Hengstig.

Moderators: C_arola, Coby, Nicole288, Dyonne

Toevoegen aan eigen berichten
 
 
Isleen

Berichten: 481
Geregistreerd: 10-04-04
Woonplaats: Emmen

Hengstig.

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 04-07-04 17:57

We willen onze tinkermerrie Isleen laten dekken.
Maar hoe kan je zien of ze hengstig is we houden het al een hele tijd in de gaten maar we zien niks speciaals aan haar gedrag.
Hoe kan je nou zien of ze hengstig is? Scheve mond

coydog

Berichten: 4694
Geregistreerd: 19-09-03

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-07-04 18:01

Schouwen met een hengst, dan laat ze het zien door te plassen.
Of kijken of ze de aandacht van een ruin afslaat, doet ze dat niet dan kan ze hengstig zijn.
Meestal is een merrie wat plakkerig op de flanken tijdens de hengstigheid.
Als ze een hengst zien en ze drukken de staart naar achter zittten ze tegen de hengstigheid aan.
Verder kun je ook de veearts laten scannen of er een eitje zit.

capopjekop

Berichten: 30655
Geregistreerd: 30-11-03

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-07-04 18:01

bij amber zie ik het thuis meestal niet, maar zo gauw we ergens anders heen gaan, of op straat lopen, houd ze alles goed (meer dan anders) in de gaten en wil stil staan om te plassen enz.

Sammie

Berichten: 71592
Geregistreerd: 04-06-03

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-07-04 18:02

Van een merrie die gedekt wil worden zeggen we dat ze hengstig is. Een hengstigheid duurt drie tot negen dagen. De drie tot vier daarop volgende weken moet de merrie niets van toenadering van een hengst hebben, maar daarna wordt de merrie weer hengstig. Tijdens de hengstigheid wordt de kling voortdurend geopend en gesloten, waarbij kleine hoeveelheden slijmerige urine wordt geloosd. Is de hengstigheid niet duidelijk zichtbaar, dan kan er gebruik gemaakt worden van een probeerhengst. Dit is meestal een jong of onvruchtbaar dier, dat voorzichtig in contact word gebracht met de merrie. Door dit contact zal de hengstige merrie 'de roos tonen' Is ze niet ontvankelijk, dan zal zij heel boos worden, gaan gillen en slaan. Paarden tonen hun geslachtelijke activiteit met name in het vooraar en in de zomermaanden.

Isleen

Berichten: 481
Geregistreerd: 10-04-04
Woonplaats: Emmen

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 04-07-04 18:05

Ze heeft nog nooit slijmerig of zo geplast.
Ze staat al een paar jaar bij een ruin en ze doet ook niet anders of moet de ruin onbekent voor haar zijn?

coydog

Berichten: 4694
Geregistreerd: 19-09-03

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-07-04 18:12

Het is meer uit eigen ervaring, de ruinen waar ze bij staat reageert ze inderdaad niet erg op, alleen als ze hengstig is wil ze wel eens erg opdringerig worden.
Het beste is toch er een hengst bij houden, wel een draadje ertussen! Knipoog
Het maakt niet uit of het soms een shet is als hij maar hengst is.

Isleen

Berichten: 481
Geregistreerd: 10-04-04
Woonplaats: Emmen

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 04-07-04 18:16

Ik ken een minischet van een paar huizen verderop dat is een hengst.
Alleen wat moet ze dan doen als ze hengstig is?

coydog

Berichten: 4694
Geregistreerd: 19-09-03

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-07-04 18:48

Dan zal ze haar staart optillen en kleine beetjes plassen of "knipogen", als ze niet hengstig is zal ze piepen en met haar voorbeen slaan.

Romy

Berichten: 912
Geregistreerd: 01-09-01
Woonplaats: Zaandam

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-07-04 19:03

Wordt ze natuurlijk gedekt of m.b.v. KI?
Zeker wanneer ze door KI gedekt wordt zou ik er een DA bij halen om te scannen, er moet dan namelijk geinsemineerd worden zo dicht mogelijk bij de eisprong, en omdat een merrie wel ruim een week hengstig kan zijn is het niet te zien wanneer de eisprong plaats vindt en wanneer haar eitje dus bevrucht kan worden.
Als ze natuurlijk gedekt wordt gaat ze neem ik naar de hengstenhouder toe? Hij laat haar meestal dekken iedere 24 uur, dit heeft te maken met hoelang het sperma goed blijft in de merrie om zo een optimaal mogelijke kans te krijgen om in 1x drachtig te worden!

Anke

Berichten: 19779
Geregistreerd: 10-05-01
Woonplaats: DL - Havert

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-07-04 19:30

dekrijp......knipogen van achteren, plasjes doen, staart een stuk omhoog, ervanaf dragen.....zeer veel aandacht voor het hengstje tonen...benen achter wat wijd en iets doorzakken.....etc.
hoe duidelijk verschilt bij elke pony, we hebben er een daar zie je niets aan, die laat zich in die periode wel dekken, maar voor de rest geen enkele tekens Schijnheilig
Laatst bijgewerkt door Anke op 04-07-04 19:31, in het totaal 1 keer bewerkt

Isleen

Berichten: 481
Geregistreerd: 10-04-04
Woonplaats: Emmen

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 04-07-04 19:31

Waarschijnlijk K.I. Lachen

Isleen

Berichten: 481
Geregistreerd: 10-04-04
Woonplaats: Emmen

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 04-07-04 19:32

Knipogen doet ze niet dat houden we al ongveer een half jaar in de gaten. Scheve mond

coydog

Berichten: 4694
Geregistreerd: 19-09-03

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-07-04 19:55

Misschien toch maar eens een scan doen dan, inderdaad met KI is dat verstandiger.
Soms kun je ook alles door een dekstation laten doen, scannen-insemineren.
Dan weet je in ieder geval zeker dat er een eitje was.
Zelf zit ik nu ook met een merrie die niet meer hengstig word, ze is wel gedekt maar na 5 weken nog gescand en leeg bevonden.
Haar laat ik binnenkort ook maar weer scannen.

miekelover
Berichten: 6159
Geregistreerd: 14-11-03

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-07-04 23:12

mieke staat nu eindelijk hengstig alleen het is alleen nog maar gele plas. ik hoop dat het snel wit achtig wordt. ik zei als je nu hengstig wordt dan krijg je een baby in je buik en we liepen langs een hengst en toen stond ze ineens hengstig. Nooit aandacht voor een hengst gehad en nu wel