Leer je ervan als je van je paard valt ?

Moderators: C_arola, Coby, Nicole288, Dyonne

Toevoegen aan eigen berichten
 
 
Splash_

Berichten: 12350
Geregistreerd: 06-10-03
Woonplaats: Bij Spot <3

Leer je ervan als je van je paard valt ?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 06-07-04 17:50

Bok Bok !

Beetje stomme vraag misschien , eigenlijk weet ik het antwoord al , maargoed...

Vandaag ben ik weer voor de verandering eens van Splash afgevallen , en elke keer val ik op dezelfde plek en op dezelfde manier van hem af , nouja , elke keer.. dit is de 2e keer ! (Yellowfish is er toen ook zo van hem af gevallen)

Toch denk ik bij mezelf , hoevaak moet je die fout maken voordat het beter gaat ? Ik vind het niet erg om 1000 keer te vallen , maar uiteindelijk wil ik wel resultaat zien !

Iemand ervaringen ?

Tyrza

Berichten: 10878
Geregistreerd: 11-03-03

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-07-04 17:52

Wat ik ervan leer?

Dat de grond hard aan kan komen Haha!

Nee geintje.

Je hoeft niet perse van je paard af te vallen om te leren, maar het is wel de harde waarheid.

Er zal toch een bepaalde communicatiefout zitten tussen Splash en jou dat het steeds weer mis gaat. En de clou is natuurlijk om die te vinden en op te lossen...

Duncan

Berichten: 1562
Geregistreerd: 02-05-04
Woonplaats: Nijmegen

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-07-04 17:57

Inderdaat, als je naar jezelf en je paard kijkt als je gevallen bent, leer je er wat van (als je ontdekt wat het ws) maar als je er weer opspringt en weer verder rijd zonder er aandacht aan te besteden, zal je er (misschien) bang van worden...

Splash_

Berichten: 12350
Geregistreerd: 06-10-03
Woonplaats: Bij Spot <3

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 06-07-04 18:00

Ehm , de communicatiefout weet ik wel , meneer wilt naar het hek *de uitgang van de bak Knipoog * , en ik niet , dan weet Splash van gekheid niet meer wat ik bedoel met mijn been , en begint als een debiel te crossen naar het hek , maakt een vette sliding (zijn western kunsten voert ie nog steeds uit Knipoog ) en draait dan nog eens 90 graden , en tadaa.... Lachen

De fout ligt dus bij mij , ik kan hem op dat moment echt niet van dat hek afhouden of doorsturen weer de hoefslag op , een volte lukt op dat moment ook niet , hij is gefocused op dat hek en moet en zal er naartoe gaan , en het is dan aan mij om hem door te rijden en hem niet naar het hek toe te krijgen , 9 van de 10 keer lukt het aardig ...

Ik denk dat ik dit gevecht gewoon steeds vaker moet gaan winnen Haha!

RelarDevi
Berichten: 26954
Geregistreerd: 23-12-03

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-07-04 18:03

Nou of je er wat van leert, je leert gewoon de harde waarheid Haha!

Maar succes met Splash met dat hek!

Mist

Berichten: 9482
Geregistreerd: 17-02-03
Woonplaats: noord brabant

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-07-04 18:08

Je leert anticiperen ! mijn schimmel heb ik ontelbare keren naastgelegen, maar nu 19 jaar later, lukt het ze nog maar gemiddeld 1x per jaar Knipoog

nu ff serieus, ben zelf van de overtuiging dat je er beter regelmatig naast kan liggen, dan wordt je namelijk niet zo bang om te vallen Haha! Mijn 1e keer zandhappen was nadat ik 3 jaar gereden had, en dan bedoel ik niet 1x in de week een manegeles, maar 2dgn per week volbloeds die op de baan liepen, en in het weekend op een western manege rijden (meehelpen zeg maar- ik reed toen ook begeleiding) en toen werd ik dus WEL bang, heeft een half jaar geduurd voordat ik daar echt overheen was (niet dat ik daarom niet op een paard klom hoor Knipoog - maar was niet op m'n gemak)

TopLadyI

Berichten: 6198
Geregistreerd: 15-10-03

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-07-04 18:24

ik ben al zovaak van misty afgevallen.
altijd met springen.
omdat ze weigerd en ik veels te vroeg naar voren zit.
ze trekt heel erg naar de sprong toe en dan ben ik wel zo dom dat ik dnek dat ze wel springt dus ga ik vast naar voren zitten,
en hup misty weigerd en ik lig ernaast Haha! .
haha ik moet altijd wel lachen,
dan kijk ik haar aan en dan kijkt ze zo terug van"haha heb ik je weer te pakken" Knipoog .
en dan lig ik al in een deuk Tong uitsteken .
ik vind het nooit zo erg om eraf te vallen meestal moet ik dan heel hard lachen Lachen .
maar dat kan ook komen omdat ik me haast nooit zeer doe.
Gelukkig maar Schijnheilig .

