NH, boerenverstand of anders....

Moderators: C_arola, Coby, Nicole288, Dyonne

Toevoegen aan eigen berichten
 
 

Wat vindt jij?

Ik vind NH commerciele geld uit de zak-klopperij, alleen gechikt voor mensen die eigelijk niet met paarden om kunnen gaan, ik ben kortom voor de methode "Boerenverstand"
10 (23%)
Ik ben NH-er in hart en nieren, NH heeft absolute meerwaarde
3 (7%)
Ik gebruik van alle methoden (BV of NH) wat me handig lijkt. Er kleven voor/nadelen aan NH en er kleven voor/nadelen aan BV
26 (61%)
Ik heb geen mening over dit onderwerp....
3 (7%)

Totaal aantal stemmen: 42


Anya
Berichten: 32776
Geregistreerd: 01-02-02
Woonplaats: Hengelo

NH, boerenverstand of anders....

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 21-06-04 23:06

Er loopt een fanatieke discussie op uit het zadel. Over de voors en tegens van NH versus boerenverstand. Over de toegevoegde waarden van NH en of boerenverstand. Die discussie wordt gevoerd door een betrekkelijk klein aantal mensen. En ik ben benieuwd hoe de grote groep bokkers hier over denkt...

Vandaar een Poll.
Deze poll is niet bedoeld de discussie over te doen. Verduidelijking van je antwoord mag, maar met elkaar in discussie gaan kan in het betreffende andere topic op UZ Lachen

prompter

Berichten: 11051
Geregistreerd: 28-09-02

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-06-04 23:15

Ik ben een typische Nederlander, kies dus de gemiddelde optie 3 Tong uitsteken. Ik gebruik van alles, met een lichte voorkeur voor NH, zonder de nadelen uit het oog te verliezen

Asciugamano
Berichten: 5849
Geregistreerd: 19-12-03

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-06-04 23:16

Ik ben eigenlijk wel benieuwd wat hèt grote verschil is. Want de "tegenstanders" in dat topic komen met een aantal voorbeelden in de omgang met hun paarden die ik ook in de methode(n) van bijv. Parelli of andere NH instructeurs vind.
Zolang ik het verschil niet voor mezelf duidelijk heb kan ik ook niet kiezen.

Sily

Berichten: 11491
Geregistreerd: 08-12-02
Woonplaats: Delft

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-06-04 23:17

Ik denk dat veel mensen onbewust met NH bezig zijn, alleen dan zonder die naam er aan te plakken.
Je komt iets tegen en je maakt er gebruik van, je ziet hoe je paard op bepaalde dingen reageert en maakt daar gebruik van.

Ieder paard is anders en moet anders behandelt worden....ik kies dus voor optie 3.

Richtje

Berichten: 13117
Geregistreerd: 29-04-02
Woonplaats: Bunschoten

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-06-04 23:19

Ik heb hier niet gestemd, zie mijn antwoord er niet bij staan en heb eigenlijk weinig zin om hier nog een keer dezelfde discussie te gaan voeren Knipoog

KiWiKo

Berichten: 51672
Geregistreerd: 19-10-02
Woonplaats: Killstraight

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-06-04 23:23

optie 3 Haha! Haha! Haha!

om wat sily en promptertje zeggen.

Paarden houden en rijden is een constant leerproces, daar kom je niet onderuit. Alle input resulteerd in een output met gefilterd wat voor jou werkt

Arabesk

Berichten: 28675
Geregistreerd: 19-03-04
Woonplaats: Aan de dijk tussen Hoorn en Enkhuizen

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-06-04 23:49

Gewoon boerenverstand, een paard dat bijt: Een hete aardappel in zijn mik douwen als hij het weer doet. Ik ga niet zo ver dat ik een paard terugschop met mijn klompen, ben veel te bang dat ik iets 'stukmaak', maar een flinke dreun op zijn of haar schouder kan ie wel krijgen als ie bijt ofzo. Maar uiteraard wel 'streng doch RECHTVAARDIG'. De shetlanders vreten ook weleens wat uit en je hoeft maar een brul te geven in de trant van 'Wat zijn jullie aan het doen?' en twee super onschuldige koppies kijken je aan "Bedoel je ons?????? Schijnheilig Schijnheilig ". Ze weten het dondersgoed als ze aan het klieren zijn. Haha!

SANEX

Berichten: 11251
Geregistreerd: 21-03-02
Woonplaats: Buitenpost

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-06-04 00:07

Bij mij ook 3.
Vind het boeiend om van alle kanten wat mee te nemen en wat te leren, het ene paard is het andere niet en op de een werkt een bepaalde methode beter dan op een andere.

Ik sluit geen enkele methode volledig uit voor ik er zelf mee bezig ben geweest, je moet eerst ervaring hebben voor je kan zeggen dat het niets is vind ik

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-06-04 00:38

Optie 1, vind het altijd weer reuze jammer dat iemand anders zo inventief is om iets te bedenken waar mensen met zo grote getallen intrappen, ipv de boer op de hoek te vragen waar het aan ligt dat hun "paardjuh" niet luistert.

