Voorbereiden merriekeuring

Moderators: C_arola, Coby, Nicole288, Dyonne

Toevoegen aan eigen berichten
 
 
Talida

Berichten: 6391
Geregistreerd: 25-07-01
Woonplaats: nieuw vennep

Voorbereiden merriekeuring

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 07-02-02 14:51

Wie heeft daar ervaring mee en heeft wat tips? Ik wil volgend jaar met Talida naar de merriekeuring, maar kom nog niet verder dan draven aan de hand....

Von

Berichten: 1188
Geregistreerd: 30-05-01

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-02-02 14:57

Idd draven aan de hand (sturen is ook handig Haha! ), stappen aan de hand, en stilstaan is ook heel belangrijk.
Er is een leuk boekje over waar veel tips instaan: presenteren kun je leren.
succes..

MarijeR

Berichten: 24928
Geregistreerd: 20-08-01
Woonplaats: Onstwedde

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-02-02 18:37

Vooral op tijd beginnen met de voorbereiding. Niet wachten tot 2 weken voor de keuring.

Vippie
Berichten: 10408
Geregistreerd: 11-01-01
Woonplaats: Lalaland

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-02-02 19:41

Zorg dat ze op de minste hulp gaat draven (ik zak bv beetje door mijn knieen in stap), netjes op stem halthouden na het draven.
Netjes stilstaan voor de jury (vraag een paar stalgenootjes als jury), goed opstellen voor de jury (welk stamboek moet je, want dit verschilt soms).
Stilstaan als de andere moeten presenteren is ook "belangrijk".
Laat je paard fris uit zijn ogen kijken als je voor de jury staat, dus hoofd iets omhoog in opletende houding en niet op half zeven slaapstand.
Ga zelf niet voor het beeld van de jury staan (dus voor het hoofd aan de zijkant), Probeer een halve meter afstand te houden van de neus.

Dan kun je nog een hulp vragen die opjaagt met een zweepje als je niet zo'n vlotte tante hebt. Dan worden de gangen ruimer en tonen ze beter, of doe een doosje tiktak in je broekzak (wel met trainen ook doen). Op het gerammel lopen ze dan vlotter.

Zorg dat jij en je paardje er vlekkeloos uitzien, dus geen mestvlekken, manen netjes geknipt of in knotjes (ligt ook weer aan het stamboek). Pak je paard pas als je de ring ingaat over van je groom zodat je witte pakkie wit blijft. Zorg voor een netjes tenu met stropdas, geen uit je broek hangende bloes enzo. Alles maar dan ook alles moet tiptop zijn (zie mijn profiel met keuringsfoto's).

Succes op de keuring!
Wat voor keuring moet je trouwens van welk stamboek?

Viv

Talida

Berichten: 6391
Geregistreerd: 25-07-01
Woonplaats: nieuw vennep

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 08-02-02 09:23

kijk dat klinkt als een kenner Haha! Het is voor kwpn. Ik geloof dat ze ook moeten losspringen, dus dat ga ik ook nog maar een beetje oefenen. Ze draaft in ieder geval braaf mee als ik begin te rennen en als ik stop, stopt zij ook. Ik heb afgelopen weekend met mn vriendje geoefend, die heeft veel langere benen en meer uithoudings vermogen als ik, maar hij heeft nog weinig paarden ervaring dus ik ga nog maar niet met tictacjes rammelen...

Fitzroy

Berichten: 25107
Geregistreerd: 11-01-01

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-02-02 09:44

Voor het KWPN moeten ze idd ook nog vrijspringen. Zorg ervoor dat je dit een keer geoefend hebt in een vreemde omgeving!
Sommige paarden slaan op de keuring helemaal dicht als ze die mensen zien en zijn onder de indruk van de vreemde omgeving.
Dit gaat dan weer ten koste van de eigenlijke kwaliteiten van het dier.

