Afhankelijkheid

Moderators: C_arola, Coby, Nicole288, Dyonne

Toevoegen aan eigen berichten
 
 
Hercules

Berichten: 223
Geregistreerd: 23-02-03
Woonplaats: Apeldoorn

Afhankelijkheid

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 06-07-04 11:46

Wie oh wie heeft hele goede tips voor mij....

Hercules is helemaal gehecht aan Imora en accepteerd geen ander paard als maatje tijdens de buitenrit. Gisteren ben ik met een weidegenootje van hem naar buiten gegaan...een drama!

Hij is helemaal gespannen, gilt de hele boel bij elkaar, kijkt continue in het rond op zoek naar Imora....en geprobeerd om aanleuning te vragen maar hij was helemaal in de stress....gevolg....steigeren en alle kanten op draaien..ondanks de aanwezigheid van het andere paard. Ik weet gevoelsmatig dat ik kleine stappen moet ondernemen om samen te werken naar een goede band. Maar mensen op stal zitten te zeggen dat die knol gewoon moet luisteren en dat hij het maar moet accepteren..!!! Vanavond ga ik met hem naar les, binnenbak met andere paarden dan Imora en dan zal hij misschien ook wel gillen maar dat vind ik een stuk betrouwbaarder dan buiten op straat met allerlei opstakels. Met Imora is hij heel relaxed...maar oh wee zonder.....Echt een volbloed of heeft iemand nog tips...

Isleen

Berichten: 481
Geregistreerd: 10-04-04
Woonplaats: Emmen

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-07-04 12:30

Is het ook zo als Imora weg gaat?

peach2001

Berichten: 4254
Geregistreerd: 02-08-03
Woonplaats: Almelo

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-07-04 12:35

Ow, dit hou ik even in de gaten, tips zijn hier ook altijd welkom... Die merries van ons zijn zo extreem dat als ik de ene meeneem en de ander los laat, dan loopt ze mee en als haar veulen dan niet meeloopt: jammer dan! Ze verkiesd haar maatje boven haar veulen.... En andersom ook, hetzij in mindere mate.... Al ben ik maar 5 minuten weg, de achtergebleven merrie vliegt luid gillend door de stal en loopt zelfs het veulen omver. Als ik na 5 minuten terug kom met het dribbelende en onrustige andere dier, dan staat de achtergebleven merrie kompleet nat van het zweet!

Hercules

Berichten: 223
Geregistreerd: 23-02-03
Woonplaats: Apeldoorn

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 06-07-04 12:47

Als ik met Imora weg ga dan rend Hercules nu door het weiland heen, maar bedenk dan snel dat er andere paarden zijn waar je vriendjes mee kan zijn. Daarom was het zo vreemd dat hij Imora erg miste en totaal niet contact maakte met zijn weidegenoot.......

NienkeM

Berichten: 564
Geregistreerd: 20-05-04
Woonplaats: Amersfoort

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-07-04 13:30

Was dit voor het eerst dat je alleen met Hercules weg was terwijl Imora achter bleef? Dan denk ik dat hij er gewoon aan moet wennen. Dus rustig doorzetten, beginnen met kleine rondjes ofzo...

Waarschijnlijk ziet Hercules Imora als zijn merrie en dat maakt het heel onnatuurlijk voor hem om weg te gaan. Het maatje van het paard dat ik vroeger reed was ook zo. Hij schoot helemaal in de stress als zijn merrie weg ging, dit is ook nooit beter geworden. Hij heeft ooit tijdens een wedstrijd in Duitsland een enorm gat in zijn stal gegraven in de tijd dat ik aan het rijden was. Hij wilde pas weer stilstaan toen ik terug was. De merrie was veel makkelijker, die riep een paard keer en dan was het goed.
Tips heb ik dus niet echt... Ik hoop voor je dat hij er aan went.

Ik bedenk net dat ik het nog een keer heb meegemaakt. Twee merries werden samen op de markt gekocht en konden niet zonder elkaar. Dit hebben we toen opgelost door ze langzaam verder uit elkaar te zetten. Eerst samen in een wei, toen met een lintje ertussen, toen in een aparte wei, later een heel klein ritje, zodat ze elkaar nog konden zien en dat steeds uitbouwen. Dit is helemaal goed gekomen, wel met veel gedult.

Hercules

Berichten: 223
Geregistreerd: 23-02-03
Woonplaats: Apeldoorn

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 06-07-04 13:35

Ja, dit was inderdaad de eerste keer dat ik Hercules alleen mee nam. In het bos was er niets aan de hand, maar op de weg was hij enorm zoekende..vooral in de dingen die vreemd waren voor hem. Hij zocht geen steun bij het andere paard, maar gilde naar Imora. Ik ben benieuwd hoe het vanavond gaat. Ga dan wandelend naar de les (10 min) om zo lekker ontspannen te beginnen. Hij is nog nooit alleen in de trailer geweest en dit levert denk ik alleen maar meer stress op......

NienkeM

Berichten: 564
Geregistreerd: 20-05-04
Woonplaats: Amersfoort

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-07-04 13:50

Moortje schreef:
Ja, dit was inderdaad de eerste keer dat ik Hercules alleen mee nam. In het bos was er niets aan de hand, maar op de weg was hij enorm zoekende..vooral in de dingen die vreemd waren voor hem. Hij zocht geen steun bij het andere paard, maar gilde naar Imora. Ik ben benieuwd hoe het vanavond gaat. Ga dan wandelend naar de les (10 min) om zo lekker ontspannen te beginnen. Hij is nog nooit alleen in de trailer geweest en dit levert denk ik alleen maar meer stress op......


Als het de eerste keer was zou ik me echt geen zorgen maken Lachen . Gewoon rustig doorgaan, regelmatig oefenen en dan zal het wel goed komen. En je vooral niks aantrekken van stalgenoten die het toch altijd beter weten !! Ik zou denk ik gewoon heel erg vaak een klein rondje naar buiten gaan, bijvoorbeeld om uit te stappen ofzo. Dan krijgt hij vanzelf het vertrouwen dat zijn merrie er nog wel is als hij terug komt Lachen

Hercules

Berichten: 223
Geregistreerd: 23-02-03
Woonplaats: Apeldoorn

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 06-07-04 13:56

Dank je wel Nienke en inderdaad niet veel aantrekken van die mensen, maar is zo lastig wanneer je het zelf even niet ziet zitten hahaha, maar gelukkig hebben we bokt....dan ben je zo weer blij Lachen