Arabier met lange manen?

Moderators: C_arola, Coby, Nicole288, Dyonne

Toevoegen aan eigen berichten
 
 
Anoniem

Arabier met lange manen?

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-06-04 13:33

Hee allemaal,
Op mijn topic Knappe Knollen werdt niet veel gereageerd over de vraag die ik had dus open ik er een topic over die helemaal daarover gaat.
Ik heb een Vos Arabier/Nrps.
Ik rij wedstrijden normaal met knotjes, maar wil haar manen laten groeien Haha!
Heeft iemand daar meer informatie over?
Hier wat dingentjes die ik wil weten:

*Hoelang ongeveer?
*Wat op wedstrijden?
*Hoe verzorg je ze?
*En heeft iemand foto's van een arabje met lange manen?

Heel heel heeeeel erg bedankt alvast!!
Ik weet dat het oorspronkelijk met lange manen hoort op een arabier, maar ik kocht haar met korte manen en heb het zo gelaten, toen las ik een keer over lange manen en u wil ik daar wel wat info over!!
Bloos Bloos

Alvaron

Berichten: 1764
Geregistreerd: 26-03-02
Woonplaats: aan de voet van de Posbank

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-06-04 13:38

Hoe lang ongeveer? Gewoon laten groeien, je ziet vanzelf wel hoe lang ze worden.

Wat op wedstrijden? Je mag ze los laten, bij Arabieren. Als ze lang genoeg zijn zou je een hengstenvlecht kunnen maken. Mag ook.

Hoe verzorg je ze? Af en toe met een (mensen)haarborstel met stalen pinnen (zonder knopje op die pinnen) uitborstelen. Dan haal je de minste haren eruit. Werkt ook prima voor de staart.

miekelover
Berichten: 6159
Geregistreerd: 14-11-03

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-06-04 15:02


Laui!

Berichten: 16863
Geregistreerd: 10-01-01
Woonplaats: wherever I wanna be

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-06-04 15:27

Het 'hoort' niet persé zo hoor, tenminste, dat vind ik. Onze volbloed arabieren hebben gekortwiekte manen en 't staat best stoer! Ik vind 't een stuk makkelijker, met trainen, maar vooral tijdens wedstrijden (endurance). Koelen gaat een stuk beter en ik hoef er niks aan te doen, behalve dan een beetje bijhouden. Ik vind die lange manen eigenlijk ook niet zo mooi (erg he? Tong uitsteken ). We hebben een tijdje een arabier op proef gehad met lange manen en het was een crime. Onze eigen beesten hebben dan ook kórte manen. Bij de een staan ze heel geinig recht overeind (onze pleeborstel), maar die ziet er ook niet zo heel erg arabisch uit, da's een echte sportpony. De ander is juist heel rastypisch, en zijn maantjes krullen heel geinig om.
Wel krijgen we regelmatig op wedstrijden de vraag: is dát een arabier? Ja, hij is een beeeetje groot (1,65 m) én hij heeft korte maantjes. Ik vind 't juist wel schattig. Lovers

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-06-04 16:22

Haha, arabieren zijn ALTIJS schattig, maar ik ga het gewoon proberen, als het niet goed gaat..haal ik het er gewoon weer af. Tja ik wil toch is iets nieuws!!

DunjaR
Berichten: 3404
Geregistreerd: 12-05-03

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-06-04 16:25

Laui! schreef:
Het 'hoort' niet persé zo hoor, tenminste, dat vind ik. Onze volbloed arabieren hebben gekortwiekte manen en 't staat best stoer! Ik vind 't een stuk makkelijker, met trainen, maar vooral tijdens wedstrijden (endurance). Koelen gaat een stuk beter en ik hoef er niks aan te doen, behalve dan een beetje bijhouden. Ik vind die lange manen eigenlijk ook niet zo mooi (erg he? Tong uitsteken ). We hebben een tijdje een arabier op proef gehad met lange manen en het was een crime. Onze eigen beesten hebben dan ook kórte manen. Bij de een staan ze heel geinig recht overeind (onze pleeborstel), maar die ziet er ook niet zo heel erg arabisch uit, da's een echte sportpony. De ander is juist heel rastypisch, en zijn maantjes krullen heel geinig om.
Wel krijgen we regelmatig op wedstrijden de vraag: is dát een arabier? Ja, hij is een beeeetje groot (1,65 m) én hij heeft korte maantjes. Ik vind 't juist wel schattig. Lovers



nou ik vind het echt afschuwelijk arabieren met korte manen maar miss dat ik mijn mening moet herzien heb je foto's van ze??

ik vind nl dat een arabier lange manen hoort te hebben je mag ze ook op de wedstrijden los laten hangen als ze maar wel aan 1 kant hangen !