Brengt toch ff lomp geld op, en daar ben ik niet vies van kan ik je vertellen Haha!

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-06-04 00:47

Waarom eigenlijk deze poll, er is toch allang een topic over gaande.

Ennieweej, iedereen moet doen wat 'm zelf goeddunkt, maar het hoeft niet zo te zijn dat NH als algemeen zaligmakend gebracht wordt. Er zijn mensen voor wie het een verlossende ervaring is, maar dat geldt niet voor iedereen.
De een vindt het een toevoeging omdat het leuk schijnt te zijn en voor de ander is het een aanvulling op de eigen fantasie. Maar of er nou werkelijk een algemene toevoegende waarde bij hoort, is nog steeds twijfelachtig.

Sonja_vR

Berichten: 27462
Geregistreerd: 12-07-02
Woonplaats: Dusschen

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-06-04 01:04

volgens een groot deel van de mensheid gebruik ik NH dingen , maar die gebruikt ik al voor ik uberhaupt ooit van NH gehoord had ,
dus ik NH niet
althans , niet in de zin van wat veel mensen onder NH verstaan
ik doe niet aan PNH
voest kan de boom in en hempfling moet eens een beetje landen bij het schrijven
ze hebben zeker hun goede dingen en er zijn genoeg mensen die er echt wat aan hebben ,
en ook mensen die er gewoon ontzettend veel plezier mee hebben

mijn vorige instructrice deed zelf de instructiecursus bij emiel
maar dat ge-emmer met emiel zijn touwtje, nee dank je

carrotstick en dat soort muik , laat maar

met "gewoon" doen en logisch nadenken naar en vanuit je paard doe je al een hele hoop

ik heb de poll niet ingevuld , ik heb er wel een mening over, maar een beetje ingewikkeld om neer te typen
en schijnbaar gebruik ik ook NH dingen , aan reacties in omgeving te merken
zelf merk ik daar weinig van

maar mijn optie staat er niet echt bij

Duncan

Berichten: 1562
Geregistreerd: 02-05-04
Woonplaats: Nijmegen

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-06-04 06:44

Mijn optie staat er ook niet bij, Ik ben NH'er in hart en nieren, en het heeft voor mii een meerwaarde, maar of er echt een meerwaarde is??? Een beetje vaag, maar ook ingewikkeld om neer te zetten

Antoinette

Berichten: 9566
Geregistreerd: 31-08-02
Woonplaats: Amsterdam

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-06-04 07:16

Optie 3 komt denk ik het dichtst bij mijn idee.
Ik ga op mijn eigen manier om met paarden en ik weet zeker dat er een deel NH in voor komt, alleen noem ik dat niet zo. Ik zal het eerder boerenverstand noemen dan NH.

Ik heb altijd meegenomen wat mij lijkt te werken zonder dat ik er echt een benaming aan ga geven.

Cindyt
Berichten: 245
Geregistreerd: 16-04-04
Woonplaats: Omgeving Beverwijk

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-06-04 07:32

Ik ben van plan optie 2 te worden Haha!
Ik ga het zeker proberen, maar misschien blijkt het toch niets voor mij te zijn (wat ik betwijfel).
Maar ik moet wel zeggen dat ik het erg duur vind....

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-06-04 09:11

Zowel 1 als 3 maar heb uiteindelijk toch voor 3 gestemd Lachen De hype rondom NH, dat staat mij zo tegen aan deze methode.

Dennis

Berichten: 31464
Geregistreerd: 23-05-01
Woonplaats: Slootdorp

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-06-04 09:34

Idd, ik heb het zelfde als Maya.
Ik gebruik van beide een beetje, maar neig voornamelijk naar 'boerenverstand'. De hype vind ik ook erg overdreven Lachen.

Brendageene
Berichten: 1497
Geregistreerd: 12-07-03
Woonplaats: Den Bommel

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-06-04 10:24

ik kies dan toch maar voor optie 3, ook al ga ik meer op de NH manier met mijn paard om. Ik hang echter geen NH stroming aan en vindt de term NH niet kloppen. Lekker natuurlijk hoor, rijden op je paard Verward

Tessebes

Berichten: 18524
Geregistreerd: 09-09-02
Woonplaats: Den Haag

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-06-04 10:27

Optie 1, dat heb ik aan het begin van dat topic in UZ ook al aangegeven, het lijkt mijn uitspraak overigens wel. Haha!

Skipper

Berichten: 2111
Geregistreerd: 28-04-04

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-06-04 10:35

Optie 1 overduidelijk Haha!

(als betreffende topicstarter van dat genoemde topic kan het ook niet anders Bloos! Schijnheilig )

Jasper
Berichten: 2027
Geregistreerd: 17-06-02
Woonplaats: Wormer

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-06-04 10:39

Optie 3 als rasechte Nederlander inderdaad. Waarom zou je laten liggen wat werkt. Ik vind grondwerk een leuke afwisseling van het rijden. Dat er daarbij verschillende 'goeroes' zijn die allemaal leuke theorieen en oefeningen bedacht hebben, ach, ieder zijn meug.