halster probleem!!!

Moderators: C_arola, Coby, Nicole288, Dyonne

Toevoegen aan eigen berichten
 
 
Sidi
Berichten: 34
Geregistreerd: 15-06-04
Woonplaats: Den Helder

halster probleem!!!

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 23-06-04 18:29

Ik heb een verzorgpaard van bijna 3 (augustus wordt ie 3)
In het begin heb ik er nooit last van gehad, maar op een gegeven moment mag ik zijn halster niet meer over zijn oren afdoen.
Er is niets (zover ik weet) gebeurd.
Hij staat zonder halster in het land, dus kan ook niet zijn blijven hangen ofzo...
Ik vind dit heel vervelend want nu moet ik het halster iedere keer loshalen aan de zijkant met die gesp.
Ik kan nu dus ook niets met mijn hoofdstel doen (heb ik ervoor wel al mee geoefend), want ik krijg het er dus nooit meer van af.

Wie kent dit probleem??
Heeft iemand tips voor mij wat ik er het beste tegen kan doen??
Ik hoor het graag....[/b]

Laantje

Berichten: 2515
Geregistreerd: 09-08-03

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-06-04 18:36

Zo veel moeite kost het toch niet om dat gespje iedere keer los te maken?
Ik doe het altijd op die manier.....

Somebitch

Berichten: 17562
Geregistreerd: 06-09-03
Woonplaats: Zeeland

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-06-04 18:39

heel snel eraf halen en proberen de oren zo min mogelijk aan te raken
Veel jonge paarden vinden dit eng. Gewoon veel oefenen met poetsen ook aan zijn oren te zitten, en hem belonen zodat hij weet dat het niks engs is Knipoog

KozieZ

Berichten: 7756
Geregistreerd: 11-02-02

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-06-04 19:48

Om het eventueel makkelijker te maken je hoofdstel af te doen, kan je een bakstuk losmaken. (een is genoeg) Dan kan je het bit er al uit halen en dan het hoofdstel er "omhoog" afhalen... ik hoop dat je snapt wat ik bedoel...

Sidi
Berichten: 34
Geregistreerd: 15-06-04
Woonplaats: Den Helder

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 23-06-04 21:56

Ik ben bang als je het halster er te snel afhaalt, dat hij het alleen maar enger gaat vinden.
Ik kan een heel eind met hem komen, ik laat hem eerst lekker ontspannen door hem lekker te aaien (in de buurt van zijn oren), maar zodra ik het halster vastpak gaat hij meteen met zijn hoofd omhoog en deinst meteen naar achter...
Mijn probleem is juist dat ik het halster/hoofdstel niet omhoog eraf kan halen...
Ik blijf het maar gewoon proberen..
Als jullie nog tips hebben, hoor ik het graag..

Alvast bedankt

Sociolan

Berichten: 1369
Geregistreerd: 08-12-02

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-06-04 22:00

Anders aai je m voordat je het halster af wilt doen achter zijn oren en zijn oren.
Gerust stellen.
En als hij dan niet meer zijn hoofdwegtrekt dan doe je het halster af.
Maar kijk uit!

Monster

Berichten: 9515
Geregistreerd: 04-01-04

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-06-04 22:14

je mag het gewoon rustig aan op bouwen, steeds dichter bij zijn oren komen met je hand/borstel.Mischien is ie een keer heel hard ergens tegen aangestoten

Sidi
Berichten: 34
Geregistreerd: 15-06-04
Woonplaats: Den Helder

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 23-06-04 23:06

Ik ga het maar gewoon proberen met héééél veel geduld.....