Malibu

Berichten: 4542
Geregistreerd: 31-03-04
Woonplaats: Velsen

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-06-04 16:26

De groei van de manen zijn genetisch bepaald, ze worden dus niet langer dan een bepaalde lengte.

Je kan ze laten groeien, maar dan moet je nog maar afwachten of ze tot een mooie lengte groeien...

Ik heb vorig jaar de manen van mijn pony laten groeien toen ze drachtig was en ik toch niet veel meer reed, na een jaar heb ik ze weer kort gewiekt want vond het net geen mooie lengte.

Laui!

Berichten: 16863
Geregistreerd: 10-01-01
Woonplaats: wherever I wanna be

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-06-04 17:22

close-upje:
Afbeelding
Dit is onze rastypische arabier, maar dat is wel te zien he?
Afbeelding
De voorste is dezelfde als boven, de achterste is onze niet-typische etterbak.
Ik vind dat op deze manier de nekspieren er een stuk mooier uitkomen. Als ze lang zijn (in de winter doen we er niks aan), dan is het altijd een hele opluchting als het weer kortgewiekt is Lachen Half afscheren vind ik ook niet mooi (understatement), dan vind ik dit toch een stuk mooier.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-06-04 17:41

mango bedoel je een fot van mijn pony? sttat op mijn profiel, wat denk je, wordt ze nog mooier met lange manen? Bedankt voor de foto's laudi!!

DunjaR
Berichten: 3404
Geregistreerd: 12-05-03

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-06-04 19:08

toch misstaat het idd neit Laui volgens mij hebben wij alleens een discussie hierover gehad een tijd geleden en ik moet weer mijn mening
bijstellen dus bij deze staat hem idd goed en jeetje wat een grote arabier

en Sjemie je hebt een leuk paard waar lange manen super bij zullen staan bij Mango zijn ze ook lang maar niet zo heel lang helaas maar als je gewoon er zoveel mogelijk vanaf blijft en soms equistar er in doet en voorzichtig borstelt moeten ze absoluut lang worden!!!

Sjonniej
Berichten: 17536
Geregistreerd: 21-05-03
Woonplaats: Zuid Holland

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-06-04 19:12

Wij hebben een Nrps (87½% arabier) en wij doen zijn manen gewoon handbreedte houden ivm de sport. Nu staan ze een beetje over eind..ook leuk *LOL*

Monster

Berichten: 9515
Geregistreerd: 04-01-04

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-06-04 19:22

sjemie schreef:

*Hoelang ongeveer?
mag je zelf bepalen denk ik?
*Wat op wedstrijden? hengsten vlecht, of zo`n matje, wat ik persoonlijk niet mooi vind
*Hoe verzorg je ze? elke dag antiklit,en dan voorzichtig doorkammen

DunjaR
Berichten: 3404
Geregistreerd: 12-05-03

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-06-04 19:28

asjoe4ever"]
[quote="sjemie schreef:
*Hoelang ongeveer? mag je zelf bepalen denk ik?
*Wat op wedstrijden? hengsten vlecht, of zo`n matje, wat ik persoonlijk niet mooi vind
*Hoe verzorg je ze? elke dag antiklit,en dan voorzichtig doorkammen
[/quote]


nee joh gewoon los laten hangen op wedstrijden en zoveel mogelijk vanaf blijven !!!! kijk maar eens op de foto's op www.arabischvolbloeden.nl elke fokker zegt gewoon er zoveel mogelijk vanaf blijven!!!

TeamSpirit
Berichten: 5818
Geregistreerd: 05-05-04
Woonplaats: De meern

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-06-04 19:32

ik vind korte manen wel schattig staan,
ik vind lange manen eerlijk gezegd sommige paarden een beejte oud maken,
maar wel leuk, vertroetel haar maar goed!!

