moet worden bij rugproblemen van bontje + gelpad oid vind ik wat teveel gaan.


Antwoord op onderwerpPlaats een reactie

Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Geen geregistreerde gebruikers en 82 bezoekers