Snippers in de bak

Moderators: C_arola, Coby, Nicole288, Dyonne

Antwoord op onderwerpPlaats een reactie
 
 
PhiaBink

Berichten: 6328
Geregistreerd: 15-01-01
Woonplaats: Belgie!!

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-07-04 22:38

In mijn bak ligt al 6 1/2 jaar houtsnippers. De bak is perfect, geen natte plakken, niet zwaar, maar lekker veerkrachtig, bevriest niet, stuift niet.
De oplossing voor de bak van lailaipri is denk ik verkeerd zand en drainage. Als 1 van die 2 niet goed is, dan blijf je een rot bodem houden.

BIOLA II GOUD SECTIE 7 EN SUB KAMPIOEN VAN HET RAS 2011 IN BELGIE!
BRONS SECTIE 11 NEDERLAND 2014
3de MORFOLOGIE SECTIE 11, TOTAAL 5DE NEDERLAND


PhiaBink

Berichten: 6328
Geregistreerd: 15-01-01
Woonplaats: Belgie!!

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-07-04 23:32

Als je genoeg snippers in de bak heb, dan kunnen ze onmogelijk in wegzakken. Dat betekend dat bij jullie de verhouding zand en snippers niet goed is.

BIOLA II GOUD SECTIE 7 EN SUB KAMPIOEN VAN HET RAS 2011 IN BELGIE!
BRONS SECTIE 11 NEDERLAND 2014
3de MORFOLOGIE SECTIE 11, TOTAAL 5DE NEDERLAND

PhiaBink

Berichten: 6328
Geregistreerd: 15-01-01
Woonplaats: Belgie!!

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-07-04 09:36

lailapri schreef:
Maar als ze verrotten kun je er dan geen nieuwe in gooien? De bak is gedraineert (of 6 of om de 6 meter weet niet meer) en er zit verkeerd zand in, strandzand met schelpen en al de mensen van loonbedrijf danenberg hebben mijn vader weer eens omgepraat. dus nat super glad en droog een drama.


Wij hebben vorig jaar november voor de 3de keer een laag van 5 cm snippers erop gedaan. De snippers verrotten en mengt zich met het zand. Je kan er zoveel lagen opdoen als je wilt. Het zand is al fout. Dat betekend zand er uit laten halen en nieuw zand erop doen.

BIOLA II GOUD SECTIE 7 EN SUB KAMPIOEN VAN HET RAS 2011 IN BELGIE!
BRONS SECTIE 11 NEDERLAND 2014
3de MORFOLOGIE SECTIE 11, TOTAAL 5DE NEDERLAND


PhiaBink

Berichten: 6328
Geregistreerd: 15-01-01
Woonplaats: Belgie!!

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-07-04 19:22

SharirBobby schreef:
ik ben eens in een binnenbak waar net nieuwe houtsnippers in lagen met paard en al onderuit gegaan. en dat was niet dat dat toevallig 1 keer gebeurde, met losgooien gingen er ook opeens een hoop op hun plaat. wees voorzichtig dus in het begin Knipoog

in de wei bij ons gleden ze trouwens niet uit op de houtsnippers Verward


Dat in de bak kan niet anders dan hout schillen zijn. Dat is inderdaad levensgevaarlijk. Het rot als een gek weg en het laat een dun slijmachtig laagje achter onder de schillen. Daarom gaan de paarden onder uit. Zelf ook meegemaakt bij een manege. Veel maneges gebruiken schillen, omdat dat veel goedkoper is dan chips. Maar de paarden die onder uit gaan telt dan geloof ik niet meer mee. Verward

BIOLA II GOUD SECTIE 7 EN SUB KAMPIOEN VAN HET RAS 2011 IN BELGIE!
BRONS SECTIE 11 NEDERLAND 2014
3de MORFOLOGIE SECTIE 11, TOTAAL 5DE NEDERLAND

PhiaBink

Berichten: 6328
Geregistreerd: 15-01-01
Woonplaats: Belgie!!

