zo'n 200 km. in de trailer, te lang voor een paard

Moderators: C_arola, Coby, Nicole288, Dyonne

Toevoegen aan eigen berichten
 
 
Rivjenn

Berichten: 4021
Geregistreerd: 22-09-01
Woonplaats: Bergen NH

zo'n 200 km. in de trailer, te lang voor een paard

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 09-07-04 12:52

we hebben een heel leuk adresje gevonden om een weekend met onze paardjes heen te gaan.
Het is wel zo'n 200 km. rijden.
Is dit te lang voor de paarden of moet het wel kunnen?
Ze staan niet echt regelmatig in een trailer, af en toe naar een wedstrijd maar dat is niet langer dan een half uur.
Of kunnen we beter een plek meer in de buurt zoeken?

Sylhouet

Berichten: 4532
Geregistreerd: 17-06-03
Woonplaats: Vierhouten

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-07-04 12:55

200 km, voornamelijk over snelweg?
Dan zou je er zo'n 3 uur over doen ofzo ??
Lijkt me niet te ver hoor!

Als je paarden makkelijk op en af te laden zijn, en je vindt het zelf prettig, kun je evt. een tussentijdse stop maken bij een manege ofzo, even een pauze inlassen, en daarna weer verder.

Maar 200 km vind ik wel meevallen hoor!

Asciugamano
Berichten: 5849
Geregistreerd: 19-12-03

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-07-04 12:57

Moet kunnen, vind ik. Je zou er waarschijnlijk zo'n 2,5u. over doen. Lijkt me geen probleem met een beetje rustige chauffeur die rekening houdt met z'n "vrachtje" achterin. Met een slechte chauffeur is een half uur nog te lang!

Rivjenn

Berichten: 4021
Geregistreerd: 22-09-01
Woonplaats: Bergen NH

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 09-07-04 12:58

met inladen doet hij soms een beetje lastig, maar als hij eenmaal onderweg is blijft hij goed staan.
Het zal wel ruim 3 uur duren denk ik, we willen in 1 keer doorrijden.

Black_riders

Berichten: 2125
Geregistreerd: 02-12-02
Woonplaats: Beltrum dat ligt in de achterhoek :-)

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-07-04 13:02

Als ik naar Duitsland rij met mijn paard stop ik een keer, dit om te plassen en wat lekkers te halen. Rudy blijft gewoon lekker met een bakje voer op de wagen staan. Gaat prima

Yuri

Berichten: 3190
Geregistreerd: 19-11-03
Woonplaats: Hellevoetsluis

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-07-04 13:02

is wel te doen. ik zou wel tussendoor stoppen om even met een emmer water in de trailer te kijken. om ze eventueel wat te drenken en een hooinet ophangen (uiteraard)

Sammie

Berichten: 71592
Geregistreerd: 04-06-03

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-07-04 13:05

Rivjenn schreef:
met inladen doet hij soms een beetje lastig, maar als hij eenmaal onderweg is blijft hij goed staan.
Het zal wel ruim 3 uur duren denk ik, we willen in 1 keer doorrijden.

Tussendoor wel minstens 1x stoppen, maar dan hoef je hem er niet uit te halen. Geef 'm wat te drinken, of ververs het hooi. En tank zelf ook even bij Haha!

Het is voor een paard best zwaar om constant z'n gewicht te houden, Bedenk zelf maar hoe het is om in een bus te staan zonder je ergens aan vast te houden, dan heb je er ook moeite mee. Een paard voelt zoiets ook, daarom rijd je ook rustig met een trailer en paard achter je auto. Dus stop toch maar echt minstens 1 x onderweg!
Laatst bijgewerkt door Sammie op 09-07-04 13:08, in het totaal 1 keer bewerkt

Georgette

Berichten: 11632
Geregistreerd: 20-03-03
Woonplaats: Hilversum

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-07-04 13:07

Volgens mij kan het wel hoor, maar ik zal niet in één keer doorrijden. Ik zal toch even een stop maken, desnoods laat je de paarden gewoon in de trailer staan, maar geef je ze alleen even wat vers water ofzo.

