een (bijna) perfecte pensionstal/manege bestaan die?

Moderators: C_arola, Coby, Nicole288, Dyonne

Toevoegen aan eigen berichten
 
 
Mirte

Berichten: 2107
Geregistreerd: 18-05-01
Woonplaats: bollendorp

een (bijna) perfecte pensionstal/manege bestaan die?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 09-02-02 13:55

Dit vraag mij dus ernstig af. Ik ben (al zeg ik het zelf) een enorme zijkerd als het gaat om de stalling van mijn paard. Mijn paard moet minimaal een box van 3,5 bij 3,5 en veel ruimte. Waar mijn paard nu staat ben ik zeer tevreden, hij kan iedere dag naar buiten en heeft een ruime stal, er is veel land bij, kortom perfect naar mijn zin. Toch ben ik aan het denken om mijn paard in volpension te zetten, aangezien ik minder tijd krijg. Dit idee staat mij tot nu toe wel tegen als ik aan het kijken ben bij pensionstallen hier in de buurt. Paarden mogen in de zomer op een prutstukje land, in de winter staan ze op stal. Bij één van de pensionstallen waar ik een paar maanden heb gestaan, werden ze in de winter alleen even 2 uur losgegooid op een dag. Zijn er uberhaupt wel stallen waar je paard wel de hele dag buiten kan ravotten? Behalve bij particulieren ken ik dus geen enkele stal waar dat kan. Ik vraag mij af of stallen elders wel meer mogelijkheiden hebben, hebben jullie wel die ervaringen?

Cowgirl

Berichten: 23743
Geregistreerd: 04-03-01
Woonplaats: Drenthe

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-02-02 14:12

op geen een stal zul je het 100% naar je zin hebben.
Overal is wel wat.
Ik heb inmiddels zo'n 7 stallen 'versleten' en ben bij de meeste weggegaan om hele serieuze problemen.
Dus niet denken dat ik zo lastig ben Haha!
Ik sta nu op een stal waar ik zelf uitmest en voer(s'avonds zelf voeren en voor de ochtend klaar zetten)
We hebben een kleine maar goede bak waar we bijna het gehele jaar door in kunnen rijden(uitgezonderd zeer hevige regenval of vorst)
De paarden staan elke dag toch wel 5 uurtjes buiten op verschillnde plekjes op het terrein(sommige in paddocks, andere weer in een afgezet stuk en sommige op het land.)
Mijn paarden staan in een goede box en ze krijgen goed te eten.

Mijn pensionhouder was voorheen boer en dat is nog wel te merken.
Mijnpaard staat op rust en mag van mij geen kuil(ingepakte baal) omdat hij hier veel te dik van wordt en aan de schijt van raakt.
Als ik dus vraag om hooi krijg ik het wel maar er zit wel altijd een maar aan vast.
Echt zo'n blik van doe niet zo moeilijk. Maar goe ik doe dan wel moeilijk want pard heeft net 1000 gulden aan DA gekost. heb dus geen zin in een hoefbevangen paard.
Ach en dan zijn er nog wel een paar dingetjes waarvan ik denk dat dat echt niet kan of ik gewoon niet wil hebben. Maar daar valt mee te leven en ik heb het wel goed naar mijn zin nu.
Maar de perfecte stal bestaat alleen als je je stallen aan huis hebt dan kun jezelf alles regelen.

Mirte

Berichten: 2107
Geregistreerd: 18-05-01
Woonplaats: bollendorp

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 09-02-02 15:15

Ach ja perfect is natuurlijk een groot woord, maar de meeste pensionstallen hier zijn verre van perfect, ja een mooie rijbaan en stal maar dat is het. Jij staat ook bij een boer en dan merk je wel dat je daar toch iets meer vrijheid hebt.
Ik heb in principe wel de mogelijkheid om mijn paard thuis te stallen, maar er is niet genoeg land naar mijn zin. Ik weet het, het klinkt enorm verwend waarschijnlijk, maar ik hecht daar veel waarde aan. Mijn paard is nu zoveel ruimte gewend dat ik het sneu zou vinden als hij een stap terug zou moeten doen. Al was mijn paard een stalpaard geweest van begin af, dan had ik er minder moeite mee gehad. Maar ja so be it.

