Te zware bodem

Moderators: C_arola, Coby, Nicole288, Dyonne

Toevoegen aan eigen berichten
 
 
Rhys
Berichten: 6352
Geregistreerd: 19-01-01
Woonplaats: Drenthe

Te zware bodem

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 08-02-02 00:18

Woensdag heb ik voor het eerst een paard gereden bij mensen hier in de buurt. Bij ons thuis is het harstikke nat in het land, maar zij zitten hoog en hebben hun bak kurkdroog (ik was echt verbaasd..... - alles lijkt nat op dit moment!). Zelfs nu is de bodem daar nog zwaar, 's zomers is het natuurlijk helemaal dramatisch.
Ze willen er wel wat aan doen maar weten niet wat.
Iemand een idee?

Jurga

Berichten: 18554
Geregistreerd: 06-05-01
Woonplaats: Ede/Lunteren

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-02-02 00:37

Ik ken het probleem. Wij hebben ook een ontzettend zware bak, voordeel is dat ie altijd droog is!!!! Dus ja, het is het één of het ander. Knipoog
Onze bak is 's zomers net een strand... Tong uitsteken

Percy

Berichten: 12070
Geregistreerd: 04-09-01
Woonplaats: België

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-02-02 00:38

Vrienden van mij hebben houtsnippers door de bak laten rijden. Het was daar zo zwaar dat de paarden beenproblemen begonnen te krijgen. Het heeft heel veel geholpen maar er moeten wel elk jaar nieuwe snippers bijgedaan worden.

Sjimmy

Berichten: 17797
Geregistreerd: 09-03-01

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-02-02 10:01

Waarschijnlijk is het zo dat er in die zware bak grove zandkorrels liggen, die "passen" niet goed in elkaar en blijven los liggen en zakken dus ook dieper in.
Wanneer er wat fijner zand door heen zou zitten zou dit de "holtetjes" tussen de grove korrels opvullen. En zal de bak niet meer zoveel inzakken, maar loopt het wat dus ook minder goed weg. Je moet de gulden midden weg zien te vinden.
SUcces!

Jasmijn

Berichten: 3757
Geregistreerd: 24-02-01
Woonplaats: Apeldoorn

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-02-02 10:27

Onze (ahum niets van mij bij hoor, maar waar ik sta) bak ligt ook vrij hoog en is dus vrij droog. Nadeel is dat hij snel zwaar wordt, maar is nde zomer wordt hij dan ook 2x per week helemaal blank gezet 's avonds met sproeiers en is hij de volgende dag weer super. Alleen met vorst dreiging kunnen ze hem natuurlijk niet sproeien want dan zou hij harstikke bevriezen, maar verder wordt hij goed nat gehouden. Vorige week nog omdat hij weer wat zwaar begon te worden.
Onderschat het effect van een zware bak op de paardenbenen niet!! Is echt heel slecht.
Als hij bij ons toch zwaar is ga ik vooral draven en galopperen in de bak, en in en uitstappen op het harde.
Mijn hoefsmid zegt altijd, vergelijk het met jezelf als je door heel mul znd loopt, dan neem je ook zo klein mogelijke passen om de belasting per been zo kort mogelijk te houden, daarom niet uitgebreid stappen in een te zware bak.

PUCK

Berichten: 2698
Geregistreerd: 15-01-01
Woonplaats: Betuwe

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-02-02 10:32

Het ligt voor een groot deel aan de kwaliteit van het zand. Mijn bak is altijd droog, maar nooit zwaar ook niet hartje zomer zonder spatjes regen

Gerrie

Berichten: 4385
Geregistreerd: 18-04-01

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-02-02 21:34

Een te zware bak is inderdaad een aanslag op de benen.....en een aanslag op je portemonee als je die bodem wilt verstevigen Haha!

Ga uit van ong.35 kuub voor een bak van 20 bij 40.
Naaldhoutchips ex btw F42,- per kuub(Soest)
Hout (beuk/eik)ex btw F27,50 per kuub (Liempde)

Mega-top bodems voor binnen en buiten ,prijs niet bekend.
Staan vaak met advertentie in de hoefslag.Bij Annemiek hebben ze die in de binnenbak laten aanleggen.Heel fijn om te rijden en te onderhouden.
Ga eens kijken *hint* Haha!