Buckje
Berichten: 19862
Geregistreerd: 22-08-03

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-06-04 23:17

HEeft hij niets iets wat pijn doet in zijn oren of bij zijn oren, zo kan je zien dat bas van SANEX op bokt, ook niet aan zijn oren moch komen doordat hij luizen erin had. Mischien heeft het paard last vna zijn oren ?

marlo
Berichten: 1356
Geregistreerd: 21-03-04

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-06-04 23:38

mijn paard deed dit ook heel sterk in het begin, eerst zette ik hem in het land met halster want zodra hij het klik geluid van het halstertouw hoorde was hij weg (en daarvoor rende hij altijd met halster en touw en mij het land in) en toen dit dus goed ging wilde we ook het halster afdoen, en tien regeerde hij zo.
was ook een kwestie van vertrouwen, dus hij moest aan mij wennen enz.
maar wij hebben het groot en deels opgelost door een touwhalster (met een touwhalster heb je vaak net even wat meer te zeggen dan met een gewoon halster omdat je meer druk kunt uitoefenen achter de oren) onder zijn gewone halster te doen (met touw eraan) en als het gewone halster dan afging wilde hij weg rennen, dan even duidelijk de lijn strak en laten weten dat hij nog niet weg mag (stond ie raar van te kijken) paar keer op af doen, en zo verder oefenen. in het begin deden we er ook wel eens twee onder, gewoon steeds uitdagen. op een gegeven moment bleef hij netjes wachten tot alles af was, en konden we gewoon met 1 halster. je kan eventueel belonen met lekkers als hij het goed doet (alleen als het halster dus goed is afgegaan)
succes

Mews

Berichten: 5499
Geregistreerd: 22-06-04
Woonplaats: Kopenhagen

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-06-04 23:55

Je kan beter met heel veel geduld proberen want het is vaak ook zo dat als je het heel vaak probeert en het lukt elke keer weer niet, hij steeds meer zoiets heeft van, het hoeft niet per sé over m'n oren. Ik weet niet precies, maar ik heb gehad dat m'n ijslander niet töltte voor mij en elke keer dat ik töltte viel hij er weer sneller uit. Het is wel goed om met dit halster-probleem veel geduld te hebben, want één misstap kan al fataal zijn, bijv. als je hem aan het aaien bent en je pakt het halster vast en hij deinst meteen achteruit, dan is meteen het relaxte weer weg. M'n paso wil nooit komen en bij de meeste paarden moet je er gewoon op af stappen maar zij galoppeerd dan bokkend weg, dus je moet ook heeel veel geduld hebben en eerst op 5 meter gaan staan, hand uitstrekken, een meter dichterbij komen, tot ze helemaal gerust gesteld is (is nogal een wantrouwig dier). Ik denk dat geduld toch de sleutel is, als er verder niks mis is met de oren zelf en het écht tussen de oren zit. Tong uitsteken Ken je misschien mensen die veel verstand hebben van paarden, of de eigenaar van je verzorgpony? Misschien weet iemand die er veel verstand van heeft raad. Lachen Veel geluk nog ermee!

Somebitch

Berichten: 17562
Geregistreerd: 06-09-03
Woonplaats: Zeeland

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-06-04 08:29

Het halster NIET te strak doen
En gewoon zorgen dat je de oren niet raakt!
Dat kan ik je alleen vertellen..
Bij onze jonge hengst is het zo dat als je het halster af wilt doen dat je het halster niet telang mag vasthouden vanhem dus in eenkeer gelijk over zijn oren en af is hij..
probeer veel te oefenen met de oren aanraken.. Meer zou je dnek ik niet kunnen doen...

Mariska_28

Berichten: 10498
Geregistreerd: 19-01-03
Woonplaats: Ees (Drenthe)

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-06-04 08:38

horsewisper schreef:
HEeft hij niets iets wat pijn doet in zijn oren of bij zijn oren, zo kan je zien dat bas van SANEX op bokt, ook niet aan zijn oren moch komen doordat hij luizen erin had. Mischien heeft het paard last vna zijn oren ?

Zou ik als ik jou was zeker naar kijken!!