swoeky

Berichten: 1357
Geregistreerd: 27-03-03
Woonplaats: Veldhoven

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-07-04 13:10

de mijne zijn vanuit het zuiden naar het noorden van het land verhuisd dit is ook ong. 200 km we hebben er wel langer dan 2,5 uur overgedaan maar het was slecht weer plus degene die reed die hield rekening met de paardjes. de eerste keer hebben we mijn tinker vervoerd, had nog nooit lang op de trailer gestaan (max 15 min.) dit ging super wel tussendoor 2x gestopt om ff bij hem te kijken en wat lekkers te geven en natuurlijk niet te vergeten te laten drinken, daarna heb ik mijn shetje verhuisd naar het hoge noorden vanaf het zuiden, ook nog nooit lang in een trailer gestaan maar dit ging ook super, hem heb ik er tussendoor een keer uitgehaald op een parkeerplaats, kon hij even de beentjes strekken. maar even in het kort samengevat het ging met beide SUPER Haha! Haha!

Karin

Berichten: 65336
Geregistreerd: 10-01-01

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-07-04 13:12

Naar buitenlandse wedstrijden staan paarden ook vaak zo lang op de trailer. Nou zijn dat wel goed getrainde paarden, maar het kan dus wel zonder problemen. Zeker als je paard gewend is om op de trailer te staan.

Voornamelijk over de snelweg rijden, een rustige chauffeur, een hooinet en tijdens de rit 1 of 2 x stoppen om te laten drinken, dat helpt al een boel. En op de plaats van bestemming eerst even 10-15 minuten rustig met ze stappen voor ze daar op stal gaan of zich als gekken gaan uitleven in de wei. Knipoog

De langste trailerrit die mijn paard ooit heeft gemaakt was naar Belgie en duurde 3.5 uur (en weer terug). Onderweg zijn we 1 x gestopt. Zag er allemaal prima uit en bij aankomst ook.

Mikkie

Berichten: 3964
Geregistreerd: 29-04-02
Woonplaats: Landgraaf

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-07-04 13:16

Eventje stoppen, deurtje open en paardjes wat laten drinken. Ook voor jezelf (en eventueel de chauffeur) is het fijn om even te stoppen, want het is toch inspannend om met een trailer te rijden. Daarna kun je weer met frisse moed verder.

Nimber

Berichten: 26551
Geregistreerd: 10-01-01
Woonplaats: Apeldoorn

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-07-04 13:36

Ik rijd wel vaker dat soort stukken en op de 200 km stop ik niet.
die 3 uur kunnen ze best zonder water. als ik toevallig moet tanken kijk ik wel even maar verder niet. zodra ik aangekomen ben krijgen ze weer water. Ik heb altijd een vol hooinet erin hangen en verder vind ik het wel best.
Zodra ik veel langer moet reizen (zoals in mei 700 km met een paard) stoppen we wel even zo'n 15 min onderweg even water geven en weer door.dit was trouwens een reis van 11 uur.
Toen Awa uit Polen kwam is mijn vader 2 keer gestopt om haar te laten drinken maar eldo wilde niet eens drinken.

carola

Berichten: 8685
Geregistreerd: 18-04-01
Woonplaats: Putten

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-07-04 13:40

dat kan echt makkelijk hoor. Ik heb wel eens 6 uur een paard achterin gehad, toen ben ik wel gestopt om te laten drinken. 200 km moet makkelijk kunnen zonder te stoppen.

TeamSpirit
Berichten: 5818
Geregistreerd: 05-05-04
Woonplaats: De meern

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-07-04 13:58

dat kan inderdaad makkelijk hoor!

123468086
Berichten: 6612
Geregistreerd: 06-07-04

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-07-04 14:47

Dat kan makkelijk, ik heb ook zo'n afstand met mijn pony afgelegt, maar omdat het de eerste keer was dat we met een pony reisde, keken we om het halfuur even in de trailer en gaven haar dan ook een beetje water en een wortel, we reden toen in frankrijk met de trailer, in de bergen dus dat hobelde veel, kun je nagaan als jij deze afstand aflegt op de snelweg, dat kan gemakelijk!!!!!!

xx romy

Debbieremi

Berichten: 246
Geregistreerd: 10-01-04
Woonplaats: Voorburg

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-07-04 14:55

ik heb toen ik mijn pony op ging halen met de trailer ook van Groningen naar Delft gereden. Ging prima, toen we onderweg een stop hadden, stond hij zowat te slapen in die trailer Verward

NienkeM

Berichten: 564
Geregistreerd: 20-05-04
Woonplaats: Amersfoort

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-07-04 15:08

Zoals iedereen al zei is 200 km makkelijk te doen.

