Blijven of weggaan?

Moderators: C_arola, Coby, Nicole288, Dyonne

Toevoegen aan eigen berichten
 
 
Zatarra

Berichten: 52
Geregistreerd: 11-02-04
Woonplaats: Zuid-Holland

Blijven of weggaan?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 05-07-04 23:54

Mijn merrie met veulen staan op een pensionstal, 's avonds op stal en overdag tussen de koeien met af en toe een paar ponies of een ander bekend paard erbij.

Afgelopen weekend is er een nieuwe pony gekomen toen wij een weekend weg waren. Ik heb vanochtend mijn merrie met veulen in de wei gezet en toen ik ze er vanavond uit ging halen stond er ineens een wildvreemde pony bij mijn merrie met veulen. Dat vond ik op zijn zachts gezegd niet grappig Verdrietig ! We moesten het veulen meenemen en de merrie los laten omdat die pony iedere keer naar ons toe kwam rennen en ik mijn pitbullmerrie niet meer bij me kon houden.

OK, dat is vervelend maar niet onoverkomelijk, het ergste vind ik dat die pony van de markt is getrokken en al hoestend bij mijn merrie met veulen in de wei is gezet Boos! Huilen . Ben ik nu zo overdreven zorgzaam dat ik dit niet vind kunnen? Of is het normaal dat je zonder overleg een hoestende pony in de wei zet bij een 6 weken oud veulen? De eigenaar van de stal zag het probleem niet, dat die pony er bij stond Frusty . Er was vanochtend een hoop volk op stal en iedereen zag dat ik mijn merrie met veulen in de wei zetten. Ook wisten er enkele mensen dat die pony hoestte en niemand heeft gezegd dat die pony ook het land op zou gaan . Het is niet de eerste keer dat er nieuwe ponies kwamen, maar tot nu toe waren het op het oog gezonde dieren en ging het meestal in overleg.

Ik zit er nu over te denken om mijn merrie te stallen bij kennissen op 2,5 uur rijden hier vandaan. Dan moet ik zelf wachten met rijden tot ze terug komt eind september, staan ze dag en nacht in het land en kan ik er niet elke dag heen, maar dan weet ik zeker dat ze in vertrouwde handen staat en bijkomend voordeel is dat mijn veulen een maatje heeft om mee te stoeien.

Wat zouden jullie doen?

Cassidy

Berichten: 75551
Geregistreerd: 08-08-01
Woonplaats: Purmerend

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-07-04 23:56

Pony daar vandaan halen en snel ook. Tussen de koeien vind ik niet kunnen, en als het veulen een speelkameraadje heeft is natuurlijk meegenomen.

Maar als de pony hoest, neem je het probleem dan niet mee naar de nieuwe stal?

De eigenaar van de stal waar je nu staat klinkt echt als een gigantische BOER!

Zatarra

Berichten: 52
Geregistreerd: 11-02-04
Woonplaats: Zuid-Holland

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 06-07-04 00:04

Cassidy schreef:
Maar als de pony hoest, neem je het probleem dan niet mee naar de nieuwe stal?


Ja, daar zat ik zelf dus ook al mee Scheve mond . Als ik nu weg wil ben ik dus eigenlijk gedwongen om mijn merrie met veulen eerst een korte tijd in "quarantaine" (= op stal houden) te zetten om te zien of ze het niet overgenomen hebben. Geweldige situatie dus .

Cassidy

Berichten: 75551
Geregistreerd: 08-08-01
Woonplaats: Purmerend

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-07-04 00:05

Evengoed, ik zou daar weggaan, en ook niet meer terugkomen. Waarom kon in het verleden van alles in overleg en nu niet meer?

Alet

Berichten: 5512
Geregistreerd: 05-08-03
Woonplaats: Yde

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-07-04 00:06

Daar gaat je bloed toch wel even van borrelen als je dat ziet Boos!
Ik denk dat het beter is voor zowel je gemoedsrust als voor je paarden om haar bij je kennissen te stallen.
Zo te lezen houdt die merrie van jou andere paarden bij haar (en het veulen?) uit de buurt, hopelijk heeft ze de bacteriën ook op afstand kunnen houden (=nieuwe paard).
Wegwezen daar.