noekie_smile
Berichten: 524
Geregistreerd: 08-04-04

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-07-04 18:37

ik heb er een paar keer wel van geleerd ik leerde zijn streken kennen of bijv wat ie doet voor dat ie het probeerde te doen (bijv aan zijn oren, spierspannen enz) Nu roep ik pas der op als ie met zijn oren naar voren gaat en dan houdt ie zijn aandacht weer bij mij

Splash_

Berichten: 12350
Geregistreerd: 06-10-03
Woonplaats: Bij Spot <3

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 06-07-04 18:39

Jep , stem gebruiken , Splash is er heel gevoelig voor , maar dan ben ik zo geconcentreerd aan het rijden dat ik op dat moment niks zeg en als het dan fout gaat hem meteen weer oppak en hem dus niet laat merken dat het fout is....

Dat is dus ook iets waar ik aan moet werken , mn stem gebruiken !

noekie_smile
Berichten: 524
Geregistreerd: 08-04-04

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-07-04 18:44

anders moe je ook een keer wat ie doet als ie zijn streek gaat uithalen oren enzo

Splash_

Berichten: 12350
Geregistreerd: 06-10-03
Woonplaats: Bij Spot <3

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 06-07-04 18:46

Ik zie het niet aan zijn oren , die staan altijd vrolijk naar voren , ik merk het zodra hij van de hoefslag afgaat , meestal ben ik er optijd bij , maar als hij al ong over de helft van de bak is dan is het in een keer , zonder iets aan te geven vanuit stap in galop en woesjjjjjjjjjj naar het hek....

SuusJa

Berichten: 3042
Geregistreerd: 16-01-04
Woonplaats: Druten

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-07-04 18:51

Mist schreef:
Je leert anticiperen ! mijn schimmel heb ik ontelbare keren naastgelegen, maar nu 19 jaar later, lukt het ze nog maar gemiddeld 1x per jaar Knipoog

nu ff serieus, ben zelf van de overtuiging dat je er beter regelmatig naast kan liggen, dan wordt je namelijk niet zo bang om te vallen Haha! Mijn 1e keer zandhappen was nadat ik 3 jaar gereden had, en dan bedoel ik niet 1x in de week een manegeles, maar 2dgn per week volbloeds die op de baan liepen, en in het weekend op een western manege rijden (meehelpen zeg maar- ik reed toen ook begeleiding) en toen werd ik dus WEL bang, heeft een half jaar geduurd voordat ik daar echt overheen was (niet dat ik daarom niet op een paard klom hoor Knipoog - maar was niet op m'n gemak)


Idd ! dat had ik ook! Je bent wat voorzichtiger omdat je ''bang'' bent dat je er af valt, maar als je er eenmaal naast gelegen heb, is dat gevoel weg en durf je alles!! Heel raar gevoel! Maar dat had ik ook in het begin met mijn paardje!

Sily

Berichten: 11491
Geregistreerd: 08-12-02
Woonplaats: Delft

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-07-04 19:07

Ik heb er van geleert Haha!
De eerste keer dat ik er af lag was zonder zadel, nog niet ingereden, en ik dacht dat ik mijn aandacht wel even kon laten verslappen door tegenover de staleigenaar te beamen dat het goed ging.
Ik zeg nooit meer dat het goed gaat.

De tweede keer vloog ze in galop op het hek af, ik bleef proberen te sturen en vloog er zo overheen.
Daarna toen ik merkte dat ze op het hek afging in dezelfde vaart pakte ik mijn zadel aan de voor en achterkant beet en mijn enige idee was blijven zitten, sindsdien doet ze het niet meer eigenlijk ook Haha!

LuvdaTossa

Berichten: 12894
Geregistreerd: 15-06-03
Woonplaats: Midden vh land

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-07-04 19:07

Ja ik heb geleerd om er direct er weer op te gaan Haha!

Nerwen

Berichten: 16039
Geregistreerd: 02-09-03

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-07-04 19:29

Als ik val dan is dat omdat Amethyst ergens van schrikt.. Haha! Amethyst schrikt dan ook op een zodanige manier dát je er wel af móét liggen Haha!

