Kruising Andalusier / Quarter in dressuursport ?

Moderators: C_arola, Coby, Nicole288, Dyonne

Toevoegen aan eigen berichten
 
 
Hartje
Berichten: 1939
Geregistreerd: 06-12-01
Woonplaats: Ymuiden

Kruising Andalusier / Quarter in dressuursport ?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 24-06-04 10:56

Wat denken jullie zou de combinatie van een Quarter (merrie) en een Andalusier (hengst) een paard zijn om mee in de (engelse) dressuur en mensport te rijden.
Zelf twijfel ik aan de halshouding (deze zijn bij Quarters vaak wat laag en lang) en aan de beweging (meestal ook wat vlak vanwege het comfort in de westernsport).
Ben erg benieuwd naar jullie ideeën.

Bravura
Berichten: 5944
Geregistreerd: 19-01-04

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-06-04 11:06

Je kunt het toch gewoon proberen? Wie niet waagt, die niet wint!

Hartje
Berichten: 1939
Geregistreerd: 06-12-01
Woonplaats: Ymuiden

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 24-06-04 11:11

Ik vind het zonde zo'n paard aan te schaffen met een bepaald doel en dan na een x aantal maanden er achter te komen dat het niet het juiste paard is voor wat ik er mee wil.
Helaas hebben we in de Randstad geen ruimte om er meerdere paarden bij te houden.

Rijo
Berichten: 2670
Geregistreerd: 19-12-03

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-06-04 11:20

Misschien is het slimmer om eerst wat info hierover in te winnen. Misschien zijn er meerdere mensen met zo'n kruising.

gr

haffies4ever

Berichten: 126
Geregistreerd: 21-02-04
Woonplaats: In de paardenstal!

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-06-04 11:20

Ik denk dat het wel zou kunnen.

Loolapelooza

Berichten: 5911
Geregistreerd: 31-12-01

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-06-04 12:20

Hangt helemaal van het paard af, de kruising kan gematcht hebben of niet dus eigenlijk zouden we hem/haar eens in het echt moeten zien. Haha!
Want het is zoals je zelf zegt, "vaak hebben Quarters" of "vaak hebben Anda's", vaak is niet altijd en als je net een merrie en hengst hebt getroffen die mooi op elkaar aansluiten dan kan daar net zo goed een goeie uitkomen.

In ieder geval, een vriendin van mij rijdt dressuurwedstrijden met haar Quarter hengst en er zijn genoeg mensen die met een Anda starten.

Maar of dit desbetreffende paard het kan ... Ik zou het niet weten zonder dat ik hem eerst heb gezien!

Kruising Anda X Quarter wordt trouwens veel gedaan in Amerika. Ze hebben daar zelfs een stamboek voor, zoek maar eens op google op "Azteca".

Yessy

Berichten: 23024
Geregistreerd: 16-02-03
Woonplaats: Utrecht

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-06-04 12:30

ik ken zat quarters (en paints) die het prima zouden doen in de dressuursport, mooie ruime gangen en een goede halshouding, en ik ken er ook zat die het een stuk minder goed zouden doen, dus het is gewoon paardafhankelijk Lachen

Bravura
Berichten: 5944
Geregistreerd: 19-01-04

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-06-04 20:42

Ik dacht dat je dat paard al in je bezit had... Verward
Het ligt ook wel aan de bouw van het paard of je straks het paard in oprichting kunt gaan rijden, maar zelfs paarden die een meer horizontale hals hebben, kun je met veel training wel in de oprichting rijden. Het is alleen een stuk moeilijker voor de ruiter. Daarbij nog de gangen....
Het is maar wat je wilt, voor de punten meerijden of voor je plezier.
Als het een leuk paard is, waarom niet...

frieske

Berichten: 1265
Geregistreerd: 05-10-03
Woonplaats: limburg

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-06-04 21:37

lijkt me zeker kunnen ja
je hoeft niet naar de afstamming te kijken..maar naar het gangwerk en als het paard alles aan kan wat je wilt gaan doen.

Malibu

Berichten: 4542
Geregistreerd: 31-03-04
Woonplaats: Velsen

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-06-04 09:04

Je zou er waarschijnlijk gerust mee kunnen starten.

B en L moet nog wel te doen zijn, maar bij de M krijg je toch weer moeilijkere oefeningen qua verzamelen etc en ik denk dat het daar dan toch wel een beetje ophoud.

Maar zoals gezegd werd, dat is voor ons moeilijk te beoordelen. Als het 80% andalusier is qua bouw dan zou het waarschijnlijk nog wel lukken om verder te komen.
Maar als het 80% quarter is kom je denk ik niet veel verder dan de L/M.

Denk heel goed na wat je wil, als je echt de gewone spring en dresuursport in wil kun je volgens mij beter een paard dat echt rijpaard gefokt is nemen. (andalusier is ook rijpaard,maar quarter is echt meer western)

Net als wat je zelf al zei het is zonde om een paard aan te schaffen waarvan je weet dat ie waarschijnlijk niet de doelen gaat halen die jij stelt.

050206051012

Berichten: 27515
Geregistreerd: 21-04-03

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-06-04 11:01

Als je echt ver wilt komen, dan gaat er niets boven een rijpaard.

Katja
Blogger

Berichten: 42177
Geregistreerd: 29-04-02
Woonplaats: Utrecht

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-06-04 11:05

Het gaat om het individuele paard. Aan de ene kant ga ik wel met Quellian mee maar aan de andere kant lopen er ook weer andalusiers op de olympische spelen.

Je moet gewoon kijken wat zo'n paard van beide ouders meegekregen heeft en of hij je past.