Winterharen vallen maar niet uit!

Moderators: C_arola, Coby, Nicole288, Dyonne

Toevoegen aan eigen berichten
 
 
Mews

Berichten: 5499
Geregistreerd: 22-06-04
Woonplaats: Kopenhagen

Winterharen vallen maar niet uit!

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 26-06-04 15:19

Van de winter had mijn ijslander een hele dikke vacht die zo 3 singelgaatjes of meer scheelde, er kwamen echt belachelijk dikke haren uit deze lente maarja ik denk dat de meeste mensen met paarden buiten in de winter wel weten wat ik bedoel. Net een teddybeertje dus.

Hij begon langzaam te verharen, kreeg echt een heleboel 'tussen' vachten, die dus korter waren dan wintervacht maar nog steeds niet helemaal zomer vacht... Nu heeft hij voor een groot deel al zijn roodbruine (in de winter is hij grijsbruin en ietsje lichter) zomervacht maar er zitten nog erg veel grijsbruine haren tussen!! Zijn hoofd, hals en benen zijn voor het grootste deel wel verhaard geloof ik, daar nog maar een paar maar wel heeeel veel bij:
- zijkanten hoofd, en eerst onder zijn voorpluk maar die kon je er zo uit 'plukken' / aaien
- zijkanten waar normaal het zadel en dekje zit, helemaal zijn zijkanten tussen schouders voor en achterbenen / kont zeg maar... Vooral daar is het heel dik nog!! Behalve op zijn rug, daar is het ong. 20 cm naar beide zijkanten al wel verhaard (ik denk van het zadel) en bij zijn singel ook. Voor de rest is zijn buik ook nog behoorlijk harig.
- bij zijn 'oksels', het begin van zijn benen onder zijn schouders zo ongeveer, voor dus.

Vooral bij z'n buik is het heel erg, hij zweet echter niet, zelfs na best wel intensieve bosritten, dit vind ik erg raar want dat zou je verwachten met nog wintervacht, vooral bij die zijkanten.

Hij krijgt al elke morgen een schep lijnzaad (vooral tegen zandkoliek), ik heb gehoord dat dit helpt. Weet iemand hoe ik het weg kan krijgen, het is zo sneu als hij als het straks 30 graden is nog met die vacht rondloopt. Verward

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-06-04 15:46

t klinkt grappig maar als je met n zaag voorzichtig met de kartels over je paard gaat (hierbij de zaag rond buigen van voor naar achter bewegend)krijg je egt vet veel haren weg
mijn fjord is nu haarvrij Haha!

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-06-04 15:47

by the way >mn zaag is wel bot hoor Knipoog

Francis

Berichten: 10665
Geregistreerd: 17-11-01
Woonplaats: Zutphen

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-06-04 15:54

I.p.v. de zaag kun je ook gewoon de getande kant van een zweetmes gebruiken... Als hondentrimster gebruikte ik voor m'n shet altijd m'n onwolhark. Ik zag dat de paardendrogist inmiddels een fijne versie van deze hark in de handel heeft. Mars Coat King heet'ie en ik dacht dat ze'm in twee uitvoeringen hebben. Dit werkt echt super. Hij is niet goedkoop, maar wel z'n geld waard als je shetlanders, ijslanders of andere 'koudbloedigen' hebt die moeilijk door hun haar komen.

Mews

Berichten: 5499
Geregistreerd: 22-06-04
Woonplaats: Kopenhagen

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 26-06-04 16:38

Ik heb wel zo'n um, gerond ding met van die kartels aan de zijkant. Maar ze zitten echt best wel vast, de haren vallen maar niet uit. Verward Komt het door het weer ofzo? Je zou denken dat het juist warm is onder zo'n dekje / zadel dus dat ze juist uitvallen, daar is het immers al het warmst! Verward

Hóe niet goedkoop is ie precies...? Knipoog Ik besteed zelf alle tijd die ik aan een bijbaantje zou besteden aan m'n paarden, hehe, m'n ouders betalen alles qua paard, maar als het te duur is moet ik het wel zelf betalen en ik ben dus regelmatig arm.

samoth
Berichten: 4686
Geregistreerd: 18-06-04

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-06-04 16:58

ZE HEEFT WORMEN!!!! als de vacht niet glimt en zijn spieren is ingevallen heeft ze wormen

Mews

Berichten: 5499
Geregistreerd: 22-06-04
Woonplaats: Kopenhagen

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 26-06-04 17:13

Uhh... Ik heb niets over een niet-glimmende vacht en ingevallen spieren gezegd? Verward Ik rij hem elke dag twee uur en heb niks gemerkt aan z'n spieren, zijn vacht etc zien er ook pico-bello uit. Hij krijgt anti-wormen dinges spuit, binnenkort weer. Dus het lijkt me sterk...? Verward

Arabesk

Berichten: 28675
Geregistreerd: 19-03-04
Woonplaats: Aan de dijk tussen Hoorn en Enkhuizen

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-06-04 19:05

Lijnzaad olie geven. Die van mij was ook nog een beertje, maar sinds ze lijnzaadolie krijgt begint ze flink uit te vallen. Het is te verkrijgen bij vrijwel elke ruitershop. Wel een beetje duur, maar je hoeft het echt niet het hele jaar te geven.
En met een puimsteen blokje de loskomende vacht er uit 'borstelen'.