Zatarra

Berichten: 52
Geregistreerd: 11-02-04
Woonplaats: Zuid-Holland

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 06-07-04 00:16

Cassidy"]
Evengoed, ik zou daar weggaan, en ook niet meer terugkomen. Waarom kon in het verleden van alles in overleg en nu niet meer?
[/quote]

Je slaat de spijker op zijn kop, dat vraag ik me nu dus al de hele avond af. Nog geen anderhalve week geleden kwamen ze vragen of er een pony bij mocht die in een aangrenzende wei stond. Vond ik geen probleem want ze konden elkaar al een beetje. En nu ineens dit, ik begrijp het echt niet Huilen .


[quote="Alet schreef:
Ik denk dat het beter is voor zowel je gemoedsrust als voor je paarden om haar bij je kennissen te stallen.
Zo te lezen houdt die merrie van jou andere paarden bij haar (en het veulen?) uit de buurt, hopelijk heeft ze de bacteriën ook op afstand kunnen houden (=nieuwe paard).


Ja, het is jammer dat ik haar dan een tijd niet zo veel zie, maar voor mijn gemoedsrust zou het inderdaad beter zijn. Mijn merrie heeft die pony goed weggehouden, dus ik hoop dat het genoeg is. Ze kon zijn bloed wel drinken zo fel was ze Extreme duivel .

Alet

Berichten: 5512
Geregistreerd: 05-08-03
Woonplaats: Yde

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-07-04 00:27

Ja groot nadeel dat je haar niet veel ziet inderdaad... Is er anders een mogelijkheid dichter bij huis? Al kan ik me erg goed voorstellen dat je je paard niet 'zomaar' ergens anders stalt...
Zo'n reis van 2,5 uur is wel lang voor een kleintje bedenk ik me ook.
Maar als er geen andere optie is zou ik het doen. Al is het pure onwetendheid van de stalhouder, strax haalt hij nog meer zulke stunts uit uit onwetendheid en ben je misschien verder van huis...

Rijo
Berichten: 2670
Geregistreerd: 19-12-03

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-07-04 12:24

Ik zou inderdaad ook gaan kijken voor een andere stal. Het zo misschien een optie zijn om je paardjes bij je kennis te stallen, maar dan zou ik dit eerder als een tijdelijke oplossing zien. Ik zou proberen een plekje te zoeken dichter bij huis zodat je als er iets is met de merrie en veulen waar je natuurlijk niet vanuit gaat dat je er dan gelijk bij kan zijn en niet eerst 2.5 uur voor moet rijden.

succes

Eilandje

Berichten: 2825
Geregistreerd: 05-01-02
Woonplaats: België

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-07-04 12:35

Komt me bekend voor. Ik heb net een nieuw paard en heb die gestald op een pensionstal bij een boer in de buurt. Ik heb haar eerst een paar dagen alleen gehouden, dan bij de rest gezet, maar dat ging toen zo slecht dat ze door de draad gegaan is, en ik heb haar toen terug apart gezet. Duidelijk afgesproken dat ik wilde dat ze voorlopig alleen bleef staan. Twee dagen later kwam er een nieuw paard op stal, en de eigenaresse van dat nieuw paard moest van de staleigenaars haar paard bij het mijne zetten, lijnrecht tegen de afspraak in dus. Terwijl er weides genoeg zijn. Voor mij alvast een (van de vele) reden(en) om te verhuizen. Ik vind persoonlijk dat je niet zomaar paarden bij elkaar in de weide “gooit”. En dan nog een hoestende pony bij een veulen

Rijo
Berichten: 2670
Geregistreerd: 19-12-03

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-07-04 13:49

Bij mijn oude stal was dit inderdaad ook het geval. Er was al een bestaande groep in het land waarvan mijn 2 fjorden zeer dominant waren en waren dan ook de baas. Halverwege het seizoen werd er een fjord bij de kudde gezet omdat het zo leuk was al die fjorden bij elkaar. Dit ging echt niet goed deze werd namelijk niet meer geaccepteerd in de groep en werd werkelijk helemaal kapot getrapt omdat ze die gwoon niet moeste.

gr