Trainen, wat is redelijk?

Moderators: C_arola, Coby, Nicole288, Dyonne

Toevoegen aan eigen berichten
 
 
Anoniem

Trainen, wat is redelijk?

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-02-02 18:31

Ik rij graag. En als ik rij train ik vrij fanatiek.
Maar ik vraag me nu eens af wat redelijk is tov mijn paard.

Op maandag en donderdagavond hebben we groepsles van een uur en vrijdag springles.
1 dag in de week longeer ik hem, meestal met bijzetteugels of touwtjes.
De overige dagen rij ik voor mezelf. Als ik voor mezelf rij is dat meestal een uur en soms wat langer (lang in- en uitstappen). Ik ben dan echt aan het trainen, ik rij nooit "zomaar" wat rondjes. Al ben ik een keer extra met mijn houding aan de gang, er wordt wel echt gewerkt.
Als het redelijk weer is komt Pablo dagelijks op wei.

Wat vinden jullie; zou ik als ik de longeerdag heb hem gewoon wat moeten laten lopen en hem soms gewoon alleen maar op wei laten?
Of is het prima wat ik nu train?
Ik wissel de training wel af maar ik rij wel echt om vooruit te komen.
Het liefst zou ik elke dag rijden maar dat is een beetje teveel van het goede denk ik.
Een paar keer per jaar heeft hij wel een alleen los of wei dag maar dat is vrij zelden.

Toess

Berichten: 12028
Geregistreerd: 27-08-01

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-02-02 18:39

ik vind altijd dat een paard 1 dag in de week een vrije dag hoort te hebben, maar zo denk ik erover.....

(sorry heb je denk ik niet veel aan maargoed)


Groetjes Maaike

carola

Berichten: 8687
Geregistreerd: 18-04-01
Woonplaats: Putten

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-02-02 18:41

Bij een volwassen paard (vanaf 8 jaar dus), vind ik dat het prima kan. Afwisseling in de training is volgens mij het belangrijkste. Ik zie het liever dat mensen 7 dagen in de week trainen, maar wel met veel afwisseling (dressuur, springen, bosrit, longeren) als wanneer ze 5 dagen in de week trainen en elke training precies hetzelfde is.

Fitzroy

Berichten: 25107
Geregistreerd: 11-01-01

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-02-02 18:41

Ik denk dat het per paard ook erg verschillend is, maar ik vind wel dat jij behoorlijk fanatiek bezig bent.

Zelf rijd ik 'maar' 4 x in de week en ik ben binnen 2 jaar Z2- startgerechtigd geworden dus volgens mij maakt de hoeveelheid trainen niet zoveel uit. Ik geloof dat Sjuim en Janna nog minder trainen.

Mijn instructeur rijdt hem nog 1 dag een half uurtje en de overige dagen hoeft hij gewoon niets, ook niet longeren o.i.d.
Maar het ligt natuurlijk ook zeker aan de aanleg en het fanatisme van je paard.
Zelf zou ik nooit voor jouw schema kiezen, maar ja, dat is heel persoonlijk.

Laura

Berichten: 8338
Geregistreerd: 20-02-01
Woonplaats: Midden van Gelderland

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-02-02 18:41

Mhhh, ik geef Iwaldo altijd een dagje rust. dat hoeft niet persé stalrust te zijn, vaak gewoon een uurtje of twee in de wei of een half uurtje in de molen. Liever nog even in de bak loslaten en een beetje spelen als het slecht weer is. Als het echt rotweer is en er 's avonds lessen zijn en ik dus niks kan, mag ie op stal blijven snurken Dromen

Dus één dagje in de week rustig vind ik wel een vereiste hoor. Af en toe is het op de rustdag super mooi weer end an gaan we maar even naar buiten, maar Wal zal dat niet erg vinden hoor.. Haha! In de winter kon ie niet in de molen, niet naar buiten en niet los dus zat er niks anders op dan te dressuren... maar daar werd ie wel kriegelig van!

Alle paarden zijn verschillend, ze gaan niet dood aan 7 dagen per week trainen.. maar voor de gemoedsrust heb ik liever één dagje aanlummelen Lachen

Concorde

Berichten: 6692
Geregistreerd: 14-08-01
Woonplaats: Klein dorpje in Twente

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-02-02 20:48

Onze paarden worden behoorlijk intensief getraind, en ze hebben afhankelijk van hun leeftijd/ nivo/ karakter 1 of 2 dagen in de week vrij. Ze lopen ook veel concoursen, dus ze staan behoorlijk onder druk. Ze komen elke dag in de wei.
Ik vind dat je een paard 1 dag in de week vrij moet geven zodat ie zich helemaal kan ontspannen.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-02-02 20:55

