Belangrijke punten weiland

Moderators: C_arola, Coby, Nicole288, Dyonne

Toevoegen aan eigen berichten
 
 
snowdon

Berichten: 26260
Geregistreerd: 07-11-01

Belangrijke punten weiland

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 29-06-04 16:43

Misschien een onverwachte vraag, maar ik ben wel nieuwsgierig op wat voor punten mede-bokkers nu letten als ze een weiland "beoordelen".

Snowdon komt eind van de zomer/ na de zomer naar "huis" terug en ik ben momenteel dus op zoek naar weiland voor hem. Ik zou op zich bij onze oude pensionstal terecht kunnen, maar ik heb hem liever 24/7, 365 dagen buiten, met eventueel een stal ter beschikking.

Ik ga volgende week zaterdag kijken bij iemand die misschien wel plaats heeft, dankzij de oplettendheid van een moeder van een bokker. (Nogmaals bedankt!)

Maar waar zouden jullie nu opletten?
Soort omheining? Staat van omheining?
Grondsoort? Hoeveelheid gras? Kale stukken?
Punten waar ze zouden kunnen schuren?
Punten waar ze gauw door zouden kunnen breken?
Watervoorziening? Wat vindt men fijner? natuurlijk uit een sloot, naar boven gehaald grondwater of gesleep met vers water of iets anders?
Plaats om bij te voeren?
Mogelijkheid om apart te zetten?

Wat vinden jullie belangrijk(er)?

En misschien nog andere punten waar ik op zou kunnen letten?

RTM
Berichten: 6130
Geregistreerd: 16-11-01

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-06-04 16:47

Denk ook aan giftige planten, of je evt. nog zou moeten spuiten

Ing__

Berichten: 11173
Geregistreerd: 17-01-03
Woonplaats: Arnhem

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-06-04 16:58

Ik zelf zou letten op de omheining, de groep waar hij in zou komen, en als je hem altijd buiten wilt houden, of er wel mogelijkheid tot schuilen is Lachen
En het soort grond is ook belangrijk, klei grond is zo een modderpoel en dat lijkt me niet zo hel handig als je hem altijd buiten houd.

coydog

Berichten: 4694
Geregistreerd: 19-09-03

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-06-04 17:06

Afmeting.
Soort gras, hoewel ik nog geen echt paardenwei tegen ben gekomen.
Onkruid wat in de buurt staat, het kan namelijk ook overwaaien en volgend jaar wel in je wei staan.
Wat positief of negatief kan zijn.
Liever geen sloot, daar kunnen ze weer invallen.
Verder weet ik even niks.

grid

Berichten: 8816
Geregistreerd: 10-12-03
Woonplaats: Idyllisch Brabant

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-06-04 17:14

pff ja lastig... Ik denk dat je zelf al heel veel goede punten hebt noemt

Maar denk b.v. ook aan de winter --> vooral water kan dan een probleem zijn pomp/sloot bevroren water slepen e.d. heb jaren lang verzorgpony's gehad op wei met pomp, maar de winter was echt bagger als t vroor geen water dus slepen vanaf huis (best een eind) met jerrycans/gieters e.d.
Nu gelukkig een waterkraan in schuur/stal (als we die iedere dag afsluiten en water uit leidingen laten lopen dan heb je ook met erg vriesweer toch nog water OK dan! )
en stroom/licht is op de korte dagen van het jaar ook wel heel makkelijk want poeh met slecht weer in t donker rondstruinen om te voeren was ook echt niet alles Ziek

Vriendjes (of moet ie alleen staan Verdrietig ) en mogelijkheden om spullen neer te zetten/ paard vast te zetten/ op te zadelen/zelf te schuilen/ plekje om te rijden...

Hoe groot is het --> genoeg voor 365 dagen 24/7 of moet er stuk afgezet worden voor winter/blubweer...(en hoe snel is t er een blubzooi--> goede afwatering of juist niet)
Is het een erg open vlakte of is er ook extra beschutting door bomen/struiken...
Ik zou ook zeker gaan voor mogelijkheid tot schuilstal/afdak/container --> nu met die vliegen/dazen/warm weer, maken ze er veel gebruik van rest van het jaar een stuk minder!

Is het een goede/stevige grasmat of pas net ingezaaid (snel kapot en veel eiwit) en natuurlijk letten op giftige planten.

...dit was wat er nu in me opkwam..

