Trailer achter een Fiat Brava 1.9 liter??

Moderators: C_arola, Coby, Nicole288, Dyonne

Toevoegen aan eigen berichten
 
 
Mrijn

Berichten: 3479
Geregistreerd: 01-10-02
Woonplaats: Roosendaal

Trailer achter een Fiat Brava 1.9 liter??

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 06-07-04 13:00

Misschien vraag ik wel een beetje naar de bekende weg, maar zouden jullie een anderhalf paards trailer met inhoud (plm. 1200 kg totaal) achter een Fiat Brava 1.9 liter hangen? De auto weegt 1200 kilo en mag 1300 kilo geremd trekken.

Ik ben op zoek naar een andere auto en had mijn oog op deze auto laten vallen. Ik wist in eerste instantie niet eens dat er zoveel achter mocht hangen, maar het lijkt me mooi mee genomen!

Margreet

Berichten: 18325
Geregistreerd: 24-08-01

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-07-04 13:06

Nee, geen haar op m'n hoofd die er ook maar aan zou denken om dat te doen. De auto is IMO echt te licht, je hebt geen enkele reserve, als er wat gebeurt gaat de trailer met de auto aan de haal. Misschien een kleine pony in de trailer, maar echt niet meer.
Ook is een dergelijke auto niet echt gemaakt om regelmatige zware lasten te verslepen, de koppeling is daar niet geschikt voor, dus je krijgt meer slijtage en hogere kosten. Is het een benzine of een diesel?

Ik zou het dus echt niet doen, al zullen er ongetwijfeld zat mensen zijn die met dergelijke combinaties rondrijden en je zullen vertellen dat het prima gaat en er nog nooit wat gebeurd is.

Samantha_

Berichten: 10807
Geregistreerd: 20-12-02

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-07-04 13:07

Ik ben t met Margreet eens.
Ik zou in zo'n geval echt niet met een combinatie gaan rijden die maar net mag. Zorg voor een zwaardere auto, heb je altijd reserves.

_10_

Berichten: 7295
Geregistreerd: 11-07-03

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-07-04 13:15

Het zou op papier moeten lukken, maar het risico dat als er wat gebeurt dat je dan geen "reserve" overhebt.... Nee liever niet dus.

Mrijn

Berichten: 3479
Geregistreerd: 01-10-02
Woonplaats: Roosendaal

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 06-07-04 13:32

Hmm, nou dan moet ik maar met de auto van mijn man rijden en mijn brava netjes houden.

Ik heb echt de ballen verstand van auto's, maar misschien dat jullie dit weten... Het merendeel van de Brava's is 1.6 en 1.4 liter en ik ben zelfs een hoop 1.2 liters tegen gekomen. Volgens mijn man zijn die niet vooruit te branben, maar dan zouden er toch ook niet zoveel van worden verkocht? Die 1.9 liter komt juist het minst voor.

noekie_smile
Berichten: 524
Geregistreerd: 08-04-04

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-07-04 13:36

Het gewicht van het paardje komt er dan toch ook nog bij of zeg ik nou iets heel Blond Bloos! Ik zou het niet doen

Mrijn

Berichten: 3479
Geregistreerd: 01-10-02
Woonplaats: Roosendaal

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 06-07-04 13:41

Als ik het heb over een trailer van 1200 kilo staat daar een paard in hoor... Anders zou het wel een heel erg zwaar verhaal worden! Haha!

noekie_smile
Berichten: 524
Geregistreerd: 08-04-04

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-07-04 13:43

ohja okeej *oops*

Jel

Berichten: 699
Geregistreerd: 23-06-02
Woonplaats: Zuid-Holland

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-07-04 13:43

Ik zou inderdaad voor minstens 1.6 gaan anders zijn ze naar mijn mening niet echt vooruit te branden. Ik vind het zelf fijn als ik op de snelweg nog even gas kan geven dat hij gelijk reageerd, met een 1.2 heb je dit zeker niet. De 1.2 komt het meeste voor omdat deze het goedkoopste is in aanschaf. De 1.9 komt dus minder voor omdat die in aanschaf duurder is. Een 1.9 is overigens wel heel erg snel, is dat geen diesel?!

Ik heb zelf vorig jaar ook lang gezocht naar een nieuwe auto en uiteindelijk toch gekozen voor een 1.7i, totaal geen spijt van, rijdt heerlijk!

Ga gewoon eens proef rijden in een 1.2 en een 1.6, dan kan je zelf het verschil voelen!