Pablo vind het leuk om te trainen volgens mij. Hij is iig erg vrolijk.
Maar ik denk dat ik toch gewoon 1 dagje ipv longeren of rijden hem gewoon mag laten lummelen.
Ik vind het gewoon zo leuk om te rijden en te trainen dat ik er van baal als ik een dagje niet kan.
Ik vind dat ik best wel veel van Pablo vraag zo maar gelukkig vind hij het ook leuk. Ik probeer elke dag wat anders te doen in de training. Soms heeft hij wel een dag dat hij wel "braaf loopt" maar als ik dan even wat meer zijn aandacht vraag gaan zijn oortjes er op en wordt hij weer heel fanatiek.
Met onze oude pony zou dit niet werken, daar ging ik juist veel mee uitrijden en dan soms even in het bos wat oefenen. Die zou het alleen maar saai vinden om zoveel in de bak te rijden.
Toen Pablo nog jong was (hij is nu bijna 8) deed ik het veel rustiger aan trouwens hoor. De 1e paar jaar heeft hij veel mogen lummelen.
En als ik merk dat hij eens zijn dag niet heeft gaan we gewoon wat anders doen. Gaan we balkjes lopen oid. En in de zomer ga ik vaak een half uurtje rijden en dan het bos in.
Maar goed ik moet me maar niet schuldig voelen als ik hem een dagje laat lummelen. Maar het is juist lekker voor hem.
Ik ben met 13 wedstrijden m1+1 geworden (B tot 15 wp gereden, L 12 wp) maar nu rij ik geen concoursen meer maar ik wil het wel weer heel graag. Daarom ben ik denk ik ook zoveel aan het rijden.
Ach ja, ik ben nu echt bijan afgestudeerd dus dan moet ik ook een vaste baan zoeken en dan zal ik wel meer moe zijn en minder rijden (of zoveel gaan verdienen dat ik er een paard bij kan kopen en een huis met stallen *droom* *droom*)

Jura

Berichten: 10793
Geregistreerd: 16-01-01
Woonplaats: Veluwe en 't Gooi

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-02-02 21:32

Het hangt absoluut van het paard af. Razinda rij ik maar 3x in de week (ga nu wat vaker want ze wordt dit jaar 4), en daar heeft zij genoeg aan. Ik ken iemand die rijdt haar paard van dezelfde leeftijd iedere dag. Is niet erg, als het paard maar in de training voldoende afwisseling krijgt. Jur rij ik eigenlijk zo vaak mogelijk, maar na 3 of 4 dagen achter elkaar, doe ik wat anders met haar. En Cres is ook weer een paard dat makkelijk wat vaker gereden kan worden.

wennie

Berichten: 2760
Geregistreerd: 14-10-01
Woonplaats: Hilversum

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-02-02 22:25

Ik vind dat je prima traint. Misschien dat je hem eens in de 2 weken een dagje vrij zou kunnen geven, maar als het echt zo'n workaholic is lijkt me dat niet eens nodig.
Ik train ook vrij veel (wel met een dag in de week vrij voor mijn huiswerk) en mijn pony vind het echt niet erg om zo veel te lopen.
Let wel goed op dat je je pony niet overvraagt, en heel veel plezier!!

abcfgd1

Berichten: 5646
Geregistreerd: 22-11-01

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-02-02 22:27

Ik vind dat je wel erg veel rijdt en doet...
Maar dat is mijn mening,
ik rijd altijd een half uur, 3 kwartier, nooit langer eigenlijk...
Vind ik ook lang genoeg!
Sochtends longeert opa haar een half uur, gewoon zonder touwtjes of andere zooi, lekker ff de energie kwijt en gewoon lopen.
Nou is mijn paardje ook nog maar 5 en net een paar maanden onder het zadel,
maar ik heb nog nooit een paard of pony langer dan een uur standaard gereden, altijd half uur, 3 kwartier!

Kuss

joyce B

Berichten: 16377
Geregistreerd: 06-08-01
Woonplaats: Net buiten een gehuchtje bij het bos ;)

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-02-02 22:58

Je moet je hoeveelheid werk en je eisen aanpassen aan je paard. Een pard dat snel verveeld wordt heeft veel afwisseling nodig. Sommige paarden houden niet van in de bak rijden en worden daar dwars van. Dan bereik je vaak meer met minder traien en vaker naar buiten of een lummel dag in het land dan dat je constant moet knokken in die bak. Zelfde voor duur van de training. Bij die van mij lukt het niet meer als hij moe is. Meestal na zo'n half uur trainen (ongeveer 45 minuten rijden) Ook met les moet ik dus aan het einde van het uur niet meer iets proberen, maar gewoon eerder gan uitstappen. Dan blijft hij ook vrolijker en blijven we opbouwend en positief bezig met plezier voor beiden. Jij kent je paard. Jij moet beoordelen of je paard plezier heeft in ht werk, het aan kan en of het ander werk of rust nodig heeft!