prakkie

Berichten: 3386
Geregistreerd: 10-07-01
Woonplaats: Alblasserdam

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-02-02 09:48

Je paard moet eerst worden opgemeten (als zij nog in het veulenboke staat=VB op je papier). Als je paard nog nooit naar de keuring is geweest dan staat ze nog ingeschreven in het veulenboek.
Daarna moet je je paard op het harde opstellen voor de jury. Met haar linkerkant naar de jury toe. Voorbenen naast elkaar en achterbenen net achter elkaar. Daarna recht van de jury afstappen en weer terugstappen. Daarna recht van de jury wegdraven en weer terugdraven.
Daarna ga je naar het vrij bewegen/vrij springen. Ik weet niet zeker of het vrijspringen verplicht is, vorig jaar iig niet. Het vrij bewegen wel.

de toilettering:
-staart: netjes weggeschoren of ingevlochten (persoonlijk vind ik scheren mooier: geen piekjes etc.). Aan de onderkant recht afgeknipt.
-manen: ingevlochten. Als je paard een wat lange hals heeft, dan grote knotten maken. Heeft ze een korte hals (in vergelijking met de rest van haar lijf) dan wat meer kleine knotten maken.
-benen: opscheren, het wit althans. Verder de vetlok en de kroonrand scheren. Als ze een been heeft dat wat dikker is dan de rest, dan kan je die wat korter scheren dan de rest (kan je instellen op je scheermachine, of zo'n opzetstuk erop zetten).
-rest van haar lijf: supergepoetst. Liefst de dag voor de keuing helemaal wassen, zodat ze superschoon is. Ik doe altijd de neus en de ogen insmeren met baby-olie. Verder haar hoeven olien/vetten. Let op!! altijd het teveel ann olie/vet weghalen met een handdoek, anders worden de voeten alsnog vies.

Jij zelf:
-in een witte broek (rijbroek mag ook) met een witte blouse en een rode stropdas. Zorg dat je haar netjes in een staart zit en dat je makkelijke schoenen aanhebt (rent wat makkelijker).

VEEL SUCCES!!

PUCK

Berichten: 2698
Geregistreerd: 15-01-01
Woonplaats: Betuwe

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-02-02 10:08

vrij springen is niet verplicht, vrij bewegen wel!

Talida

Berichten: 6391
Geregistreerd: 25-07-01
Woonplaats: nieuw vennep

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 08-02-02 10:15

okee dus vrijspringen hoeft (gelukkig) niet, had nog niet echt bedacht waar ik dat zou kunnen oefenen, denk wle dat ze dat kan trouwens. en onder vrij bewegen moet ik verstaan los in de bak en dan draven/galopperen dmv opjagen? Dat wordt nog leuk want ze is meestal niet echt onder de indruk Haha! . Ze staat inderdaad nog in het VB en op naam van de fokker, ben expres dit jaar lid geworden van kwpn zodat ze op mijn naam staat en later naar de keuring kan. Word nu al nerveus zeg

PUCK

Berichten: 2698
Geregistreerd: 15-01-01
Woonplaats: Betuwe

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-02-02 10:24

hahaha ik ga volgend jaar ook, dus ik weet hoe je je voelt Haha!

Talida

Berichten: 6391
Geregistreerd: 25-07-01
Woonplaats: nieuw vennep

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 08-02-02 10:27

we zien elkaar wel bij de centrale keuring dan Haha! ahummmm

PUCK

Berichten: 2698
Geregistreerd: 15-01-01
Woonplaats: Betuwe

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-02-02 10:28

Ja daar ga ik wel voor, volgens degene die haar voor mij gaat voorbrengen maken we wel een goede kans, maar ja als haar petje verkeerd staat houd alles op Haha!

Mytens_oud

Berichten: 4184
Geregistreerd: 20-03-01
Woonplaats: omgeving Utrecht

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-02-02 10:31

Wat belachelijk trouwens dat je het of moet invlechten of weg moet scheren, maarja dat zal wel met de beoordeling van de achterpartij te maken hebben. ik laat de zijkanten altijd erbij, is mooi en niet zo 'luchtig' Haha! voor de merries.

Talida

Berichten: 6391
Geregistreerd: 25-07-01
Woonplaats: nieuw vennep

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 08-02-02 10:41

Ik ga voor opname in het stamboek, en alles wat daar meer uitkomt is leuk meegenomen. Ik vind natuurlijk dat ze héééél goed is Schijnheilig maar stel me er verder niks bij voor omdat we weinig ervaring (lees: geen) hebben

Dees

Berichten: 18911
Geregistreerd: 09-08-01
Woonplaats: Friesland

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-02-02 10:44

Huuu brrr, nou wordt ik inmiddels ook wat zenuwachtig.....ik wil met [naam verwijderd] deze zomer ook naar de keuring. Ze is al 5 en staat nog steeds in het veulenboek; hoog tijd voor opname!