CM_

Berichten: 26904
Geregistreerd: 19-04-03
Woonplaats: Stal Niveau Herpen !!

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-07-04 13:44

ik ga ook helemaal met margreet mee !!

hetzelfde principe is de ravage die de mensen met caravans aanrichten in de zomer
ook vaak een veels te lichte wagen , in combinatie met slechte rijmanieren, zorgen voor files en gewonden op de weg

een te lichte auto met daarachter je geliefde viervoeter in de trailer !!!
dat doe je m toch niet aan?

Ojajoh
Berichten: 20543
Geregistreerd: 22-01-04
Woonplaats: In m'n velletje

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-07-04 16:05

Cinzano schreef:
Het zou op papier moeten lukken, maar het risico dat als er wat gebeurt dat je dan geen "reserve" overhebt.... Nee liever niet dus.

op "papier" wordt het dus zo neergezet dat als mensen de tot de max gaan er altijd reserves zijn..........daar hebben ze ooit op "papier" rekening mee gehouden (en dit komt van mijn garagehouder.....)

Sjef

Berichten: 156
Geregistreerd: 26-03-04
Woonplaats: ZH / NH

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-07-04 16:06

Maar dan nog kan je beter (ook op papier) wat meer reserves hebben... altijd veiliger Scheve mond

Ojajoh
Berichten: 20543
Geregistreerd: 22-01-04
Woonplaats: In m'n velletje

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-07-04 16:09

Sjef schreef:
Maar dan nog kan je beter (ook op papier) wat meer reserves hebben... altijd veiliger Scheve mond

daar blijven de meningen dus over verdeeld....................
en om op de kosten terug te komen:
het klopt dat het met een lichtere auto harder slijt maar betaal zeker de helft van de belasting en verzekeringspremie en pak dat op jaar basis of op algemene basis terug......(uit mijn rekensom kwam:jeep of bus =duurder)

Mrijn

Berichten: 3479
Geregistreerd: 01-10-02
Woonplaats: Roosendaal

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 06-07-04 16:13

Ik denk dat er op papier geen rekening wordt gehouden met levende haven. ik kan me voorstellen dat een paard van 600 kilo dat vol in verzet gaat in een trailer of onderuit gaat, uiteindelijk heel wat meer massa vertegenwoordigd dan zijn 600 kilo.

Ojajoh
Berichten: 20543
Geregistreerd: 22-01-04
Woonplaats: In m'n velletje

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-07-04 16:18

Marijn4045 schreef:
Ik denk dat er op papier geen rekening wordt gehouden met levende haven. ik kan me voorstellen dat een paard van 600 kilo dat vol in verzet gaat in een trailer of onderuit gaat, uiteindelijk heel wat meer massa vertegenwoordigd dan zijn 600 kilo.

wij hebben dat dus gehad he... wij reden met een simpel busje waar maar een anderhalfpaards achter mocht
groot paard achterin en karren maar,alles gedaan zoals het hoorde.
thuisgekomen en deurtje open en tot onze verbazing: paard onderstboven met zijn voorbeen aan de stang!! Ziek
gelukkig had hij helemaal niks
maar we hebben niets maar dan ook niets gevoeld onderweg..... Verward
en dat voor zo'n licht busje

Margreet

Berichten: 18325
Geregistreerd: 24-08-01

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-07-04 17:39

Dat is gewoon lomp als je dat niet merkt, zeker de bestuurder moet zoiets echt merken. Zelfs met de Jeep Grand Cherokee of met de Mitsubishi L200 merk ik het nog als een paard alleen maar een klein stapje zet in de trailer en dat zijn echt geen lichte auto's! Laat staan als een paard onderuit schuift, dat voel je niet alleen, dat hoor je ook nog eens heel goed! Met mijn vorige auto, een bestelbus, merkte ik het nog veel beter. Levende, bewegende have vervoeren is zo anders dan een partij stenen.

naadje24, als jij denkt dat het allemaal volkomen veilig en verantwoord is, dan moet je dat vooral doen, niemand die je tegen houdt. Die garagehouder heeft ook liever dat jij flink zwaar trekt met die auto, dan ziet 'ie je nog eens terug Haha! Ik rij liever met een auto die ruim zwaarder is dan de trailer en wat power over heeft. Naast een stukje veiligheid, rijdt dat ook gewoon een stuk comfortabeler, ook voor het paard.

orban

Berichten: 2145
Geregistreerd: 24-02-04
Woonplaats: balen(belgie)

