wedstrijden met een hengst???

Moderators: C_arola, Coby, Nicole288, Dyonne

Toevoegen aan eigen berichten
 
 
vlieg

Berichten: 2908
Geregistreerd: 25-11-01
Woonplaats: leiden

wedstrijden met een hengst???

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 06-02-02 22:13

Hoi!
Ik wil in de toekomst (duur nog wel even Haha!) o.a. dressuur gaan starten. Aangezien ik nog nooit echte wedstrijden heb gereden en dus nog nooit (officieel) L heb gereden kan ik niet met mijn hengst starten. Nou is mijn vraag of dit op een andere manier wel kan, want ik vind het jammer om hem alleen hiervoor te moeten laten castreren....

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-02-02 22:27

Ik dacht dat het zelfs M was.
Kan zijn dat ik het helemaal mis heb hoor.
Maar dat is mij eens verteld.

Lieke

Berichten: 11351
Geregistreerd: 18-02-01
Woonplaats: Haarlem

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-02-02 22:39

En ik dacht dat het was dat je dan minimaal 12 of 14 moest zijn maar aangezien jij 16 bent kan het wel
weet dit niet zeker trouwens

Petra1
Berichten: 103
Geregistreerd: 03-09-01

hengst starten

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-02-02 23:43

De beste oplossing is naar mijn idee, gezien jouw leeftijd en ervaring, castreren. Tenzij je een hengst hebt die gewoon echt niet door heeft dat hij hengst is en jijzelf daar prima mee overweg kunt.... Houd er rekening mee dat hengsten a. zichzelf in gevaar kunnen brengen b. jou in gevaar kunnen brengen en c. andere mensen/paarden in gevaar kunnen brengen als je ze niet onder controle hebt.

Mocht je toch niet willen castreren, maar wel starten dan: laat iemand anders je paard starten en een winstpunt met hem halen in de L, en zorg dat je zelf op een ander paard L+1 wordt. Daarna kunnen jullie samen L starten. Of jij moet zorgen dat je snel Z1 wordt, maar dat lijkt me een langere route.

Succes.

Anneke
Berichten: 6668
Geregistreerd: 13-07-01

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-02-02 00:23

Aangezien je paardje nog jong is, en het zeker nog dik een jaar gaat duren voor ie ingereden wordt, zou ik in de tussentijd met een ander paardje gaan starten.
Ik las in je profiel dat je hengstje arabier x hackney is, dus zal dan vrij temperament vol wezen.
Maar dat hoeft ook niet per se.

Maar als ik jou was, zou ik nu lekker gaan starten met een ander paard, totdat je de jouwe wedstrijdklaar hebt.

Succes! Knipoog

vlieg

Berichten: 2908
Geregistreerd: 25-11-01
Woonplaats: leiden

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 07-02-02 09:34

hmm....oke, heeft er iemand een paarje waarmee ik mag starten??? Haha!

Zwelgje

Berichten: 3207
Geregistreerd: 01-10-01

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-02-02 12:20

Ja da's een mooie kloteregel zeg. Ik heb nl ook een hengst maar die mag ik dus ook nog niet starten. Gelukkig heb ik nog een ruin die startklaar is en het komt er dus op neer dat ik die eerst naar de L moet rijden MET een winstpunt wel te verstaan!!!
En castreren gaat niet gebeuren, het is de plaatselijke macho Knipoog Haha! Tong uitsteken

Jurga

Berichten: 18554
Geregistreerd: 06-05-01
Woonplaats: Ede/Lunteren

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-02-02 12:27

Dan snap ik niet hoe het kan dat mijn stalgenote B-dressuur start met haar Arabierenhengst..... Verward

