Hengst bijt, wat te doen?

Moderators: C_arola, Coby, Nicole288, Dyonne

Toevoegen aan eigen berichten
 
 
Tanja

Berichten: 21539
Geregistreerd: 14-04-01
Woonplaats: Mantinge

Hengst bijt, wat te doen?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 08-02-02 09:27

Mambo, mijn bijna 3 jarige Welsh A hengstje is echt een schatje, hij doet geen vlieg kwaad, is zich er alleen erg van bewust dat hij hengst is en wil alles dekken wat in zijn buurt komt (incl. Kevin, ruin van 1.75m. hoog)
Maar dat is geen probleem, aangezien hij goed te controleren is.
Wat mijn probleem is, is dat hij bijt!
Niet vals of als hij boos is of zo maar gewoon constant, als ik naast hem sta, hangt hij constant in mijn arm, hij bijt echt gemeen!
Ik heb het op stal al aan mensen met hengsten gevraagd maar zij hebben het probleem niet gehad maar kennen het wel, volgens hun is het een dominantie probleem en wil hij baas zijn.
Nu denk ik ook dat dit het is omdat hij het in de bak bij alle ruinen doet, in de benen/knieen bijten net zolang tot hij ze op de grond heeft en daarbij gaat hij reuzen van 1.75m tot 1.85m echt niet uit de weg!!

Hij bijt mij ook in mijn knieen als ik met hem aan het trainen ben, bijvoorbeeld op het erf, halthouden, als hij daar geen zin in heeft hangt hij meteen in mijn knieen, ik zit echt helemaal onder de blauwe plekken!!
Ik reageerde tot nu toe met mijn stem (kan een aardige strot opzetten) en dan ging hij meteen heel onderdanig smakken, dat is natuurlijk hartstikke goed, maar 5 min. later ben ik weer terug bij af en beginnen we weer van voor af aan! Dit gaat nu al ruim 1.5 maand zo en ik zie geen verbetering.
Wat ik ook geprobeert heb, iets wat bij mijn andere paarden wel werkt, is hem hard terug zetten, hierop reageert hij door zijn hoofd in mijn nek te gooien en mij omver te (proberen) lopen.

Ik sla liever niet, maar hij heeft nu van mij al een paar behoorlijke tikken gekregen en ook dat helpt voor maximaal 5 minuten, dan zijn we weer terug bij af.

Ik heb Kevin, die 1.75mtr. is en erg sterk (en dat weet hij ook) vals gekocht en hem heb ik naar een leuk lief paard weten te werken, maar deze kleine duivel die ik verder volledig onder controle heb lijkt zich in dit geval niets van mij aan te trekken....(frustrerend!!)

Misschien ligt het probleem in het feit dat hij maanden lang alleen in een donker stalletje heeft gestaan zonder enige aandacht en verzorging? Hij krijgt nu alle aandacht van de wereld en door zijn gedrag eigenlijk nog meer, met Kevin was dat ook het probleem, die beet en trapte om aandacht te krijgen, positief of negatief, dat maakte niet uit, aandacht is aandacht. Maar bij Mambo kan ik het echt niet oplossen door hem te negeren want hij gaat gewoon vrolijk door......

Ik hoop dat er mensen zijn met hengsten die het probleem herkennen en mij verder willen helpen, ik wil hem niet verpesten, hij is nog zo jong dus wil ik niets fout doen.
Moet ik hard over hem heen gaan walsen of is er nog een andere oplossing??

Alvast bedankt voor jullie reacties!!

Groetjes, Tanja.

vlieg

Berichten: 2908
Geregistreerd: 25-11-01
Woonplaats: leiden

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-02-02 10:09

Ik heb dus precies hetzelfde probleem, alhoewel het over was toen er een andere hengst bij hem stond...(toen stonden ze alleen maar in elkaar te happen....)
Als ik mijn pony een tik geef doet ie t inderdaad 5 minuten later weer. Verder is ie hardstikke lief en luisterd ie ontzettend goed....Het is trouwens wel minder geworden dan toen ik hem kocht....

Melissa

Berichten: 5812
Geregistreerd: 23-06-01

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-02-02 10:18

Misschien heel stom, maar doet hij dit het hele jaar door?

Mijn tinkerruin begint in de winter te bijten/happen, zeer irritant.
Wat ik dan ook doe helpt niets!
In de zomer doet hij dit weer niet ?!

