Paard nat uit de wei halen en rijden...?

Moderators: C_arola, Coby, Nicole288, Dyonne

Toevoegen aan eigen berichten
 
 
Dabo

Berichten: 11130
Geregistreerd: 25-03-04
Woonplaats: Vaassen

Paard nat uit de wei halen en rijden...?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 23-06-04 18:48

Ik heb een verzorgpaard, en die staat overdag lekker in de wei. Geen probleem. Als het regent blijven de paarden ook gewoon lekker buiten staan. Lachen
Maar nu kom ik, met het plan te gaan rijden, en ik haal een nat paard uit de wei... Wat te doen?
Ik heb hier (nog weinig tot) geen ervaring mee. Van de week was hij maar een beetje nat, en toen heb ik hem zo goed mogelijk drooggewreven met een handdoek, en de haren rechtgeborsteld, en gewoon gaan rijden.
Als ik hem nou drijfnat uit het land haal.. wat kan ik dan het beste doen?
Hoe lang duurt het voor een nat paard droog is?
Ik zet hem zelf smorgens niet buiten, dat doen de mensen van die stal.

groetjes

gollempje

Berichten: 4186
Geregistreerd: 22-12-03
Woonplaats: Hillegom (ZH)

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-06-04 18:52

ik rij dan gewoon. ik zorg dat ik een schoon shabrakje gebruik en daarna mag ie weer in de was!!! want als je moet wachten tot ie droog is! Tong uitsteken
ben benieuwd wat de rest doet...

nutiagek

Berichten: 2059
Geregistreerd: 15-02-03

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-06-04 18:53

Ik rij ook gewoon hoor op het begin goed stappen enzo of eerst even aan de hand wandelen maar het gebeurt meestal door de zon dus echt niet omdat ze moe zijn ofzo!

ellepel

Berichten: 47328
Geregistreerd: 24-02-04
Woonplaats: assen

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-06-04 18:55

gewoon zorgen dat,ze onder het zadel redelijk droog zijn, schoon shabrak erondeer en rijden maar!

een nat paard loopt ook wel hoor..Haha!

Bentuh

Berichten: 3429
Geregistreerd: 27-09-03
Woonplaats: HILLEGOM

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-06-04 18:57

ik doe dan altijd een zweetdeken om en dan ga ik vrijven of ik haal een zweetmes er overheen en dan die zweetdeken an dan is hij meestel wel redelijk droog

Gjilke

Berichten: 4695
Geregistreerd: 27-10-03
Woonplaats: Fryslân

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-06-04 19:50

Ik gooi gewoon het zadel erop. Met een schoon dekje. Je pony niet poetsen, want dan wrijf je het water juist in de vacht.

Citaat:
een nat paard loopt ook wel hoor..


De mijne iig wel Clown

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-06-04 19:52

Ik rijd dan niet, zet ze eerst op stal tot ze droog zijn.
Als ze nat zijn kan ik het zand/de blubber er niet goed genoeg af borstelen en ben ik bang voor schuurplekken/wondjes.

AnjaKos

Berichten: 2426
Geregistreerd: 09-07-03
Woonplaats: Huizen

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-06-04 20:01

Als ze alleen maar nat zijn maakt het niet uit en kun je gewoon gaan rijden maar als ze er zo uit zien als Miro vandaag kun je het rijden dus vergeten Schijnheilig Ik dacht ook van..nah ik ga gewoon rijden, weer of geen weer! maar Miro had uiteraard een heerlijk modderbad genomen Tong uitsteken

Dabo

Berichten: 11130
Geregistreerd: 25-03-04
Woonplaats: Vaassen

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 23-06-04 20:05

Bedankt mensen!
Morgen heb ik namelijk om 13.00 les, maar als het slecht weer is, ga ik gewoon wat vroeger heen, heeft ie even de tijd om te drogen Lachen

Gewoon hopen dat het mooi weer word, tijd voor een beetje zomer he OK dan!

Sting

Berichten: 12857
Geregistreerd: 22-04-03
Woonplaats: Rolde

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-06-04 20:07

Ik rijd ook gewoon hoor. Beetje schoon wrijven, maar meer niet.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-06-04 20:16

Ik uit principe niet, ze heeft nog genoeg zand en vuiltjes in haar vacht, en ik wil geen schuurplekken. Ik wacht gewoon tot ze geheel droog is.

Sidi
Berichten: 34
Geregistreerd: 15-06-04
Woonplaats: Den Helder

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-06-04 22:22

Je kan gewoon rijden hoor..
Als je zorgt dat ze zo droog mogelijk is onder het zadel is er niets aan de hand.
Zand schuurt ook onder het zadel als ze droog zijn!!!

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-06-04 22:54

Verschil is, dat je bij een droog paard het zand weg kan poetsen, bij een nat paard niet Knipoog

Dabo

Berichten: 11130
Geregistreerd: 25-03-04
Woonplaats: Vaassen

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 23-06-04 23:18

Het lijkt me inderdaad niet verstandig om op een nat paard te rijden wat in de prut gelegen heeft... maar als het gewoon nat van de regen is.. geen probleem dus ! Lachen Lachen

SAKKIA

Berichten: 16666
Geregistreerd: 04-10-01

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-06-04 23:21

Ik laat die van mij ook eerst even droog worden, met name onder het zadel en het hoofd wrijf ik even droog, die heb ik een paar weken geleden geschoren en is nog steeds mooi kort, dus dat doe ik even met een handdoek.

