Dressuurzadel of veelzijdigheidszadel?

Moderators: C_arola, Coby, Nicole288, Dyonne

Toevoegen aan eigen berichten
 
 
Sansjo
Berichten: 127
Geregistreerd: 18-03-03
Woonplaats: Weert

Dressuurzadel of veelzijdigheidszadel?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 09-07-04 10:59

Hallo allemaal, Haha!

Ik ben in het bezit van een veelzijdigheidszadel. Ik overweeg om over te stappen naar een dressuurzadel. Verward Ik rijd alleen dressuur en rijd af en toe eens buiten. Wat vinden jullie? En waar gaat jullie voorkeur naaruit en waarom?

123468086
Berichten: 6612
Geregistreerd: 06-07-04

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-07-04 11:04

heey,

als je aleen maar aan dressur doet en afentoe een buirenrit, is het mischien handiger om een dressur zadel tekopen, maar tog vindt ik een veelzijdigheidszadel gemakkelijker.
xx romy

Kiim

Berichten: 3733
Geregistreerd: 20-01-04
Woonplaats: Schijndel

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-07-04 11:23

Misschien een vzh neigend naar dressuur. Meestal zijn dressuurzadels wel wat duurder.

Karin

Berichten: 65336
Geregistreerd: 10-01-01

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-07-04 11:25

Ik rijd ook buiten met mijn dressuurzadel. Sterker nog: ik rijd er endurancewedstrijden mee. Als jij lekker rijdt met je VZH-zadel, dan kun je daar ook prima mee blijven rijden. Maar als je de overstap maakt naar een dressuurzadel, dan kun je daar in de meeste gevallen ook prima mee buitenrijden. Lachen

Mijn voorkeur gaat uit naar een dressuurzadel. Maar dan wel mijn eigen Hulsebos-zadel, niet zomaar een willekeurig dressuurzadel. Knipoog

Mayo

Berichten: 16796
Geregistreerd: 17-01-01
Woonplaats: De Meern

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-07-04 11:27

Ik heb beiden. Voor de dressuur echt een dressuurzadel en als ik naar buiten ga een vzh-zadel. Mijn dressuurzadel heeft een zodanig gesloten zit, dat ik zeg maar niet de aardappelzak-houding kan aannemen om relaxed een tijd buiten te rijden Haha!

Scum

Berichten: 33099
Geregistreerd: 11-08-03

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-07-04 11:37

In jouw geval zou ik voor een dressuurzadel gaan. Je kunt er prima mee buitenrijden. Ik spring zelfs wel eens met dat van mij (niet te hoog, want daarvoor heb ik er te weinig grip mee).

Marliesje

Berichten: 5885
Geregistreerd: 25-10-03

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-07-04 12:54

Ligt eraan wat je het fijnste vind zitten. Probeer gewoon eens wat zadels uit.

Celvin

Berichten: 888
Geregistreerd: 18-06-03
Woonplaats: Reusel

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-07-04 13:03

Ik zou gaan voor het dressuur zadel, ik persoonlijk vin dat lekkerder zitten !
Maar anders kijk es of je een keer een rondje op een dressuurzadel van iemand mag rijden om te kijken wat je het lekkerste vin zitten ?

Laantje

Berichten: 2515
Geregistreerd: 09-08-03

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-07-04 13:25

Als je vaak dressuur rijdt en af en toe maar naar buiten gaat, dan zou ik wel gaan kijken voor een dressuurzadel.
Je moet er natuurlijk ook naar kijken wat je het fijnste vindt rijden.

Verder weet ik niet of je je veelzeidigheidszadel dan weg wil doen, of dat je het nog wilt houden.
Anders kan je deze natuurlijk altijd houden voor het geval dat je nog wilt gaan springen of wat dan ook.

spokie79

Berichten: 3010
Geregistreerd: 06-08-03
Woonplaats: Berkel en Rodenrijs

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-07-04 13:57

Je moet een zadel nemen, waar jij het lekkerst op zit.

Bij mij is dat een dressuurzadel. Daar kan je ook prime mee buiten rijden hoor. Ik vind het veel lekkerder rijden dan een veelzijdigheidszadel. Ik zit veel steviger, ook als hij er buiten vandoor gaat.

AnoeskaB

Berichten: 544
Geregistreerd: 25-01-04
Woonplaats: Annen

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-07-04 14:27

Buitenrijden met een dressuurzadel gaat prima. Ik heb zelf ook alleen maar een dressuurzadel en ik heb er ook mee gesprongen.
Als ik nu een keer op een veelzijdigheidszadel zit, moet ik er echt aan wennen. Ik ben niet meer gewend om met mijn benen zo naar voren te zitten. Haha!