Abercrombie

Berichten: 8388
Geregistreerd: 01-05-03
Woonplaats: *******

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-06-04 19:33

Scheren en lijnzaadolie gaan voeren. Vorig jaar precies zoiets gehad. Mijn paard ging in Maart ineens een wintervacht aanmaken? Hij liet geen haar meer los. Geschoren en daarna lijnzaad gaan voeren, hij heeft nu de mooiste vacht op stal Schijnheilig

Mews

Berichten: 5499
Geregistreerd: 22-06-04
Woonplaats: Kopenhagen

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 26-06-04 21:39

Ze krijgen dus wel lijnzaad, is lijnzaadolie anders? Ze krijgen door hun eten elke dag één schep lijnzaad en dat dan met water aan de brokjes vastmaken zodat ze het allemaal opeten en het niet op de bodem blijft liggen. Maar is lijnzaadolie iets anders? Verward

Maar wordt ie dan niet te kaal, met scheren? Ik vind het ook weer zo sneu als ie helemaal kaal wordt ofzo... Scheve mond

Abercrombie

Berichten: 8388
Geregistreerd: 01-05-03
Woonplaats: *******

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-06-04 22:04

Nee hij word niet kaal van scheren, mijn paard is ook geschoren geweest en het haar word gewoon kort, maar binnen no time is het weer op een normale zomervacht lengte. Ik vind het zieliger voor het paard als hij met zijn dikke wintervacht in de wei staat met 25 graden dan met een korte geschoren vacht. Mijn paard knapte er echt van op!

En of er een groot verschil zit tussen zaad en olie weet ik niet, maar is het niet zo dat je de zaadjes eerst moet koken voordat je ze kan voeren?

Mews

Berichten: 5499
Geregistreerd: 22-06-04
Woonplaats: Kopenhagen

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 26-06-04 22:32

Ja, inderdaad. Daarom heb ik dit topic tenslotte ook gepost, als het straks mega-warm is moet ie weer een gewone vacht hebben.

Kan ik dan nog wel op hem rijden, als zijn haren zo kort zijn zo vlak onder het zadel? Waar het zadel echt rust en bij de singelplek is het al verhaard dus alleen waar het een beetje op rust en bij het dekje + buik.

Wat voor scheerapparaat moet ik gebruiken (of iets anders?), kan ik 'gewoon' een mensenscheerapparaat gebruiken...? Vooral omdat het zo aan de zijkant van zijn hoofd ook is, is het niet gevaarlijk? Hij is op zich een heel rustig dier, en bijv. glansspray vind hij ook niet eng, er is ook een keer iets weggeschoren toen hij gechipt werd in zijn nek, ook dat liet hij allemaal toe...

Uhh... Het is heeeel mul spul, een soort poeder. Dus ik gok dat dat al gebeurt is. Knipoog Het is iig officieel spul dat je gewoon bij de diervoederzaak kan kopen, dus het zal al wel gekookt zijn dan.

edit: Hier foto:
Afbeelding
Zo ziet het hoofd er dus ongeveer uit. Roodbruin = zomer, grijsbruin = winter.

Abercrombie

Berichten: 8388
Geregistreerd: 01-05-03
Woonplaats: *******

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-06-04 22:35

Ik zou hem laten scheren door iemand die daar ervaring mee heeft met een scheerapparaat bestemd voor vee.

Mews

Berichten: 5499
Geregistreerd: 22-06-04
Woonplaats: Kopenhagen

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 26-06-04 22:48

Hmm, maarja, de enige die in me opkomst is de veearts... Lijkt me nogal een dure grap. Verward Er woont nog wel iemand dicht bij met ijslanders, misschien heeft hij tips of doet hij het zelf en heeft zo'n scheerapparaat. Maarja, is nogal een pietje precies dus ik weet niet of hij hierheen wil komen om dat dan te doen. Verward

Nienke

Berichten: 3205
Geregistreerd: 01-04-03

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-06-04 22:54

Hmm, dat beetje haar daar bij de schoft, dat heeft die van mij ook nog. Begint nu eindelijk wat meer lost te laten. Op de een of andere manier lijken ijslanders wel eens wat langzamer te verharen, dus ik denk niet dat je je nú al zorgen moet maken. Geef hem nog even de tijd, en blijf flink poetsen Haha! Anders kan je altijd nog scheren, heb ik ook eens gedaan met een ijslander die er ècht niet doorheen kwam...