Aurora

Berichten: 523
Geregistreerd: 11-10-01
Woonplaats: amsterdam

goede stal

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-02-02 15:15

perfecte stallen bestaan niet, overal is wel wat en een ander beleid.
Het begrip klantenbinding is vaak niet bekend, voor jou 10 anderen, althans zeker hier rondom amsterdam.
Een beetje stal is peperduur en dan nog...
dus uhhhhh geef mij maar paarden aan huis.
Dan liever zelf wat meer werk dan iedere dag weer kleine of grote ergenissen.

DubbelFun

Berichten: 88663
Geregistreerd: 12-04-01
Woonplaats: 1 km van het midden van Nederland

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-02-02 16:19

Perfecte stallen bestaan niet inderdaad. Het is geven en nemen. De meeste mensen hebben geen idee wat er voor komt kijken als pensionhouder. Men telt alleen maar het aantal paarden wat in pension staat en dan keer het maandbedrag en voila dat verdient de stalhouder. Maar van de (onderhouds)kosten hebben de meesten geen idee. Laat staan van het aantal uren wat er in gaat zitten wil je alles goed doen. En een paard 's winters op het land is leuk voor je paard, maar hoe denk je dat dat land eruit ziet na een paar weken Huilen Dus dat wordt in het voorjaar weer omploegen, graszaad, maanden wachten tot het weer beweidbaar is. Vervolgens loop je de hele dag de troep van je klanten op te ruimen. En er is altijd wel iemand die vind dat de stallen niet schoon genoeg zijn, dat het hooi niet goed genoeg is.

Dat er nog pensionhouders zijn... Haha!

Sando
Berichten: 4312
Geregistreerd: 13-11-01
Woonplaats: Waalre

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-02-02 16:49

Nee, perfecte stallen bestaan niet, ik heb ookal op veel stallen gestaan en overal is wel wat. Waar ik nu sta, sta ik goed. goede sfeer, goede prijs, ruime stallen, voldoende weidegang (het mag iets meer, maar dan ga ik wel een keer extra om ze op de wei te zetten) Heb nu niets teklagen.. o ja eigenlijk wel... de afstand.. het is 25 km heen en 25 km terug.... heb een snelle auto , dat scheelt.....Bij mijn vorige pensionstal stond ik nog geen km er vandaan, maar daar ben ik zowat weggerend....dus zo zie je maar... overal wel iets.

joyce B

Berichten: 16377
Geregistreerd: 06-08-01
Woonplaats: Net buiten een gehuchtje bij het bos ;)

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-02-02 18:08

Bij de pensionstallen bij ons in de buurt gaan de paarden 's winters in principe ook niet naar buiten. Slechts enkelen op speciaal verzoek en dan meestal om medische redenen. Zoals die van mij die licht chronische bronchitus heeft en nog steeds hoest. Soms minder, soms meer...
Verder eigenlijk alleen bij particulieren die zelf hun paarden bij huis hebben en een paar stallen erbij verhuren. Dan lopen ze soms nog wel in het land of staan elke dag een aantal uur in bak of paddock.

Tja, ook ik ben de perfecte stal nog niet tegengekomen.

Anneke
Berichten: 6668
Geregistreerd: 13-07-01

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-02-02 18:34

Ik heb op vele stallen gestaan, maar eén is echt het allerbeste bevallen.
Het was eigenlijk geen pensionstal, maar een dressuurstal van een amazone.
Dat wist ik niet, en ik belde haar op. Ze zei dat ze niet aan pension deed, maar ze wilde best eens kennismaken.
Zelfde avond meteen geweest, en t klikte zo goed, dat ik bij haar op stal mocht komen...