Debbieremi

Berichten: 246
Geregistreerd: 10-01-04
Woonplaats: Voorburg

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-07-04 14:58

Dressuur!!!!!
Ik dressuur heel veel, dus de keuze was toen makkelijk. Ik rij er ook mee buiten en spring er ook mee, gaat allemaal perfect

HippoLogic

Berichten: 9558
Geregistreerd: 15-05-04
Woonplaats: Vancouver, BC, Canada

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-07-04 15:05

Tegenwoordig zijn er ook kunststofzadels van Thorrowgood (geloof ik) waarbij je de zweetbladen kunt verwisselen. Je krijgt er spring-, dressuur-, en veelzijdigheidszweetbladen bij. De kniewrongen zitten heel stevig met klittenband vast en die kun je dus eraf halen/verplaatsen: heel handig. Ik heb geen ervaring met dit zadel, maar misschien is dat wat voor je? Mischien dat iemand op bokt wel weet welke ik bedoel.

Inmiddels rijd ik alleen nog maar op een dressuurzadel omdat ik dan het beste in balans zit. Toen ik laatst op een VZHzadel reed staken mijn benen gelijk naar voren (omdat de beugelophanging zo ver naar voren zit) en zat ik heel wankel voor mijn gevoel. Maar dat heeft ook met wennen te maken.

SharirBobby

Berichten: 2409
Geregistreerd: 28-02-03
Woonplaats: Zoetermeer

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-07-04 16:31

dressuur, daar zit je veel beter op (vind ik), dus handig voor het dressuren. en buitenritten zijn prima te doen op een dressuur, al doe ik ze persoonlijk liever op een vzh/spring

Veulen_Kyra

Berichten: 228
Geregistreerd: 17-03-04
Woonplaats: Vlissingen

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-07-04 20:07

Als je een goed dressuur zadel koopt merk je het verschil wel denk ik.
Je zit gewoon als een prinses op de erwt.
Vind ik dan hoor,ik zelf schaf er tegen die tijd ook eentje aan.

Veulen_Kyra

Berichten: 228
Geregistreerd: 17-03-04
Woonplaats: Vlissingen

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-07-04 20:07

Veulen_Kyra schreef:
Als je een goed dressuur zadel koopt merk je het verschil wel denk ik.
Je zit gewoon als een prinses op de erwt.
Vind ik dan hoor,ik zelf schaf er tegen die tijd ook eentje aan.



Met een diepe zit is goed voor je rug

Volkoren
Berichten: 5143
Geregistreerd: 04-06-03

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-07-04 20:08

Dressuurzadels vind k echt veel lekkerder zitten.. Verschilt natuurlijk ook per zadel/merk.. maar over het algemeen.. Als k zo af n toe weer op n veelzeidigheidszadel rijd moet k echt mijn zit weer vinden.. Lachen

jarrah

Berichten: 3617
Geregistreerd: 03-12-03

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-07-04 10:04

Ik had vroeger voor jarrah ook een veelzijdigheidszadel (was ook deels omdat je vaak op een dressuurzadel je beugels gelijk 3 gaten langer hebt en dat niet ging aangezien ik al een halve kilometer onder haar vandaan kwam Tong uitsteken )
Maar nu ik Tiffany heb, heb ik ook meteen een dressuurzadel genomen, zit echt stukken beter OK dan!

Laulitz

Berichten: 8753
Geregistreerd: 02-04-04
Woonplaats: Belgiƫ

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-07-04 10:14

PeruaansePas schreef:
Tegenwoordig zijn er ook kunststofzadels van Thorrowgood (geloof ik) waarbij je de zweetbladen kunt verwisselen. Je krijgt er spring-, dressuur-, en veelzijdigheidszweetbladen bij. De kniewrongen zitten heel stevig met klittenband vast en die kun je dus eraf halen/verplaatsen: heel handig. Ik heb geen ervaring met dit zadel, maar misschien is dat wat voor je? Mischien dat iemand op bokt wel weet welke ik bedoel.


ja idd die lijkt me wel wat voor haar, kan ze altijd nog gaan springen (denk alleen dat die vrij duur zal zijn Scheve mond )

Karin

Berichten: 65336
Geregistreerd: 10-01-01

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-07-04 12:10