wat zouden jullie geven (eten)bix ????

Moderators: C_arola, Coby, Nicole288, Dyonne

Toevoegen aan eigen berichten
 
 
snoocky

Berichten: 987
Geregistreerd: 13-03-02
Woonplaats: leiden

wat zouden jullie geven (eten)bix ????

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 01-07-04 00:06

Hoi ik heb al in een ander topic verteld dat mijn pony wat heeft. maar ze moet nou de hele dag op stal staan Boos! . niet eens lekker de wei in bij de andere. ik moet wel iedere dag een half uurtje met dr lopen(stapend)

ik mag wel de hele dag hooi geven zij de dierenarts (daar zit niks in),
maar hij had het over een klein beetje bix!
hoeveel bix zouden jullie nou geven (per dag) aan een pony dat maar een half uurtje mag lopen(stapend)
ik zei van ik geef hem een halve kilo, maar me vader zij een kilo ( ik vind dat zelf te veel)

wat vinden jullie??

alvast bedankt gr sanne

Solvej

Berichten: 7802
Geregistreerd: 04-03-03
Woonplaats: Landgraaf

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-07-04 00:25

Wát heeft je pony precies en hoe groot is je pony, een kilo is iig teveel.

beautyfull_mickey

Berichten: 5718
Geregistreerd: 04-06-02

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-07-04 00:28

geloof dat hij ook ei wit allergie had he?

mijn pony ook,mijn dierenarts heeft van havens reform kruiden muesli aanbevolen,en nu krijgt ze alleen dit nog.

een kilo is inderdaad veel te veel.
zeker als die 24 uur per dag niks mag doen.
ik zou halve kilo per dag geven dan.

Solvej

Berichten: 7802
Geregistreerd: 04-03-03
Woonplaats: Landgraaf

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-07-04 00:49

beautyfull_mickey schreef:
geloof dat hij ook ei wit allergie had he?

mijn pony ook,mijn dierenarts heeft van havens reform kruiden muesli aanbevolen,en nu krijgt ze alleen dit nog.

een kilo is inderdaad veel te veel.
zeker als die 24 uur per dag niks mag doen.
ik zou halve kilo per dag geven dan.


Zie dat dit een b-pony is (in je profiel), dan is een halve kilo per dag al ruim genoeg. En dan voer met een heel lage energiewaarde.

jihoe
Berichten: 1124
Geregistreerd: 14-08-03
Woonplaats: zuid holland

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-07-04 09:25

ik zou een handje biks per keer geven, en lekker vaak hooi. je geeft al gauw teveel aan een pony die stil staat

snoocky

Berichten: 987
Geregistreerd: 13-03-02
Woonplaats: leiden

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 01-07-04 10:36

Hoi ik moest vandaag naar de kliniek bodegrave, omdat mijn pony al ander en een half jaar omgeveer last heeft van zijn 2 voorbenen. Onze eigen dierenarts ( de keerhoeven) die zei iedere keer geef maar 10 dagen rust en ga maar weer rijden. Dus dat deden wij. Maar iedere keer was ze weer kreupel en was de been dik en ging ze dr de elke tijd door heen. Nou zijn we naar bodegraven geweest (hele goeie kliniek) en daar hebben ze dr een halfe dag weze onderzoeken , en uiteindelijk met foto's maken enz kwam eruit dat er iets bij de gewricht(en) ofzo iets niet goed was en dat trok naar de knie(en) en die zorgde er voor dat een soort uitstekseltje zat (dit bij alle 2 de voor benen) terwijl de knie(en) helemaal glad hoord te zijn.(de bot van de knie(en)

ik sanpte er zelf ook weinig van maar me vader die snapte het en heeft het me later uitgebruid uitgelecht, maar het is moeilijk uit te leggen!!

En nu moet ze eerst 3 weken op stal staan, ik mag maar een half uurtje per dag lopen meer niet !! en dan moeten we terug naar de kleniek en dan moet de gewricht(en) (als het goed is) al stukke beter zijn(over zijn), en daardoor moeten de knie(en) ook al stukken beter zijn, en daarna mag ik vaarschijnlijk om de knie(en) goed te laten genezen 3/4 manden niet rijden, En daarna ook nog 2/3 maanden niet rijden maar wel met een karteje, anders overbelast ik het weer. en daarna weet ik zelf niet presiec wat er gaat gebeuren!

maar de dierenarts zij dat het wel helemaal goed kan komen!! gelukkig

maar het was echt zielig de andere staan lekker in het land en zij stat nu de hele tijd te hineken en te stijgeren in dr stal !!

maar dat moet alemaal maar , als het maar goed komt , daar gaat het om!

--------------------------------------------------------------------------------------
dit had ik bij die andere topic gescheven!!!!



snoocky is een pony van 1.36

snoocky

Berichten: 987
Geregistreerd: 13-03-02
Woonplaats: leiden

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 01-07-04 10:39

dus ik had toch wel een beetje gelijk met een halve kilo per dag Lachen oke hartsikke bedankt OK dan! .
en ik geef bix met hele lagen energie dus dat deed ik zoieso wel goed Haha!

Aramat

Berichten: 3169
Geregistreerd: 27-01-03

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-07-04 12:08

Ik vind een halve kilo nog veel voor een pony die helemaal niks doet. Aan alleen hooi heeft ie genoeg, en dan als de rest bix krijgt kan je hem 1 handje geven..

