belachelijke reden?

Moderators: C_arola, Coby, Nicole288, Dyonne

Toevoegen aan eigen berichten
 
 
Odeale

Berichten: 1775
Geregistreerd: 05-07-03
Woonplaats: Twente

belachelijke reden?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 29-06-04 17:44

Binnenkort gaat ulisse naar een andere stal verhuizen.

De hoofdreden daarvoor is dat ik graag wil dat ulisse elke dag weidegang krijgt. Bij de stal waar ze nu staat zetten ze haar alleen maar op zaterdag op de wei. Voor de rest mag je het wel zelf doen (onder protest dat het te koud/te warm/te nat/ te.... is), en dat doe ik dan ook wel, maar dat kost me elke dag wel ruim anderhalf uur en een hoop stress om dat allemaal te regelen (werk full-time).

Deze reden heb ik dus ook aangegeven, en de reactie was dat ze het ronduit belachelijk vonden. Ik ben volgens hen zo fanatiek bezig met wedstrijden en training dat het helemaal niet nodig is dat ze op de wei komt. Volgens hen is het zelfs beter als ze er niet op komt.

Maar ik ben het daar niet mee eens, ik vind dat ulisse beter in haar vel zit als ze lekker de wei op is geweest, beter geconcentreerd ook.

Daarbij komt dan ook nog dat de box waar ze nu in staat een dichte (geen bovendeur die open kan) box is en vrij klein (ik denk zo ongeveer minimaal formaat), dus dat vind ik als ze al zo weinig weidegang krijgt te klein.

Ik weet wel het is alleen belangrijk hoe ik er zelf over denk, en ik trek me er ook niets van aan, maar zou toch wel eens willen weten of jullie het ook een vreemde reden vinden.

En daarnaast, wedstrijdruiters onder ons, zetten jullie je paardje dan ook niet in de wei?

Authentic

Berichten: 7850
Geregistreerd: 09-06-04

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-06-04 17:49

Als je niet tevreden bent over je stalling (maakt niet uit wat voor reden) lijkt het me beter als je stalling zoekt waar je wel tevreden mee bent

Odeale

Berichten: 1775
Geregistreerd: 05-07-03
Woonplaats: Twente

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 29-06-04 17:55

dat staat natuurlijk voorop!

Cassidy

Berichten: 75551
Geregistreerd: 08-08-01
Woonplaats: Purmerend

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-06-04 17:56

Waarom zou een paard geen recht hebben op weidegang, ook al rijd je wedstrijden?
Van stal veranderen om deze reden lijkt me zeer zeker geen belachelijke reden.

Mocca
Berichten: 17970
Geregistreerd: 10-01-04

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-06-04 18:09

ik zou ook zeker een andere stal zoeken ieder paard heeft recht op weidegang, ongeacht of je nou wedstrijden rijdt of niet. jij weet zelf wat het beste is voor je paard, dus lekker naar een andere stal gaan!

Fredt

Berichten: 7984
Geregistreerd: 24-08-03
Woonplaats: NL

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-06-04 18:11

Ik zou ook een andere stal zoeken, als jij elke dag weidegang erg belangrijk vind, en ze bieden dat daar niet... dan is het wel duidelijk denk ik. En als ze het een belachelijke reden vinden.. naja das pas belachelijk!

Geriette

Berichten: 925
Geregistreerd: 04-01-03

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-06-04 18:17

Ik zou idd ook een andere stal zoeken, weidegang is heel belangrijk. Laat die mensen het lekker belachelijk vinden!
Ik rij ook wedstrijden maar mijn paard staat elke dag van 10 - 9 op de wei.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-06-04 18:20

Ik ben wedstrijd ruiter
en het belangrijkste vind ik elke dag weidegang.
je krijgt zoals jezelf al aangeeft een paard te rijden dat er veel meer zin in heeft.

Dus snel wegwezen als dat hun tegen argument is

cissie
Berichten: 6176
Geregistreerd: 23-08-02

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-06-04 18:25

Als jij je er niet prettig bij voeld en je paard waarschijnlijk ook niet, zou ik hem snel peren daaro.

Wedstr ruiter of niet weidegang is voor iedere paard belangrijk, de meeste wedstr.paarden kunnen naast hun lichaamelijke ontlading in de weide ook hun geestelijke ontlading kwijt, het is relaxed, daardoor kunnen sportprestaties verbeteren, paarden zijn over het algemeen ontspannender onder het zadel en meer geconcenteerd, de werkwilligheid stijgt en zitten beter in hun vel ook de wedstr stress kan dalen omdat het vrije buiten gevoel verminderd.

