paard plotseling dag en nacht op het land, kan dat

Moderators: C_arola, Coby, Nicole288, Dyonne

Toevoegen aan eigen berichten
 
 
lippo

Berichten: 103
Geregistreerd: 26-09-01
Woonplaats: amsterdam

paard plotseling dag en nacht op het land, kan dat

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 21-06-04 20:58

hoi,

Ik zit er over te denken om mijn paard mee naar een ponykamp te nemen waar ik leiding ben. Thuis staat hij op stal, en nu sinds eind april regelmatig op het land (3-4 uur per dag) en dan krijgt hij ook nog beweging (rijden, longeren etc).

Er zijn daar jammer genoeg geen stallen (de ponies van daar staan het hele jaar door dag en nacht op het land)

Ik zal daar niet heel veel tijd voor hem hebben (als leiding ben je namelijk van vroeg tot laat druk druk druk) ook kan ik heb niet op buitenritten met de groep meenemen, omdat de ponies hem waarschijnlijk niet bij kunnen houden, en er zouden kleine kindjes op moeten, wat ik niet aandruf.

Dus eigenlijk zouden het dan twee weekje lui lekkerland voor hem zijn, heeft hij ook weer zijn vakantie Tong uitsteken

Nou is mijn vraag, is het goed, slecht, of zal het niks uitmaken voor een paard dat gewend is om op stal te staan en nu opeens dag en nacht op het land staat zonder al teveel beweging. raken ze in twee weken tijd heel erg uit conditie? Worden ze heel snel dik? Er is misschien wel de mogelijkheid dat hij 's nachts in de bak staat (zonder eten Knipoog )

Het is nog helemaal niet zeker, maar ik vraag me af wat jullie in zo'n geval zouden doen.
Hij komt hopelijk dan bij één andere pony te staan (niet de kudde van 25 ponies) denk namelijk niet dat ze hem met open armen (benen) zullen ontvangen!

alvast bedankt
gr. Ferline

Marieke_K

Berichten: 12899
Geregistreerd: 03-06-04
Woonplaats: ****

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-06-04 21:02

Volgens mij kan het geen kwaad. Ik vind het altijd een heerlijk idee als je paard 24 uur op het land kan banjeren. Mits hij/zij natuurlijk een vriendje heeft. Beter twee weken op het land dan in zijn stal staan.

_Margarita_

Berichten: 2332
Geregistreerd: 02-06-04
Woonplaats: Opperdoes

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-06-04 21:15

het kan geen kwaad.
Maar denk je wel even aan hoefbevangenheid!!!
als je paard niet aan gras gewend is, en misschien daar wel gevoelig voor is zal ik als ik jou was heel erg uitkijken!!!

LuvdaTossa

Berichten: 12894
Geregistreerd: 15-06-03
Woonplaats: Midden vh land

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-06-04 21:18

Lekker op het land laten! Is het meest gezonde voor paarden!

Yvette90

Berichten: 3764
Geregistreerd: 21-10-02
Woonplaats: Zwartewaal

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-06-04 21:20

Ze is de wei toch al aardig gewend dus waarom niet Lachen

Aramat

Berichten: 3169
Geregistreerd: 27-01-03

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-06-04 21:22

Is juist lekker voor m! Ik zou alleen wel nog proberen de weidegang wat op te bouwen.. Kan ie nu niet al hele dagen buiten? Of anders idd de nacht in de bak zetten. Hij wordt wel aardig dik denk ik maar zn conditie zal niet achteruit gaan. Heb laatst gelezen dat dat pas na 6 weken niks doen achteruit gaat..

lippo

Berichten: 103
Geregistreerd: 26-09-01
Woonplaats: amsterdam

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 21-06-04 21:26

als hij mee gaat is dat in pas in augustus... Er zijn dan een stuk minder eiwitten in het gras. En ik denk zelf dat ik hem 's nachts het liefst in de bak heb. Die andere pony mag ook niet teveel gras hebben (is namelijk wel gevoelig voor hoefbevangenheid dus daar zou hij dan bij kunnen)

en ik zal het inderdaad nog wat meer opbouwen voordat hij gaat.

bedankt voor de tips

Vippie
Berichten: 10408
Geregistreerd: 11-01-01
Woonplaats: Lalaland

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-06-04 21:31

Ligt ene beetje aan het land, maar denk dat het niet veel kwaad kan, je bent erbij om hem in de gaten te houden. Probeer hem iig genoeg beweging te geven, dat is wel belangrijk nl.

lippo

Berichten: 103
Geregistreerd: 26-09-01
Woonplaats: amsterdam

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 21-06-04 21:43

het gras zal niet al te vers/veel zijn. Dat hebben die andere knolliebollies al opgegeten.... nee er is wel wat voor hem over hoor!

- nu nog wat meer opbouwen
- 's nachts in de bak
- en beweging

als ik dat allemaal doe dan moet het wel goedkomen!!!
lijkt me wel geweldig om hem mee te nemen. Ik kom nu al 12 jaar op dat kamp... eerst als mini kindje van 6... en dan nu met mijn eigen paard!!! helemaal geweldig! glunder!