hengst blijft kleiner dan ruin ??

Moderators: C_arola, Coby, Nicole288, Dyonne

Antwoord op onderwerpPlaats een reactie
 
 
LDRD

Berichten: 9869
Geregistreerd: 04-02-04

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-06-04 12:00

Kan iemand mij nou eens goed motiveren waarom een hengst kleiner zou blijven? Is hier wel eens onderzoek naar gedaan? Volgens mij bereikt een paard namelijk altijd gewoon zijn genetisch bepaalde eindstokmaat hengst, ruin, merrie maakt niet uit. Even los van voedingstekorten of groeistoornisen. Zou me nog kunnen voorstellen dat er verschil is in de leeftijd waarop ze dat bereiken, doordat hengsten aanvankelijk meer in de spiermassa groeien.


LDRD

Berichten: 9869
Geregistreerd: 04-02-04

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-06-04 12:51

ikke schreef:
Volgens onderzoek blijven de groeischijven in de benen van een vroeg gecastreerde hengst langer "open" waardoor het paard langer in de hoogte groeit. Het "sluiten" van de schijven gebeurt onder invloed van de mannelijke hormonen, die door een ruin veel minder worden aangemaakt, namelijk alleen in het hersenaanhangsel en niet meer in de testikels.


Kan je nog wat meer info geven over dat onderzoek bv wie heeft het uitgevoerd, hoe werd het uitgevoerd enz enz? Ben hier wel benieuwd naar.


LDRD

Berichten: 9869
Geregistreerd: 04-02-04

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-06-04 12:52

orri schreef:
Mijn 'hengst' is na castratie op anderhalf jarige leeftijd, (hij werd gehouden voor de sport mede omdat hij verwacht maar 160 cm hoog zou worden en kwam tussen fokmerries te staan Knipoog ) 3-4 cm groter geworden dan verwachte stokmaat als hengst gebleven zijnde.

Het verhaal van Ikke heb ik ergens gelezen ooit Lachen


Moet ik hieruit concluderen dat jij van een anderhalfjarige op de centimeter kan zeggen hoe hoog hij gaat worden?

LDRD

Berichten: 9869
Geregistreerd: 04-02-04

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-06-04 13:02

holly schreef:
Ik heb 2 voorbeelden.
Vorig jaar heb ik een 2,5 jarige laten casteren, die na de casteratie ineens begon te groeien. Scheelde toch weer 4 cm.

Dit jaar heb ik mijn andere 2 jarige laten casteren en die is niks gegroeit nog.

Dus tja, de een doet het wel de ander dus niet.


Gewoon toeval dus, 2 jarigen groeien altijd nog toch?

LDRD

Berichten: 9869
Geregistreerd: 04-02-04

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-06-04 13:56

gabyfedde schreef:
Fedde bleef (als hengst) te klein voor het 2span en de Hengstenkeuring. Toen hebben ze hem als 2jarig ponietje verkocht en laten castreren. Hij is uitgegroeid tot 1.65.


En was hij geen 1.65 geworden als hij hengst was gebleven dan? Dat kan je toch op 2 jarige leeftijd helemaal niet weten?
Ben erg benieuwd hoor, want ik heb hengsten waarvan ik me altijd weer afvraag hoe hoog ze nou uiteindelijk zullen worden....ik kan wel een schatting maken, maar dat blijft naar mijn idee toch een gok.

LDRD

Berichten: 9869
Geregistreerd: 04-02-04

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-06-04 14:08

gabyfedde schreef:
Wij (en de fokkers dus ook niet, het zijn echt HK-fokkers) dachten dat inderdaad niet. Hij was echt nog heel klein, 1.50 ofzo (kon net fatsoenlijk over de staldeur heen kijken).


....of ze hebben er toch minder verstand van dan ze dachten?

Hoe groot wordt volgens jullie dan een 2 jarige hengst (geboren 11 mei) die nu 1.57 meet?