Ik weet niet zo snel wat je er aan kan doen.
Misschien als je het negeert dat hij ophoud!

Succes in ieder geval!

Dees

Berichten: 18907
Geregistreerd: 09-08-01
Woonplaats: Friesland

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-02-02 10:25

Nou, van zo'n ponyding pikte ik dat allemaal niet hoor...Ik zou dat beestje nu toch echt eens goed op zijn nummer zetten...
Dat hij geen respect voor je heeft is inmiddels wel heel duidelijk, welnu, dan maar angst!
Aanpakken!

Waarom is hij nog hengst? Is daar een speciale reden voor? Waarom zou je hem niet gewoon castreren? Daar wordt hij wel makker van.....

Tanja

Berichten: 21539
Geregistreerd: 14-04-01
Woonplaats: Mantinge

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 08-02-02 10:42

Vlieg, Is je pony een hengst of niet? en wordt het al snel minder of gaat het heel langzaam?
Mambo staat bij Kevin in de stal, wel met een hek ertussen maar het hele gebeuren is begonnen toen hij bij mij kwam (en bij Kevin op stal dus) en van de een op de andere dag aandacht kreeg.

Melissa, Ik weet niet of hij het het hele jaar door doet, ik heb hem pas een paar maanden dus dat is nog even afwachten maar ik denk niet dat dit probleem seizoens gebonden is.....

Dees, Ik twijfel nog of ik hem laat castereren of niet, hij zal daar wel makker van worden maar ik vind ze als hengst veel mooier en er zijn nu al een paar mensen met merrie's die een veulen van hem willen dus misschien is fokken nog een optie alhoewel ik daar dus totaal geen sjoege van heb, dat is dus ook nog een twijfelpunt.
Als ik dit ene probleem eruit kan krijgen is het een ideaal hengstje, ik heb verder geen problemen met hem behalve dus dat hij te dominant wordt, ik denk dat ik idd. maar eens goed over hem heen moet gaan walsen en laten zien dat ik de dominantste van de groep ben, een andere oplossing zie ik ook niet meer.

Groetjes, Tanja.

vlieg

Berichten: 2908
Geregistreerd: 25-11-01
Woonplaats: leiden

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-02-02 11:28

Ja, mijn pony is een hengt. Voorderest is het echt een perfect paardje, net zoals die van jou dus....Toen ik m kocht (ruim een jaar geleden) was het echt heel erg, toen zat ik dus ook onder de blauwe plekken. Toen kwam er een hengstje (evenoud als hij) bij hem in t weiland en de stal naast hem staan. Toen hapte hij eigenlijk helemaal niet meer (alleen vraten ze elkaar zowat op....).....Nu is die hengst alweer een tijdje weg en is Thunder weer begonnen met happen maar veel minder dan eerst. Ik heb nou ook geen blauwe plekken meer, hij weet ook wel dat het niet mag. Het lijkt net alsof het een behoefde van hengsten is dat ze moeten happen ofzo....Langzaamaan wordt het nu weer steeds minder. Hij had eerst ook constant zijn halstertouw in zijn mond, doet ie nou eigenlijk ook bijna nooit meer.
Die van mij heeft trouwens ook voordat ik m kocht bijna geen aandacht gehad.

Pink_Horizon

Berichten: 19828
Geregistreerd: 11-03-01

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-02-02 11:41

Pinky deed dit ook. Zelfs toen hij ruin was nog een hele tijd. Ik heb het hem afgeleerd door klappen uit te delen. Deed hij bij mij ook dus waarom zou ik alleen mijn stem verheffen?!

Nu wil hij mij nog wel vasthouden :S Pakthij gewoon mijn hand. Hij bijt niet door maar houdt hem wel vast Haha! Of mijn jas of wat dan ook Lachen

Dennis

Berichten: 31464
Geregistreerd: 23-05-01
Woonplaats: Slootdorp

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-02-02 11:45

Omdat Dennis niet bang te krijgen is ben ik heel makkelijk. Hap is een onwijze mep(een tikje heeft hij geen ontzag voor). Dennis is nu weer wat meer aan het klooien. Hij krijgt het voorjaar in zijn hoofd en wil weer naar de merries. Het word wel beter. Wij hebben nu een nieuwe merrie die tot nu toe hengsig is geweest. Hij heeft er dus niet bij gelopen en dat is wel erg spannend. Maar ik kan hem gewoon 10 meter van haar af(zij in de bak, ik op het pad) longeren en rijden enzo. Moest ik 2 weken geleden niet proberen. De 1e X had ik er ook allemaal extra touwjes aan hangen zodat hij hem niet kon peren. Nu aat het aan een halstertje.