Faline

Berichten: 7801
Geregistreerd: 22-10-01
Woonplaats: Berltsum

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-02-02 14:45

ik vind dit ook zo zwaar stinkmodder!!!!!!!! Boos!
waarom zou je met een hengst nou minder goed overweg kunnen dan met een merrie. Die zuurpruimen van merries kunnen ook behoorlijk wat aanrichten hoor... Iedereen heeft altijd zoiets van "ohh zij/hij heeft hengst daar moeten we uit de buurt blijven."
Op wedstrijden is het zelfs zo dat je als je niet wedstrijd rijd dat je je hengst in de trailer of in een andere afgesloten ruimte moet houden. (staat tenminste in de wedstrijd regels)
Dat slaat dus gewoon 3x nergens op. Hengsten kunnen zelfs liever zijn dan merries.. !

Youko

Berichten: 3021
Geregistreerd: 29-01-01
Woonplaats: Hong Kong

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-02-02 14:52

Jurga schreef:
Dan snap ik niet hoe het kan dat mijn stalgenote B-dressuur start met haar Arabierenhengst..... Verward


misschien start ze via het AVS, want dat is dan wel toegestaan of ze is al eens L +1 geweest...

Jan_324
Berichten: 6933
Geregistreerd: 09-01-01

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-02-02 15:09

Nou, ik snap heel goed dat je niet zomaar met een hengst mag starten voor je hebt aangetoont dat je wel een heel klein beetje kunt sturen. Ik vind hengsten levensgevaarlijk voor gewone amateurs. Tis heel anders dan een gewone ruin of merrie en ze kunnen verschrikkelijke schade aanrichten. Ik rijd zelf ook wel eens een hengst en ik werk er ook mee. Maar je moet zoveel opletten zo erg uitkijken dat er nix gebeurt want als er wat gebeurt is het leed niet te overzien!

Jurga

Berichten: 18554
Geregistreerd: 06-05-01
Woonplaats: Ede/Lunteren

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-02-02 15:20

Steef schreef:
Ik rijd zelf ook wel eens een hengst en ik werk er ook mee. Maar je moet zoveel opletten zo erg uitkijken dat er nix gebeurt want als er wat gebeurt is het leed niet te overzien!


Klinkt wel erg drastisch Steef!!!! Haha! Ik denk dat ik maar ga oppassen maandag... Kun je meteen de stoere hengst bij mij op stal zien...kwijl!!!! Kwijl

vlieg

Berichten: 2908
Geregistreerd: 25-11-01
Woonplaats: leiden

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 07-02-02 17:25

Castreren gebeurt in ieder geval niet.....(tenzij hij zich opeens als een gek begint te gedragen....) Tot nu toe gaat het prima zo, dan maar geen wedstrijden hoor....weet iemand trouwens hoe dat zit met hensten en endurance enzo????

Nimber

Berichten: 26552
Geregistreerd: 10-01-01
Woonplaats: Apeldoorn

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-02-02 17:41

waar haalt iedereen het toch vandaag dat je L moet zijn om met een hengst te mogen starten?
Ik weet niet hoe oud je bent maar bij de paarden mag je gelijk met een hengst starten ook in de B ookal heb je nog nooit eerder een wedstrijd gereden.

Je kan de NBVR bellen als je het zeker wilt weten http://www.nbvr.nl
Janneke een vriendin van mij start met de goedgekeurde hengst alderic dit paard was net onder het zadel en zij had nog nooit eerder gestart.
Ze zijn samen in de B begonnen en starten nu L het mag dus wel!
wij hebben er ook nog over gebeld toen zij ging starten.
Bij de pony's zijn de regels iets anders daar moet je geloof ik eerst 12 geweest zijn

Zwelgje

Berichten: 3207
Geregistreerd: 01-10-01

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-02-02 17:56

Hey Nimber, ik heb inderdaad met iemand van het KNHS gesproken en die ze me toch duidelijk dat het niet kon, dat ik eerst L moest zijn met een ander paard voordat ik mijn hengst kon starten.
Ik snap er helemaal niks meer van, ik hoop dat je gelijk hebt in ieder geval!