Nou volgens mij bestaat er geen betere stal als bij hun!!
Heel luxe supergrote boxen, met rubber matten, een raam, enz. Heel schoon, fris en ruim!
Mooie spuitplaats, solarium, een binnenlongeerbak, een grote mooie binnenbak,( met nog een extra spuitplaats) een 20x60 buitenbak, een 20x40 buiten(losgooi) bak, heeeel mooie veilige grote weilanden, supergroot erf. Ook een leuke knusse kantine.
Mijn paard werd iedere ochtend op het land gezet, beschermers etc. werden voor me omgedaan. Ook zette ze hem weer binnen als ik er bijvoorbeeld niet was. Hij liep de hele dag lekker buiten te ravotten. en werd optimaal verzorgd.
Ze hadden ook een heel leuk ruiterpad om het hele terrein heen, dus kon je een heel groot rondje rijden.

Ook kreeg ik les van haar, echt heel fijn.

Z'n geweldige stal zal ik nooit meer vinden...

Prima

Berichten: 6024
Geregistreerd: 12-08-01
Woonplaats: Bussum & Harskamp :D

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-02-02 18:54

Nederland is gewoon te duur om een perfecte pension stal te hebben. En dus daarom te duur. Wil je denkt ik een compromiloze stal hebben, full options, en 1 klas materiaal, dan ben je minimaal 1300 per maand kwijt, als hij als zal bestaan. In amerika zie je ze wel trouwens. Maar bijna alles is daar beter vind ik. (behalve de auto's).

Nathalie

Berichten: 28286
Geregistreerd: 11-01-01
Woonplaats: Eindhoven

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-02-02 19:04

Ik vind de stal waar ik sta echt super!

Elke dag gaan ze lekker de wei op, zomer of winter, maakt niet uit. Behalve als je zelf zegt dat je paard niet de wei of mag gaat ze niet maar dat spreekt voor zich. We hebben 2 buitenbakken, 1 20 x 40 en 1 20 x 60. Goede uitrijmogelijkheden en een 20 x 40 binnenbak.
Ruime stallen (3,5 x 3,5 ofzo, iig lekker ruim) en de ponys en paarden worden heel goed bijgehouden. We hebben een buiten en binnenwasplaats. Super dus! En het is er errûg gezellig!! Cool

rhijnauwen

Berichten: 5044
Geregistreerd: 31-05-01
Woonplaats: Bunnik

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-02-02 11:04

och nee, net als een perfect mens is er vast ook geen perfecte stal Schijnheilig maar het is denk ik net wat 'de klant' wil. bij ons op stal vinden wij het heel belangrijk dat alle paarden (de hengsten ook) iedere dag los buiten komen, 's zomers de hele dag 's winters de halve dag. daarnaast schone grote stallen met stro. maar daar ga je weer; wij hebben geen gras en (nog) geen binnenbak. Huilen wij proberen wel een beleid van'de klant is koning' te voeren, waarbij het paard de klant en koning is! Haha! maar ideaal? ik zou willen dat het kon, maar als de klant tevreden is vind ik het benaderen van ideaal voldoende en we blijven gewoon met z'n allen ons best doen nietwaar Clown

visje

Berichten: 4546
Geregistreerd: 11-04-01
Woonplaats: België (Vlaams-Brabant)

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-02-02 11:10

Je zegt het zelf al, "bijna" perfecte stallen. Perfectie bestaat namelijk niet, is zoiets als + en - oneindig, slechts een limiet Knipoog . Bijna perfecte pensions bestaan wel, alleen moet je ze weten te vinden en misschien ligt er een in't zuiden van Frankrijk, maar dat is dan weer te ver...
Je moet een beetje geluk hebben met waar je woont, en verder goed uitkijken *LOL* .