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-07-04 09:15

De bodem die ik heb is ongeveer het zelfde als de Agterberg bodem. Het verschil is, dat ik er geen wegendoek er onder heb liggen. Wegendoek komt na +/- 2 jaar omhoog en kan je de bodem weer vernieuwen.
Ik heb bij een grote pensionstal gestaan in Hazerswoude-Dorp. Die bodem lijkt op mijn bodem, alleen het verschil is weer wegendoek. Ik heb ook op een stal gestaan waar ze schillen in de bak hadden gegdaan. Het ene paard na de andere ging onder uit. Die bodem was instabiel en levensgevaarlijk door het snelle wegrotten van de schillen.
Het is heel moeilijk een goede bodem aan te laten leggen. Bij heel veel ligt er verkeerd zand in, niet of nauwelijks gedraineerd, mest wordt niet weggehaald, longeren en losgooien in de bak is bij mij verboden, dat verpest je bodem echt, doen weinig tot geen onderhoud.

Ik ben al 6 1/2 jaar zeer tevreden over mijn bodem. In Belgie proberen we dezelfde bodem aan te laten leggen.

BIOLA II GOUD SECTIE 7 EN SUB KAMPIOEN VAN HET RAS 2011 IN BELGIE!
BRONS SECTIE 11 NEDERLAND 2014
3de MORFOLOGIE SECTIE 11, TOTAAL 5DE NEDERLAND

PhiaBink

Berichten: 6328
Geregistreerd: 15-01-01
Woonplaats: Belgie!!

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-07-04 14:17

Anjatjeuh schreef:
Waarom niet longeren? Is toch niet veel verschil met gewoon een volte rijden in je bak? Scheve mond


Heel eenvoudig. Met longeren sta je op 1 plek. De hoeven nemen zand mee en gooien het naar buiten toe. Als ze aan de haal gaan, dan heb je meteen kuilen en daardoor wordt de bodem ongelijk. Je ziet altijd als er iemand gelongeert heeft en als iemand op een volte rijdt is dat niet een half uur maar even een paar rondjes.
Als ze los lopen, gaan ze klauwen en rollen, gaan een sprintje trekken, staan ineens op de rem, dan heb je ook kuilen en dus ook een ongelijke bodem.
Bij mij in de paddock mogen ze zoveel klauwen, rollen, rennen en remmen. Mijn bak is heilig. Schijnheilig

BIOLA II GOUD SECTIE 7 EN SUB KAMPIOEN VAN HET RAS 2011 IN BELGIE!
BRONS SECTIE 11 NEDERLAND 2014
3de MORFOLOGIE SECTIE 11, TOTAAL 5DE NEDERLAND

PhiaBink

Berichten: 6328
Geregistreerd: 15-01-01
Woonplaats: Belgie!!

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-07-04 22:55

lailapri schreef:
en als je nu zegwat ieder half jaar een nieuwe laag erop gooit ofzo. het probleem is niet dat we anders niet van de snippers afkomen hoor, maar het was een optie.


Dit begrijp ik even niet Verward

BIOLA II GOUD SECTIE 7 EN SUB KAMPIOEN VAN HET RAS 2011 IN BELGIE!
BRONS SECTIE 11 NEDERLAND 2014
3de MORFOLOGIE SECTIE 11, TOTAAL 5DE NEDERLAND

PhiaBink

Berichten: 6328
Geregistreerd: 15-01-01
Woonplaats: Belgie!!

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-07-04 22:18

Nooit geen snippers van hout uit de tuin of wat dan ook in je bak gooien. Dat is echt vragen om een prut bak.
De snippers hoef je pas aan te vullen als het nodig is. Dus als je bak te zwaar wordt. Je hoeft niks eraf te halen. In de bossen halen ze toch ook niks weg op een pad, gewoon er boven op doen. Zo krijg je de perfecte bodem.

Kom eens met je pa bij mij kijken. We wonen vlak bij je.

BIOLA II GOUD SECTIE 7 EN SUB KAMPIOEN VAN HET RAS 2011 IN BELGIE!
BRONS SECTIE 11 NEDERLAND 2014
3de MORFOLOGIE SECTIE 11, TOTAAL 5DE NEDERLAND


Antwoord op onderwerpPlaats een reactie

Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Geen geregistreerde gebruikers en 95 bezoekers