Nimber

Berichten: 26552
Geregistreerd: 10-01-01
Woonplaats: Apeldoorn

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-02-02 18:07

dan zouden de regels per 1-1-02 veranderd moeten zijn want bij de NBVR mocht het wel.
akerna van hier heeft met crosby ook buiten mededingen(zonder startkaart) met haar tinkerhengst mee gestart in de B van een NBVR wedstrijd (ARK)

Fitzroy

Berichten: 25104
Geregistreerd: 11-01-01

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-02-02 21:11

Kim en alle anderen:

Uit het wedstrijdreglement blz. A-56 uitgave april 2001:
Met hengsten mag uitsluitend aan wedstrijden worden deelgenomen, indien:
a. de ruiter de leeftijd van 12 jaar (pony's) of 14 jaar (paarden) heeft bereikt en
b. de ruiter geklasseerd is (geweest) in de klasse L-dressuur of L-springen.

Er is hier al eens eerder een topic over geweest en ik denk dat Janneke gewoon ontzettend veel geluk heeft gehad en dat ze hebben zitten slapen.

Ik wist het ook wel zeker want ik ken diverse mensen die eerst tot L+1 zijn gaan starten met een ander paard om met hun eigen paard te mogen starten.

Conclusie: het mag dus NIET als je niet eerder L geweest bent.

Nimber

Berichten: 26552
Geregistreerd: 10-01-01
Woonplaats: Apeldoorn

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-02-02 22:28

dan hebben er meer mensen hier in de regio mazzel went ik ken er nog een aantal die meteen zijn gestart.
janneke start nu L1 met de hengst maar heeft geen winstpunten nog.
zouden ze er nu wat aan kunnen/gaan doen?
met die nieuwe bond?

Illusionlover2002
Berichten: 52
Geregistreerd: 19-01-02
Woonplaats: Belgie

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-02-02 22:44

Wat the hell is iedereen hier aan het zeiken over hengsten sorry hoor
maareh wij hebben bij ons 3 hengsten op de manege

Uitslag:

Pony hengsten zijn over het algeem veel stouter dan paarden hengsten

En denk dan is aan van die zeik merrie's
vindt het gewoon belachelijk

Niet als boos opnemen

vlieg

Berichten: 2908
Geregistreerd: 25-11-01
Woonplaats: leiden

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 08-02-02 11:05

Ik heb de NBVR gemailt, zal wel even duren voordat ik antwoord heb, maar zo gauw ik meer weet zal ik het hier neerzetten....

vlieg

Berichten: 2908
Geregistreerd: 25-11-01
Woonplaats: leiden

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 08-02-02 11:07

ligt t er trouwens ook niet aan bij welke vereniging je zit???

Laura

Berichten: 8338
Geregistreerd: 20-02-01
Woonplaats: Midden van Gelderland

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-02-02 11:11

Ik snap niet echt waarom je hem hengst zou laten als je er niet mee wilt fokken. Want dan zitten er naar mijn idee nogal wat nadelen aan (moeilijk stalling te vinden, gedoe op concours etc)
Wat is jouw reden dan om hem hengst te laten?

vlieg

Berichten: 2908
Geregistreerd: 25-11-01
Woonplaats: leiden

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 08-02-02 11:14

ten eerste vind ik het zonde, ten tweede gaat het (tot nu toe) nog prima zo, ten derde wil ik misschien wel wat gaan fokken met m in de toekomst....Ik weet dat veel mensen mij nou weet gaan tegenspreken, maargoed....

Fitzroy

Berichten: 25104
Geregistreerd: 11-01-01

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-02-02 13:43

Twijfel je aan het wedstrijdreglement, vlieg???
Dat is een reglement wat voor iedereen geldt die wedstrijden rijdt of je nu voorheen NBVR, NKB of KNF reed.

Daarin staat dus dat het niet mag (zie hierboven)!