Succes met zoeken!!

ps en houd in je achterhoofd: met mooi weer ziet alles er mooi uit *LOL* , maar wat als het weer typisch NLs weer is bv non stop regen e.d. Scheve mond heb je dan ook zin om naar dat plekje te gaan en je paard te verzorgen/rijden--> ik ben blij dat we regenjas e.d. op stal kunnen hangen/goed droog kunnen staan/zitten,nog even wat warms op kunnen zetten (waterkoker/bij ons zelfs heel keukentje) en licht hebben!!

snowdon

Berichten: 26260
Geregistreerd: 07-11-01

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 29-06-04 17:17

Het enige wat ik momenteel weet is dat er nu 2 a 3 pony's staan, dus hij staat er niet alleen. De desbetreffende bokker zei dat het gras niet al te rijk was, maar de pony's waren wel altijd goed doorvoed of zelfs dik...

Van die giftige planten en onkruid is een goeie, had ik zo gauw even niet aan gedacht!

_Simone

Berichten: 1634
Geregistreerd: 17-01-04
Woonplaats: Koudekerk aan den Rijn

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-06-04 17:39

Geen slootwater! Dat is tegenwoordig zo sterk vervuild (zure regen, chemisch afval, etc.) dat het echt niet meer goed voor je paard is om dat te drinken!

Margreet

Berichten: 18325
Geregistreerd: 24-08-01

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-06-04 17:41

Is er toezicht?
Iemand die er af en toe een blik op werpt.

casanova

Berichten: 10939
Geregistreerd: 04-11-03
Woonplaats: maassluis

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-06-04 19:53

grootte,grondsoort,omheinig,sloten,wegen,voor vreemden begaanbaar?,onkruid,egaal,schuilplaats,schaduw,omgeving,buren,verkeer.

IngridHar

Berichten: 1739
Geregistreerd: 04-03-03
Woonplaats: Geesteren

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-06-04 20:02

Toezicht is ook wel fijn, je weet het tegenwoordig nooit meer zeker. En verder is het meeste wel genoemd denk ik. Ik zou nog wel even vragen hoe het met de stroom zit, als er lint omheen zit iig.

flicka

Berichten: 5575
Geregistreerd: 17-08-02
Woonplaats: Brabantse land

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-06-04 20:06

Ik zou me voorlopig geen zorgen maken over te eiwitrijk ja dan nee. Hij komt in de winter/najaar over en dan zit er geen voedingswaarde meer in het gras. Je moet toch gewoon hooi of kuil en biks bijvoeren. Punt is wel of het droog land is, dat ie niet de halve winter in de plassen staat bedoel ik. Schaduw vind ik in de winter ook niet heel belangrijk, zon vinden ze dan juist heerlijk. Een schuilstal zou heerlijk zijn als hij er dan ook daadwerkelijk in mag. Soms is één paard de baas en bepaalt wie er in de stal mag. Ach, als het niet bevalt kun je altijd naar je ouwe stal terug.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-06-04 14:23

Poeh, goede vraag, maar ik ben zeer veeleisend, hier wat punten die zo door me heen schieten.

Wat ik minimaal vind, als Snowdon er permanent moet gaan staan, een verhard stuk in de wei, giet een stuk beton ofzo. 's Winters wordt het vaak een blubbertroep, en 1 droge plek buiten, naast de stal wordt erg gewaardeerd. Bovendien kan je daar het hooi neergooien in de winter, zonder dat het meeste vertrapt wordt.

Omheining, kijk naar de palen, zijn het geteerde palen, relatief jong/oud hoe stevig zijn ze als je er flink aan gaat trekken en duwen. Wat is het materiaal, geheel hout vreten ze op, en kan breken bij een flinke trap. Bij lint, staat er veel stroom op, hoe wordt die stroom daarnaartoe geleid? Paddestoelen of kleine accu's vind ik niet zo denderend. Voorts, wat voor lint is er gebruikt, dun of breed lint. Let ook op de afstanden tussen het lint. Voor Snow zal het wel niet van toepassing zijn met zijn hoogte, maar er wordt snel onderdoor gekropen. Gaas is natuurlijk uit den boze.

Qua grond is kleigrond af te raden, wordt heel erg blubberig, vanaf oktober tot februari kan je gaan skieën als ze daar permanent staan. Igv paarden met mok zeker af te raden. Hoeveelheid gras zegt niets, is afhankelijk van hoeveelheid en type paarden Knipoog Als het grasland te intensief wordt bevreten gaan de wortels er ook uit, en wordt het sneller blubberig, en dan komt gras niet meer terug. Wat wel echt fijn is, dat je ze geregeld kan verweiden, hierdoor kan het land tot rust komen, en weer aangroeien.

