strooisel in wond

Moderators: C_arola, Coby, Nicole288, Dyonne

Toevoegen aan eigen berichten
 
 
missrosa
Berichten: 293
Geregistreerd: 22-09-03

strooisel in wond

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 05-07-04 14:59

Iwan heeft een wond op zijn voorknie. Het is een flinke jaap, een centimeter bij vier centimer. Ik heb die wond iedere keer goed gewassen en betadine er op gedaan enzo, maar nu komen er iedere keer stukjes van zijn strooisel in. Daar kan je natuurlijk niks aan doen, maar nu het volgende. Als ik dan de volgende dag kom, probeer ik zo goed en zo kwaad als het kan die stukjes strooisel met een pincet er uit te vissen. Alleen dan trek ik iedere keer een stukje korstje weer los. Wat moet ik nu doen? De stukjes die aan het korstje vastplakken laten zitten en dan maar hopen dat die mee er af vallen als het korstje er eenmaal afvalt, of iets anders?

Misschien is dit wel een hele domme vraag, maar ik heb geen zin in een ontsteking.

ellepel

Berichten: 47328
Geregistreerd: 24-02-04
Woonplaats: assen

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-07-04 15:01

schone stukjes zou ik laten zitten.
ook vooral geen zalf erop smeren, hier blijft vaak vanalles aan plakken, neem dan betadine oplossing, hier wordt de wond snel droog van..

050206051012

Berichten: 27515
Geregistreerd: 21-04-03

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-07-04 15:04

Groene leem opsmeren, kan er ook geen viezigheid inkomen.

verootjoo
Berichten: 35639
Geregistreerd: 19-10-03

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-07-04 15:14

Als je het hebt gewassen met betadine shampoo, kunnen schadelijke stoffen niet meer de huid binnendringen, dus het niet is niet zo erg dat er spul in komt

Margreet

Berichten: 18325
Geregistreerd: 24-08-01

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-07-04 15:35

Niet teveel aan gaan pulken, daar krijg je juist ontstekingen en ellende van, met die pincet druk je de (onzichtbare) vuilligheid er juist in.
Was je het nog iedere dag uit? Dan daarna betadine-oplossing er op spuiten en niks meer aan doen. Van de betadine droogt het mooi uit en het ontsteekt ook niet, dat er wat vuil aan kleeft is dan echt niet erg, grote stukken die je zo kunt pakken kun je er wel even vanaf trekken.
Ik ben bezig met de behandeling van een hoefbalbetrapping, dat zit laag bij de grond, dus al helemaal niet te voorkomen dat daar prut aan blijft hangen. Met dagelijks uitwassen met betadinescrub en regelmatig (bij voorkeur 2x per dag) besproeien met betadine-oplossing (plantenspuit werkt fijn) gaat dat nu hartstikke netjes dicht.

Riƫtte

Berichten: 5201
Geregistreerd: 26-02-01
Woonplaats: Bovensmilde

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-07-04 16:53

Idd niet teveel aan pulken. Schoonhouden met Betadine (evt vooraf weken met biotex groen).
Je hebt tegenwoordig ook pleisterspray van Hansaplast. Die gebruiken wij op de praktijk ook wel bij wondjes. Wie weet is dat nog iets?

snepje1

Berichten: 444
Geregistreerd: 24-12-03
Woonplaats: Losser

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-07-04 17:47

Je kan de wondt ook even weer weken met een betadine oplossing. Zo wordt het korstje zacht en kan je de stukjes eruit trekken zonder de wond weer open te trekken.
Maar ik zou als het geen grote stukjes zijn, het gewoon laten zitten, en regelmatig zoals al gezegd is met betadine spuiten.

missrosa
Berichten: 293
Geregistreerd: 22-09-03

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 06-07-04 00:19

Owkee. Het probleem is nl. dat hij ook bevangen is en gips om zijn voorbenen heeft. Ik kan nu dus niet meer aan de slag met water. Vandaar dat we betadine smeren. Het sprayen van Betadine is inderdaad een betere oplossing en die pleisterspray lijkt mee ook een goed plan! Zoiezo gaat het gips er morgenavond af, dus kan ik woensdag weer met water aan de slag. Dan laat ik het morgen voor wat het is (de vuiligheid zit in ieder geval voor zo ver in vanmorgen kon zien wel allemaal aan de buitenkant van de korst, dus ik neem aan dat ik dat dan het beste maar gewoon een dagje kan laten zitten?) Kan ik morgen mooi even op zoek naar betadinespray!

Machie

Berichten: 16001
Geregistreerd: 11-09-02
Woonplaats: bij de berg

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-07-04 01:10

mijn paard heeft ook een storend wondje op zn achterbeen, hier spuit ik nu een laagje van die pleisterspray van de kruitvat op, en het blijft keurig viezigheid vrij. Wel elke dag goed afwassen, er moet namelijk wel lucht bij de wond kunnen Knipoog

missrosa
Berichten: 293
Geregistreerd: 22-09-03

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 10-07-04 08:39

Ik was het nu iedere dag met betadineshampoo en daarna spray ik het met betadine. Het wondje ziet er supernetjes uit. Er zitten nog wel wat strooiseltjes in, maar niet meer zo veel als eerst.

Bedankt!