Pony eet mest, waarom?

Moderators: C_arola, Coby, Nicole288, Dyonne

Toevoegen aan eigen berichten
 
 
Piaffe
Berichten: 4442
Geregistreerd: 06-12-01
Woonplaats: fryslân

Pony eet mest, waarom?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 24-06-04 11:04

Onze pony staat in een zaagselbox. Overdag staan hij op het land, 's avonds krijgt hij een beetje hooi (dit ivm snel erg dik worden Nagelbijten / Gniffelen ).

Sinds een dag of 4 ligt er 's ochtends geen mest in de box. We vermoeden dat hij het opeet Vork

Zij er meer paarden die dit doen? Enig idee waarom ze het doen? Hebben ze dan een tekort aan voedingsstoffen oid?

Miss_Petit
Berichten: 5447
Geregistreerd: 20-03-03

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-06-04 11:06

Zijn meerdere reden voor te noemen:

* Te kort aan voedingsstoffen.
* Verveling

Stro bevat voedingsstoffen en is een vorm van afleiding.

Een liksteen scheelt vaak al Lachen

Hester

Berichten: 2153
Geregistreerd: 29-11-03
Woonplaats: Een Leidsche in hart en nieren!

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-06-04 11:07

Ik ga ook voor tekort aan voedingsstoffen

Miss_Petit
Berichten: 5447
Geregistreerd: 20-03-03

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-06-04 11:09

Paarden die op zaagsel staan en niet zo veel hooi krijgen, eten mest om meer kauwbewegingen te maken of om speeksel te produceren om het maagzuur te neutraliseren. Daar voorkomen ze maagleasies mee. Het eten van mest kan niet veel kwaad, afgezien van een sterk verhoogde kans op worminfecties. Het is erchter wel een teken dat je paard blijkbaar iets mist in zijn dagelijkae voer en dat zo aanvult.

Kleine toevoeging Haha!

Buckje
Berichten: 19862
Geregistreerd: 22-08-03

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-06-04 11:10

Ik ook Lachen

Piaffe
Berichten: 4442
Geregistreerd: 06-12-01
Woonplaats: fryslân

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 24-06-04 11:13

Onze pony's worden zeer regelmatig ontwormd. Dus kans op wormen verkleinen we al.
Vreemd is dat hij ook al een aantal weken op zaagsel staat en er nu mee begint. Terwijl er in het voeren niets is veranderd.
Verveling valt denk ik ook wel mee. Hij staat van 's ochtends 8.30 tot 's avonds 22.30 uur in het land. IN het land heeft hij een liksteen waar hij iedere dag wel op om sabbelt Haha!
Denk dat hij korter op het gras moet dus, en meer hooi.

Miss_Petit
Berichten: 5447
Geregistreerd: 20-03-03

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-06-04 11:14

Dat lijkt mij de verstandigste oplossing om mee te beginnen Lachen

Je ziet vanzelf of het mesteten minder word.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-06-04 11:40

Zeewier helpt ook tegen mest eten Lachen.

snoocky

Berichten: 987
Geregistreerd: 13-03-02
Woonplaats: leiden

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-06-04 12:03

Ik ga ook voor te kort aan voedings stoffen. Ik zorg dat mijn pony altijde wat te doen heeft. Altijd als ze op stal staat dan heeft ze stro en lekker veel hooi Vork Vingers aflikken . Heeft ze teminste wat te doen! Maar mijn ponytje is dan ook wel een beetje dikies Bloos! Haha! . dr mijn naam is dan ook Bonkie Ach gut

Alane

Berichten: 16622
Geregistreerd: 18-02-02
Woonplaats: Munsterland???????

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-06-04 12:22

heel vaak toch wormen....
en sowieso mest-eters ontwormen

Piaffe
Berichten: 4442
Geregistreerd: 06-12-01
Woonplaats: fryslân

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 24-06-04 15:14

@ Alane; De reden van mest eten is dat ze wormen hebben?

@ Snoocky; Heel veel hooi en stro heeft geen zin, wordt hij veel te dik van.

@ Yaar; Waardoor helpt het? door het zout/ mineralen oid?

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-06-04 17:26

Zeewier is één van de rijkste natuurproducten als het gaat om het brede scala aan mineralen, sporenelementen, vitaminen en aminozuren. Al eeuwenlang oogst men overal ter wereld zeewier (zee-groente) om als voedsel te gebruiken. In zeewier worden tijdens de groei anorganische mineralen uit het zeewater omgezet in organische mineraalzouten en aminozuren. Zeewier wordt niet voor niets gebruikt als natuurlijke meststof in de land- en tuinbouw.

Goede stofwisseling
Zeewier bevat vele sporenelementen die belangrijk zijn voor een goede stofwisseling, zoals kobalt, koper, chroom, mangaan, selenium en zink. Daarnaast helpt zeewier bij de omzetting en afvoer van gifstoffen en ondersteunt hiermee het lichamelijke immuunsysteem. Zeewier bij aan een uitstekende basisconditie en heeft een direct effect op de vitaliteit, uitstraling en prestaties.

Natuurlijke aanvulling van mineralen
Zeewier bevat alle noodzakelijke mineralen, zoals onder andere jodium, kalk, fosfor, magnesium en zwavel. Deze stoffen zijn erg belangrijk voor de hoeven, de vacht, de botten, het zenuwstelsel en de spieren. De meest voorkomende en zichtbare signalen van een mogelijk te kort aan mineralen zijn onder andere beginnen met zandeten of het likken aan voorwerpen. Onze ervaring is dat paarden met dit gedrag erg gebaat kunnen zijn bij de toevoeging van zeewier aan het voer.

Bron van aminozuren
Aminozuren zijn belangrijke bouwstenen van het lichaam. Als één van de aminozuren in onvoldoende mate of kwaliteit aanwezig is, worden ook de andere aminozuren niet optimaal aangemaakt en gebruikt. Dit kan leiden tot een verstoring van diverse lichaamsprocessen. Juist daarom is het zo belangrijk dat uw paard voldoende aminozuren krijgt. Zeewier bevat 20 verschillende aminozuren.

Diepe glans
Zeewier biedt stoffen die belangrijk zijn voor een goede haarstructuur en lijkt een gunstig effect te hebben op de pigmentatie van de vacht. Vooral bij paarden met een donkere vacht.

Van de Paardendrogist site. Idd door de vele minarelen, sporenelementen en vitaminen. Mest eten is meestal een teken van een tekort aan vitaminen en mineralen.

Alane

Berichten: 16622
Geregistreerd: 18-02-02
Woonplaats: Munsterland???????

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-06-04 22:16

Ja, de reden dat ze mest eten is vaak omdat ze wormen hebben...daardoor komen ze inderdaad stoffen tekort (door die wormen)...
Laat de mest maar eens onderzoeken (als je eerder bent dan je paardje..)