Tanja

Berichten: 21539
Geregistreerd: 14-04-01
Woonplaats: Mantinge

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 09-02-02 10:39

Ha, bekend! Het halstertouw in zijn mond, dat doet Mambo dus ook constant! hij heeft het halve touw al opgevreten!

Mambo is ook niet echt wild in de buurt van merries hoor, in het begin was ik een beetje angstig en ging ik het erf niet op zonder bitje in zijn mond maar nu doe ik alles gewoon met halstertje, ook longeren. Maar ik blijf zelf al een beetje uit de buurt van merries met hem, hij doet nog niets maar je weet maar nooit, hij heeft wel al verschillende ruinen geprobeert te dekken maar dat is eigenlijk alleen een aandoenlijk gezicht en dat gebeurt alleen als hij los met ze staat in de bak.

Gisteren heeft hij weer iets nieuws uitgevonden, ik sta met hem en Kevin bij de koeien en als ik Mambo poets zet ik hem altijd vast aan het hek bij de koeien, gisteren moest ik even iets uit Kevin's stal pakken, kom ik terug staat hij plat tegen het hek en wordt volledig afgelikt door de koeien! Hij was zeik nat!!! Het begint een echte cow lover te worden!

Ik heb gisteren ook een paar uur met hem op het erf gelopen en een zweepje in mijn hand gehouden, iedere keer als hij beet kreeg hij een venijnige tik met het zweepje op zijn boeg, dat hielp!! Na 4 x heeft hij het opgegeven, hij gaat nu zelfs terug als ik het hem vraag, hopen dat hij het vandaag nog weet maar de komende tijd zal ik het zweepje nog bij mij houden, een klap met de hand helpt nl. niet, dan grijpt hij me gewoon nog een keer.
Ik was altijd een beetje angstig om het zweepje te gebruiken want toen ik Kevin net had, had hij dit soort fratsen ook maar een zweepje werkte bij hem averechts, ach ja, ze zijn natuurlijk allemaal anders..

Nu ik toch een aantal mensen met hengsten bij elkaar heb, wat is eigenlijk een 'normale' leeftijd om te laten dekken?
Het is nooit mijn bedoeling geweest om Met Mambo te gaan fokken, dat was nog niet in mij opgekomen, maar er staan nu al 3 merrie's op hem te wachten.......
De egenaressen van deze merrie's willen dolgraag een veulen van Mambo, ik heb gezegt dat ik er nog even over nadenk maar het lijkt me wel erg leuk!
Mambo wordt in Maart 3 jaar, volgens de kalender is hij dus al 3, dan kan het toch al?
Vorig jaar heeft bij ons een 2 jarige Shet een IJslander te pakken gehad, dat lukte ook, was niet de bedoeling hoor, de Shet was uitgebroken (is nu ook gecastereerd) maar op jongere leeftijd kan het dus ook, maar is het verstandig? Ik heb dus totaal geen verstand van fokken en heb er ook nog nooit iets mee te maken gehad, vandaar deze vraag want het is toch wel erg verleidelijk om hem op deze merrie's te zetten. Het zijn ook allemaal Welsh A tjes dus we gaan er geen toverballen festijn van maken!

Allemaal bedankt voor jullie reacties tot nu toe!

Groetjes, Tanja.

jenson
Berichten: 237
Geregistreerd: 22-11-01
Woonplaats: Alkmaar

GOEDE TIP!

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-02-02 10:47

Zie mijn reactie op de topic= omgangsprobleempje.
Dit geld helemaal voor een hengst natuurlijk, omdat je daar echt de baas van moet blijven!

Succes!

