beter zitten op springzadel?

Moderators: C_arola, Coby, Nicole288, Dyonne

Toevoegen aan eigen berichten
 
 
marlo
Berichten: 1356
Geregistreerd: 21-03-04

beter zitten op springzadel?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 30-06-04 23:03

ik vroeg me af of hier mensen zijn die dressuur rijden, maar niet lekker zitten op een dressuurzadel, maar beter met een springzadel rijden. heb zelf nog nooit op een dressuurzadel gereden, maar tijdens passen op de bok zat ik niet lekker, te ver voorover voor mijn gevoel, en echt 'vast'.
zijn er meer mensen die dit hebben? wat voor zadel heb jij?

Exit13

Berichten: 7748
Geregistreerd: 29-01-04

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-06-04 23:05

Er zijn ook verschillende soorten dressuurzadels. Bij het ene zit je veel meer opgesloten en vast dan bij het andere.

Solvej

Berichten: 7802
Geregistreerd: 04-03-03
Woonplaats: Landgraaf

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-06-04 23:09

Op een bok zit geen enkel zadel zoals ze op het paard liggen. Maar op een springzadel zit ik helemaal niet lekker.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-06-04 23:33

Op een springzadel kan ik niet zitten. Lijkt eerder op boven het paard hangen en hopen dat mijn kont ongeveer op/vlak boven dat zadel blijft Bloos. Springzadels zijn ook niet gemaakt om netjes in te zitten, dressuurzadels daarentegen wel.

Anne_GTI

Berichten: 18200
Geregistreerd: 26-09-02
Woonplaats: Kan de rand van Zwollywood zien uit mijn keukenraam, daarom kijk ik liever in de kamer naar buiten

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-06-04 23:49

Ligt helemaal aan het zadel waar je op gezeten hebt. Bij sommige dressuurzadels heb ik ook het idee dat ik er aan de voorkant afgekieperd wordt. Sommige springzadels zit je echt op, andere zit je in. Je moet gewoon kijken wat je het fijnste vind rijden en je niet laten leiden door merken. Sommige mensen zweren bij Kieffer (ikke niet Knipoog ) Andere willen persé een Passier onder hun kont.

Gewoon even testen op paard dus Haha!

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-06-04 23:50

Ik zit toch echt nog liever gewoon op een dressuurzadel. Maar er zijn er inderdaad best veel waarop ik ook een vooroverval gevoel krijg, maar heb nu zelf eentje die echt super is.

Branca

Berichten: 6138
Geregistreerd: 30-11-01
Woonplaats: ZO Brabant

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-06-04 23:53

Ik rij altijd op een springzadel..lekker stevig bij de knie en relaxte zit. Een dressuurzadel zit veel te vast.. je wordt in positie gedwonge. Heb je wat last van je rug of holle rug, krijg je geheid nog meer last.
Ik vind een dressuur te opgesloten. Je zou ook gewoon een vzh zadel kunnen kiezen. Kan je voor allebei gebruiken en leer je juist goed te zitten..

Solvej

Berichten: 7802
Geregistreerd: 04-03-03
Woonplaats: Landgraaf

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-07-04 00:23

Branca schreef:
Ik rij altijd op een springzadel..lekker stevig bij de knie en relaxte zit. Een dressuurzadel zit veel te vast.. je wordt in positie gedwonge. Heb je wat last van je rug of holle rug, krijg je geheid nog meer last.
Ik vind een dressuur te opgesloten. Je zou ook gewoon een vzh zadel kunnen kiezen. Kan je voor allebei gebruiken en leer je juist goed te zitten..


Dat is zó'n dikke onzin. Je hebt 1000en verschillende zadels. Heb nou toch op héél wat zadels gereden maar nog nooit een zadel waarop je in een houding gedrukt wordt of dat nou een spring, dressuur of veelzijdigheidszadel of wat dan ook. Waarschijnlijk is het zadel gewoon te klein voor de mensen die daar last van hebben, Bloos!

Marliesje

Berichten: 5885
Geregistreerd: 25-10-03

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-07-04 09:51

Ik he altijd op dressuurzadels gereden en vond dat fijn. Maar sinds ik spring en dus een springzadel heb zweer ik bij springzadel. Ik voel me veel veiliger op mijn springzadel. Als mijn paard bokt of iets anders doet heb ik veel meer in te brengen. Maar ik denk dat ieder zijn voorkeur heeft. Probeer gewoon wat uit. Misschien is een vzh nog het fijnst voor jou.

