emigratie met paard met trailerangst

Moderators: C_arola, Coby, Nicole288, Dyonne

Antwoord op onderwerpPlaats een reactie
 
 
Margreet

Berichten: 18325
Geregistreerd: 24-08-01

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-06-04 23:11

Ik zou eens met je dierenarts overleggen over de mogelijkheden om 'm voor de reis te sederen als het echt zo'n groot probleem is.
350 kilometer is nou ook weer niet een dusdanige afstand dat je onderweg perse moet stoppen, dat kun je best in een ruk doorrijden.

Nulla tenaci invia est via


Margreet

Berichten: 18325
Geregistreerd: 24-08-01

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-06-04 12:41

Ik denk dat een licht roesje best wel eens goed zou kunnen werken. Niet helemaal plat spuiten, gewoon net een beetje suf.
Ik heb eens met autopech stil gestaan langs de weg met een paard dat normaal gesproken ook onrustig wordt als de trailer stil staat. We kwamen terug van de kliniek en daar was hij verdoofd voor de foto's, dus hij stond nog suf op de trailer. Hij heeft geen kik gegeven terwijl we toch zeker anderhalf uur stil hebben gestaan!

Nulla tenaci invia est via


Margreet

Berichten: 18325
Geregistreerd: 24-08-01

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-06-04 13:01

Van hooi raken ze echt niet verstopt, is juist goed om de darmfunctie op gang te houden. Natmaken is hooguit zinvol tegen het stof of om toch wat vocht naar binnen te krijgen als het paard slecht wil drinken.
Ik zou alleen onderweg en voor vertrek geen krachtvoer geven, daarmee is het risico op koliek wel iets groter.
Laatst bijgewerkt door Margreet op 29-06-04 13:04, in het totaal 1 keer bewerkt

Nulla tenaci invia est via

Margreet

Berichten: 18325
Geregistreerd: 24-08-01

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-06-04 13:11

Vervoer brengt altijd stress met zich mee, zeker over een grote afstand en een paard beweegt dan natuurlijk weinig, dat lijkt me eerder de oorzaak van koliek dan het eten van hooi.
Een hele poos niets en dan in de rustpauzes en na aankomst gulzig volproppen en dus niet goed kauwen lijkt me ongezonder.
Maar ieder z'n ding hoor, menig paard zal de trailer verbouwen als er niks te doen valt onderweg, geeft ook weer stress, maar als jouw ervaringen anders zijn, dan moet je het vooral zo doen hoor Lachen

Nulla tenaci invia est via

Margreet

Berichten: 18325
Geregistreerd: 24-08-01

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-06-04 14:31

Redgirl, zo heftig is dat niet hoor om een paard een beetje suf te maken, je doet net alsof hij onder algehele narcose moet! Als een beetje suf maken een stressvrije manier van transporteren is voor paard en chauffeur en het alternatief is dat ze allebei over de zeik gaan, nou dan zou ik het wel weten hoor! Oefenen etc. is natuurlijk wel beter, maar die gelegenheid moet er ook maar net zijn. Ik zou in geen geval m'n paard uitladen op een parkeerplaats langs de snelweg, daar komen ongelukken van. Op zo'n relatief korte afstand is dat ook nergens voor nodig.

Inderdaad geen eten geven bij verdoving, ivm gevaar op verslikken/stikken, maar dat zal je DA je dan ook wel vertellen.

Verder zou ik idd proberen om iets anders te regelen voor de kids, dat lijkt me niet zo'n ijzersterke combinatie.

Nulla tenaci invia est via


Antwoord op onderwerpPlaats een reactie

Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Cappi, Paardengek81, Patriesje, XXleonieXX en 158 bezoekers