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-07-04 17:52

Ik zou nooit met die wagen een trailer trekken ik vind dat niet verantwoord wij hebben nu een BMW 2.4 diesel en soms was het al maar juist hij mist gewoon dat beetje extra kracht nu hebben we een nissan navara 2.5 diesel 4x4 gekocht en dat is toch veel prettiger rijden en ook natuurlijk veiliger. Als ik van jou was deed ik het niet het is ook niet goed voor de wagen en op papier gaat veel meer dan in het echt.

nielsforever
Berichten: 719
Geregistreerd: 16-06-04
Woonplaats: groningen

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-07-04 23:15

ik vind het ook niet zo'n goed idee hoor.ik heb gereden met een nissan patrol en een anderhalfpaardstrailer.maar ik moet zeggen dan merk je pas wat voor een gewicht zo'n auto moet trekken.met een gewone personen auto zou ik zowiezo geen trailer trekken.gaat volgens mij tenkoste van je auto.better save than sorry zeg ik maar.

Ojajoh
Berichten: 20543
Geregistreerd: 22-01-04
Woonplaats: In m'n velletje

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-07-04 00:51

Margreet schreef:
Dat is gewoon lomp als je dat niet merkt, zeker de bestuurder moet zoiets echt merken. Zelfs met de Jeep Grand Cherokee of met de Mitsubishi L200 merk ik het nog als een paard alleen maar een klein stapje zet in de trailer en dat zijn echt geen lichte auto's! Laat staan als een paard onderuit schuift, dat voel je niet alleen, dat hoor je ook nog eens heel goed! Met mijn vorige auto, een bestelbus, merkte ik het nog veel beter. Levende, bewegende have vervoeren is zo anders dan een partij stenen.

naadje24, als jij denkt dat het allemaal volkomen veilig en verantwoord is, dan moet je dat vooral doen, niemand die je tegen houdt. Die garagehouder heeft ook liever dat jij flink zwaar trekt met die auto, dan ziet 'ie je nog eens terug Haha! Ik rij liever met een auto die ruim zwaarder is dan de trailer en wat power over heeft. Naast een stukje veiligheid, rijdt dat ook gewoon een stuk comfortabeler, ook voor het paard.

dat je het niet met me eens bent alla! maar dat we dan ook nog heel naar gaan doen!! Boos! Boos! Boos! Boos!
een topic is bedoeld voor discussies niet om elkaar af te maken
dus in ieder geval bedankt voor je "vriendelijke" toon
(vergeten doen ik het niet) Stoom uit je oren

Missouri

Berichten: 4964
Geregistreerd: 10-09-02
Woonplaats: Under Construction

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-07-04 08:19

Jel schreef:
Ik zou inderdaad voor minstens 1.6 gaan anders zijn ze naar mijn mening niet echt vooruit te branden. Ik vind het zelf fijn als ik op de snelweg nog even gas kan geven dat hij gelijk reageerd, met een 1.2 heb je dit zeker niet. De 1.2 komt het meeste voor omdat deze het goedkoopste is in aanschaf. De 1.9 komt dus minder voor omdat die in aanschaf duurder is. Een 1.9 is overigens wel heel erg snel, is dat geen diesel?!

Ik heb zelf vorig jaar ook lang gezocht naar een nieuwe auto en uiteindelijk toch gekozen voor een 1.7i, totaal geen spijt van, rijdt heerlijk!

Ga gewoon eens proef rijden in een 1.2 en een 1.6, dan kan je zelf het verschil voelen!


Haha! Haha! Haha!

Achter een 1.2 mag je een hondenkarretje hangen Haha!
En trouwens zijn de 1.2 Corsaatjes bloedsnel, die hou jij niet bij met je 1.7 hoor Knipoog

Het gaat niet alleen om de motorinhoud. Ik zou eerder een trailer hangen achter een busje met een 1.9, dan achter een Brava.
Fiatjes zijn al niet zo zwaar, en veel te zenuwachtig voor een trailer. Dan kun je nog beter een Astra nemen of zoiets.

Over dat 'voelen als-ie beweegt': Zelfs met een Explorer 5-liter V8 en een Brenderup Imperial trailer voel je het als je paard een pasje verzet. Dus als je dat niet voelt, zit je niet op te letten.