Laura

Berichten: 8338
Geregistreerd: 20-02-01
Woonplaats: Midden van Gelderland

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-02-02 15:14

Onze stal is wat dat betreft perfect (vind ik dus) In de winter moet je de paarden zelf buiten zetten (wat wil je, als alle 40 klanten de paarden buiten willen hebben in 5 weilanden, de één met beschermers de ander zonder deken... tssk moet je toch niet aan denken als stalhouder) maar in de zomer gaan de jachtpaarden, merries en jonge paarden de hele dag (+nacht) het land op. Ideaal.

Als je een beetje pension hebt kan je gewoon niet van de pesionhouder verwachten dat hij je paard binnen en buiten kan of wil zetten. Of de prijs moet daar naar zijn, dat ze er mensen voor ingehuurd hebben, want bij ons met 40 paarden is het buitenzetten al een dagtaak hoor!

Lunatic

Berichten: 737
Geregistreerd: 01-06-01
Woonplaats: 't Gooi

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-02-02 22:38

Laura schreef:
Als je een beetje pension hebt kan je gewoon niet van de pesionhouder verwachten dat hij je paard binnen en buiten kan of wil zetten.


Daar ben ik het niet mee eens. Mijn vorige stal was half-pension en ik betaalde daar F500,-, moest zelf uitmesten, voer klaarzetten en buitenzetten. Nu betaal ik óók F500,- maar sta ik vol-pension, er wordt dus uitgemest en mijn paard wordt elke dag van 10.00 tot 17.00 buitengezet! Het kán dus wel, maar die moeite wordt vaak niet gedaan. Van die F500,- is F75,- voor het binnen/buitenzetten de hele maand. Valt dus reuze mee Lachen . Én heel handig, want hoeveel paardeneigenaren hebben tijd om naast hun baan ook nog elke dag hun paard buiten/binnen te zetten Verward .

Laura

Berichten: 8338
Geregistreerd: 20-02-01
Woonplaats: Midden van Gelderland

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-02-02 23:20

Maar hoeveel paarden staan bij jullie in pension dan? Wij hebben er zo'n stuk of 40 dus dan wordt het wel een beetje vervelend hoor voor de pensioneigenaren om ze buiten te gaan zetten Haha!

Prima

Berichten: 6024
Geregistreerd: 12-08-01
Woonplaats: Bussum & Harskamp :D

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-02-02 00:29

met 32 paarden ( en al hun behoeftes)

Smaxie

Berichten: 1266
Geregistreerd: 21-05-01
Woonplaats: Noord-Brabant

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-02-02 01:08

Ik denk dat voor iedereen de "Perfecte Stal" anders is... De een vindt dit geweldig.. terwijl een ander het maar minimaal vindt.

Ik ben waar ik nu sta heel tevreden (en mijn paarden volgens mij ook wel Haha! ) Heel dicht bij huis.. goede verzorging door mensen die weten wat ze doen... leuke sfeer onder elkaar.. weinig jaloezie/geroddel... alles is bespreekbaar! Voor mij prima... voor een ander misschien niet!

Sando
Berichten: 4312
Geregistreerd: 13-11-01
Woonplaats: Waalre

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-02-02 01:10

Ben het helemaal met je eens Inge.....

vikki

Berichten: 14286
Geregistreerd: 21-02-01

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-02-02 10:35

Hey Mirte...als jij die perfecte stal nou eens begint...dan komen wij allemaaal gezellig bij jou in pension staan... Haha! Maar vergeet niet...de perfecte stal moet ook goed te betalen zijn. *grinnik* Knipoog

Mieke
Berichten: 6925
Geregistreerd: 09-02-01
Woonplaats: NH

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-02-02 10:38

Mijn huidige stal bevalt ook goed, paarden staan in de winter van 10:00 uur tot 17:00 uur in een droge paddock. Zelf uitmesten, vind ik niet erg, wel vind ik het gezeur om "niet teveel stro erin" erg irritant, maar ja, het is een voormalige veeboer en die zijn op dat gebied nogal zuinig, is me al vaker opgevallen.