Mews

Berichten: 5499
Geregistreerd: 22-06-04
Woonplaats: Kopenhagen

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 26-06-04 23:09

Ik heb dus een speciale kam, zo een in U-vorm met karteltjes, en een handvat. Voor een groot deel van zijn haren hielp dit wel maar hij heeft echt nog een best dik pak bij zijn zadeldekje. Vreemd genoeg: Als hij al zweet is het op zijn nek, die toch al bijna helemaal verhaard is, en niet bij al die dikke haren. Apart... Verward Dus m'n pa heeft ook zoiets van, ja als hij er geen last van heeft... Maar ja als het straks heel warm wordt is het ook zo sneu. Misschien komt het ook omdat het nog best koud is geweest de laatste tijd? toen het stikheet was in de lente viel het best snel uit en nu dus niet meer ineens... Dus misschien als het nu weer warmer wordt valt het alsnog uit. Hij lijkt er zelf geen last van te hebben, maar het zit best vast, er komt niet heel veel uit per keer dat ik borstel.

tanec_meisje

Berichten: 1145
Geregistreerd: 27-02-04

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-06-04 00:09

Bij ons op stal staat ook iemand met een ijslander die nu ook nog steeds bezig is met verharen.. En volgens haar duurt dat altijd super lang bij ijslanders.

Shaienne

Berichten: 4933
Geregistreerd: 02-04-01
Woonplaats: Vaassen

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-06-04 08:31

Wat fijn dat je dit topic hebt geopend, ik zit namelijk met het zelfde probleem. Maar dan met een shetlander. Die zit nog helemaal in zn wintervacht. Ik krijg het echt niet weg.

Ik denk dat we die ook maar gaan scheren.

Ik zie dat je in Beekbergen woont, bij ruitersportzaak Vrielink in Apeldoorn kan je een scheerapparaat huren.

Mews

Berichten: 5499
Geregistreerd: 22-06-04
Woonplaats: Kopenhagen

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 27-06-04 10:52

Ja, ik denk dat dat misschien langer duurt bij ijsjes... Ik heb hier ook een paso peruano op het moment, die is er al wel zo'n beetje helemaal doorheen, maar dat is natuurlijk een heel ander soort ras. Knipoog Ik denk dat ik daarom een beetje bedachtzaam was over Röskur's haar... Maar er komt misschien binnenkort nog een ijslander bij (een jonkie van 2.5) dus dan kan ik mooi vergelijken. En vragen aan zijn fokker of dit altijd zo gebeurde, die komt het jonkie dan brengen.

judithM
Berichten: 1493
Geregistreerd: 17-02-01

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-06-04 11:22

Mijn pony's ook, d'arts geinformeerd en die denkt aan een tekort van mineralen.
Die van mij krijgen geen brok, dus misschien een tekort.
Worden om de 8 weken ontwormt etc.

Nu op aanraden d'arts een vit/mineralenmengsel bijvoeren en zien wat het wordt!

TeamSpirit
Berichten: 5818
Geregistreerd: 05-05-04
Woonplaats: De meern

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-06-04 11:30

iedereen zegt al veel maar ik zeg ook nog is, goed ontwormen en lijnzaad geven

Francis

Berichten: 10665
Geregistreerd: 17-11-01
Woonplaats: Zutphen

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-06-04 15:04

NIET SCHEREN!! Door te scheren maak je nu de haren wel korter, maar de dode haren haal je er niet uit, dus dunner wordt de vacht niet.
Daarnaast krijg je een paard wat je in het voorjaar scheert dat jaar niet meer mooi in het vacht.
Zorgen dat je de dode haren er uit krijgt (met coat king, borstel of simpelweg 'plukken' met je vingers) en lijnzaad (zaad of olie maakt voor de vacht niet uit, zaad wél koken!) is wat je het beste kunt doen.
Soms wil extra biotine (poeder wat je bij de dierenarts kunt halen) ook nog wel eens helpen. Het haar groeit door biotine sneller waardoor het dus ook sneller verhaard.

miepiemaaike
Berichten: 88
Geregistreerd: 24-10-02
Woonplaats: Apeldoorn

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-06-04 15:59

baloe heeft ook nog veel haar, veel kun je er toch niet tegen doen, komen vanzelf wel los. hij krijgt altijd lijnzaad olie door z'n eten. en elke dag even met de gekartelde kant van het zweetmes erover heen.
wat ook helpt in een borstel met rubberen "haren"zeg maar daar krijg je ook goed de haren mee van je dekjes enzo, heel handig ding.

Mews

Berichten: 5499
Geregistreerd: 22-06-04
Woonplaats: Kopenhagen

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 28-06-04 09:39

Okee, bedankt iedereen. Ik borstel hem wel altijd voor het rijden extra ('normaal' maak ik hem meestal gewoon even schoon met de zachte borstel) nu, dus ook met de rosborstel (met rubberen 'haren' Knipoog) en met de gekartelde borstel, die is special voor het verharen.

Veel komt er niet los, maar na het rijden zit het dekje wel altijd helemaal vol. Verward En dat is de plek waar hij nog het meeste haren heeft. Dus ik denk dat het wel goed gaat komen.

De paarden worden trouwens vandaag weer ontwormt. Maar dat doen we altijd juist en op tijd enzo, dus ik verwacht niet dat het daaraan ligt? Verward Maarja, als veel andere paarden er ook nog 'last' van hebben... Haha! Op zich kunnen we prima rijden, het zorgt niet overlast. Lachen Bedankt voor iedereens adviezen.