HHenny
Berichten: 826
Geregistreerd: 07-05-04

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-07-04 08:36

Wij rijden ook met een fiat, al meer dan 20 jaar en ook met een enorme grote caravan door de bergen van Oostenrijk enzo.En nu ook met een trailer.
Het zijn wel goede trekauto's en onze auto slijt echt niet sneller.
Nee,het ligt voor een heeel groot deel aan de bestuurder!
En dan maakt het niet uit of je nu een fiat of een jeep of een bus ervoor heb staan.
Want ook een grote volkswagen of een mercedesbus kan ongelukken veroorzaken met een roekeloze bestuurder.
En een astra mag helemaal niet veel trekken,en zijn als trekauto minder geschikt.
Maar het belangrijkste blijft dat een bestuurder ervaring heeft met rijden met iets achter de auto.
Eerst maar eens gaan rijden met een lege trailer voordat je je paard gaat vervoeren.

daffodil

Berichten: 10442
Geregistreerd: 12-11-03

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-07-04 09:29

ik rij zowel met een forse jeep als met een behoorlijke personenwagen (een zware diesel station), maar eigenlijk vind ik de personenwagen lekkerder rijden. Tis wel zo dat op heuveltjes enzo de jeep veel makkelijker trekt. Maar vooral op de snelweg rijdt de personenwagen toch veel gemoedelijker, ook voor je paard. Wel is het zo dat ook de personenwagen best ruimte heeft mbt tot het trekken, heb wel paar kilo "over"

Morrie

Berichten: 22311
Geregistreerd: 08-07-03
Woonplaats: 't Gooi

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-07-04 09:59

Citaat:
Fiatjes zijn al niet zo zwaar, en veel te zenuwachtig voor een trailer. Dan kun je nog beter een Astra nemen of zoiets.


ik had eerst een opel Astra break 2.0 diesel en nu een Fiat Multipla(ag) 1.9 diesel en als ik moet kiezen, kies ik de Fiat!

Ik rijd regelmatig met de trailer en heb er wel eens een pony van 1.20 in staan en ook wel eens paard van 1.70.

Van een paard van 1.70 voel ik minder dan van de pony, die helemaal voorin de trailer staat te kanen aan het hooinet, bij een groot paard is het gewicht beter verdeeld.

Ik voel ook iedere beweging van het paard, maar ik heb ook met een Ople Montery gereden (3.0 of meer zelfs) met een 2-paards trailer met 2 dikke Norikers erin en dan voelde ik ook iedere beweging.

Die Multipla(ag) ziet er niet uit, maar er zit een hoop ruime in (grijs kenteken) en ik vind het een prima auto om een anderhalf paards met 1 paard (of 2 Welshjes Schijnheilig ) te trekken! Het dieselverbruik stijgt ietsje maar niet eens extreem veel (zoals bij de Opels wel het geval was)

Katja
Blogger

Berichten: 42177
Geregistreerd: 29-04-02
Woonplaats: Utrecht

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-07-04 10:15

Kunnen we wel een beetje aardig tegen elkaar blijven doen in het topic?

Het gewicht van de auto zegt niet altijd alles over wat je voelt onder het rijden. Ik heb in mijn eigen auto (toyota avensis) veel minder last van stampende paarden dan in de mega 4x4 van mijn vader.
Schijnt ook iets met vering te maken te hebben.

Wel merk ik dat als ik er één in heb die echt heel erg tekeer gaat dat ik liever de zware auto ervoor heb. Net als met slecht weer.

mandymonica

Berichten: 802
Geregistreerd: 31-05-02

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-07-04 11:19

Wij trekken een anderhalf paard trailer (eigen gewicht + laadvermogen max. 1.200 kg) ook met een "gewone" personenauto van eveneens 1.200 kg ("leeg", dus zonder alle zooi en wijzelf, die er bij het rijden-met-pony toch ook gewoon in zitten en waarmee de auto vanzelf toch wel minimaal 150 kg zwaarder wordt Knipoog). Die trailer van ons bereikt dat maximum gewicht toch niet, omdat er een rank ponietje van 1.45 in wordt vervoerd, die hooguit 400 kg weegt. Het ligt als een blok achter de auto en als ze eens springt of doet, merkt de auto daar vrijwel niets van. 'tuurlijk voel je het altijd, maar het blijft een stabiele combinatie.

Anders wordt het als je er een zwaarder paard in zet. Dat hebben we 1 keer gedaan en het was nog een spring-in-het-veld ook... NOOIT MEER!! Dat is gewoon bloedlink.

Ik denk dus dat je met die Brava best heel goed de trailer kan trekken, maar pas een beetje op met wat je in die trailer zet. Maak het niet te gek en zet er zeker geen zenuwachtig groot paard in, want dan is de kans op een ongeluk riant aanwezig! Gewoon je verstand gebruiken dus!