De paarden worden keurig aan de hand naar binnen en buiten gebracht, dus geen deuren open en race- en valpartijen zoals bij een vorige stal nogal eens gebeurde.

We hebben moeten zeuren over onderhoud van de bakken, want slepen doet hij wel, maar de bakken konden gewoon geen water meer hebben, dus zijn ze op ons verzoek nu gekuuld (doorgehaald) en nu dus wel wat zwaarder, maar in ieder geval droog!

De stalhouder voert maar maximaal 2 kg bix, wat ik onzin vind, het ene paard heeft nou eenmaal meer nodig als het andere. Daarentegen voert hij enorme hoeveelheden kuilgras (wel speciaal later gemaaid dan voor koeien), waardoor mijn paarden er gewoon NIET uitzien: moddervet en een enorme buik eronder. Boos! Zijn motivatie: anders gaan ze stro eten.... Frusty

Dus overal is inderdaad wat, op deze stal staan 14 paarden, klein en zeer gezellig, zonder geroddel. Op zich bevalt deze stal het beste van alle stallen die ik gehad hebt, en dat zijn er veel.... Haha!

Ik ben ook eens verhuisd (van de stal waar Cowgirl nu staat) naar een pensionstal met binnenmanege e.d., waar de paarden in de winter maar een klein uurtje buiten stonden. Kaminka kon daar wel redelijk goed tegen, maar het paard van mijn vriendin werd echt depri en ging vreemde kuren vertonen (in zijn drink- en voerbak mesten, met zijn rug naar de deur staan, niet meer naar je toe komen als je de staldeur opendeed). Dit paard moet echt overdag zo lang mogelijk naar buiten en is dus niet geschikt om op deze manier gehuisvest te worden. Mijn Toontje zou er weer niks van maken.

wazzup

Berichten: 636
Geregistreerd: 03-02-02
Woonplaats: meppel

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-02-02 10:45

ik ben wel tevreden over mijn pensioen stalling ...het is dr super gezellig en ze kijken niet op je neer als je iets niet lukt !! dit komt trouwens niet vaak voor !!
mijn pony word gevoerd EN in de gaten gehouden !!
EN als er al iets is belt de eigenaar van de stal eerst om te vragen of hij de dieren arts mag bellen ( dit mag trouwens altijd )

Mijn pony gaat elke dag naar buiten en alleen met heel slecht weer blijft ze binnen ! ( hagel en/of kei harde regen )

ik heb 2 trailers tot mijn beschikking ( zonder vergoeding )ik moet alleen wel ff reserveren ( ik kan anders gewoon de trailer mee nemen maar op wedstrijden wordhet moeilijk want dan willen meer mensen de trailer mee )

Uitmesten doe ik zelf ....en als ik ziek ben kan ik gewoon iemand vragen of hij/zij het wil doen !

al met al HET IS EEN SUPER STAL !!!


xxxies mij en hoefjes promiss en fanny

Caballo

Berichten: 1160
Geregistreerd: 17-04-01
Woonplaats: Texas, USA

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-02-02 10:49

Bij mij Mirte!!! Haha! Gigantisch veel land en puur natuurlijke stallen *LOL* Neehoor, alle gekheid op een stokje, ik denk dat DE perfecte stalling niet bestaat. Hier vind je wat en daar laat je wat. En mocht je een stal vinden die aardig in de richting komt van wat jij voor ogen hebt, dan draaien ze je een poot uit (an arm and a leg Haha! ) En anders vlieg je Flame maar naar mij hoor. Kan ie naar hartelust rennen en spelen (zelfs met koeien Knipoog ).
groetjes, Ingrid.

irene

Berichten: 3538
Geregistreerd: 08-06-01
Woonplaats: Culemborg

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-02-02 11:30

De perfecte stal is voor ieder weer anders denk ik.

