'goedkope' manier voor buitenbak?

Moderators: C_arola, Coby, Nicole288, Dyonne

Toevoegen aan eigen berichten
 
 
Pink_Horizon

Berichten: 19828
Geregistreerd: 11-03-01

'goedkope' manier voor buitenbak?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 03-07-04 17:10

Op dit moment hebben we op stal enkel een stukje grasveld afgezet. De hoefslag is aardig 'zanderig' maar de rest is uiteraard gewoon gras.

Aangezien er een bestemmingsplan rust op ons mooie plekje ( Verdrietig ) wil ik er geen 100den euro's tegenaan gooien. Het kan nog 15 jaar meegaan maar het kan ook binnen enkele jaren afgelopen zijn.

Zijn er mensen die een niet te duren buitenbak aangelegd hebben? En aan wat voor geld moet ik dan denken?

Voordeel: Ondanks dat het 'gewoon' een stuk weide is is het ALTIJD droog. het ligt dus vrij hoog. Dat lijkt me voor het maken van een bak wel een enorm pluspunt.

Gedacht aan:

* Omheining: Geimpregneerde palen (ong 1.30 hoog) met 3 dragen lint (dus het bredere) waar ook stroom op kan (voor de hengstjes, ernaast staat de interessante merrie Donya Haha!).

* Bodem: Zand,. Niet te zacht want dan komen de mini-paarden niet voor uit. Met onbewerkte hout snippers (las ik verderop op bokt dat aardig wat mensen hier tevreden over waren en het vaak gratis is).

Ik vraag me dus vooral af wat zand kost en waar dit te halen is. En uiteraard wat voor zand ik moet kopen.

De paaltjes haal ik wrs gewoon bij de boerenbond of een groothandel.

Dus als iemand iets meer weet; graag!

vannie
Berichten: 362
Geregistreerd: 10-11-03
Woonplaats: aalmeer

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-07-04 17:24

ja jee ja wij zitten met hetzelfde probleem dat wij ook weg moeten maarja wanneer.
maar over de bak ja het beste is 1 meter uitgraven en dan van dat onkruid doek er over en dan 20 cm a30cm zand er over met wat houtsnippers er over zodat hij niet te zwaar is want dan kan je wat goedkoper zand nemem
dat kan je halen bij een tegel en grint bedrijf
en de het puin kan je laten storten door een sloop bedrijf die toevallig een huis of een schuur aan het slopen is die zij er vast wel in de buurt
je zou wat info moeten vragen bij bedrijven voor de prijzen echt goedkoop is het nooit
en als jullie op een zanderige bodem wonen ,
dan gewoon omploegen .
dat kan je door een hovenier laten doen dat is het goedkoopst OK dan!

Pink_Horizon

Berichten: 19828
Geregistreerd: 11-03-01

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 03-07-04 17:37

Zanderige bodem? Uhm, ik denk dat er gewoon simpel donker zand ligt. Het is in brabant misschien zegt dat iets?

Manon

Berichten: 5495
Geregistreerd: 25-06-01
Woonplaats: IJsselstein

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-07-04 17:47

Hm, dit is misschien niet het antwoord waar je op zit te wachten, maar ik zou dan alleen het stuk bak omheinen met de oplossing die je zelf al geeft. Als je verkeerd zand erin doet, kun je last krijgen van plassen. En zand is wel duur dacht ik. Omheining met zonder zand dus Lachen

Dennis

Berichten: 31464
Geregistreerd: 23-05-01
Woonplaats: Slootdorp

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-07-04 17:49

Ik heb ook onbewerkte houtsnippers hier liggen in m'n longercirkel en m'n padock. Ik ben er erg tevreden mee. Mijn buurman had dit over omdat hij zijn windsingel gekapt had en moest er vanaf. Het ging hier om een sompig stukje op het erf. Met die houtsnippers is het een stuk beter te doen. Ik heb ze gewoon zo op het kale stukje en op het beetje gras wat er nog lag gegooit. En het gaat zo prima. Er groeit wel wat gras door heen omdat er geen pony's op m'n (niet omheinde) longeercirkel staan, maar dat stoort eigenlijk niet.

dekoezegtboe

Berichten: 3568
Geregistreerd: 15-12-03
Woonplaats: Vlaardingen

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-07-04 19:06

wij hadden ook een stukje gras... daar staan nu gewoon houten palen in met draad.... en eens in de zoveel tijd ploegt de boer het stukje om Lachen.... af en toe blijven er idd plassen in staan... maar dat is maar op een stukje gelukkig blijft de bak beter droog staan dan als het niet is omgeploegt!!