Hoe maken jullie je longeerlijn vast?

Moderators: C_arola, Coby, Nicole288, Dyonne

Antwoord op onderwerpPlaats een reactie
 
 

Balte

Berichten: 3549
Geregistreerd: 10-05-01
Woonplaats: provincie Antwerpen

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-02-02 18:11

Door de binnenste bitring naar het zadel toe en daar aan de bovenkant van het zadel vastgeklikt. Verder bij het ene paard bijzetteugels, bij de andere een gogue. Waarom ik het zo doe, wel ik heb ondervonden dat ik op die manier (zonder het bit door de mond te trekken uiteraard) lichtjes stelling naar binnen kan vragen en een beetje kan spelen met de longe en zo lopen ze niet met hun hoofd naar buiten op de longeercirkel. Als ze al eens wegspringen, hou je hun hoofd naar binnen en krijg je vlugger terug controle. Ik heb het geleerd van een ervaren internationale springruiter.
Let wel, als het paard netjes loopt hangt het stukje tussen het bit en het zadel losjes, het is dus niet dat ik het beest op de binnenkant van het bit zit vast te trekken of om te trekken.

N'Oubliez Jamais van de Breden Dries - v. Ismir du Tilleul (na 333 dagen dracht geboren op 14 mei10)


Balte

Berichten: 3549
Geregistreerd: 10-05-01
Woonplaats: provincie Antwerpen

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-02-02 15:33

Laura schreef:
wbt door één bitring en naar de singel: Ik vind dat erg veel mensen hier dat doen zeg! Ik vind dat zelf een nare manier omdat je snel teveel inwerkt, en je paard (tenminste die van mij) reageert door zijn achterhand uit te zwaaien. Verder als ie er eens vandoor gaat heb je een hele nare situatie. Wat vinden jullie daarvan?


Zoals de meeste mensen die het zo doen hier al schrijven, je mag niet aan die longe zitten trekken, als het goed gaat geef je (zoals op de teugels) minuscule "ophoudinkjes" op de longe, het stukje tussen bit en singel hangt dan gewoon door. Bedoeling is ook niet dat het paard helemaal naar binnen kijkt, gewoon netjes de juiste stelling vragen. De achterhand zwaait dan niet uit. Als het paard plots wegspringt vind ik dit een makkelijke manier om het op te vangen. Een paard dat z'n neus niet vooruit kan steken (eentje die trekt aan z'n halster, trek je toch ook een beetje scheef naar je toe om hem te beletten weg te lopen) kan ook niet echt helemaal weg. Springt hij weg en je vangt op aan de longe dan wordt het paard een beetje toegeplooid, ik heb er nog nooit problemen mee gehad.

groetjes

N'Oubliez Jamais van de Breden Dries - v. Ismir du Tilleul (na 333 dagen dracht geboren op 14 mei10)

Antwoord op onderwerpPlaats een reactie

Wie is er online

Gebruikers op dit forum: DotBot, TinkerTreas, YandexBot en 31 bezoekers