Dus ik vind het onzin dat wedstr paarden beter niet in de weide kunnen.

Sily

Berichten: 11491
Geregistreerd: 08-12-02
Woonplaats: Delft

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-06-04 18:58

Ik vind hun reden om haar binnen te laten belachelijk Boos!

Ik vind het ene hele goede reden om te verhuizen, elk paard ongeacht wat je ermee doet heeft toch eht recht lekker buiten te lopen en zich goed in zijn vel te voelen?

frieske

Berichten: 1265
Geregistreerd: 05-10-03
Woonplaats: limburg

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-06-04 18:58

ik zou zeker doen wat je zelf het beste vind..is gewoon te raar voor woorden dat de stal eigenaren zo reageerden maar ook begrijpelijk omdat ze weer minder geld binnen krijgen.
en wij zetten onze wedstrijd paarden bijna dagelijks buiten..ook al hebben ze gereden
is alleen maar goed dan wordt het paard sterker en zal het niet na een keer weidegang al direct geblesseerd zijn...dus we geven ze zo veel mogelijk weidegang zeer verstandig.
waarom niet?om bang te zijn dat ze vies/geblesseerd worden..onzin dit is puur natuur dus de paarden moeten er tegen kunnen en dat gaat niet als ze een keer per maand eens een keer in de wei staan.
gr esther

Iris82

Berichten: 39849
Geregistreerd: 04-10-02
Woonplaats: Tilburg

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-06-04 19:04

Mijnen stonden ook gewoon op de wei hoor, wedstrijden of niet.
Je paard moet ook een beetje happy blijven.

Quarterh0rse

Berichten: 8491
Geregistreerd: 22-05-04

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-06-04 19:46

ik vind het wel een goeie reden hoor van je, en zeker als je merkt dat je paard zich daar beter van gaat voelen en dus ook beter kan concentreren. en het kost jou teminste nu ook minder tijd met dat gedoe van die wei die je lekker aan je paardje kan besteden Haha!

gekke_koei

Berichten: 4425
Geregistreerd: 10-06-03
Woonplaats: hellevoetsluis

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-06-04 19:50

weet je wat het is.. een staleigenaar hoeft helemaal geen reden te weten waarom je weg wilt. tenzij het voor tijdelijk is, zodat je weer terug kankomen. maar in feite hoefje dat niet te vermelden.
dat je je paard ook in de wei wil zien is helemaal jouw keus en daar hoeft niemand zich mee te bemoeien. ik heb nu ook een stalmet wei en ik merk aan mijn paard datie het helemaal geweldig vind. veel paarden die gras zien staan duiken er op af.. waarom zou je ze dat ontnemen. of je nu wedstrijden rijd of niet en wei is altijd fijn voor je paard. dikke onzin. zou dus betekenen dat je je paard ook niet los kunt gooien want dan kandie ook blessures enzo oplopen. dan zou je je paard nergens kunnen zetten want op stal gebeuren er ook domme ongelukjes.

je heb groots gelijk

flicka

Berichten: 5575
Geregistreerd: 17-08-02
Woonplaats: Brabantse land

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-06-04 20:13

Een paard hoort eerder in de wei dan op stal. Ik ben voorstander van héél veel weidegang en zo min mogelijk tussen de tralies. En de paarden ook! Wegwezen daar dus !

saskia23

Berichten: 936
Geregistreerd: 11-07-03
Woonplaats: Randstad

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-06-04 21:49

Ik ben in oktober ook naar andere stal verhuisd om een soortgelijke reden, ik wil mijn paard n.l ook 's winters buiten hebben. (mits het weer het toelaat natuurlijk). De eigenaresse van mijn vorige stal vond dit ook maar onzin maar i kkan je een ding zeggenen dat is dat ik nog geen moment spijt heb van die beslissing.
Er zijn afgelopen winter genoeg mooie dagen geweest dat mijn paard lekker naar buiten kon, zelfd met oudjaarsdag stond ie lekker buiten!! Super toch, ik zou zeggen 'doe wat jou het beste lijkt'

Liefs saskia

Cassidy

Berichten: 75551
Geregistreerd: 08-08-01
Woonplaats: Purmerend

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-06-04 22:59

gekke_koei schreef:
weet je wat het is.. een staleigenaar hoeft helemaal geen reden te weten waarom je weg wilt. tenzij het voor tijdelijk is, zodat je weer terug kankomen. maar in feite hoefje dat niet te vermelden.