Rhys
Berichten: 6352
Geregistreerd: 19-01-01
Woonplaats: Drenthe

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 10-02-02 00:01

Nou, vandaag heb ik m'n eigen daar in de bak gereden. Ik dacht dat dat jonge paard zo apart door de voltes ging omdat ze gewoon nog geen balans had, nou, die van mij had er ook veel moeite mee.
De vorige keer was het ook al bijna donker toen ik daar reed, dus kon ik het niet echt goed zien, nu wel. Ik had het idee dat de bodem idd wel zwaar was, maar vooral 'ongelijik' - er zitten hele diepe kuilen in van hoefafdrukken zeg maar.
Ik kreeg het idee dat een keer goed slpene of aanrijden met de trekker al een stuk zou schelen. Verward

Houtsnippers had ik ook al bedacht ja. Ik weet niet in hoeverre ze bereid zijn te investeren, ik ken die mensen pas.
Nathouden heeft denk ik vrij weinig effect, als je ziet hoeveel water hier de afgelopen dagen gevallen is en hoe modderig alles is, behalve de bak....

Ook een probleempje is dat ik het een beetje lastig vindt om direct met allerlei kritiek aan te komen terwijl ik er één keer een paard gereden heb... :/

Gerrie

Berichten: 4385
Geregistreerd: 18-04-01

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-02-02 00:00

als ze een trekker hebben zou ik idd met deze meest voor de hand liggende optie beginnen Haha!
Succes ermee!

Vippie
Berichten: 10408
Geregistreerd: 11-01-01
Woonplaats: Lalaland

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-02-02 08:16

Wij hadden ook dit probleem, bij ons zijn er soort viltsnippers doorheen gemengd en de bak ging er gigantisch op vooruit. T waren niet die grijze snippers maar witte reepjes, ik had ze nog nooit gezien.
Maar het werkte dus wel en de bak is met dit natte weer nog steeds droog.
Viv

Rhys
Berichten: 6352
Geregistreerd: 19-01-01
Woonplaats: Drenthe

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 12-02-02 00:00

Ik heb ze vanavond gebeld, of ik morgen kon komen rijden met de 4-jarige merrie. Was goed, alleen is de bak nog zwaarder door al dat water Verward in een normale bak komen dan toch plassen, of niet?
Eigenlijk mag ik er gewoon heengaan en een paard van stal pakken, of ze nou thuis zijn of niet. Wat een vertrouwen! maar ik vind dat toch een beetje raar.....ik doe dat niet zo snel.

Even weer ontopic:
Ze hebben al een paar keer gesleept, dat gaat binnenkort nog eens gebeuren (materiaal genoeg want hun zoon heeft een loonbedrijf Lachen ), dan willen ze de bovenste laag los zand eraf halen en evt. houtsnippers erover.
Het kan iig alleen maar beter dan dit worden!

Viltsnippers heb ik ze ook verteld, dat dat kon (dat is toch datzelfde wat ze ook in Ermelo hebben liggen, en in Bronneger volgens mij ook (Gerrie?)?). Maar dat is onnatuurlijk en dat vinden ze maar niks. ook wel begrijpelijk vind ik. Ik vind het al heel wat dat ze zo willen investeren, ze zijn immers fokker en er rijden daar alleen wat meiden voor hun plezier zeg maar. Nu pas begint het wat te komen en willen ze volgens mij ook wel hun paarden echt in de sport gaan brengen (lijkt me geen probleem!).

carola

Berichten: 8685
Geregistreerd: 18-04-01
Woonplaats: Putten

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-02-02 00:38

Nog een groot nadeel van zware bodems, vooral bij jonge paarden, is dat de gangen belemmerd gaan worden. Als paarden er veel in lopen, dan gaan ze de mooie, vloeinde, ruime natuurlijke gangen vaak verruilen voor korte, afgehakte pasjes. Zonde dus....

Concorde

Berichten: 6692
Geregistreerd: 14-08-01
Woonplaats: Klein dorpje in Twente

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-02-02 20:59

een toplaag van leemzand is heel fijn, hebben ze bij V/d Ham ook. Echt een superbak.
We hebben zelf trouwens ook een aso-zware bak. En de staleigenaar wil geen hout (kan in de hoeven gaan zitten), geen tapijtsnippers (milieuvergunning). Hij heeft nu een vracht zand laten komen waar ook leemzand doorheen zit. Hj gaat het binnenkort in de bak doen. ben benieuwd! Tong uitsteken

Valerie

Berichten: 8604
Geregistreerd: 23-10-01
Woonplaats: Zoetermeer

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-02-02 21:03

ik denk dat iedereen met een buitenbak dat probleem heeft met dit weer!!
dat heb ik ook!! ik heb echt een tijd niet kunnen rijden in de bak omdat je helemaal tot je knieen er in zakt.
je kan natuurlijk ook gewoon naar buiten gaan, en gewoon lekker wachten tot het weer zomer word Haha! Haha!