SharirBobby

Berichten: 2409
Geregistreerd: 28-02-03
Woonplaats: Zoetermeer

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-06-04 23:34

ik rij niet op m'n pony als hij nat uit de wei komt
om de reden dat het een viespeuk is, hij altijd wel onder het zand of modder zit en ik bang bent dat dat gaan schuren.
hoe lang het duur voordat hij droog is? ligt aan het weer en hoe nat hij is. in de winter kan ik wel 3-4 uur wachten Slapen (laat hem dan dus altijd maar lekker staan). in de zomer kan hij binnen een kwartiertje droog zijn na een buitje.
maar weetje, als je paard nat in de wei staat, heb je meestal ook veel kans dat er nog een bui aan komt, en die krijg je dan over je hoofd als je op je paard zit, niet erg prettig Knipoog
dus gewoon laten staan denk ik altijd maar

Ecudes

Berichten: 5228
Geregistreerd: 17-12-03

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-06-04 23:44

Ik rij wel.
In principe is Eef erg schoon en normaal is 'een borsteltje eroverheen' goed genoeg om haar stof en zand vrij te laten glimmen.

Dabo

Berichten: 11130
Geregistreerd: 25-03-04
Woonplaats: Vaassen

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 23-06-04 23:49

SharirBobby schreef:
maar weetje, als je paard nat in de wei staat, heb je meestal ook veel kans dat er nog een bui aan komt, en die krijg je dan over je hoofd als je op je paard zit, niet erg prettig Knipoog
dus gewoon laten staan denk ik altijd maar

Ik heb de luxe om binnen te kunnen rijden Lachen OK dan! *LOL*

femskie

Berichten: 2739
Geregistreerd: 15-10-03

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-06-04 10:21

Ik rijd ook wel maar ik ga niet te lang en niet te intensief bezig. Amber is wel heel schoon en nooit echt modderig /zanderig maar ik ben altijd bang voor schuurplekken of dat het niet fijn voelt met een zadel erop.
We rijden over het algemeen buiten dus dan gaan we gewoon zonder zadel op pad; natte kont van mij droogt ook wel weer eens..

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-06-04 10:31

Ilindra schreef:
Ik rijd dan niet, zet ze eerst op stal tot ze droog zijn.
Als ze nat zijn kan ik het zand/de blubber er niet goed genoeg af borstelen en ben ik bang voor schuurplekken/wondjes.

hehe eindelijk iemand met wie ik kan praten!! dat heb ik ook, schoon shabrakje of niet!! en als het noodzakelijk is dat ik moet rijden (Prive les ofzo) wrijf ik haar met een SCHONE handoek heeeeeeeeeel goed droog en dan schoon shabrakje ding.

IloveShets

Berichten: 3397
Geregistreerd: 05-09-03
Woonplaats: Nunspeet

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-06-04 10:51

Ik rij dan ook gewoon. Eerst probeer ik ze wel iets droog te krijgen.. ik heb een speciaal regendekje. Gewoon een oud dekje die nat mag worden, haha!

cream_1986
Berichten: 706
Geregistreerd: 26-08-03
Woonplaats: Maarssen

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-06-04 10:53

En hoe doen jullie dat dan als het regent en je hebt GEEN binnenbak tot je beschikking?! Dat heb ik dus, ik heb geen binnenbak waar ik in kan rijden.
Wat ik dus vandaag ga doen, is hem lekker laten rennen voor de skippybal die we hier hebben, krijgt hij evengoed wat beweging maar worden zijn spullen niet nat.
Maar gaan jullie in de regen gewoon rijden (met regenpak te paard?!) of laten jullie hem staan (of longeren natuurlijk)? In ben namelijk Dabo's nichtje, en ik heb een paardje wat ik drie dagen in de week mag rijden!

Alvast bedankt!
Nadine

capopjekop

Berichten: 30649
Geregistreerd: 30-11-03

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-06-04 11:19

ik rijd alleen als amber niet vies is al ze nat is. ik voel altijd ff of er zand op haar zadelplek zit. zoja dan rij ik niet, zo nee dan riojd ik wel gewoon. meestal wel binnen met vies weer, maar mijn pa kan niet altijd rijden naar de bak dus ik rijd ook wel gewoon in de buitenbak alleen niet te hard, ivm uitglijden.

als de bak erg nat is, ga ik zeker niet longeren aangzien amber altijd hard wil en dan gaat uitglijden. en als het heel ghard regent laat ik het tuig drogen en vet ik het goed in. als het echt nat is gaan ze of los in de bak of ze blijven gewoon op het land/stal.

Alikesflame

Berichten: 5222
Geregistreerd: 12-10-02
Woonplaats: Vledderveen

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-06-04 11:22

Ik rijd wel meestal wel, maar eigenlijk zijn ze nooit echt zeiknat. behalve nu Schijnheilig

_Simone

Berichten: 1634
Geregistreerd: 17-01-04
Woonplaats: Koudekerk aan den Rijn

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-06-04 11:42

Als ze nat zijn haal ik d'r een zweetmes overheen en ga ik echt wel rijden Haha!. Gewoon een dekje erop, dan heeft ze er echt niet zo'n last meer van.
Ook in de regen ga ik rijden; ik rijd altijd buiten, ben een echte bikkel Haha!, nou ja, alleen als het stormt (zoals nu dus!) rijd ik in de buitenbak en als het onweert rijd ik helemaal niet.