Het lijkt me toch wel handig als de stalhouder weet waarom je weg wilt. Zo kan hij misschien de mogelijkheid bieden om je toch proberen te houden en aan je wensen tegenmoet te komen. Als je niets verteld weten ze niet wat ze kunnen verbeteren. Niet voor niets wordt er altijd (bij de echt goede bedrijven) een afsluitend gesprek gevoerd als je ergens ontslag neemt. Stel dat het een manager is op je werk die er voor zorgt dat er mensen bij een bedrijf weglopen, dat behoren ze toch ook te weten? Ik heb persoonlijk een hekel als mensen zomaar hun boeltje pakken en hem smeren. Ik zou willen weten wat de reden is...

nutiagek

Berichten: 2059
Geregistreerd: 15-02-03

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-06-04 08:14

Laat die mensen maar praten wil jij weidegang dan zoek je een stal waar je paard dat krijgt!
En over geen weidegang voor een wedstrijd paard:
Als er bij ons onderlinge wedstrijden zijn dan halen de meeste mensen ´s ochtends hun paard van de wei die wassen ze rijden ´s middags wedstrijd en na het proefje gaan ze er meteen weer in!

Gracia

Berichten: 2441
Geregistreerd: 15-07-03
Woonplaats: Boskoop

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-06-04 08:21

ik rij endurance en mijn paard staat 24/7 op het land, ze zijn lekker in beweging, zijn lekker in de frisse lucht enne een bui regen vind ze echt niet erg, vorige week met die storm was ze pissed off toen ze naar binnen moest.
ik zou precies het zelfde gedaan hebben als jou echt waar!! ze worden er alleen maar harder van op het land!!

cracker

Berichten: 3155
Geregistreerd: 25-03-03
Woonplaats: Bekend

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-06-04 08:22

Gewoon op zoek gaan naar een stal, wedstrijd of geen wedstrijdpaard als jij het wilt (is ook wel fijn voor het paard) moeten ze buiten kunnen staan...

MirandaB

Berichten: 3344
Geregistreerd: 01-09-02
Woonplaats: Schellinkhout

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-06-04 08:25

Ook ik vind weidegang een belangrijk punt voor stalling. Het liefst heb ik dat hij in de winter ook nog een paar uur zijn benen kan strekken.
Dit heb ik inmiddels gevonden. Zonder stress te hebben wie/wat en wanneer hij buitenkomt. Wedstrijd paard of niet. Het is superbelangrijk dat ook hij aan zijn ontspanning komt.
Dat de stalhouder wat nors reageert dat is logisch. Die ziet een klant vertrekken. Ik had dat ook de laatste keer dat ik vertrok. Gelukkig zakte het later wat en hebben we het goed uit kunnen praten. En als het ooit nodig mocht zijn dat zou ik zo weer terug kunnen komen..
Succes met je verhuizing OK dan!

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-06-04 08:29

Hier gaat alles op de wei, behalve paarden die na een blessure wat delicaat zijn geworden. Die komen overigens wel meerdere malen per dag hun box uit. (en die lopen iets meer dan landelijk M...)

Als een gezond paard kapot gaat van een paar bokkesprongen in het land dan kan ie het werk ook niet aan!

NoaC

Berichten: 5292
Geregistreerd: 27-06-03
Woonplaats: Utrecht

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-06-04 08:32

Ik zou ook voor de weidegang gaan....vind ik belangrijk voor mijn paard.

ikkies
Berichten: 120
Geregistreerd: 05-03-04

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-06-04 09:19

Bij ons gaan de paarden minimaal 5 uur per dag naar buiten.
Het is volgens mij niet gezond voor een paard om de hele dag binnen te staan. Die van ons worden er goed chagerijnig in iedergeval van.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-06-04 09:30

Zep schreef:
Als een gezond paard kapot gaat van een paar bokkesprongen in het land dan kan ie het werk ook niet aan!


Dat vind ik een goeie!

Ik vind het trouwens een goede reden om een andere stal te zoeken als je dagelijks weidegang wilt en dit op je huidige stal niet mogelijk is.

Bij ons op stal komen de paarden gelukkig wel iedere dag in de wei, ook de meeste wedstrijdpaarden. De paarden mogen tijdens de openingstijden zolang het land op als je wilt. 's Nachts staan ze dus wel binnen. Enkele mensen wilden hun paarden 24 uur het land op en dit was (nog) niet mogelijk. Zij staan nu voor de zomerperiode ergens anders, maar komen straks wel weer terug.