hengst blijft kleiner dan ruin ??

Moderators: C_arola, Coby, Nicole288, Dyonne

Toevoegen aan eigen berichten
 
 
Anne_GTI

Berichten: 18204
Geregistreerd: 26-09-02
Woonplaats: Kan de rand van Zwollywood zien uit mijn keukenraam, daarom kijk ik liever in de kamer naar buiten

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-06-04 22:56

Kijk maar eens bij koeien. Daar zit er ook een wereld van verschil tussen koeien, stieren en ossen. Het lijkt me vrij logisch.

LDRD

Berichten: 9871
Geregistreerd: 04-02-04

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-06-04 11:58

Zolang er geen wetenschappelijke onderbouwing is ga ik er gewoon vanuit dat elk dier zijn genetisch bepaalde eindmaat bereikt (mits geen voedingstekorten, maar dat is tegenwoordig niet meer zo aan de orde). Ik wil best geloven dat als je een paard ruint dat hij wat de hoogte in zou kunnen gaan, maar als hij hengst blijft groeit hij gewoon langer door en bereikt dus ook gewoon zijn genetische eindstokmaat.

ingeo
Berichten: 2137
Geregistreerd: 05-07-03
Woonplaats: lokeren,belgie

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-06-04 19:34

LDRD schreef:
Zolang er geen wetenschappelijke onderbouwing is ga ik er gewoon vanuit dat elk dier zijn genetisch bepaalde eindmaat bereikt (mits geen voedingstekorten, maar dat is tegenwoordig niet meer zo aan de orde). Ik wil best geloven dat als je een paard ruint dat hij wat de hoogte in zou kunnen gaan, maar als hij hengst blijft groeit hij gewoon langer door en bereikt dus ook gewoon zijn genetische eindstokmaat.


weet je, ga jij eerst eens wat fysiologie en dergelijke studeren. want waar jij aan twijfelt, is gewoon AL LANG vaststaande wetenschappelijke kennis. en het is niet omdat jij dat niet gelooft dat het niet zo is.
wat 'ikke' zegt is gewoon helemaal juist.
en wil je 'wetenschappelijke artikels' om je uit je koppigheid te halen? doe dan gewoon de moeite om even in een wetenschappelijke bieb binnen te stappen.

LDRD

Berichten: 9871
Geregistreerd: 04-02-04

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-06-04 20:17

Ik zou alleen graag eens weten wie dat onderzoek dan gedaan heeft, hoe en wat de conclusies nu precies waren. Tot op heden heeft nog niemand mij op dat gebied meer info kunnen geven dan dat er een onderzoek gedaan zou zijn..........
Dus, overtuig me?

ingeo
Berichten: 2137
Geregistreerd: 05-07-03
Woonplaats: lokeren,belgie

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-06-04 20:28

LDRD schreef:
Ik zou alleen graag eens weten wie dat onderzoek dan gedaan heeft, hoe en wat de conclusies nu precies waren. Tot op heden heeft nog niemand mij op dat gebied meer info kunnen geven dan dat er een onderzoek gedaan zou zijn..........
Dus, overtuig me?


zie hierboven. de bieb is daarvoor de ideale plaats.

het is geen kwestie van 'wie' dat onderzoek heeft gedaan, wetenschappelijke kennis en feiten worden door verschillende wetenschappers uit verschillende vakgebieden getoetst, geanalyseerd en vanuit elke mogelijke wetenschappelijke invalshoek beschreven. daar heeft dus niet één iemand over geschreven, maar misschien wel honderden of duizenden.

tja, en als je denkt dat ik de behoefte voel om joú daar persé te hoeven van overtuigen.....zal mij een zorg wezen als je dit niet gelooft.

ook nog het bewijs nodig dat de aarde rond is misschien Schijnheilig ?

LDRD

Berichten: 9871
Geregistreerd: 04-02-04

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-06-04 11:33

ingeo schreef:
zie hierboven. de bieb is daarvoor de ideale plaats.

het is geen kwestie van 'wie' dat onderzoek heeft gedaan, wetenschappelijke kennis en feiten worden door verschillende wetenschappers uit verschillende vakgebieden getoetst, geanalyseerd en vanuit elke mogelijke wetenschappelijke invalshoek beschreven. daar heeft dus niet één iemand over geschreven, maar misschien wel honderden of duizenden.

tja, en als je denkt dat ik de behoefte voel om joú daar persé te hoeven van overtuigen.....zal mij een zorg wezen als je dit niet gelooft.

ook nog het bewijs nodig dat de aarde rond is misschien Schijnheilig ?


