Wat te doen op een keuring?

Moderators: C_arola, Coby, Nicole288, Dyonne

Toevoegen aan eigen berichten
 
 
mickydo

Berichten: 3881
Geregistreerd: 20-09-03
Woonplaats: Zaanstad

Wat te doen op een keuring?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 09-07-04 17:27

Hey bokkers..

Misschien een hele domme vraag maar toch stel ik hem Lachen

Eind september wil ik een tinker keuring lopen met Kane. Het wordt voor zowel mij al voor Kane de eerste keuring die we gaan doen , we hebben ook nog nooit een wedstrijdje gedaan of iets dergelijks.

Maar ik zit heel erg met het idee dat ik totaal niet weet wat ik moet doen , of beter gezegt wat Kane moet doen. Ik heb hier dus nog nooit aan mee gedaan, ik ben nog nooit bij een keuring wezen kijken en heb er dus de ballen verstand van ...

Ik kan echt alle hulp en tips en uitleg van jullie gebruiken Bloos

groetjes Mijke

secricible

Berichten: 25695
Geregistreerd: 07-07-04
Woonplaats: Maasbommel

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-07-04 17:40

Is het niet slim om dan eerst een paar keer te gaan kijken wat er gedaan wordt?

mickydo

Berichten: 3881
Geregistreerd: 20-09-03
Woonplaats: Zaanstad

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 09-07-04 18:11

Ja dat is wel slim daar zat ik ook al aan te denken maar omdat deze keuring in september is en bij mij in de buurt is leek het mij en mijn bijrijdster wel leuk om gewoon mee te doen. Ik heb ook al contact met het stamboek gehad enzo dus ik ben er echt wel mee bezig. Maar om nou andere keuringen af te gaan die zijn meestal heel ver en ik werk 48 uur per week dus ik zou niet weten hoe ik dat allemaal moet gaan bezoeken.

Sily

Berichten: 11491
Geregistreerd: 08-12-02
Woonplaats: Delft

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-07-04 18:47

Konden ze je bij het stamboek niet wat tips geven?
Ik ben tot nu toe 1 keer naar een haflinger keuring geweest met Par, heb een heleboel tips en dingen van hun gehad.
Ook in het boekje wat ik vante voren thuis gestuurt kreeg stonden allemaal tips en hoe en wat.

Het was eigenlijk allemaal vrij simpel, Vet keuring, meten, met zijn allen in de bak wandelen in stap, daarna 1 voor 1 in stap en draf en dan met zijn allen en dan werd je gelijk op volgorde gezet voor de prijsuitreiking.
Dan maak je ngo ene dravend ererondje en ben je klaar Haha!
Bij ons op de haflinger keuring dan he Knipoog

"aukje"

Berichten: 82
Geregistreerd: 09-12-01
Woonplaats: ehv

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-07-04 21:18

ik ben laatst nog naar een keuring geweest(wel bij friezen).. dan zetten ze het paard in het midden.. jury erom heen, gaan hem van top tot teen bekijken en dan moet ie gaan lopen, eerst stap, dan draf en dan gaat ie de ring uit.
dat gebeurt er eigenlijk

en hoe je m moet voorbereiden.. ja.. wij deden dat door te wassen, glansspray eroverheen vlechtjes in manen+staart(vlak ervoor eruit halen) en babyolie op zijn hoofd.. maar dat is dan voor een fries he.. Tong uitsteken

mickydo

Berichten: 3881
Geregistreerd: 20-09-03
Woonplaats: Zaanstad

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 10-07-04 11:06

Bedankt voor jullie tips tot zover Lachen
En ja Sily ik ga het stamboek nog een keer bellen om te vragen of ze wat tips en informatie kunnen toe sturen. Ik hou jullie op de hoogte

Mariska_28

Berichten: 10499
Geregistreerd: 19-01-03
Woonplaats: Ees (Drenthe)

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-07-04 12:13

Het gaat om een ICS keuring toch? En Kane is nog niet opgenomen daar volgens mij?

Dan gaat het als volgt:
- Na aankomst melden bij het secetariaat.
- Daar krijg je o.a. je nummer.
- Daarna naar de veearts, ik weet alleen niet zeker of je er zelf heen kunt of dat je op nummer opgeroepen wordt.
- Bij de veearts wordt ook de chip uitgelezen (of als hij die nog niet heeft kan hij ook gechipt worden daar) en de hoogte wordt gemeten. Ook wordt hij geschetst voor de schetst die in je paspoort komt. En natuurlijk krijgt hij een medische controle.
- Dan kan je naar de opname-keuring. Daar worden steeds ongeveer 5 paarden afgeroepen die naar het verzamelpunt kunnen en daarvandaan worden dan de paarden de ring in geroepen. Tijdens de opnamekeuring moet je eerst opstellen voor de jury, volgens mij maakt het niet uit hoe je opsteld, maar ik zou het zo doen dat de manen aan de andere kant hangen zodat de jury de hals goed kan zien. Daarna moet je een keer van de jury af stappen en terug en dit nogmaals herhalen in draf (dus geen driehoek). Aan Kane`s foto`s te zien moet opname in het stamboek als Irish Cob geen probleem zijn. Mochten ze hem toch niet goed genoeg vinden voor Irish Cob dan wordt hij opgenomen als Irish Cob crossbred (maar in jouw geval zal dit niet zo zijn verwacht ik).

Dan is er later op de dag de premiekeuring. Daar wordt er dus echt gekeken hoe mooi hij is. Ook daar wordt je opgeroepen (eerst per 5 en dan in de ring) en moet je weer opstellen voor de jury. Daarna moet je in een 3-hoek eerst stappen en daarna draven. Daarna mag je de ring uit tenzij de jury nog wil dat je hem nogmaals opsteld. Als alle paarden uit de groep waar jij in zit (de ruinen van die hoogtemaat in dat geval) ga je met zijn alle de ring weer in en stap je linksom. De jury kan je dan vragen een plaats naar voren of naar achteren te gaan, dit doe je door in te houden of door even iets harder te stappen en/of de bocht even af te snijden. Op een gegeven moment mag er dan opgesteld worden waarbij degene die voorop einding als 1e stopt en de rest daarnaast opsteld. Dan worden de linten uitgedeeld en wordt er een ererondje gestapt/gedraafd.

Als je 1e of 2e bent van je groep moet je nog blijven voor het dagkampioenschap, anders mag je naar huis...

Duidelijk??

Caira
Berichten: 26061
Geregistreerd: 20-07-02
Woonplaats: Schoorl

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-07-04 12:18

He gezellie! Ik ben er ook! Met merrie en veulen!

mickydo

Berichten: 3881
Geregistreerd: 20-09-03
Woonplaats: Zaanstad

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 10-07-04 18:32

Mariska heel erg bedant voor je info , daar heb ik echt wat aan Lachen ik hou jullie natuurlijk op de hoogte . En Irish lady leuk dat je er ook bent Lachen Gezellig