Illusionlover2002
Berichten: 52
Geregistreerd: 19-01-02
Woonplaats: Belgie

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-02-02 10:52

Nou

Een hengst moet je aanpakken als een hengst zeker niet als een ruin of merrie
Je moet gewoon streng zijn
Hij probeert je uit
Ik zou zo snel mogelijk strenger worden want hier krijg je nog problemen mee

Pluutje

Berichten: 5624
Geregistreerd: 22-04-01
Woonplaats: Nieuwegein

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-02-02 12:29

ik verzorgde een hengstje van ong. 90 cm, die was rond de 3/4 en ook heel erg bijterig. hij was vanaf zijn 2e jaar aan zijn lot over gelaten, het enige moment dat hij met mensen te maken had was als die eigenaar hem een meter opschoof zodat hij weer gras had. ik heb hem dus aan alles moeten laten wennen terwijl ik zelf pas 12 was.
maar, dat bijten, heeel irritant. die pony deed het ook heel vaak. als je stilstond naast hem, maar ook in stap. ik heb dit opgelost door een paar keer heel boos te worden en toen was het groten deels over, alleen bij andere deed hij het nog wel, maar ik was in pricipe de enige die wat met hem deed dus daar is verder niet aan gewerkt.
veel succes met je kleine monster en ik heb dat het minder wordt want ik vind het eerlijk gezegt echt zonde als je hem zou laten castreren..

chantal1

Berichten: 5310
Geregistreerd: 14-11-01
Woonplaats: zeeuws-vlaanderen

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-02-02 20:06

Wij hebben thuis een klophengst, kan als hij zijn nukken heeft een vrij dominant baasje zijn. Als hij zo iets uit vreet verhef ik mijn stem enkrijgt hij gewoon een keiharde knal , ik behandel ze met respect dus vind ik het wel zo fijn als ze dat ook bij mij doen. Zo niet, dan heeft hij pech. Volgens mij moet je in zulke gevallen wel eens doorgrijpen. Verder is hij een engel hoor en komen we goed met elkaar overeen.

Tanja

Berichten: 21539
Geregistreerd: 14-04-01
Woonplaats: Mantinge

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 09-02-02 21:43

Nou dames, mijn actie van gisteren heeft goed geholpen! Hij heeft mij vandaag niet 1x gebeten en 1x probeerde hij bij het terugzetten nog zijn hoofd in mijn nek te gooien maar na een aardige strot opgezet te hebben bedacht hij zich direkt!
Met halthouden hoef ik maar 1x ho te zeggen en hij staat stokstijf stil!! Zal mij benieuwen hoe lang het duurt voor hij weer in zijn oude doen terug valt, maar dan wals ik toch weer hard over hem heen!!

Pluut, ik laat hem niet castereren hoor, als we straks zelf op een boerderij wonen is het allemaal veel rustiger en zal ik zeker geen problemen meer met hem hebben, nu staat hij op zo'n drukke stal, eigenlijk is het daar nooit rustig, zelfs s'nachts kom je er nog mensen tegen.......
Maarrreeee.... misschien kom je Mambo wel verzorgen en Mistral en Mister Freddy en Kevin??!!!??!! Lijkt me helemaal te gek!! Ik zit op dit moment echt in de penarie zo met 1 arm.... dat gaat dus niet met 4 paardenbeesten en mijn vriend is va. volgende week weer de hele week weg dus hij kan me ook niet meer helpen, heeft de schat vorige week wel voor mij gedaan Lovers
Ik hoop dat je me snel mailt of belt!!!

Groetjes, Tanja.

Pluutje

Berichten: 5624
Geregistreerd: 22-04-01
Woonplaats: Nieuwegein

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-02-02 21:51

[quote="T@nj@"]


Pluut, ik laat hem niet castereren hoor, als we straks zelf op een boerderij wonen is het allemaal veel rustiger en zal ik zeker geen problemen meer met hem hebben, nu staat hij op zo'n drukke stal, eigenlijk is het daar nooit rustig, zelfs s'nachts kom je er nog mensen tegen.......

goed zo!!hele opluchting!


Maarrreeee.... misschien kom je Mambo wel verzorgen en Mistral en Mister Freddy en Kevin??!!!??!! Lijkt me helemaal te gek!! Ik zit op dit moment echt in de penarie zo met 1 arm.... dat gaat dus niet met 4 paardenbeesten en mijn vriend is va. volgende week weer de hele week weg dus hij kan me ook niet meer helpen, heeft de schat vorige week wel voor mij gedaan Lovers
Ik hoop dat je me snel mailt of belt!!!

check je mail maar eens...