Op het moment is de stal waar ik nu sta ideaal voor me. Paarden worden iedere dag buiten gezet zowel 's-zomers als 's-winters.
Alleen bij heel slecht weer blijven ze binnen, je mag ze dan nog wel zelf in het land gooien als je er zelf bent.

Voeren wordt gedaan. Voer koop je zelf of je geeft aan staleigenaar door welk voer je wil en dan koopt hij dat.
Uitmesten doen we zelf. Al wil je tot het dak opstrooien, de staleigenaar vindt het prima.
Er is een buitenbak van 20 bij 40 die vrijwel altijd te berijden is.
Er is een spuitplaats met warm en koud water.

En last but not least, iedereen heeft achter zijn stal een eigen zadelkamer van ongeveer 1,5 bij 3,5 meter. Ideaal dus. Kunnen 2 grote kasten in en dan nog genoeg losse rommel en de voertonnen.

Kortom, ik ben dik en dik tevreden met mijn stal. Oh ja, ik betaal 180 Euro per maand.

sanderijn
Berichten: 5643
Geregistreerd: 12-01-01
Woonplaats: daar waar het altijd lijkt te waaien....

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-02-02 12:08

mijn stal waar tinkie staat is echt super.alle voorzieningen aanwezig,en voor mij(als menner)tevens het gebruik van goede rijbakken binnen en buiten en vakkundige mensen(de eigenaren)de paarden komen dagelijks buiten en tja ik betaal best weinig,mar de gewonen prijzen voor paarden liggen helemaal niet hoog,gewoon goed betaalbaar.je kunt alle wensen die je hebt bespreken omdat je in een contract de afspraken ondertekent en daar wordt ook netjes aan gehouden.tja ik wil er niet meer weg,en wat het allerbelangrijkste is:de paarden hebben het er allemaal heel erg naar hun zin.er heerst een vredige rust voor de paarden maar het is er wel altijd gezellig.dus ze bestaan wel!

Jura

Berichten: 10793
Geregistreerd: 16-01-01
Woonplaats: Veluwe en 't Gooi

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-02-02 13:25

Anneke schreef:
Ik heb op vele stallen gestaan, maar eén is echt het allerbeste bevallen.
Het was eigenlijk geen pensionstal, maar een dressuurstal van een amazone.
Dat wist ik niet, en ik belde haar op. Ze zei dat ze niet aan pension deed, maar ze wilde best eens kennismaken.
Zelfde avond meteen geweest, en t klikte zo goed, dat ik bij haar op stal mocht komen...

Nou volgens mij bestaat er geen betere stal als bij hun!!
Heel luxe supergrote boxen, met rubber matten, een raam, enz. Heel schoon, fris en ruim!
Mooie spuitplaats, solarium, een binnenlongeerbak, een grote mooie binnenbak,( met nog een extra spuitplaats) een 20x60 buitenbak, een 20x40 buiten(losgooi) bak, heeeel mooie veilige grote weilanden, supergroot erf. Ook een leuke knusse kantine.
Mijn paard werd iedere ochtend op het land gezet, beschermers etc. werden voor me omgedaan. Ook zette ze hem weer binnen als ik er bijvoorbeeld niet was. Hij liep de hele dag lekker buiten te ravotten. en werd optimaal verzorgd.
Ze hadden ook een heel leuk ruiterpad om het hele terrein heen, dus kon je een heel groot rondje rijden.

Ook kreeg ik les van haar, echt heel fijn.

Z'n geweldige stal zal ik nooit meer vinden...


Klinkt inderdaad echt geweldig! Maar waarom ben je daar dan weggegaan als ik vragen mag?

Ik denk dat er bijna geen stal te vinden is die helemaal perfect is, behalve als je je paarden thuis hebt staan. Dit is dus een grote droom van mij, en ik ga er ook alles aan doen om dit ooit voor elkaar te krijgen!