Water, via een ondergrondse (diep graven!) waterleiding, automatische drinkbak is fijn, maar moet 's winters afgesloten worden, en geregeld gecontroleerd worden op werking. Ik geef zelf voorkeur aan grote badkuipen, speciekuipen etc. etc. Sloot vind ik uit den boze. Er zijn er zat die het doen, maar ze kunnen verdrinken, erover springen (dag paard) en de waterkwaliteit is niet stabiel. Kijk ook voor de winter naar mogelijkheid om water met slangen aan te voeren, is handiger.

Bomen rond het weiland zijn ook zeer aan te bevelen, voor schaduw, windbrekers etc. Bomen in het weiland, eigenlijk alleen stevige die al oud zijn. Afraders: fruitbomen (ziek eten, of zat worden) nootbomen, die noten vreten ze ook op. Wintergroenblijvende bomen (zijn vaak giftig) Kastanjes en Eiken (giftige bladeren, giftige eikels). MBT giftige planten, hier doe je niet veel aan, behalve zelf met de hand uittrekken, denk om handschoenen en kleding met lange mouwen. Spuiten is hier geen optie, wegens constant paarden erop lopen.

Hoe ligt het land gelegen? Op het erf van een boerderij, bij een huis, hoe druk zijn de toegaande wegen. Komt er veel volk makkelijk bij de weide (pennymeisjes, die gaan verzorgen, mishandelaars, bezorgde mensen die gaan bijvoeren, etc. etc. allemaal mensen die je niet wilt hebben).

Is er dichtbij de mogelijkheid om hem in geval van nood te stallen, en dan heb ik het over binnen 1 tot 2 km. Hoeft geen nette standaard stal te zijn, maar een droge stevige plek waar hij veilig kan staan. Soms kan het weer zodanig zijn, of hij kan ziek zijn, en dat hij daar á la minute weg moet. Als je dan geen andere pensionstal achter de hand hebt, is dat handig.

ellepel

Berichten: 47338
Geregistreerd: 24-02-04
Woonplaats: assen

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-06-04 14:44

ik let alleen op omheining, schaduw en hoe de staat van het gras is.

holly
Berichten: 8840
Geregistreerd: 26-09-02

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-06-04 14:52

Ten eerste kun je bij huren niet al te kritisch zijn, want huurweides liggen niet voor het oprapen.

Het enige punt waar je op moet letten is, het weiland zelf. Ligt dat droog? Hoe groot is het en heb je daarvoor dus genoeg gras.
Hoe lang mag je het huren en mag je zelf alles regelen?

De omheinig regel ik zelf. Deze stond er wel, maar heb ik zelf opnieuw gezet. Drie draads. (snowdon is groot dus 2 draads). Er hangt al een klok, dus die van ons kon in de schuur, maar ik koop wel zelf een batterij.
Mijn hooi kan ik ook netjes kwijt en ook al doe ik het niet, mijn voer kan er ook staan.
Ik heb een stal erop, misschien dat jij dat ook mag doen? Eventueel container, of zelf een houten stalletje maken?

Verder heb ik 2 maanden terug begonnen met onkruid spuiten, want die kreeg ik er wel gratis bij helaas Bloos Maar het is vrij leuk en snel klaar.
Daarnaast moet je elk jaar zorgen voor bemesting. Moet jij dat ook zelf regelen?

Het wijst zich allemaal vanzelf joh, als de omheining maar goed is, kom je de rest vanzelf wel tegen Haha!

Oh zeg, en het belangrijkste van allemaal, de prijs. Hoe ga je die betalen? (contant, rekening enz) En hoe hoog of liever gezegt laag is deze?

holly
Berichten: 8840
Geregistreerd: 26-09-02

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-06-04 14:55

snowdon schreef:
Het enige wat ik momenteel weet is dat er nu 2 a 3 pony's staan, dus hij staat er niet alleen. De desbetreffende bokker zei dat het gras niet al te rijk was, maar de pony's waren wel altijd goed doorvoed of zelfs dik...

Van die giftige planten en onkruid is een goeie, had ik zo gauw even niet aan gedacht!


Zeg, zou je niet eens even alvantevoren een kijkje gaan nemen waar je op reageerd?
Kijken of het een prima wei is en of jij en je paard je er thuis zou kunnen voelen?