Dat hoeft jou ook helemaal geen zorg te zijn hoor.
Maar kennelijk is er niemand die een bron kan vermelden, dus de kans dat het een zoveelste bakerpraatje is hou ik dus nog steeds open als je het niet erg vindt. Ik zeg in ieder geval niet direkt de veearts aan het werk om mijn hengsten te castreren.....

Elfie

Berichten: 774
Geregistreerd: 31-08-03
Woonplaats: België

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-06-04 12:02

De uitleg van ikke klopt helemaal! Ik heb zelf juist mijn fysiologie examen erop zitten, dus het zit nog vers in mijn geheugen, deze gegevens zijn al heel lang bekend, onderzocht en bewezen. Deze gegevens kan je vinden in elke wetenschappelijke boekhandel, en waarschijnlijk ook in de bibliotheek.

LDRD

Berichten: 9871
Geregistreerd: 04-02-04

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-06-04 12:18

Elfie schreef:
De uitleg van ikke klopt helemaal! Ik heb zelf juist mijn fysiologie examen erop zitten, dus het zit nog vers in mijn geheugen, deze gegevens zijn al heel lang bekend, onderzocht en bewezen. Deze gegevens kan je vinden in elke wetenschappelijke boekhandel, en waarschijnlijk ook in de bibliotheek.


Oke, laten we er eens vanuit gaan dat dat dus klopt. Ik blijf me dan afvragen of de genetica dan helemaal niet meer meedoet? Waarom zouden we dan in de fokkerij nog letten op het formaat als dat toch op zo'n manier beinvloedbaar is?
En ik vraag me gelijkertijd af of er wellicht nog meer processen in een paardenlichaam dan dus mogelijk anders verlopen, even los van de spiergroei die natuurlijk bij een hengst door de testosteron wordt beinvloed.
Verward

wenny

Berichten: 7670
Geregistreerd: 06-03-03
Woonplaats: Hoekschewaard

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-06-04 12:25

mijn DA schatte dat mijn paard 1,70 zou worden als hij uitgegroeid was
hij is ook nog steeds hengst is 5 jaar en meet nu 1,69 dus bij de mijne valt het mee en ik vind hem groot genoeg
heb liever een iets breder paard dan een hoger paard

Elfie

Berichten: 774
Geregistreerd: 31-08-03
Woonplaats: België

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-06-04 12:47

LDRD schreef:
Oke, laten we er eens vanuit gaan dat dat dus klopt. Ik blijf me dan afvragen of de genetica dan helemaal niet meer meedoet? Waarom zouden we dan in de fokkerij nog letten op het formaat als dat toch op zo'n manier beinvloedbaar is?
En ik vraag me gelijkertijd af of er wellicht nog meer processen in een paardenlichaam dan dus mogelijk anders verlopen, even los van de spiergroei die natuurlijk bij een hengst door de testosteron wordt beinvloed.
Verward


Natuurlijk speelt genetica nog een grote rol, een paard/veulen met ouders van 1m60, zal door castratie (voor de leeftijd van 3-4 jaar) nooit de maat van 1m70 halen. De verschillen waar hier over gesproken wordt zijn slechts enkele cm's.

Of andere processen in het lichaam anders verlopen, ik veronderstel van wel, aangezien mannelijk geslachtshormoon o.a. wordt geproduceerd door de testis, en aangezien de testis wordt weggenomen bij castratie, is er geen geslachtshormoon produktie meer door de testis. Deze geslachthormonen hebben niet enkel invloed op de groei, maar ook op de secundaire geslachtskenmerken (weet niet of het zo ook genoemd wordt bij paarden, dat is de benaming bij mensen). Het enige wat mij van deze kenmerken ook van toepassing lijkt bij paarden, is de spiermassa. Geslachtshormoon geproduceerd door de testis zorgt oa voor een toename van de spiermassa (dus hengstennek etc, hoewel je de hangstennek ook vaak ziet bij laat gecastreerde ruinen).

