hoe gaat dat in de natuur?

Moderators: C_arola, Coby, Nicole288, Dyonne

Toevoegen aan eigen berichten
 
 
eekhoornerik

Berichten: 7261
Geregistreerd: 14-01-04

hoe gaat dat in de natuur?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 25-06-04 11:42

wat ik me ineens afvraag Blond :

hoeven paarden die in de natuur vrij lopen (in natuurgebieden, mustangs in amerika, de paarden in de camarque) niet bekapt te worden?

slijten de hoeven vanzelf af, okal lopen ze in het moeras of op grasland?

en hoe zit dat dan met tamme paarden die in de wei gehouden worden?

miekelover
Berichten: 6159
Geregistreerd: 14-11-03

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-06-04 11:46

de hoeven hoeven eigenlijk bekapt te worden. In de vrij natuur wordt dat ook niet gedaan. Die slijten van zelf af.

Duncan

Berichten: 1562
Geregistreerd: 02-05-04
Woonplaats: Nijmegen

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-06-04 11:50

als je naar www.paardnatuurlijk.nl gaat zie je dat je op een bepaalde manier de paarden nog maar minimaal hoeft te bekappen. zo gaat het ook in de natuur.

vikki

Berichten: 14286
Geregistreerd: 21-02-01

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-06-04 12:07

Ik heb een keer een documentaire gezien over wilde paarden die in de natuur liepen waar geen rotsen/steen/e.d. voor ze was om op te lopen, maar alleen zachte bodem... daar werd een keer per jaar een round up gehouden met alle plaatselijk ´cowboys´ en toen werden de hoeven (die in ermbarmelijke staat verkeerden (krullen, barsten, veel te lang etc.) met een soort nijptang (zo noem ik het maar even) vlug bij gewerkt terwijl een paar mannen zo´n paard in bedwang hielden...het gebeurde dus terwijl het paard lag en een paar van die kerels het paard liggende hielden door er op te zitten. De beste manier om het vlug te doen en ze toch zo min mogelijk stress te bezorgen en ze toch weer een tijdje normaal te kunnen laten lopen. Het was echt een paar tellen werk, niks vijlen en keurige preciese modelletjes er in bekappen, maar dat hoeft natuurlijk ook niet. Ik geloof dat het in Argentinie was ofzo.

Marloez
Berichten: 6531
Geregistreerd: 05-05-04

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-06-04 12:49

oh? vaag!
Zo'n paard lijkt me altijd nog sterker als een paar mannen!
Vooral als zo'n dier in angst is...

ikke

Berichten: 37539
Geregistreerd: 06-03-01
Woonplaats: next to nowhere

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-06-04 12:57

Paarden met slechte hoeven gaan domweg dood!! Als ze niet snel genoeg kunnen zijn, dan worden ze gevangen door roofdieren, einde paard. Mede daardoor zie je in de natuur weinig problemen, natuurlijke selectie lost dat wel op.
Wij mensen menen dat we beter dan de natuur kunnen bepalen wat goed is, met alle gevolgen van dien.

Nikkeltje
Berichten: 173
Geregistreerd: 23-06-04
Woonplaats: NH

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-06-04 13:11

Volgens mij slijten hoeven in de natuur gewoon af..
Ik denk dat Moedertje Natuur (:) ) daar wel iets op gevonden moet hebben Scheve mond

Asciugamano
Berichten: 5849
Geregistreerd: 19-12-03

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-06-04 13:24

Inderdaad wat ikke zegt. Slechte hoeven komen in de natuur niet voor omdat die paarden het niet overleven. Bovendien lopen paarden in de natuur wel zo'n 30 km. per dag over wisselende ondergrond dus slijten de hoeven vanzelf. Voor paarden die alleen in de wei worden gehouden geldt dat natuurlijk niet en zul je die moeten onderhouden.