Jura

Berichten: 10793
Geregistreerd: 16-01-01
Woonplaats: Veluwe en 't Gooi

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-02-02 21:28

Een zware bak is zo'n verschrikking voor de benen van paarden! 'Onze' bak is gelukkig niet zwaar en ook nooit nat. Er liggen alleen houtsnippers in, en dat is best glad af en toe, het hout kan zich nergens aan hechten omdat er geen zand tussen zit, en als paarden hard afzetten, zit er meteen een kuil of gaan ze bijna onderuit. Ik baal er zo vreselijk van!! Volgens mij is de enige remedie zand erdoorheen, maar de boer is bang dat de bak dan niet meer zo droog is als nu. Ik heb liever een keer een plas erin dan alsmaar onderuit glijden. Het is moeilijk hoor, om een goede bodem te krijgen en deze ook goed te houden. Want je ziet vaak dat een bak toch slechte plekken krijgt. Volgens mij is de ideale bodem hout met zand gemengd.

Gerrie

Berichten: 4385
Geregistreerd: 18-04-01

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-02-02 21:29

Ik weet niet, Rieja wat ze in Bronneger hebben Verward

Wat ik je wel nog kan aanreiken is een advies van de DienstLandbouwVoorlichting afdeling paardenhouderij(Dhr Busscher)Hij is ook bij mij geweest toen ik hier thuis alles nog moest opzetten.
Afwatering is altijd een belangrijk aspect in ons klimaat,maar in dit geval zou een laagje leem wel een ietwat stabielere onderlaag geven.

Als ze voor hout gaan moeten het wel Chips zijn en geen geschilde dingetjes Verward

Ik heb nu megaveel houtsippers ,singel wordt hier gedund,maar die kan ik helaas niet in mijn bak gebruiken Verdrietig

Rhys
Berichten: 6352
Geregistreerd: 19-01-01
Woonplaats: Drenthe

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 15-02-02 00:09

Is dat Jan Busscher, die ook van het KWPN is, of is dat een ander?

Ik dacht, misschien ben jij ook weleens in bronnger op concours geweest...kon wezen toch?

Leem hebben ze bij de vereniging ook gedaan. Dat heeft op zich wel geholpen, de bak is niet zo zwaar meer, maar staat wel bij het minste of geringste buitje een paar uur blank, als het echt regent is er niet meer in te rijden.

Gerrie

Berichten: 4385
Geregistreerd: 18-04-01

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-02-02 13:35

Klopt het is de Jan Busscher van KWPN *LOL* aardige man.
Ik ben nog nooit die hoek van Bronneger op geweest ,erg he ? Haha!

Ik heb geen leem in mijn bak ,ook al werd dat weleens geopperd te doen .
Nu is ie echt top de bak met al dat water wat redelijk snel afgevoerd kan worden.
BTW rijden jullie met de vereniging ook buiten of altijd buiten?
Wij altijd binnen bij Dozeman echt prima bodem altijd veerkrachtig.

Rhys
Berichten: 6352
Geregistreerd: 19-01-01
Woonplaats: Drenthe

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 16-02-02 01:16

Wij rijden met de verniging 's winters bij Benning binnen (Hooghalen). Er is daar al een aantal maanden niks aan de bodem gedaan en hij wordt steeds harder (er wordt ook in gemend). Bij de buren is de bak dus juist zwaar en bij veel anderen staat er water in de bak. Het is net alsof er geen bodem meer te rijden is tegenwoordig! Of stel ik hogere eisen? Dat vraag ik me wel eens af.....ik zal blij zijn als het straks weer lekker zomer is en ik lekker thuis kan rijden (op het weiland - daar heb ik dan weer weinig problemen mee, of het moet extreem droog zijn)

HorseF@N

Berichten: 1378
Geregistreerd: 12-11-01

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-02-02 10:07

Onze paddock is ook heel zwaar. Maar dat ligt aan de hoeveelheid zand die er in ligt, we gaan hem vergroten en dat zand kan dan in het nieuwe deel. De bak is (haast) nooit nat en ook niet zwaar.