Anita_D

Berichten: 1507
Geregistreerd: 15-11-03
Woonplaats: Lopik

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-06-04 15:57

Ik heb dit dus een keer na gevraagd aan artsen van de Faculteit Diergeneeskunde Utrecht, tijdens een symposium dat over castreren ging, en hun waren er van overtuigd dat het er los van staat, dat een hengst net zo groot zou zijn geworden als hij niet gecastreerd was, alleen zou je daar nooit meer achterkomen.
Ik zat zelf ook met die vraag, omdat ik ook een hengst heb, en mensen dat altijd tegen mij zeiden, maar er werd mij verteld dat dat niet zo is.
Wel raar dat mensen dat zeggen, want ze weten inderdaad niet of het paard, als hij hengst was gebleven, nog veel gegroeid zou zijn.
Ik kende een paard wat na zijn 5de jaar nog ruim 10 cm groeide, en die was al vroeg gecastreerd.
Er zijn hengsten zat van in de 1.70m, dus ik geloof er niet zo in.

ingeo
Berichten: 2137
Geregistreerd: 05-07-03
Woonplaats: lokeren,belgie

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-06-04 16:28

Anita_D schreef:
Wel raar dat mensen dat zeggen, want ze weten inderdaad niet of het paard, als hij hengst was gebleven, nog veel gegroeid zou zijn.


dat is ook niet iets wat je per individu kan bepalen. daar kom je maar achter als je een héleboel gecastreerde en ongecastreerde dieren (paard, rund enz.) statistisch met elkaar gaat vergelijken.
en tov. de mening van die artsen waar jij over spreekt, staat de meningen van een groot aantal andere weer lijnrecht tegenover.
typ op google maar eens 'groeischijven' en 'testosteron' in, en je zal zien dat daar ook bij mensen heel erg rekening mee gehouden wordt.
het kan waar zijn, of fout (geen enkele waarheid is absoluut), maar een bakerpraatje is het zeker niet.

LDRD

Berichten: 9871
Geregistreerd: 04-02-04

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-06-04 17:19

Waar zitten die groeischijven precies waar we het hier over hebben?

ingeo
Berichten: 2137
Geregistreerd: 05-07-03
Woonplaats: lokeren,belgie

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-06-04 17:51

LDRD schreef:
Waar zitten die groeischijven precies waar we het hier over hebben?


tussen de epifyse en de diafyse

LDRD

Berichten: 9871
Geregistreerd: 04-02-04

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-06-04 22:09

ingeo schreef:
tussen de epifyse en de diafyse


Normaal discussieren, kan je dat ook?
Ik stel normaal een vraag. Als je nou zoveel weet, geef dan ook normaal antwoord!
Dus nogmaals, moet ik die groeischijven in de benen zoeken en waar ongeveer dan in de benen?

ingeo
Berichten: 2137
Geregistreerd: 05-07-03
Woonplaats: lokeren,belgie

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-06-04 11:24

LDRD schreef:
Normaal discussieren, kan je dat ook? Ik stel normaal een vraag. Als je nou zoveel weet, geef dan ook normaal antwoord!
Dus nogmaals, moet ik die groeischijven in de benen zoeken en waar ongeveer dan in de benen?



ja hoor , kan ik, maar ligt er een beetje aan met wie. voor mij valt dit hier trouwens helemaal niet onder het item 'discussie' Lachen .

epifyse: uiteinde van een (lang) bot

diafyse: middenstuk van een lang bot.

de lengtegroei gebeurt vanuit de groeischijven, en gaat door tot die sluiten. dat proces wordt door een heleboel faktoren (oa. hormonen) beïnvloed. en testosteron speelt daar dus ook een rol in.

LDRD

Berichten: 9871
Geregistreerd: 04-02-04

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-06-04 12:34

Dank je. Dus die groeischijven moet ik zoeken in de lange botten? De benen dus?

ingeo
Berichten: 2137
Geregistreerd: 05-07-03
Woonplaats: lokeren,belgie

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-06-04 13:20

yes

LDRD

Berichten: 9871
Geregistreerd: 04-02-04

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-06-04 15:40

Bedankt, ik weet genoeg.