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-06-04 14:56

Volgens mij is hij dat van plan, en vraagt hier om tips waar hij nog aan kan denken, als hij daar rondkijkt.

teriema

Berichten: 2119
Geregistreerd: 09-11-03
Woonplaats: net buiten Den Haag in het Westland

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-06-04 14:57

De flexibiliteit van de landeigenaar om eventueel in vette tijden kleinere stukjes af te mogen zetten, vind ik heel belangrijk. En dan natuurlijk de overige door jezelf genoemde punten.

Morrie

Berichten: 22311
Geregistreerd: 08-07-03
Woonplaats: 't Gooi

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-06-04 15:02

ik zou vooral op de grond letten: geen klei- of veengrond, maar zandgrond, dan houd je je hoeven goed in conditie!

Verder zou ik me over afrastering en sloten geen zorgen maken.
Bij ons staan ze of achter 1 enkel draadje met een beetje prik of achter prikkeldraad en altijd met een sloot, ze hebben een weidepomp, maar Morrie drinkt altijd meteen uit de sloot.

Toezicht is wel handig, maar ik neem aan dat je er zelf dagelijks heen gaat.

Een goed toegangshek is ook wel handig, bij ons gaan sommeige hekke zo zwaar dat ik ze bijna niet open of dicht krijg...

snowdon

Berichten: 26260
Geregistreerd: 07-11-01

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 30-06-04 17:54

Toezicht is in geen geval een probleem, het is naast het woonhuis van de eigenaar van de andere pony's. Bokker is niet de eigenaar, maar die verzorgt daar 1 pony.

En holly: Ik heb nog helemaal niet gereageerd, ga alleen even kijken, maar wil op zoveel mogelijk letten...

Verder iedereen bedankt, echt toppie!

Flutterby

Berichten: 8126
Geregistreerd: 25-09-03
Woonplaats: Etten-Leur

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-07-04 21:47

snowdon schreef:
Toezicht is in geen geval een probleem, het is naast het woonhuis van de eigenaar van de andere pony's. Bokker is niet de eigenaar, maar die verzorgt daar 1 pony.

En holly: Ik heb nog helemaal niet gereageerd, ga alleen even kijken, maar wil op zoveel mogelijk letten...

Verder iedereen bedankt, echt toppie!


Officieel maar 1 ja, maar ik heb met hublover de regeling dat ik hubo doe als zij niet kan. Zij doet sunny als ik niet kan. Verder doe ik de andere twee mutsen daar ook nog Lachen

boeflover

Berichten: 6045
Geregistreerd: 28-06-03
Woonplaats: zeeland

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-07-04 22:38

ik zou letten hoe hard het gras groeit(grondsoort), drinkvoorziening(liefst automatisch, zeulen met water in kleine jerricans is hoogst irritant), groep waar die inkomt. omheining vind ik minder belangrijk, daar kun je zelf ook wat aan veranderen mocht dat nodig zijn..

Flutterby

Berichten: 8126
Geregistreerd: 25-09-03
Woonplaats: Etten-Leur

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-07-04 08:22

snowdon schreef:
Toezicht is in geen geval een probleem, het is naast het woonhuis van de eigenaar van de andere pony's. Bokker is niet de eigenaar, maar die verzorgt daar 1 pony.

En holly: Ik heb nog helemaal niet gereageerd, ga alleen even kijken, maar wil op zoveel mogelijk letten...

Verder iedereen bedankt, echt toppie!


Het is meer richting achtertuin, dus niet aan de weg met pennymeisjes Rolleyes

zonnebloem18

Berichten: 24835
Geregistreerd: 10-06-04
Woonplaats: Assen

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-07-04 09:46

smurf schreef:
Een goed toegangshek is ook wel handig, bij ons gaan sommeige hekke zo zwaar dat ik ze bijna niet open of dicht krijg...

Dit is een goeie hoevaak ik niet verzorgpony's heb gehad ergens waar je het hek bijna niet open kreeg.

Ik zou letten op schuilstal, geen gaten in de grond (ja het gebeurt), wat voor bomen er staan sommige bomen kunnen gistige bloemetjes/dingetjes aan zitten.
Giftige planten, water voorziening, wat voor afscheiding (schrikdraad prikkeldraad),toezicht en of het geen modderpoel wordt.

Flutterby

Berichten: 8126
Geregistreerd: 25-09-03
Woonplaats: Etten-Leur

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-07-04 13:13

En Leon, wat vond je ervan [ jezus, wat was het een kliederzooi in de voorste wei Scheve mond ]