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-06-04 07:02

ze heb nu van die korte maantjes, ze lijkt net een fjord Boos! (fjordenliefebber, wil wil jullie niet beledigen) ikke gaa het gewoon proberen, je weet maar nooit! Bloos

Guinni

Berichten: 2714
Geregistreerd: 17-01-03
Woonplaats: In een hutje op een berg!

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-06-04 08:22

mango schreef:
toch misstaat het idd neit Laui volgens mij hebben wij alleens een discussie hierover gehad een tijd geleden en ik moet weer mijn mening
bijstellen dus bij deze staat hem idd goed en jeetje wat een grote arabier

en Sjemie je hebt een leuk paard waar lange manen super bij zullen staan bij Mango zijn ze ook lang maar niet zo heel lang helaas maar als je gewoon er zoveel mogelijk vanaf blijft en soms equistar er in doet en voorzichtig borstelt moeten ze absoluut lang worden!!!


Ja, Voltrack is echt huge... We hebben bij hem wel gekeken hoe lange manen stonden, maar dat zag er echt erg zwerverig uit...
Bij Patent (de achterste op de onderste foto van Laui) hebben we het niet eens meer geprobeerd, die manen stonden al zo leuk Haha!
Bij hem hebben we ze nu recht overeind staan, ik was nogal enthousiast aan het trekken en toen stonden ze opeens overeind. Was niet helemaal de bedoeling, maar staat wel heel stoer Haha!
Op zich vind ik lange manen ook wel mooi, maar bij onze staat het gewoon écht niet. En kort is lekker vlot!

Rijo
Berichten: 2670
Geregistreerd: 19-12-03

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-06-04 08:34

Ik maak bij Makhali altijd een hengstenvlecht met wedstrijd.
Ziet er mooi uit en blijft ook goed zitten.

Verzorging:
Ik doe er eerlijk gezegd haast niets aan. Ik borstel ze ook niet, want arabieren hebben over het algemeen niet van die hele dikke manen. Soms spuit ik er wat glansmiddel in niet van die equistar want ik vind dat die een plastic laagje over de manen geeft. Ik heb spul van de paardendrogist en daar ben ik erg tevreden over.

gr

Cemlys

Berichten: 14956
Geregistreerd: 13-01-03
Woonplaats: Nederland

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-06-04 09:12

Hier nog een arabje met lange manen. Voor de wedstrijd gewoon in een hengstenvlecht. Wanneer ik hem gewoon rijdt trouwens ook want ik vind lange manen die los zitten nogal vervelend tijdens het rijden.
Afbeelding
en hier tijdens een wedstrijd
Afbeelding

Laui!

Berichten: 16863
Geregistreerd: 10-01-01
Woonplaats: wherever I wanna be

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-06-04 10:13

't Ligt er volgens mij ook aan of je arabier dunne of dikke manen heeft. Die van ons hebben allebei een enorme bos haar op hun manenkam. Als het lang is dan hangt het naar twee kanten (vind ik al yukkie) en bovendien is er echt niet door te komen.
Dan is kort en uitgedund (door 't trekken) een stuk handzamer Knipoog

ArabianRanch

Berichten: 4364
Geregistreerd: 13-11-02

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-06-04 19:29

Een arabiertje met lange manen *LOL*

Afbeelding

Glitch

Berichten: 8457
Geregistreerd: 19-05-04

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-06-04 20:14

waaaauuww!!!!! Kwijl
Die is mooi Haha!

Giraf

Berichten: 76
Geregistreerd: 14-01-04
Woonplaats: Zoetermeer

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-06-04 21:59

Mijn arabiertje heeft ook vrij dikke en lange manen, als het erg warm is dan maak ik een hengstenvlecht aan twee kanten en dan wel zo dat de beide vlechten zowat boven op de hals liggen (voor de wedstrijd ruiters onder ons: zo komt de hals ook goed uit, 't heeft eigenlijk hetzelfde effect als bij knotjes). 'T is alleen wel ff een gedoe om de manen zo te verdelen dat aan elke kant van de hals even veel haar hangt) maar het resultaat mag er zijn ! Ik heb dan ook al veel leuke reacties gehad, vooral omdat een hengstenvlecht vaak maar aan één kant van de hals wordt gedragen en daarom vindt men dit wel weer erg apart!