En ik vind ook een dressuurzadel veel geslotener aanvoelen. Op een springzadel zit je vrijer.

Arno24

Berichten: 1516
Geregistreerd: 31-03-03
Woonplaats: Duiven

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-07-04 10:07

Geen enkel zadel voelt hetzelfde aan. Zelf heb ik aardig wat zadels uitgeprobeerd, verschillende merken en daar weer verschillende typen in. Er zitten wel duidelijke verschillen tussen spring-, veelzijdigheid- en dressuurzadels. Toch zul je die specifieke verschillen in zitten alleen merken als je het zadel gebruikt waarvoor het bestemd is. Gebruik je een springzadel om mee te dressuren dan hebben je benen (als je tenminste ook langer zit) geen steun Terwijl als je een dressuurzadel gebruikt om te springen en daardoor korter zit, je benen in een rare houding gedrukt worden. Qua zit zelf zit er tussen alle zadels hetzelfde verschil. Je hebt zadels met een diepe zit en met een ondiepe zit. Met een diepe zit, zit je gewoonweg altijd vaster op een specifiek punt, terwijl met een ondiepe zit je vrijer bent in je beweging. Qua dressuur heb ik altijd de voorkeur voor een wat diepere zit dan met springen, alhoewel er ook mensen zijn die graag altijd vrij willen kunnen bewegen. Echter het feit dat je in een houding gedwongen wordt is er niet, het kan misschien zo aanvoelen omdat je been tegen een steun aankomt, maar je wordt nooit in een houding gedwongen. De enige tip die je iemand kan geven is: probeer verschillende merken uit. Elk merk heeft wel een specifieke zit.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-07-04 11:02

is denk ik ook wat je gewend bent

ik heb voorheen alleen maar op springzadel gereden.
en toen ik toch een dressuurzadel wilde moest ik echt flink wennen.
Maar ik zit toch rechter op mijn dressuurzadel, dit alleen al omdat mijn beugels wat langer kunnen (wat ook enorm wennen is)
maar ik blijf het fijnste zitten op mijn springzadel, maar dat kan ook neit anders na zoveel jaren gewend te zijn op een springzadel Lachen

Branca

Berichten: 6138
Geregistreerd: 30-11-01
Woonplaats: ZO Brabant

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-07-04 11:11

Okkie1 schreef:
héél wat zadels gereden maar nog nooit een zadel waarop je in een houding gedrukt wordt


Toch nog niet alles geprobeerd dan..... Knipoog

Biertabje
Berichten: 9637
Geregistreerd: 26-01-02

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-07-04 15:41

ik vind ene springzadel echt top zitten, tenminste deze waar ik op zit!
ik heb altijd een vzh gehad en toen ik een paardje ging rijden, zt er een dressuur en springzadel op. ik zit liever op het srpingzadel dan dressuur. maja ik ben ook een springer! het dressuurzadel zit ook best lekker hoor!

caranthir
Berichten: 722
Geregistreerd: 16-05-03

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-07-04 15:55

Ik vind een springzadel veel fijner dan een dressuur. Maar als je echt dressuur wil rijden zou ik toch op zoek gaan naar een lekker dressuurzadel. Een dressuurproefje op een springzadel vind ik eigenlijk geen gezicht. Je kunt natuurlijk ook een vhz kopen.

Sjaan

Berichten: 8038
Geregistreerd: 19-12-01

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-07-04 16:21

Ik heb altijd op een vhz zadel gereden richting springen maar heb er sinds kort een dressuurzadel bij maar ik kan echt niet meer zonder dressuurzadel voor de dressuurtrainingen hoor! Vindt het heerlijk zitten.
Ik vind het dressuurzadel overigens alleen fijn met de dressuur, zo gauw ik naar buiten ga of ga springen/crossen moet ik het springzadel ophebben.

rona
Berichten: 2902
Geregistreerd: 30-09-03
Woonplaats: sittard

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-07-04 17:30

Ik kan dus echt niet zitten op een springzadel.
Ik zou gewoon wat zadels op je paardje proberen OK dan!

Fredt

Berichten: 7984
Geregistreerd: 24-08-03
Woonplaats: NL

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-07-04 17:38

Ik vind een springzadel veel fijner zitten, net als een vzh zadel. Daarbij heb ik het idee beter te kunnen blijven zitten en meer te kunnen inbrengen.