Als er een communicatiefout optreedt o.i.d. dan gaat ze niet bokken, maar dan staat ze stil of loopt achteruit.. Dus er dan afvallen hoeft niet Schijnheilig

Splash_

Berichten: 12350
Geregistreerd: 06-10-03
Woonplaats: Bij Spot <3

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 06-07-04 19:31

LuvdaTossa schreef:
Ja ik heb geleerd om er direct er weer op te gaan Haha!


Dat doe ik ook Clown

Enne Amethyst , geweldig jouw paard zeg , kan ze niet eens met Splash praten ? En ik moet toch maar weer terug naar het Gefrustreerde paarden topic , ik heb te vroeg gejuigd dat hij weer helemaal normaal was haha !

Nerwen

Berichten: 16039
Geregistreerd: 02-09-03

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-07-04 19:38

Splash: misschien wil hij wel zelfmoord plegen door tegen het hek aan te galopperen, maar bedenkt ie zich op het laatste moment, omdat jij nog op z'n rug zit Clown

Splash_

Berichten: 12350
Geregistreerd: 06-10-03
Woonplaats: Bij Spot <3

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 06-07-04 19:40

Amethyst schreef:
Splash: misschien wil hij wel zelfmoord plegen door tegen het hek aan te galopperen, maar bedenkt ie zich op het laatste moment, omdat jij nog op z'n rug zit Clown


Nu je het zegt... jeetje , dat wordt weer 0900-PAARD bellen en ik kom weer steun zoeken in het topic Vriendjes zijn?

Nerwen

Berichten: 16039
Geregistreerd: 02-09-03

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-07-04 19:42

Heel verstandig Splash, noem je hem wel vaak genoeg bij z'n nieuwe naam? Misschien moet je z'n papieren ook wel laten veranderen in z'n nieuwe naam Clown

noekie_smile
Berichten: 524
Geregistreerd: 08-04-04

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-07-04 19:46

Ja mijn paardje doet dat ook in galop (gelukkig nie zo hard!) maar wel slingerend hup naar het hek en daar stil staan. Maar het omdraaien dat gaat zoooooo snel af en toe lijkt het wel een western paard. Bloos

Splash_

Berichten: 12350
Geregistreerd: 06-10-03
Woonplaats: Bij Spot <3

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 06-07-04 19:54

Amethyst schreef:
Heel verstandig Splash, noem je hem wel vaak genoeg bij z'n nieuwe naam? Misschien moet je z'n papieren ook wel laten veranderen in z'n nieuwe naam Clown


Ik betrapte mezelf er vandaag op dat ik steeds : Hé Pipo tegen hem zei , ipv Hé Paddestoel , misschien is dat de oorzaak geweest... aaahg , wat doe ik mijn paard allemaal aan ? Verdrietig

@ Noekie : Hé , jouw paard lijkt op Splash Haha!

obelix

Berichten: 11877
Geregistreerd: 09-06-01

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-07-04 20:27

Tyrza schreef:
Wat ik ervan leer?

Dat de grond hard aan kan komen Haha!


Ja tell me about it.. Scheve mond Iedere keer als ik er af val dan breek ik wat of dan is er wat uit de kom... Denk dat ik maar met kussens ga rijden en valbrekers ofzo? Schijnheilig

Maaar ja ..Als ik eraf val dan val ik er dus goed af..

KiWiKo

Berichten: 51672
Geregistreerd: 19-10-02
Woonplaats: Killstraight

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-07-04 20:33

Tyrza schreef:
Wat ik ervan leer?

Dat de grond hard aan kan komen Haha!

...


Haha! of muur............

vallen wordt ik altijd iets onzeker van......... Ik stap altijd gelijk weer op en ga door doe het gelijk weer.... maar die keer erop ben ik altijd onzeker en moet ik dat weer op gaan bouwen.

Ik analyseer altijd heel veel waaaaarom het gebeurt is, is het een externe factor (iets wat op dat moment gebeurde) of een interne factor )communicatie tussen paard en mij) Dat is heel belangrijk want als het een interne factor is dan kan jij als ruiter eraan werken, zwaarder zitten of misschien meer ruimte geven, of niet teveel naar links hangen of, of, of

en daar leer je weer heel veel van.........

Maar dat ongeplande landingen pijn kunnen doen, das een vaststaand feit Haha!

Tienn
Berichten: 3557
Geregistreerd: 04-05-03

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-07-04 20:36

dat je niet er van uit moet gaan dat je paard altijd springt Tong uitsteken

Annetje

Berichten: 25481
Geregistreerd: 25-07-02

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-07-04 20:41

Ik heb er niets van geleerd, ja, dat een paard onderuit kan gaan in een rustige galop zonder dat het glad is, of dat een paard in rengalop in een kleine bak niet uit te zitten is.
Nee denk dat je er verder niet vreselijk veel van kunt leren.