Als je veel verder gaat moet je wel regelmatig stoppen om je paard uit te laten rusten en de mogelijkheid te geven wat te eten en te drinken. Richtlijn hiervoor is elke 3 uur een half uur rust. Het is voor je paard erg hard werken, ga maar eens tiden shet rijden in de trailer zitten... Op deze manier kom je een heel eind.

_10_

Berichten: 7295
Geregistreerd: 11-07-03

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-07-04 15:33

Moet makkelijk kunnen hoor
Mijn paard heeft weleens 3 uur in de trailer gestaan zonder tussenstop en kwam zo fris als een hoentje uit de trailer. Nu scheelt het natuurlijk wel hoevaak je paard normaal in de trailer staat, maar dit moet gewoon kunnen.

Freggel

Berichten: 3232
Geregistreerd: 21-04-03
Woonplaats: Freggelgrot

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-07-04 17:44

Zoals iedereen al zegt moet het makkelijk kunnen. Wij hebben vorige week zaterdag mijn paardje opgehaald in vlissingen. Dat was een reis van 4 uur. We zijn tussendoor 1 keer gestopt em even uit te rusten en Simon wat water te geven (wat hij niet wilde). Simon stapte zo fris als wat uit de trailer. En dat voor een paardje wat momenteel weinig conditie heeft, omdat hij de laatste maanden weinig gedaan heeft.

Morrie

Berichten: 22308
Geregistreerd: 08-07-03
Woonplaats: 't Gooi

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-07-04 18:02

Wij halen regelmatig paarden uit Oostenrijk, die hebben dan nog nooit op de trailer gestaan.
Wij rijden in 1 keer door, stoppen alleen om te tanken, dan bieden we drinken aan, maar dat willen ze vaak niet.
We hebben wel voldoende hooi in de trailer liggen.

Tot nu toe is het altijd goed gegaan en ik heb het niet over 5 paardjes, eerder over 50!

Annem84

Berichten: 3049
Geregistreerd: 02-03-04

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-07-04 18:30

ik heb mijn vorige paardje naar haar nieuwe adres gebracht en dat was ook een rit van 200 km. dit ging makkelijk hoor. gewoon een hooinetje meenemen. hebben ze wat te doen. wel een tip is om hem niet van de trialer af te halen onderweg. Je zult maar langs de snelweg staan en je paard wil niet meer op de trailer. dan heb je echt een probleem. Ze kunnen normaal altijd wel heel braaf zijn, maar misschien heeft hij toevallig net zijn dag niet en wil hij er niet meer op, dan moet je best ver rijden. eraf halen is dus niet aan te raden.

Rivjenn

Berichten: 4021
Geregistreerd: 22-09-01
Woonplaats: Bergen NH

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 10-07-04 18:14

eruit halen was ik niet van plan, ik zie al visioenen van een loslopend paard op de snelweg

rona
Berichten: 2902
Geregistreerd: 30-09-03
Woonplaats: sittard

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-07-04 19:04

Dat moet zeker te doen zijn maar ik zou ook even stoppen maar niet eraf halen.

Sterre

Berichten: 15226
Geregistreerd: 23-08-01
Woonplaats: Mittelfranken - Bayern - Duitsland

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-07-04 22:30

Toen mijn merrie vanuit Ned. naar mij toe kwam, heeft ze (drachtig) een kleine 600 km op de vrachtwagen gestaan en dat hebben ze in een keer gereden.
Ik moest vorig jaar 150 km naar de keuring rijden, met merrie en haar toen 8 weken oude veulen!
Heen hebben we het in een keer gereden, terug zijn we gestopt, maar dat was omdat we moesten plassen Knipoog !
Was absoluut geen probleem.