Anya
Berichten: 32776
Geregistreerd: 01-02-02
Woonplaats: Hengelo

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-06-04 08:44

Eerst zijn oren na laten kijken of er iets aan de hand is. Als dat niet zo is, en jij kunt je geen reden (mishandeling, een keer vast gezeten hebben o.i.d.) bedenken waarom hij dat doet, dan houdt hij je hoogstwaarschijnlijk voor de gek.

Leer je paard eerst op druk achter de oren omlaag te gaan. Dat doe je met kleine stapjes te gelijk. Druk met je vingers direct achter de oren, hou druk (dezelfde druk, niet harder gaan drukken) tot hij een halve millimeter naar beneden gaat (hij zal eerst proberen meer omhoog te gaan, hou die zelfde druk nog steeds). Als hij naar beneden is die mm, dan begin je overnieuw tot hij weer iets zakt (niet doordrukken, gelijk loslaten en de poging belonen). Na een week kun je zijn hoofd naar de grond vragen als dat nodig is. Dan is het waarschijnlijk ook makkelijk om het halster weer af te doen.

Maar eerst: laat de oren nakijken !

Claatje
Berichten: 83
Geregistreerd: 14-08-03
Woonplaats: Schiedam

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-06-04 12:52

Ik heb hier ook last van gehad toen mn nu 3 jarige verzorgmerrie vorig jaar van het land naar stal kwam. Ze wilde niet dat je het halster omdeed en ook niet af ant dan deed ze haar hoofd heel ver de lucht in en kon ik er niet meer bij want ze is nu ongeveer 1.72 maar met veel oefenen en geduld is het al heel erg verbeterd we kunnen nu zelfs haar oren uitscheren! Ook zal je dit probleem met je hoofdstel ondervinden maar dat gaat vanzelf weer over
Succes ermee!

EEFIETJE
Berichten: 2999
Geregistreerd: 23-06-04

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-06-04 13:16

weet je zeker dat hij/zij niet een vervelende ervaring heeft gehad bij haar oren..... als dat niet zo is moet je het gewoon rustig gaan opbouwen en m lekker bij zijn oren kriebelen enzo en je hebt ook van die halsbanden die hoeven niet over haar oren en je kan ook een halster kopen dat met een gesp vast zit i.pv. een paniekhaak aan het kinstuk snap je en die moet je zowiezo al gewoon losmaken............ miss is dat wat..
sucses
Eva

Sidi
Berichten: 34
Geregistreerd: 15-06-04
Woonplaats: Den Helder

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 28-06-04 12:17

het is in dit geval geen twestie van vertrouwen, want ik heb er ook al een paar keer opgezeten, dat gaat ook allemaal goed.
Als je paard je niet vertouwd laat hij dat ook niet toe...
Voor de rest kan ik ect alles met hem doen.

Van die luizen heb ik nog nooit gehoord, maar ik vind het wel een goede tip.
Bedankt!

Jullie horen het nog wel als het beter gaat...

Groetjes uit Den Helder

Sidi
Berichten: 34
Geregistreerd: 15-06-04
Woonplaats: Den Helder

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 28-06-04 12:26

Ik heb het gister geprobeerd om het bakstuk los te maken, maar zelfs dit mag niet...
Hij begon te steigeren en rende daarna keihard weg (ik bleef met mijn halstertouw er aan vast zitten Huilen )
Ik weet het nou echt niet meer wat ik moet doen...
Ik heb er over na zitten denken om iemand van parrelli te laten komen.. Misschien kan hij mij hierbij helpen.
Het lijkt nu steeds erger te worden....

Groetjes van Moniek (Den Helder)

Sidi
Berichten: 34
Geregistreerd: 15-06-04
Woonplaats: Den Helder

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 07-07-04 11:44

Wat vinden jullie ervan als ik een touwhalster zou gaan gebruiken?
Werkt dit nou echt zo goed als dat ze beloven?
Laat me het weten wat jullie hiervan vinden...

Ik heb trouwens de vee arts laten komen of hij inderedaad luizen in zijn oren had, maar dat was niet het geval..
Alles was keurig schoon.. Lachen