Rhys
Berichten: 6352
Geregistreerd: 19-01-01
Woonplaats: Drenthe

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-02-02 00:21

Kijk naar je paard! Als hij er plzezier in heeft en er goed uitziet, heb je geen probleem toch?
Ik heb zelf verschillende periodes. De ene keer train ik een tijd superfanatiek, elke dag dressuur, de andere keer een tijd doe ik echt alleen maar basiswerk. Dat wisselt elkaar een beetje af. Nu heb ik eigenlijk een perfecte balans vind ik zelf. Ik heb eens per week dressuurles (privé), ik heb eens per week springles (in een groep), ik longeer eens per week, we rijden ongeveer eens per week in het bos, ze staat een dag stil en dan heb ik nog twee dagen over om voor mezelf te dressuren. Als het even kan staat ze elke dag zo'n uur of 5 op het land. Perfect, lijkt mij.

Pava
Berichten: 2064
Geregistreerd: 21-11-01

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-02-02 09:43

Mijn paard is 4,5 en die heeft sowieso twee dagen rust per week. Hij komt dan wel buiten, maar verder hoeft ie niets te doen. Verder longeer ik hem nog 1 of 2 dagen per week, hangt een beetje van mijn tijd af. Dus ik zit er meestal drie dagen per week op en de andere twee dagen longeer ik.
Ik denk idd dat je gewoon goed naar je paard moet kijken. Zolang ie de indruk wekt blij en opgewekt aan het werk te gaan is het wel goed denk ik. Maar gun hem wel 1 of 2 dagen rust per week.

Mieke
Berichten: 6925
Geregistreerd: 09-02-01
Woonplaats: NH

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-02-02 10:01

Het is inderdaad per paard heel verschillend. Toon heeft eigenlijk twee rustdagen in de week nodig wil hij het werk nog met plezier doen. Omdat hij nu af moet vallen heb ik hem elke dag aan het werk gezet, wel afwisselend, dus longeren met of zonder bijzet, balkjes lopen enzo, maar hij werd toch dwars met dressuren. Dus toch maar weer minimaal 1 rustdag voor meneer! Haha!

Bij Kaminka maakt het allemaal niet uit, die kun je rustig zeven dagen in de week aan het werk houden en daar doet zij het eigenlijk weer heel goed op, zo blijft ze wat kalmer en beter te hanteren }> .

Ik denk dat je gewoon goed op je paard moet letten, wordt hij wat mat of gaat alles wat moeizamer, dan zou ik je aanraden om 1 of 2 rustdagen in te lassen. Daar moet je je zeker niet schuldig over voelen hoor!

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-02-02 10:26

Okee, ik rij wel vaak maar ik bedoel niet dat ik dan een uur echt aan alleen maar aan het draven en galoperen ben. Als ik voor mezelf rij is het geen uitzondering dat ik 20 minuten losstap en ook lang uiststap (vaak ook nog even rollen en daarna aan de hand uitstappen).
Pablo wordt heel fanatiek als hij warm is, dan blijft hij echt gaan en moet ik op een moment dus echt tegen mezelf zeggen:"nu is het genoeg voor vandaag". Piep maakt vaak een heel tevreden indruk als we hebben gewekrt. dan kan hij echt zo tevreden stappen.
Ik ga 's avonds slapen met in mijn hoofd wat ik de volgende dag wil doen met Piep en 's ochtends denk ik meteen:"vandaag ga ik eens dit of dat doen".
Maar goed ik ga hem toch nu 1 dag in de week rust geven, in de zin van niks van hem vragen. dat betekent dus ook dat als hij losgaat in de bak dat ik hem dan laat scharrelen of zelf maar mee ga scharrelen.
Bedankt voor jullie mening!

Mirte

Berichten: 2107
Geregistreerd: 18-05-01
Woonplaats: bollendorp

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-02-02 15:16

Het verschilt inderdaad per paard, maar elk paard houdt wel van afwisseling. Je kunt best wat doen met je paard, maar hou het leuk. Mijn paard moet ik dus niet iedere dag laten dressuren en voor de afwisseling aan de longe hangen. Zijn prestatie wordt er niet minder op, maar je merkt toch dat die het saaier vindt. Ik rij zelf meestal 4 dagen in de week en dan als ik tijd over heb een buitenrit in het weekend. Lekker ontspannen voor ons allebei.

Apple

Berichten: 76189
Geregistreerd: 27-01-02
Woonplaats: Bij het strand

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-02-02 15:52

Verschilt denk ik inderdaad erg per paard. Wij zitten nu op een schema van twee keer 1 uur les in de week, 1 keer per week een buitenrit (dit kan 20 minuten stappen in het duin zijn, maar ook 2 uur lekker rijden op het strand), 2 a 3 keer per week gewoon zelf oefenen (dat kan een half uur zijn, maar ook langer of korter). De overige dag (dagen) wordt ze gelongeerd (al dan niet met bijzet) of doen we (dominantie)spelletjes (zonder longeerlijn en zweep haar toch op je stem beweging geven in de longeerbak, wandelen en laten grazen, paar uur in de paddock). In elk geval is ze er elke dag uit en staat ze eigenlijk nooit 'zomaar' in de paddock zonder dat we daarvoor of daarna er nog een oefening aan vast plakken.
Ze lijkt heel tevreden met dit regime hoewel ze bij slecht weer niet zo gelukkig lijkt met weer een dressuuroefening in de binnenbak