Beenbescherming?

Moderators: C_arola, Coby, Nicole288, Dyonne

Toevoegen aan eigen berichten
 
 
Marinke

Berichten: 2584
Geregistreerd: 15-12-02
Woonplaats: Eelde

Beenbescherming?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 21-06-04 12:22

Wat voor beenbescherming moet je aanschaffen als je een pony hebt?
En wat gebruik je waarvoor?
Is het echt nodig?
Want op de manege zie ik eigenlijk nooit paarden met peesbeschermers oid.

Ik heb net een nieuwe leasepony, die is er net een weekje. En had helemaal niks, alleen een oud halster. Alles moet dus nog aangeschaft worden. Ok, zadel, hoofdstel, longeerspul, zover was ik allemaal al wel Knipoog
Alleen heb ik dus totaal geen verstand van wat voor beenbescherming noodzakelijk is Lachen

Claudia19

Berichten: 5131
Geregistreerd: 14-05-03
Woonplaats: Den Haag

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-06-04 12:38

ik gebruik ze bij mijn paardje omdat ze haar benen aantikt. (ze is nog jong)
ook omdat onze losloop/longeerbak heel zwaar is.
bandages heb ik meer voor de sier.
maar mijn peeskappen en strijklappen zijn wel nodig. maar ik heb een jonge pony die nogal gekke fratsen uithaalt.

TeamSpirit
Berichten: 5818
Geregistreerd: 05-05-04
Woonplaats: De meern

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-06-04 12:43

ik heb precies hetzelfde als bij pjotr,
ik vind het ook belangrijk dat de benen goed beschermt zijn.
bandages heb ik niet altijd voor de sier,
heb ook echte steunbandages,

verootjoo
Berichten: 35639
Geregistreerd: 19-10-03

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-06-04 12:54

Ik heb gewoon van die BR peesbeschermers en strijklappen. Geeft geen steun, maar beschermen het been voor als hij rare sprongen maakt of even zn evenwicht verliest Lachen

Cassidy

Berichten: 75551
Geregistreerd: 08-08-01
Woonplaats: Purmerend

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-06-04 12:55

Ik zou peeskappen aanschaffen, en voor de rest zo min mogelijk met bandages rijden.
De temperatuur van de onderbenen en de pezen kan bij te strak zittende beenbeschermers (met een gellaagje) of bandages oplopen tot over de 40 graden. Bij 40 graden stolt eitwit, de elasticiteit wordt minder. Pezen zijn gemaakt uit eiwitten. Dus: beenbescherming - hitte- peesprobleem.

Gebruik peeskappen tegen het aantikken van de achterbenen tegen de voorbenen of als hij strijkt misschien strijklappen. Voor de rest: zo min mogelijk.

Dagelijks 10 Minuten uitstappen op harde bodem is goed voor harde botten en goed voor de pezen. Spieren heb je snel gekweekt, pezen duren langer.

Niet voor niets ben je zeker een jaar tot anderhalf bezig om een wat ouder paard voor te bereiden op een endurance wedstrijd....

Mara

Berichten: 961
Geregistreerd: 13-07-01

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-06-04 12:58

mijn pony heeft beenbeschermers omdat hij niet zulke sterke pezen heeft...toen ik haar net had, had ik ook geen peesbeschermers, en toen liep ze een peesblessure op (ik heb toen 2 maanden niet kunnen rijden), maar die was ook onder invloed van de manegehouder waar ze toen stond....we moesten vlas ipv zaagsel in de stal doen, waar mn pony niet echt goed tegen kan. Uiteindelijk ben ik toen weggegaan bij die manege en nu heeft ze al 3 jaar geen blessure of wat gehad. Maar de blessure zat toen nog wel een tijdje tussen haar oren, want in stap en galop liep ze zuiver, maar in draf liep ze nog wat onregelmatig. Het rare was dat als ze de wei in mocht, dat ze dan altijd zuiver liep?! :S maar ik heb ze dus wel nodig!

Cassidy

Berichten: 75551
Geregistreerd: 08-08-01
Woonplaats: Purmerend

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-06-04 14:15

Als ze in draf nog onregelmatig loopt zou ik er toch eens naar laten kijken.
Misschien een peesscan laten maken...er zit toch iets niet goed hoor!