Tessebes

Berichten: 18524
Geregistreerd: 09-09-02
Woonplaats: Den Haag

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-07-04 12:12

Ik zou een handje geven voor de smaak, ik vind een halve kilo echt te veel voor een pony die niks doet.

Margreet

Berichten: 18325
Geregistreerd: 24-08-01

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-07-04 12:35

Gewoon een handje voor de smaak en dat hij zich niet overgeslagen voelt, dat is echt zat. Mijn KWPN-er van 1.80 kreeg niet veel meer toen hij niet mocht werken.

050206051012

Berichten: 27515
Geregistreerd: 21-04-03

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-07-04 12:37

Ik zou een handje geven en wat appels ofzo. Wel idd voer met een laag eiwitgehalte.

Solvej

Berichten: 7802
Geregistreerd: 04-03-03
Woonplaats: Landgraaf

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-07-04 12:47

Een halve kilo per dag is ongeveer 4 handjes per dag. Wij geven de shetlanders die ook niks doen ongeveer 3 handjes per keer al jaren.

Tessebes

Berichten: 18524
Geregistreerd: 09-09-02
Woonplaats: Den Haag

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-07-04 12:50

Okkie1 schreef:
Een halve kilo per dag is ongeveer 4 handjes per dag.


Nou, volgens mij niet met mijn hand hoor. Scheve mond

ikke

Berichten: 37527
Geregistreerd: 06-03-01
Woonplaats: next to nowhere

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-07-04 12:52

Geen biks. Hooguit een handje, als zoethoudertje. Dat er in hooi niks zit is kolder. Een paard wat niks doet, kan in principe met hooi toe. Eventueel zou je je wandeling kunnen combineren met grazen in een of andere berm (indien beschikbaar)

Solvej

Berichten: 7802
Geregistreerd: 04-03-03
Woonplaats: Landgraaf

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-07-04 13:49

Tessebes schreef:
Nou, volgens mij niet met mijn hand hoor. Scheve mond


Ben eens even naar de garage gelopen om te kijken hoeveel handjes er in een halve kilo gaan. 4 Grote handjes Haha! en ik heb best kleine handen, dus in verhouding 4 normale handen.

Gracia

Berichten: 2441
Geregistreerd: 15-07-03
Woonplaats: Boskoop

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-07-04 13:59

vind een kilo voor en pony die stalrust heeft vvrij veel. in bix zit vrij veel energie. kijk anders bij je veevoeder of ze voer hebben waar weinig in zit bv eiwitarm voer. krijgen ze vak minder energie van en is dus nu even beter voor je pony. hoe rustiger ze zs hoe beter ze geneest.

minka

Berichten: 5689
Geregistreerd: 25-12-02
Woonplaats: Oost-Souburg

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-07-04 14:04

Ik zou in deze situatie zeker niet teveel geven, zo'n kleine pony geef je al snel teveel, zou hem 2x per dag 1/4 kg biks geven en verder 3 plakken hooi over de dag verdeeld. Zo verveeld hij zich niet zo snel op stal en krijgt hij voldoende ruwvoer binnen. 1 kg biks lijkt me echt veelste veel hoor!!!

fiek

Berichten: 575
Geregistreerd: 08-09-03
Woonplaats: Wormer-city

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-07-04 14:50

een pony heeft niet snel te weinig. dus je kan beter te veel geven dan te weinig en als ze (het is een merrie toch?) genoeg ruwvoer krijgt heeft ze helemaal niet veel nodig (iig geen kilo!)

Lieke

Berichten: 11351
Geregistreerd: 18-02-01
Woonplaats: Haarlem

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-07-04 17:44

Niks, je kan haar beter wat wortelen of een appel geven als ze niks doet.
Miles staat vol in het werk en krijgt minder als snooky.
Bovendien is snoocky dik genoeg dus ze heeft het biks niet nodig.

KiMmii

Berichten: 75
Geregistreerd: 07-06-04
Woonplaats: Zaandam

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-07-04 17:51


Ligt er een beetje aan hoe vaak per dag je hem eten geeft..
Als je hem 3x per dag eten geeft is een (ruim) handje per keer genoeg..
Als je hem 2x geeft zou ik hem 1/4 geven..
Het ligt er natuurlijk wel een beetje aan hoe groot je pony is..
Een kilo is iig te veel zoals al gezegd was, omdat biks krachtvoer is en daar krijgen ze energie van en dat heeft jouw pony iig niet nodig..

Ecudes

Berichten: 5228
Geregistreerd: 17-12-03

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-07-04 18:53

Ik zou hem echt maar een handje per voerbeurt geven, in totaal hooguit 1/4 kilo. Meer dan genoeg! Hij werkt nu niet, dan hebben ze nauwelijks brok nodig.

felicity

Berichten: 11279
Geregistreerd: 13-06-03
Woonplaats: oudenbosch

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-07-04 19:09

In de vrije natuur krijgen ze ook geen biks. Wij zijn biks gaan voeren omdat we met ze zijn gaa werken. Maar die van jou loopt maar een halfuurtje per dag. Zou hem niet meer geven dan 1/4. Wat gaf je hem vroeger? Daar kun je dan de helft van geven.