Paard over balkje

Moderators: C_arola, Coby, Nicole288, Dyonne

Toevoegen aan eigen berichten
 
 
taverno

Berichten: 4216
Geregistreerd: 29-07-03
Woonplaats: Zoetermeer Aladin in Stompwijk

Paard over balkje

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 30-06-04 13:02

Hoe krijg ik mijn paard op een vriendelijke manier over een balkje wat gewoon op de grond ligt?Wat ik ook probeer hij vertikt het om er over heen te gaan.Hij is er niet bang van,hij gaat er zelfs op staan maar er overheen lukt niet.
Wie heeft er tips?

Suel

Berichten: 547
Geregistreerd: 20-05-04
Woonplaats: Zuid-Holland

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-06-04 13:27

Tijdens het longeren als hij goed los is een balkje vanuit een voorwaartse draf mee laten nemen.

Zorg dat het balkje er al ligt en hij het al een tijdje heeft kunnen bewonderen door er vlak langs te laten lopen Verward

Als hij goed los en voorwaarts is laat je hem een keer op het balkje aandraven.

Vaak (maar niet altijd Knipoog ) pakken ze hem dan wel goed mee...

Pink_Horizon

Berichten: 19828
Geregistreerd: 11-03-01

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-06-04 18:05

Ik heb je topic verplaatst naar vraag maar raak

Margreet

Berichten: 18325
Geregistreerd: 24-08-01

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-06-04 18:09

Heb je wel eens geprobeerd om hem achter een ander paard aan te sturen?

taverno

Berichten: 4216
Geregistreerd: 29-07-03
Woonplaats: Zoetermeer Aladin in Stompwijk

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 30-06-04 19:18

Margreet schreef:
Heb je wel eens geprobeerd om hem achter een ander paard aan te sturen?

Ja dat heb ik maar dat vertikt hij.Zelfs als ik de balk voor de ingang van de bak leg gaat hij er niet overheen.

Alikesflame

Berichten: 5222
Geregistreerd: 12-10-02
Woonplaats: Vledderveen

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-06-04 19:38

misschien een tijdje niet doen en dan weer eens een keer proberen. probeer het leuk voor hem te maken. dat als hij het een keer doet je hem super beloond.

Serendipity1

Berichten: 6044
Geregistreerd: 13-02-04

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-06-04 19:41

leg balkjes over de hele bak heen, als hij naar de overkant heen wil, moet hij er over heen. dan heeft ie tijd om ze te bekijken.
Geef hem anders een keer een ram op de kont, ze stellen zich soms ook wel aan.

taverno

Berichten: 4216
Geregistreerd: 29-07-03
Woonplaats: Zoetermeer Aladin in Stompwijk

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 30-06-04 19:45

Een ram op z`n kont heeft hij ook al gehad,daar ging het niet beter van.

Revanches

Berichten: 25680
Geregistreerd: 18-06-03
Woonplaats: *Ergens in de Achterhoek!!!!*

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-06-04 19:48

misschien kun je er ook wel naast lopen,zelf er over heen stappen Knipoog en zo je paard aan de hand er over heen laten stappen,dat een paar keer herhalen,en belonen Knipoog en dan er op gaan zitten en aan drijven en verzekerd zijn,door vertrouwe over te brenge aan je paard.dan zal ze er vast wel over heen gaan

Reenarulez

Berichten: 1194
Geregistreerd: 05-04-03
Woonplaats: Amsterdam

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-06-04 20:33

de bakjes over de hele breedte van de bak neerleggen (achter elkaar Knipoog), aan de andere kant voer neerleggen, moet je zien hoe snel ze eroverheen gaan Schijnheilig en anders toch ff een klappie Tong uitsteken

Serendipity1

Berichten: 6044
Geregistreerd: 13-02-04

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-06-04 21:26

dat bedoelde ik ook, zoiets
dan gaan ze uiteindeelijk toch vrijwillig....

Suel

Berichten: 547
Geregistreerd: 20-05-04
Woonplaats: Zuid-Holland

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-07-04 08:42

Tja, helaas lopen veel paarden wel naar de overkant, dat is het probleem niet. Het probleem is dat dit paard het blijkbaar handig vind om op de balkjes te staan. Geloof mij, zo kun je ook over een hele rij balkjes!!! *LOL*

Op deze manier leer je hem alleen maar slecht gedrag aan. Hij loopt naar de overkant en waarschijnlijk boeit het hem daarbij weinig dat er balkjes over de hele baklengte liggen. Hij stapt over het ene balkje heen en gaat op het volgende staan en vervolgens wordt hij daar ook nog eens voor beloont met voer ....

Een paard wat al moeilijk balkjes loopt moet je er niet over heen laten stappen. Ze hebben geen respect voor het hout en gaan er domweg op staan. Vervolgens stap je erop, wil je springen en loopt hij er dwars doorheen, want dat is leuk. Zo krijg je ongelukken Boos! .

De basis ligt bij 1 balkje goed lopen, voordat je met een hele rij gaat beginnen. Vergeet niet dat een hele rij balkjes lopen ontzettend moeilijk is voor een paard. Mensen denken altijd dat hoog springen moeilijk is, maar voor het paard is 8 balkjes na elkaar lopen veel moeilijker. Hi moet zich veel meer concentreren en heeft ook een sterkere achterhand nodig. Hij moet immers keer op keer 2 benen hoog in de lucht zien te houden. Terwijl een sprongetje, vooral uit de galop, niet meer is dan een verhoogde en vergrote galopssprong Scheve mond

Zodra je hem vanuit de draf, zoals eerder in de topic aangegeven, het balkje laat lopen heeft hij meer stuwing van achteren. Dus ook meer kans dat hij er goed overheen gaat.

Zolang je dit niet te vaak achter elkaar doet, dus je longeert hem een paar rondjes en daarna laat je hem een balkje mee pakken, daarna longeer je weer een paar rondjes en het zelfde verhaal weer. Doet hij het goed, belonen. De eerste keer dat je dat doet moet je na een keer of 3 gelijk stoppen om te voorkomen dat hij zich gaat vervelen en er toch maar weer op gaat staan. Zo leer je hem dat hij braaf is als hij zijn benen optilt voor het balkje OK dan! .

Later kun je altijd nog meer balken voor hem neerleggen. Eerst maar eens met 1 beginnen. Teveel is dan echt nog te moeilijk, denk ik, het moet wel leuk blijven.

Niet elk paard springt van nature, sommige moet je het echt leren...

taverno

Berichten: 4216
Geregistreerd: 29-07-03
Woonplaats: Zoetermeer Aladin in Stompwijk

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 01-07-04 08:58

Bedankt voor de tips allemaal,ik ga er mee aan de slag.
Hij hoeft van mij niet perse te springen maar hij moet wel op een fatsoenlijke manier over een paar balkjes kunnen lopen.