LDRD

Berichten: 9869
Geregistreerd: 04-02-04

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-06-04 10:58

Zolang er geen wetenschappelijke onderbouwing is ga ik er gewoon vanuit dat elk dier zijn genetisch bepaalde eindmaat bereikt (mits geen voedingstekorten, maar dat is tegenwoordig niet meer zo aan de orde). Ik wil best geloven dat als je een paard ruint dat hij wat de hoogte in zou kunnen gaan, maar als hij hengst blijft groeit hij gewoon langer door en bereikt dus ook gewoon zijn genetische eindstokmaat.

LDRD

Berichten: 9869
Geregistreerd: 04-02-04

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-06-04 19:17

Ik zou alleen graag eens weten wie dat onderzoek dan gedaan heeft, hoe en wat de conclusies nu precies waren. Tot op heden heeft nog niemand mij op dat gebied meer info kunnen geven dan dat er een onderzoek gedaan zou zijn..........
Dus, overtuig me?

LDRD

Berichten: 9869
Geregistreerd: 04-02-04

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-06-04 10:33

ingeo schreef:
zie hierboven. de bieb is daarvoor de ideale plaats.

het is geen kwestie van 'wie' dat onderzoek heeft gedaan, wetenschappelijke kennis en feiten worden door verschillende wetenschappers uit verschillende vakgebieden getoetst, geanalyseerd en vanuit elke mogelijke wetenschappelijke invalshoek beschreven. daar heeft dus niet één iemand over geschreven, maar misschien wel honderden of duizenden.

tja, en als je denkt dat ik de behoefte voel om joú daar persé te hoeven van overtuigen.....zal mij een zorg wezen als je dit niet gelooft.

ook nog het bewijs nodig dat de aarde rond is misschien Schijnheilig ?


Dat hoeft jou ook helemaal geen zorg te zijn hoor.
Maar kennelijk is er niemand die een bron kan vermelden, dus de kans dat het een zoveelste bakerpraatje is hou ik dus nog steeds open als je het niet erg vindt. Ik zeg in ieder geval niet direkt de veearts aan het werk om mijn hengsten te castreren.....

LDRD

Berichten: 9869
Geregistreerd: 04-02-04

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-06-04 11:18

Elfie schreef:
De uitleg van ikke klopt helemaal! Ik heb zelf juist mijn fysiologie examen erop zitten, dus het zit nog vers in mijn geheugen, deze gegevens zijn al heel lang bekend, onderzocht en bewezen. Deze gegevens kan je vinden in elke wetenschappelijke boekhandel, en waarschijnlijk ook in de bibliotheek.


Oke, laten we er eens vanuit gaan dat dat dus klopt. Ik blijf me dan afvragen of de genetica dan helemaal niet meer meedoet? Waarom zouden we dan in de fokkerij nog letten op het formaat als dat toch op zo'n manier beinvloedbaar is?
En ik vraag me gelijkertijd af of er wellicht nog meer processen in een paardenlichaam dan dus mogelijk anders verlopen, even los van de spiergroei die natuurlijk bij een hengst door de testosteron wordt beinvloed.
Verward

LDRD

Berichten: 9869
Geregistreerd: 04-02-04

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-06-04 16:19

Waar zitten die groeischijven precies waar we het hier over hebben?

LDRD

Berichten: 9869
Geregistreerd: 04-02-04

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-06-04 21:09

ingeo schreef:
tussen de epifyse en de diafyse


Normaal discussieren, kan je dat ook?
Ik stel normaal een vraag. Als je nou zoveel weet, geef dan ook normaal antwoord!
Dus nogmaals, moet ik die groeischijven in de benen zoeken en waar ongeveer dan in de benen?

LDRD

Berichten: 9869
Geregistreerd: 04-02-04

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-06-04 11:34

Dank je. Dus die groeischijven moet ik zoeken in de lange botten? De benen dus?

LDRD

Berichten: 9869
Geregistreerd: 04-02-04

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-06-04 14:40

Bedankt, ik weet genoeg.


Antwoord op onderwerpPlaats een reactie

Wie is er online

Gebruikers op dit forum: boemel, IASCrawler en 26 bezoekers