Hoe ver is het drafgedeelte? Bij het NRPS en bij de Friezen moet je rondjes gelijke een voetbalveld.....
Over het los bewegen zit ik niet echt in, dat gaat wel lukken. Maar is het verstandig om zelf voor te brengen, of is het handiger om zo'n ervaren jongen dat te laten doen (bij Nrps en friezen zou ik dat wel doen, gezien de ren-afstand, hij hijg puf puf...)

Talida

Berichten: 6391
Geregistreerd: 25-07-01
Woonplaats: nieuw vennep

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 08-02-02 10:50

hih daarom laat ik mn vriendje ook maar rennen denk ik, ik lig na 1 minuut langs de kant met zuurstofgebrek

obelix

Berichten: 11877
Geregistreerd: 09-06-01

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-02-02 10:56

heyyyyy ... bij de tinkerkeuring heb je v die speciale voorbrengers heb je dat ook niet bij kwpn?? enne wat ik nog vragen wou:is er ook zo iets voor ruinen??? wie heeft daar ervaring mee.?? thanks alvast groetjes sandra! Party!!

PUCK

Berichten: 2698
Geregistreerd: 15-01-01
Woonplaats: Betuwe

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-02-02 12:59

Ik laat mijn merrie inderdaad vorbrengen door iemand die dat geregeld doet. Alleen al omdat ik van de zenuwen waarschijnlijk niet zo alert ben Haha!

Lot

Berichten: 1410
Geregistreerd: 09-07-01
Woonplaats: MesthoopCity

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-02-02 13:23

Sinds wanneer ben je lid van de KWPN? Want vorig jaar heeft er een serie in In de Strengen gestaan onder de titel ‘Naar de keuring’ waarin alle aspecten van voorbereiding en training werden behandeld. Erg leerzaam!

Talida

Berichten: 6391
Geregistreerd: 25-07-01
Woonplaats: nieuw vennep

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 08-02-02 13:38

Ik heb net de eerste in de strengen gehad, das nou jammer dat ik dat gemist heb. Zou je die oude numers nog aan kunnen vragen?

Lot

Berichten: 1410
Geregistreerd: 09-07-01
Woonplaats: MesthoopCity

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-02-02 14:50

Houd je PB maar ff goed in de gaten Haha!

Talida

Berichten: 6391
Geregistreerd: 25-07-01
Woonplaats: nieuw vennep

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 08-02-02 15:25

Ik lees dat ze nog minstens 8 cm moet groeien...
Bedankt voor de informatie Lot! *LOL*

Moeten ze eigenlijk op ijzers lopen?

ibikus
Berichten: 20688
Geregistreerd: 15-05-01

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-02-02 20:14

Ik laat onze paarden altijd voorbrengen,
het is toch een vak apart...

ik heb wel 1 keer een ere rondje gerend, dat doe ik dus noooooit meer!
Iedereen zit je paard op te fokken waardoor die zich de longen uit het lijf runt, en jij moet het maar zien bij te benen.
Ik zat echt stuk!

Vippie
Berichten: 10408
Geregistreerd: 11-01-01
Woonplaats: Lalaland

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-02-02 20:53

Ik breng mijn paardje altijd zelf voor. Ook ik sterf van de zenuwen (dit jaar iets minder omdat ze dr eerste premie toch al heeft Haha! ) en heb daar vorig jaar van die zenuwenpilletjes voor genomen die mensen ook gebruiken bij rijexamens, Werkte geweldig.
Tis voor jezelf ook veel leuker als je een beetje relaxed bent, dan geniet je veel meer van het gebeuren.
Ik had een superteam aan "grooms" die de hele dag voor me klaar stonden om me op te vangen als ik de ring weer uitkwam en met Tjo aan de wandel gingen.
Kon ik zelf naar de andere rubrieken kijken.

Heel veel succes op de keuring en geniet ervan!
Viv