Warmte... prof. ventilatie paardenstallen ?

Moderators: C_arola, Coby, Nicole288, Dyonne

Toevoegen aan eigen berichten
 
 
pmarena

Berichten: 48104
Geregistreerd: 09-02-02
Woonplaats: Onderste eiland van ZH

Warmte... prof. ventilatie paardenstallen ?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 23-06-04 14:09

Ik vraag mij af of er in de grotere paardenstallingen ook gebruik wordt gemaakt van ventilatie-systemen ?

Er zijn natuurlijk nog aardig wat flinke stallen hier in Nederland , waar de paarden het grootste deel van de dag met z'n allen in een grote ruimte gestald staan , en als het buiten erg warm wordt , moet het binnen natuurlijk wel aangenaam blijven voor die dieren Lachen

Bij mij op het werk maken we vanalles tbv klimaat-beheersing in stallen , dus zowel verwarming als verkoeling , dmv ventilatoren en dergelijke die we zelf maken. Deze worden over de hele wereld ingezet in stallen. Kippen , varkens , konijnen , geiten , koeien.... vooral als er weer even een paar warme dagen aankomen in Nederland , komen er weer bestellingen binnen van koeienhouders die ventilatoren willen om het stalklimaat bij hun koeien prettig te houden , zodat de dieren beter in hun vel zitten (en zodoende meer melk geven uiteraard Knipoog ) .

Bij paardenhouderijen speelt dit volgens mij helemaal niet ?

Ik heb iig nog nooit een gekoelde paardenstal gezien....
Is daar geen behoefte aan dan , of komt het toch wél voor ?

Vraag ik me al een hele tijd af Lachen

Hebben jullie wel eens gekoelde paardenstallingen gezien ?

Chiwawa
Berichten: 334
Geregistreerd: 22-06-04
Woonplaats: België

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-06-04 14:11

Wij hebben ventilatiesystemen op stal, maar die zorgen eerder voor ventilatie, dan voor verkoeling... verkoeling is ook gevaarlijk om dat je paard daar een verkoudheid aan kan overhouden...

pmarena

Berichten: 48104
Geregistreerd: 09-02-02
Woonplaats: Onderste eiland van ZH

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 23-06-04 14:27

Ik bedoel ook verkoeling in de vorm van : luchtcirculatie.

Geen koude wind eroverheen blazen , maar gewoon de lucht in beweging houden , waar koeien erg goed op reageren als het warm wordt Lachen

Hebben jullie dan ook ventilatiesystemen met ventilatoren of iets dergelijks ?

Het enige wat ik in paardenstallen tegenkom zijn strategisch geplaatste gaten her en der in het dak , voorzien van afdakje, of als luik in de muur... natuurlijke ventilatie door de wind zeg maar Lachen

Als er dan geen wind staat wordt het alsnog erg benauwd en drukkend.

Horse_

Berichten: 10284
Geregistreerd: 26-11-02

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-06-04 14:35

Op de manege waar mijn paard vandaan komt hebben ze enkele grote ventilatoren in het dak. Er zitten namelijk nauwelijks ramen in de stal en aan 1 kant ook geen deuren ofzo. Op de stal waar ik sta is de nok half open en de zijkanten van het dak ook.

Mist

Berichten: 9487
Geregistreerd: 17-02-03
Woonplaats: noord brabant

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-06-04 15:56

MIjn eigen stal Haha! ventilator ingebouwd in de muur + voor de erg hete dagen 4 ventilatoren op standaard die de lucht verplaatsen Knipoog

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-06-04 18:35

Op stallen die sport-gericht zijn is dat heel normaal hoor.

Margreet

Berichten: 18325
Geregistreerd: 24-08-01

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-06-04 18:43

Geen ventilatoren oid voor zover ik weet, wel een goed en constant stalklimaat. Als buiten de mussen van het dak vallen is het binnen veel prettiger.

Er wordt geventileerd via de nok van het dak, het dak is geïsoleerd, dat scheelt een heel stuk in de temperatuurschommelingen. Verder op alle uiteinden grote schuifdeuren en er zijn buitenluiken. Scheelt ook dat het zo hoog is, geen lage bedompte ruimte.